Tijdstraf Gilbert, Stybar na aanval op stoep, Capiot dient klacht in tegen straf

maandag 17 augustus 2020 om 23:10
Tijdstraf Gilbert, Stybar na aanval op stoep, Capiot dient klacht in tegen straf

foto: Cor Vos (archief)

Update

Philippe Gilbert, Zdenek Stybar en Amaury Capiot kleurden de finale van de tweede rit van Tour de Wallonie, maar zij hebben dat moeten bekopen met een tijdstraf van twintig seconden. De drie trokken in Overijse, waar een tussensprint lag, ten aanval op een kasseienheuvel en maakten daarbij gebruik van de stoep.

“Gebruik van het trottoir voor de passage van de derde tussensprint”, staat te lezen in het juryrapport van de Tour de Wallonie. En de straffen voor de kopmannen van Lotto Soudal, Deceuninck-Quick-Step en Sport Vlaanderen-Baloise zijn niet mals. Vooral de twintig seconden tijdstraf in het klassement zullen ze voelen, omdat ze alle drie hopen op een goed eindresultaat in Wallonië.

Daarnaast krijgen Gilbert, Stybar en Capiot een boete van 200 Zwitserse Frank, vijftien punten in mindering in het UCI-klassement en twintig punten in mindering in het puntenklassement. Ook waren er tijdens de tweede rit boetes voor Roy Jans (plassen in het bijzijn van publiek) en Dylan Sunderland (plakbidon) aldus de jury. (Maandag 17 augustus, 20.01 uur)


Update 23.10 uur – Capiot dient klacht in: “Ik reed niet op de stoep”

“Waarom krijg ik een boete?”, vraagt Capiot zich af in gesprek met WielerFlits. De beelden van de betreffende passage (zie onder) zeggen volgens hem genoeg. “Ik rijd links, in de goot. Oliver Naesen stuurde mij door dat ik bestraft was, anders had ik niet geweten. Je mag daar niet op de stoep koersen. Maar als eentje het doet, gaat de rest mee. Zeker als het grote namen zijn.”

Capiot bevestigt dat hij met zijn ploeg Sport Vlaanderen-Baloise een klacht in gaat dienen tegen de straf. (Maandag 17 augustus, 23.10 uur)

Afbeelding

Een momentopname van de betreffende aanval – foto: Twitter

Dit artikel delen:

26 Reacties

Joachim 17 augustus 2020 om 20:04

Opvallend dat Vliegen (en mogelijk anderen) ontsnapt aan de straf, want die zat gewoon in hun spoor zo blijkt uit deze foto.

https://twitter.com/We_Cyclisme/status/1295369529489608704/photo/2

Ze straffen dus enkel de drie die de boni’s opgeraapt hebben.

Vinyakke 17 augustus 2020 om 20:07

Goed gezien, dat maakt de straf wel belachelijk natuurlijk, hoe kun je nu een deel straffen en een deel niet!? Gilbert was in zijn intervieuw nogtans zeker van zijn stuk dat dit voetpad deel uitmaakte van het parcours…

Vinyakke 17 augustus 2020 om 20:16

‘’ Van Avermaet miste zo wel de aanval van Philippe Gilbert op 11 km van de streep. Terwijl de rest over de kasseien reed, koos Gilbert slim het fietspad. “Het mocht. Dit fietspad was wel reglementair”, was de Waal zeker van zijn stuk. Hij pakte ook de bonificaties mee en voelt zich duidelijk in zijn sas. Schrijf maar op. Gilbert doet in Nice een gooi naar geel in de Tour.’’

Michelangelo 17 augustus 2020 om 20:19

@Vinyakke,
Ergens ben ik het met je eens, en moet je iedereen straffen. Maar ik heb liever dat de “willekeur” eindelijk wel leidt tot straffen, in plaats dat ze niet straffen omdat ze dan heel veel anderen ook moeten straffen.

Net als je op de snelweg niet hands free aan het telefoneren bent, net als heel veel automobilisten om je heen. Jij wordt eruit gepakt, terwijl je anderen vrolijk bellend verder ziet rijden en de dans ontspringen. Leuk? Nee… Maar terecht dat jij een bekeuring krijgt? Ja….
Onrechtvaardig? Of gewoon slikken en doorgaan..?

Arie den Blanken 17 augustus 2020 om 22:21

@Michelangelo. Eens en een goede vergelijking.

TijmenCamps 17 augustus 2020 om 20:07

En terecht

TijmenCamps 17 augustus 2020 om 20:07

En terecht

feyenoordmessi8 17 augustus 2020 om 20:09

En Vliegen en de rest niet hahaha

Rawolf 17 augustus 2020 om 20:18

Rare actie, Gilbert had minstens dubbel zo erg gestraft moeten worden. Hij viel aan op het trottoir en zette zo de rest voor het blok, meegaan over trottoit of niet mee kunnen.

josi 17 augustus 2020 om 20:22

Gilbert is duidelijk de eerste die de stoep kiest en heeft daar voordeel bij. Al snel volgen dan anderen uiteraard, en dat zijn er een stuk meer dan twee. Probleem van de jury is waarschijnlijk dat onmogelijk te zien is wie er allemaal de stoep pakken. Het lijkt me in zo’n geval het meest billijk om dan alleen de ‘aanstichter’, in dit geval Gilbert dus, te straffen. Daarmee geef je een booschap af en vermijd je willekeur.

Hollow Knight 17 augustus 2020 om 20:25

Gilbert deed niets fout, zie de regels van de UCI:

“The organiser will physically mark the course (with barriers, tape, etc.) when it is very
likely for riders to deviate from it, intentionally or not, for instance when the course is
lined by a sidewalk/pavement, a path or a cycle path separated by edges, a verge or a
difference in road level that can be easily crossed.
The organiser shall, by way of signs, give sufficient prior notice of any obstacle that he
can reasonably be expected to know or anticipate and that presents an abnormal security risk for riders and attendants.”

De organisatie daarentegen moet zwaar beboet worden.

Vinyakke 17 augustus 2020 om 20:43

Mooie post voor de verandering!

Rawolf 17 augustus 2020 om 20:58

Dat kan je zo niet zeggen, mogelijk stond er aan het begin van het trottoir een hek. Je mag er niet opspringen.

Maar leuk om eens in die 100 comments van je iets minder inhoudsloos te zien

Bob 17 augustus 2020 om 21:37

Dus eigenlijk mag alles tenzij het pad ernaast wordt afgezet zoals bv. de Varentstraat in de RVV?

Merlinappa 18 augustus 2020 om 08:23

Even verder lezen in het reglement:

“Use of sidewalks, paths, cycle paths or verges.
It is strictly prohibited to use sidewalks, paths or cycle paths that do not form part of the course as defined in article 2.2.015, separated by kerbs, verges, level changes or other
physical features.”

Het voetpad waar Gilbert op reed was 15-20cm hoger dus valt duidelijk hieronder.

skylimit 17 augustus 2020 om 20:35

De vraag waar antwoord op moet komen is of er op dit voetpad gekoerst mocht worden. Wat zegt het koersreglement hierover? Waren de renners vantevoren op de hoogte wat wel en wat niet tot het parkoers behoort?
Willekeur van straffen is inderdaad hier weer toegepast.
Ik heb ook op andere plaatsen renners zien uitwijken / inhalen op een fiets/voetpad.

Murcia 17 augustus 2020 om 20:37

Terechte beslissing, we hebben het over veilgheid en naleven van de regels, dus ook door de renners zelf. Het overtreden daarvan heeft straffen tot gevolg. Geen moeite mee maar wees consequent. Als het morgen weer gebeurd dan weer straffen.

Lennimator 17 augustus 2020 om 22:19

Tijd voor de soep nazi van Seinfeld…

klootje kriekeljon 18 augustus 2020 om 04:36

Come back, 1 year!

Goud.

Paul Bus 18 augustus 2020 om 00:45

Dit zijn ook echt uitnodigende trottoirs,lekker leeg zonder publiek en maar vlammen,gebeurde niet zolang geleden ook op verschillende stroken in RvV maar toen was dat volgens mij nooit een issue.

josi 18 augustus 2020 om 08:29

Net even de beelden teruggekeken. Capiot heeft groot gelijk dat hij een protest indient. Hij rijdt die klim compleet aan de andere kant van de weg en komt nergens op de stoep. Wat hem betreft zit de jury er duidelijk naast.

007 18 augustus 2020 om 08:35

Tsja, als je de mogelijkheid biedt om op het trottoir te rijden gaan renners daar natuurlijk gebruik van maken. Moet je het maar afsluiten met hekken o.i.d. Mogen renners in PR straks ook niet meer door het gras rijden zeker.

Nelson 18 augustus 2020 om 08:39

Zit er in die wedstrijdjury een familielid van Vliegen misschien? Wat een stupide beslissing. Als de jury consequent is rijden er geen 20 renners meer in de ronde van Wallonie. Al 2 dagen rijdt het peloton over fietspaden en worden bochten door massa’s renners afgesneden. Belachelijk.

Ligthning 18 augustus 2020 om 09:46

Inderdaad. Ik ben absoluut voorstander van het toepassen van het reglement. Ik begrijp dan ook niet waarom dat niet gedaan wordt door de UCI en door de plaatselijke juryleden. In de Dauphiné zagen we renners een bocht van bijna 180 ° afsnijden door over het gras te fietsen. Alle renners erna, meer dan de helft van het peloton, dienden dan nog 50 m af te leggen tot aan de bocht. Zij sloegen dan maar nog vroeger af via een parking ervoor, wonnen 100 m (2 x 50 m dus) en kwamen dwars in het eerste deel van het peloton terecht. Uiterst gevaarlijk en uiteraard onreglementair. Het halve peloton dus gestraft ? Ho maar. Bulletin van de jury. Bestraffingen voor dat incident : 0,00.

Zoals Nelson stelt. In de Tour de Wallonie zie je inderdaad voortdurend overtredingen, live op tv. Dat is dus maar het topje van de ijsberg. En wat doet de jury ? die gaat drie renners (waarvan nog een onterecht) bestraffen, en laat de tientallen anderen ongemoeid. Dat zal dus totaal geen effect hebben. Straks zien we tijdens de live-uitzending weer de ene overtreding na de andere : over het voetpad/fietspad rijden, achter paaltjes door, tussen en achter het publiek en tenslotte bochten afsnijden.

Poeksel 18 augustus 2020 om 12:23

Straf teruggedraaid (ook die voor GIlbert en Stybar) volgens Het Nieuwsblad. Raar, ben benieuwd naar de argumentatie.

Merlinappa 18 augustus 2020 om 12:55

De willekeur is weer compleet bij de UCI, en het handhaven van de eigen regels wordt zo moeilijker dan ooit

Headlines

Materiaalzone

Populair