Wout van Aert, Mikel Landa en Hugh Carthy zijn na afloop van de zesde etappe van Tirreno-Adriatico op de vingers getikt en bestraft door de wedstrijdjury. Deze renners maakten in de finale gebruik van een stoep, pad of fietspad en dat mag niet volgens de reglementen van de UCI.

In de finale van de zesde etappe naar Osimo was te zien hoe Van Aert, Landa en Carthy op de laatste kasseienklim richting de finish af en toe gebruik maakten van een stoep en/of zijpad. Dit is ook de wedstrijdjury van Tirreno-Adriatico niet ontgaan.
Ook de namen van Mike Teunissen, Georg Zimmermann en Gianni Vermeersch worden genoemd in het juryrapport van Tirreno-Adriatico. De renners krijgen (ieder) een boete van 500 Zwitserse Frank, maar dat is nog niet alles. Er volgen ook 25 strafpunten in het UCI-klassement, 14 strafpunten in het puntenklassement van Tirreno-Adriatico en 20 strafpunten in het bergklassement van de Italiaanse koers.
Slechte zaak voor algemeen klassement
En ook niet onbelangrijk: Van Aert, Landa, Carthy, Teunissen, Zimmermann en Vermeersch hebben ook een tijdstraf van twintig seconden aan hun broek. Dit is vooral voor Landa en Carthy een flinke streep door de rekening. Landa stond zevende in het klassement, maar is nu de voorlopige nummer tien. Carthy zakt van plek acht naar elf.
Mikel Landa penalizado com 20” na classificação geral e 25 pontos UCI por essas “manobras” na reta final da etapa de ontem da #TirrenoAdriatico2023
pic.twitter.com/AlYds1bwTQ— País do Ciclismo (@opaisdociclismo) March 12, 2023
12 Reacties
Wat is er toch een onbalans in deze mooie sport.
Als je er niet mag rijden, kunnen ze dan niet beter de dranghekken op die stoep zetten? Ik kan me voorstellen dat je gewoon de makkelijkste weg zoekt als je met een hartslag van 150 en je neus op je voorwiel aan het stoempen bent.
De hartslag ging eerder richting 200.
Wel stond er om de 5 meter een paaltje tussen voetpad en rijbaan. Om er tussendoor te rijden had je flinke technische skills nodig. Dranghekken waren echt niet nodig.
Absurd. Dergelijke zaken gebeuren voortdurend in de koers. Niet fair om er dan selectief enkele namen uit te nemen om te bestraffen. Ofwel bestraf je iedereen altijd ofwel bestraf je niemand.
Er is wel een verschil tussen in volle finale en ergens midden de koers als er niet vol gereden wordt.
De organisatie moet natuurlijk gewoon zorgen dat ze er niet op kunnen rijden door het goed af te zetten.
Maar renners hebben ook wel een beetje verantwoordelijkheid want ze weten dat het niet mag.
Sorry hoor maar voor dit stukje weg kan je niet verwachten dat renners weten dat ze daar niet mogen rijden maakt gewoon onderdeel uit van de weg
Henk, er stond om de 5 meter een paaltje. Hoezo hoorde dit voetpad bij de weg??
Lijkt mij dat zulke zaken ook gewoon in het rondeboek staan.
Belachelijk
De tijdsstraffen zijn weer kwijtgescholden.
Laatst ookal Allaphilipe die bestraft werd voor het op de fiets omkleden, nu bergop door het centrum van een dorpje waar het parcours door een zone gaat die normaal bijna een gemixte zone is. sorry dit is spijkers op laag water zoeken.
als de renners het publiek in gevaar brengen heeft men een punt, maar dit is regels handhaven omdat er toevallig een regel is, niet omdat er effectief een probleem mee opgelost wordt.
Hebben we ook beelden?