Tijdritten voortaan op een gewone racefiets: gekke gedachte of goed idee?
Remco Evenepoel - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
zondag 21 september 2025 om 19:02

Tijdritten voortaan op een gewone racefiets: gekke gedachte of goed idee?

Special Tijdrijders zijn vaak een slag apart. Maar de écht specialisten sterven een beetje uit. Oké, er zijn mannen als Filippo Ganna, Remco Evenepoel en Joshua Tarling, maar zij kunnen nog veel meer dan dat. Vanuit het peloton horen we het geluid dat geld steeds vaker het verschil maakt. Er zijn zelfs stemmen die opperen om tijdritfietsen in de ban te doen, ook met het oog op veiligheid. WielerFlits laat vier mensen aan het woord met verschillende inzichten aangaande dit thema. 

Vanaf zondag staan de wereldkampioenschappen tijdrijden op het programma in Kigali, Rwanda. Er ligt een zeer heuvelachtige tijdrit te wachten, waardoor klimmers ook een kans krijgen op de regenboogtrui. In een vlakke tijdrit geldt Remco Evenepoel (nu ook) en Filippo Ganna vaak als topfavoriet. Niet alleen omdat zij een van de meest aerodynamische posities op de fiets hebben, maar ook omdat zij op een van de allerbeste tijdritfietsen van het peloton rijden. Net daar zit hem de crux. Anno 2025 kun je met veel geld een goede tijdrijder maken. Vooral in de jeugdcategorieën zorgt dat al jaren voor een groot verschil in uitslagen.

Lockdownperiode
Meervoudig Europees kampioen tijdrijden en voormalig werelduurrecordhouder Victor Campenaerts is het er niet helemaal mee eens dat geld regeert. “Marginal gains in het tijdrijden zijn minder groot dan op de weg. Cruciaal in het tijdrijden is het kunnen realiseren van hoge wattages. Zonder hard te trappen, ga je nooit een hoog wattage rijden. En dus ook automatisch geen goed resultaat. Qua fiets krijg je kaders van de UCI om binnen te werken. Bij een tijdritfiets is duidelijk gelimiteerd wat mag en niet. Daarin zullen constructeurs en/of ploegen altijd de limieten opzoeken van wat mag, om een zo’n aerodynamisch mogelijke fiets te kunnen bouwen.”

Victor Campenaerts – foto: Cor Vos

We spraken voor dit verhaal ook met meerdere renners. Waar mindere specialisten voorheen in een kleinere koers nog wel eens top-10 konden rijden in een tijdrit, gaat dat nu niet meer. Of renners die slechts incidenteel een tijdrit reden en 35ste eindigden, staan nu na plek honderd in de uitslag. “Tijdritfietsen hebben vooral een vlucht genomen in de lockdownperiode”, denkt de Belg. “Er waren weinig wedstrijden en renners hadden veel tijd om te testen en trainen. Dat heeft tijdrijden naar een volledig ander niveau gebracht. Kijk naar mij: voor de lockdown was ik een van de beste tijdrijders en daarna werd het ineens zeer moeilijk voor mij om resultaten te behalen.”

Renner bepaalt, niet materiaal
Ook Tom Dumoulin – wereldkampioen tijdrijden in 2017 – vindt niet dat geld tegenwoordig het verschil maakt. “Tijdrijden is een spel tussen aerodynamica en het vermogen dat je kunt leveren. Toevallig was ik daar best goed in”, lacht de voormalig specialist. “Ik vond het fantastisch en vind dat nog steeds heel leuk om naar te kijken. Het materiaal dat erbij komt kijken, geeft voor mij een extra dimensie aan het wielrennen. Want je materiaal moet wel op orde zijn. Maar het is wel nog altijd de renner die het vermogen moet rijden en op de fiets het meeste luchtweerstand veroorzaakt. Dus de houding van de renner op de fiets is het belangrijkst. Details bepalen of je wint of verliest.”

“Een getalenteerde renner op een mindere fiets, zal nog altijd winnen”, denkt Dumoulin. “Bij de profs zijn de verschillen qua materiaal minimaal, maar ze zijn er wel. Bij junioren of nieuwelingen is dat wél helemaal anders. Sommige papa’s en mama’s hebben het er voor over om voor hun zoon of dochter al heel dure tijdritfietsen te kopen. Daardoor wint altijd iemand de tijdrit in de Acht van Bladel met het allerbeste materiaal. Een getalenteerde renner die op een gewone koersfiets rijdt met een opzetstuurtje, doet niet mee. Ik won mijn allereerste tijdrit in 2010 ook op een geleende fiets. Materiaal was toen al belangrijk. Nu is dat – net als voeding en training – verder ontwikkeld.”

Toch kun je op de Time Trial 365 Ranking van CyclingFlash wel degelijk zien dat de beste tijdrijders van het afgelopen jaar, allemaal bij teams rijden met een goedgevulde portemonnee. Stefan Küng (Groupama-FDJ) is de uitzondering op die regel. Hij verkast echter naar Tudor Pro Cycling dat op BMC-tijdritfietsen rijdt en daar zou hij komend jaar wel nog een stap kunnen zetten. Ook Kasper Asgreen lijkt in onderstaand overzicht een vreemde naam. Hij teert echter vooral op zijn zesde plek op het WK van vorig jaar, want dit jaar was het nog niet veel soeps. Meteen de crux, want Asgreen haalde die zesde plek op een Specialized.

Vloeken in de kerk
In juni maakte de UCI een aantal technische aanpassingen bekend die vanaf 2026 verboden zijn. Het zorgde voor veel reuring. Sommige insiders denken dat tijdritfietsen in de toekomst daardoor misschien ook kunnen verdwijnen. “Ik zie de voordelen daar niet van”, zegt Campenaerts. “Tijdrijden hoort bij de sport sinds Greg LeMond die typische triatlonhouding aannam. Voor mij hoef je dat niet weg te halen. Zeker huidige kampioenen als Remco Evenepoel, Jonas Vingegaard en Tadej Pogačar hebben met hun ploegen veel tijd, energie en geld gestoken om hun tijdritfietsen en -posities te maximaliseren. Zo’n aanpassing zou veel frustraties opleveren”, denkt de Belg.

Ook bij Dumoulin is het vloeken in de kerk. “Het zou zo maar kunnen dat de uitslag van de Tour-tijdrit in Caen er anders had uitgezien, als ze die allemaal hadden afgelegd op een gewone koersfiets. Maar ik ben daar in het profwielrennen absoluut geen voorstander van. Al ben ik natuurlijk ook heel subjectief. Ik vind het een speciaal onderdeel. Een tijdritfiets is een soort Formule 1-wagen. Jij moet je afstellen met die fiets. Daar gaat een heel traject aan vooraf. Dat vind ik fantastisch, mooi en bijzonder. Als je Max Verstappen en Lewis Hamilton allebei in dezelfde Fiat Panda laat rijden, dan haalt dat toch ook de hele charme van die sport weg? Wil je dat dan?”

Wereldkampioen Tom Dumoulin in 2018 – foto: Cor Vos

“Dat materiaalgevecht tussen de fietsfabrikanten vind ik juist mooi”, gaat hij verder. “Ik kan het waarderen dat een ploeg als Visma | Lease a Bike op dat vlak enorm vooruitstrevend is. Die spenderen niet alleen budget, maar ook heel veel tijd van slimme mensen daaraan om te kijken of ze nog kleine winsten kunnen behalen. Ik geniet daarvan. In het jeugdwielrennen kan ik het wel begrijpen. Ik denk dat je daarmee ook de vijver groter kan maken. Je geeft getalenteerde jongens eerder de kans om zich te meten met gelijkwaardig materiaal. Dus daar zou ik het snappen. Bij de profs zou ik het heel jammer vinden, moest dat gebeuren. En ik zou dat ook niet echt begrijpen.”

Met pijn in het hart
Iemand die meer tegen de andere kant van het spectrum aanschurkt, is Adriaan Helmantel. De oud-trainer van Dumoulin was bij Team Sunweb verantwoordelijk voor de tijdritten, stak daar als KNWU-bondscoach op de baan en bij de beloften ook veel tijd in en dat doet hij nu eveneens bij Intermarché-Wanty. “In de ontwikkeling van jonge renners is tijdrijden superbelangrijk. Het is een basisonderdeel, omdat het je leert je krachten te verdelen en hoe je technisch goed moet rijden. Je positie op de fiets is ook essentieel. Dat kost veel tijd, maar ook geld om te optimaliseren. Die laatste factor is zeker een element. Je materiaal is heel belangrijk. Bij de jeugd zie je dat er veel tijdwinst wordt gekocht, door duur materiaal aan te schaffen. Daar ben ik geen voorstander van.”

Volgens Helmantel zou het eerlijker zijn als niemand meer het voordeel van een goede tijdritfiets heeft. “Ook dan zul je uiteraard zien dat mensen gaan testen binnen de kaders en daarin de limieten gaan opzoeken. Maar in de jeugdcategorieën en bij de junioren ook, zou ik op zich wel een voorstander zijn om iedereen op een gewone fiets tijdritten te laten afwerken. Je krijgt dan een eerlijke koers en een eerlijker beeld van wie nu echt goed is en wie er voorsprong koopt. Ik vraag me ook af of de fabrikanten er heel rauwig om zijn. De markt voor tijdritfietsen is niet heel groot. Voor ploegen zou het ook schelen als ze niet een paar keer per jaar die fietsen meezeulen.”

Helmantel zelf als tijdrijder in de Ster Elektrotoer van 2009 – foto: Cor Vos

Tijdrijden verliest charme
Waar specialisten Dumoulin en Campenaerts niets zien in het afschaffen van tijdritfietsen, is meervoudig Nederlands kampioen Jos van Emden wél voorstander. “Ik vind dat de lol er wat vanaf gaat. Materiaal is zo belangrijk tegenwoordig. Helemaal bij de jeugd: als je geld kan besteden aan materiaal, dan loont dat meteen enorm. Je maakt een beetje van een ezel een renpaard. Ik ben voorstander dat ze daar – zeker bij de jeugd – iets op vinden. En misschien ook wel gewoon bij de profs: rijd maar op je wegfiets. Ik denk dat het een realistisch toekomstbeeld is. Er zijn ploegen die het héél belangrijk vinden, maar ook een aantal teams die dat níet vinden.”

Van Emden is werkzaam voor Visma | Lease a Bike, een ploeg die juist wel veel investeert in het tijdrijden. “Je maakt het speelveld gelijker als je tijdritfietsen afschaft. Onze ploeg vindt dit onderdeel heel belangrijk. Andere teams die daarin minder investeren of minder geld voor vrij kunnen maken, hebben een nadeel. Bovendien zijn er zat tijdritten bij de profs die ze ook op een gewone fiets rijden, omdat je bijvoorbeeld overzees bent. Waarom kan je dat niet doortrekken? Ik was de laatste jaren natuurlijk al iets ouder en dan komt er wat sleet op. Maar ik denk ook dat ik minder goed werd, omdat veel andere jongens qua materiaal echt stappen vooruit hebben gezet.”

“Het echte tijdrijden is er naar mijn idee dan ook een beetje van af”, gaat Van Emden verder. “Het is niet meer de sterkste die wint, maar vaak wel de meest aerodynamische. Dat komt door de windtunnel en niet zo zeer per se door kwaliteit, kort door de bocht gezegd. Ik zou het dus zeker geen slechte ontwikkeling vinden als we tijdritten voortaan op gewone fietsen gaan doen. Dat maakt de discipline ook toegankelijker. Aan de onderkant van de pyramide maakt het tijdrijden leuker als je als jongeling een resultaat kunt rijden. Hoe jeugdrenners er nu soms mee omgaan, dat is zo professioneel, zo doorgedreven. Doorgeslagen misschien wel. Op gewone koersfietsen spreek je een groter publiek aan. Ik denk zelfs dat dit kan meespelen in hoe populair tijdrijden kan zijn.”

Van Emden boekte zijn grootste tijdritzege op de slotdag van de Giro d’Italia 2017 – foto: Cor Vos


Veiligheid in het gedrang
De drie voormalig specialisten zijn het er wel allemaal over eens dat niets veiliger is dan een tijdrit. Veiligheid is namelijk een ander aspect wat tijdritfietsen in de toekomst in de ban kan doen. Helmantel denkt daar anders over. Waar je tien jaar geleden een dijk van een tijdrit reed met een gemiddelde van vijftig kilometer per uur, is 55 kilometer per uur tegenwoordig geen unicum meer voor mannen als Evenepoel en Ganna. “Tijdrijden blijft uniek. Tom Dumoulin op zo’n fiets, dat was een lust voor het oog om naar te kijken. En zo zijn er nu nog mannen. Maar de snelheden nemen wel toe. En dat terwijl tijdrijden in training al helemaal niet zo heel veilig was of is geweest.”

“Je neemt een positie aan waarbij je helemaal in elkaar gekropen op die fiets zit en je hebt ook weinig zicht op de weg”, vertelt hij. “Dat maakt het niet veiliger. In een wedstrijd heb je nog een coachende ploegleider achter je, die ook kan vertellen welke lijnen je moet rijden of wanneer er een bocht naar links of rechts aankomt. Dat is superbelangrijk voor een renner, want hij moet zich helemaal kunnen focussen op zijn optimale positie en vermogens leveren. Maar in een training kan dat niet en zie je toch regelmatig ongelukken gebeuren.” Kijk maar naar twee Tour de France-winnaars uit de laatste tien jaar: Chris Froome (crash tijdens de verkenning van een tijdrit) en Egan Bernal (botsing tijdens tijdrittraining) haalden nooit meer hun niveau als ervoor.

Kortom: op basis van eerlijkheid, veiligheid en talentontwikkeling, is het helemaal nog niet zo’n gekke gedachte om tijdritfietsen in de toekomst af te schaffen. Of zoals Michael Woods het na de klimtijdrit van Peyragudes in zijn blog schreef: “Waanzinnig dat niemand in de wielerwereld het gek vindt dat een tijdritfiets bedoeld is om te rijden zonder directe toegang tot remmen. […] Ik denk nog steeds dat de tijdrit de potentie heeft om een coole discipline te zijn, maar daarvoor zou het op een racefiets moeten gebeuren. Rijdt je de tijdrit op dezelfde fiets en met dezelfde helm als waarmee je in het peloton koerst, zou het veel veiliger zijn, veel minder gedoe voor teams en fabrikanten, en zou het zijn naam, ‘de race van de waarheid’, waar kunnen maken.”

Filippo Ganna – foto: Cor Vos

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
44 Reacties
19-09-2025 09:25
Ik ben een groot voorstander van tijdritten, echt een geweldige discipline. En mochten ze tijdritfietsen verbieden, zou dat het alleen nog mooier worden. Een meer pure en eerlijke strijd en bovendien veiliger. Wat wil een mens nog meer ??

Behalve de mening van wat (ex-)renners mis ik echter vooral wat input van een fietsconstructeur, want ik vermoed dat die net iets minder enthousiast zijn.
    19-09-2025 11:25
    Ik denk dat het voor de constructeurs nog wel meevalt. Er zijn meer triatleten, met andere fietsen(!) dan tijdrijders. Veel fietsen worden ook 2e hands doorverkocht. Het marktaandeel is marginaal.
19-09-2025 12:45
Dus eigenlijk zijn ze het redelijk eens: jeugd op een reguliere fiets laten rijden en vanaf bepaalde categorie tijdritfietsen toestaan. Zeker met oog op talentontwikkeling verdedigbaar
    25-09-2025 09:01
    In de auto sport komt dit redelijk vaak voor. De F1 is natuurlijk extreem geld, materiaal en constructeurs gefocused. De F2 rijd al (deels) met standaard materiaal, bij lagere raceclasses komt standaard materiaal ook vaak voor, denk en de Porschecup of (zelfs) de Renault Clio Cup. Dit alles toch om kosten te drukken en talent beter van elkaar te kunnen onderscheiden.

    Geen gekke gedachten.

    Dat er geen markt is voor tijdrit fietsen betekent niet dat het oninteressant is voor de fabrikanten. Veel constructeurs maken sowieso al (extreme) studie modellen om innovaties te testen (denk aan het aeroframe), dit kan prima in een TT fiets (al zou dat ook in een baan of triatlon fiets kunnen).
19-09-2025 10:06
Wat voor vreemde zaken zegt Jos van Emden nu eigenlijk, dat het niet meer de sterkste is maar de meest aerodynamische, het is toch gewoon een combinatie van positie en kracht. Dan wint Mathieu eigenlijk ook niet in PR omdat hij de sterkste is maar gewoon omdat hij perfect op zijn fiets kan zitten, aleja, het is evengrote onzin natuurlijk.
    20-09-2025 22:10
    Jouw voorbeeld is onzin. PR is op een gewone fiets, Jos heeft het erover dat het tijdrijden steeds meer een ‘kijk mij eens athletisch aero op dit ding van 15k rond fietsen’ . De houdingen en materiaal worden steeds extremer; daar kan niet iedereen in mee.
    21-09-2025 15:52
    Het punt was dat Mathieu door zijn perfectie op de fiets sneller kan fietsen en dus daardoor evengoed een voordeel heeft ten opzichte van al de rest. Niet alles is natuurlijk letterlijk te nemen JajePipo, dan ben je gewoon nogal dom bezig. En een gewone fiets uit het wt-peloton zit ook gemakkelijk boven de 15k maar dat zijn winkelprijzen, doe daar de winstmarges af en dan valt het ineens allemaal best wel mee volgens mij. Neem erbij dat zelfs als we de winkelprijzen zouden hanteren dat het allemaal best wel meevalt als we het afzetten tegen de loonkosten die best wel hoog zijn. Dus boeien wat die fietsen kosten of ga je ook liggen wenen over de kostprijs van de wielen, de groepen en de andere onderdelen want de kaders vallen best wel mee als je de rest ziet...
19-09-2025 11:34
Ik begrijp de mening van Dumoulin wel, maar die is zoals hij zelf zegt subjectief, vanuit het perspectief van een topsporter met bijna unlimited funds.
Zelfs op conti niveau is het sappelen en mogen renners bij sommige ploegen hun eigen TT fietsje verzorgen. Niet in de laatste plaats omdat er op een lager niveau heel weinig tijdritten zijn.
Ik ben het eens met het verbieden van tijdritfietsen; elimineert de pay-to-win factor bij jongere categorieën en alle teams buiten de top 15 van de WT en zorgt voor een laagdrempeliger mogelijkheid voor organisatoren om meer TT’s in etappe koersen te stoppen.

Schaf meteen ook maar de vermogenmeters af in de TT. Rijden op gevoel en ontwikkeling van de echte TT-skills. Tegenwoordig is het praktisch gerobotiseerd en zijn er geen slechte tijdrijders meer onder de klassementsrenners.
20-09-2025 00:37
Afschaffen die zwabberbikes!

Commercieel gezien is het niks die tijdrit fietsen, ook in de triatlon uitvoering niet.
Is geen massa produkt en daarom dan ook veel op een zelfde open mould frame.
Voegt weinig tot niks toe!
Enkel:
veel meer kosten,
Veel meer fysieke ongemakken (zo'n ding zit echt bagger!)
veel meer logistieke problemen, veel meer milieu onvriendelijke materialen nodig,
veel meer manuren nodig om deze ook te assembleren en af te stellen...
Kortom het is niks en voegt te weinig toe tegenover de kosten en ongemakken!
En zoals door velen al genoemd, de sterkste zal toch wel winnen. Dus zo'n duur stuk kunstof hebben we/ze helemaal niet nodig.
Gewoon 1 frame type uitkiezen en daar heel de ronde op fietsen. Ook geen klim of aero type meer als keuze geven. Ookbgewoon stuur, geen opzetstukken, 1 normale fiets en 1 normale helm voor alle 3 weken koers...
Zou mooi zijn, ook voor niet profs die nu voor tijdrit zo'n bike aan moeten schaffen voor hun kind.
Onzin, weg ermee en de renner moet weer meer centraal staan ipv geld en of onbereikbaar materiaal.
    20-09-2025 16:25
    Dus omdat jij er niet mee kan rijden want het zit bagger is het maar niets, dan mogen gewone wegfietsen met een agressieve afstelling ook niet meer want dat zit evengoed enorm 'bagger'. Puur om te sturen zit het wat minder prettig, maar eens je bezig bent aan het afmalen van je kilometers is het best wel ok.

    En geen commerciële waarde, best wel speciaal om zoiets doms te poneren, als iets geen commerciële waarde heeft doen fabrikanten het gewoon niet. Zeker de grotere spelers gaan toch geen verschillende modellen op de markt brengen van iets waarmee ze niet lekker veel winst maken. Als we dan even verder kijken naar wat er allemaal op de markt is, dat zijn zeker geen open mould frames maar per echt ontwerpend merk en per model totaal anders. Als ik een wilde gok moet doen, het is een kleinere markt met nog grotere winstmarges per fiets want waarom zouden kleinere spelers zo actief zijn met triathlon/tijdritfietsen als het niets opbrengt.
    21-09-2025 20:32
    Ach ach wat erreg, schitterende fietsen
20-09-2025 18:57
Weg met de tijdritfietsen. Geld maakt macht. Ook met tijdritfietsen. Terug naar vroeger toen Jan Jansen op gewone wegfiets zonder opzetstuur de Tour won. Tevens scheelt het de ploegen heel veel geld. Weggegooid geld voor ong. 30 renners die voluit gaan.
    20-09-2025 19:16
    Zeker voor de amateur categorien
20-09-2025 02:11
Ten tijde van Indurain speelde dit ook al; hoe mooi ik een tijdritfiets ook vindt... Voor iedereen afschaffen en lekker op je wegfiets tijdrijden; gelijkwaardiger krijg je het dan niet.
19-09-2025 09:18
Grote kans dat de uitslag van een tijdrit op gewone fietsen quasi identiek zal zijn als een tijdrit op tijdritfietsen...
    19-09-2025 09:26
    Onzin, net zoals bij pakweg doping zijn er renners die er meer voordeel bij hebben dan anderen.
    19-09-2025 11:01
    Denk jij echt dat Evp, Ganna en tutti quanti plots trager gaan rijden dan pakweg Hoole en Asgreen, laat staan dan andere minder goede tijdrijders? Ze hebben nog steeds die enorme power en aerodynamica hoor. Praateven tegen iemand die in EVP zijn wiel zit tijdens een ontsnapping.
    19-09-2025 11:13
    Ik denk dat in de grote lijnen er wel bepaalde waardeverhoudingen gaan blijven. Maar er zullen ook zeker wat verschuivingen zijn.
    19-09-2025 11:27
    Er zijn weldegelijk renners die door hun fysiek grotere aero voordelen hebben op een TT fiets. Lang niet iedere renner zit even aero op een wegfiets.
    19-09-2025 14:58
    Aero is zeker belangrijk maar het gaat nog steeds om power hoor...zet Lenny martinez op een tijdritfiets en Ganna op een wegfiets over 30 km en er is 0 % kans dat Lenny dat wint...
    20-09-2025 12:08
    Het draait toch niet alleen om wie wint?
    Als de top 20 dichter op elkaar zit is het al iets positiefs
19-09-2025 10:10
Adriaan Helmantel, slaat wel spijkers met koppen, gewoon bij de jeugd speciale tijdritfietsen verbieden (eventueel een verplichte basic versie) om het speelveld gelijk te houden en ouders niet failliet te doen gaan. Waar hij wel de bal misslaat is de markt van tijdritfietsen, die is enorm door het triathloncircuit waar ze aangepaste modellen gebruiken.
    19-09-2025 15:15
    Hij heeft grotendeels gelijk, want triathlonfietsen zijn niet altijd zomaar "aangepaste modellen", dat kunnen ook gewoon andere compleet andere fietsen zijn. Momenteel produceren veel merken inderdaad nog een soort crossovers die UCI legaal gemaakt kunnen worden, maar dat is inherent nadelig voor triathleten.
    Daarmee is het blijven fabriceren van tijdritfietsen volgens UCI regels vaak eerder een last dan een lust, de fabrikanten zouden zich liever 100% focussen op triathlonfietsen.
    19-09-2025 16:19
    Die fietsen zijn zo aanpasbaar als iets, dus op zich zit je evengoed perfect op een uci-legaal frame als triathleet. Dus voor een fabrikant maakt het imho niet zoveel uit als ze de kader volgens de geldende uci-regels ontwerpen en testen, met wat extra's dat iedereen zijn ding ermee kan doen...

    Ik kan mijn tijdritfiets evengoed UCI-legaal klaarmaken als om een ironman te rijden, letterlijk alles kan je finetunen naar wens.
19-09-2025 12:48
Ik hoorde in jullie podcast dat kinderen op een duurdere/snellere fiets eerder een profcontract krijgen omdat ze vaker bovenaan eindigen. Dit is natuurlijk grote onzin. Enige wat telt tegenwoordig is het powerprofiel van de renner
    19-09-2025 15:06
    Ik vraag me af hoe je hierbij komt, voor zover ik weet is het power profile voor scoutingsdoeleinden alweer enige tijd op zijn retour. Met name omdat het niet voldoende informatie geeft over fatigue resistance en (in mindere mate van belang) koersinzicht, twee zaken die juist van grote invloed zijn op het rijden van een resultaat.
    19-09-2025 15:15
    Bij power profile bedoel ik gewoon de data algemeen van een renner waar dus ook fatigue resistance onder valt.
    Hoe kom je erbij dat data niet belangrijk meer is? Zou wel positief zijn want dan maak ik ook nog kans op een contractje
    19-09-2025 15:21
    Stel een onbekende 24 jarige(laten we zeggen uit Afrika ofzo) wordt 9e op het wk tijdrijden op een oude racefiets met opzetstuurtje. Jij denkt dat er niet een aantal profteams gaan informeren bij die renner?
    19-09-2025 15:26
    Dit is wel een heel knap staaltje woorden in de mond leggen, ik zeg nergens dat data niet meer belangrijk is. Alleen jij noemde het power profile, wat een specifieke betekenis heeft, en zegt letterlijk dat dit het "enige is dat tegenwoordig telt". Uit je vervolgpost blijkt dat je niet goed begrijpt wat een power profile is, dat kan natuurlijk en is niet erg. Fatigue resistance is niet afdoende uit een normaal power profile te halen en is ook moeilijker te bepalen uit tests en training data, en komt juist tot uiting in wedstrijden. Natuurlijk kun je data uit wedstrijden ook delen en beoordelen, maar daar spelen veel meer variabelen mee, wat het moeilijker maakt om te vergelijken. Uiteraard zijn uitslagen op zichzelf ook niet zaligmakend, maar ik weet wel wie eerder op de radar van een profploeg staat als twee renners een redelijk vergelijkbaar power profile hebben maar er maar eentje regelmatig een uitslag rijdt.
    19-09-2025 15:46
    fatigue resistance is niet uit trainingdata te halen?
    Sorry dan ben ik uitgepraat.
    Je hebt zeker alleen het boek powermeter voor dummies gelezen?
    19-09-2025 15:55
    Je voorbeeld over de hypothetische Afrikaan is wel grappig, want het haalt je eigen redenatie dat uitslagen er niet meer toe doen en het power profile het enige is dat tegenwoordig telt compleet onderuit. Iemand rijdt een opvallende uitslag en wordt daardoor opgemerkt, tadaa. Uiteraard zullen daarna allerlei tests worden gedaan om te kijken wat de potentie van deze renner is, maar de tijd dat de talent scouts van ploegen bijna blind voeren op power profiles is zoals gezegd echt voorbij.
    19-09-2025 16:12
    Dat is toch nooit zo geweest? Ja bij Vine en nog een handje vol. Tuurlijk komt er meer bij kijken maar ik kan je verzekeren dat data nog steeds doorslaggevend is
    20-09-2025 18:22
    Ik weet niet of het nou moedwillig is of dat je gewoon heel slordig leest, maar je legt me weer iets in de mond. Moeilijker ≠ niet.
20-09-2025 18:53
Het publiek heeft er baat bij dat het wielrennen zijn authenticiteit behoudt. In dat kader zijn de meningen van Helmantel en Van Emden (pro wegfiets) te prijzen.
19-09-2025 08:36
Leuk idee zo’n ranking, maar ik zou nog wel even kijken naar de puntentoedeling. Dat roglic boven almeida staat is niet uit te leggen namelijk
    19-09-2025 10:03
    De ratings van Roglic en Almeida liggen inderdaad zeer dicht bij elkaar, wat aangeeft dat beide renners aan elkaar gewaagd zijn als tijdrijders.

    Ons ratingsysteem streeft naar maximale objectiviteit door alle prestaties mee te wegen, waarbij vooral de kwaliteit van de tegenstand een belangrijke factor is. Wanneer we puur naar de onderlinge resultaten kijken, zien we een gemengd beeld: Almeida was sneller in zowel de Tour als de Algarve, zij het met kleine marges. Roglic daarentegen toonde zich beduidend sterker tijdens het WK van vorig jaar. Daarnaast hebben beide renners sterke prestaties geleverd tegen andere toprijders.

    Gezien deze balans tussen prestaties is het inderdaad geen uitgemaakte zaak wie de sterkere tijdrijder is. Onze huidige ranking geeft een lichte voorkeur aan Roglic, maar dit kan na het aankomende WK al weer anders zijn.
19-09-2025 13:12
De reden dat de beste tijdrijden rijden bij de rijkste ploegen, zou dat niet liggen aan het feit dat de beste tijdrijden erg gewild zijn en daarom bij die ploegen terecht komen?
20-09-2025 08:50
Misschien leuk om een poll te doen hierover?
22-09-2025 07:05
"De beste tijdrijders zijn diegene die bij de rijkste ploegen rijden omdat die het beste materiaal kunnen kopen? Zou het niet kunnen dat de beste tijdrijders daar rijden omdat die ploegen het best betalen?"

Dus naar aanleiding van de uitslag van het gisteren verreden WK tijdrijden zou Soudal Quick-Step een rijke club moeten zijn die zijn renners dik betaald ?
Ik hoorde Patrick Lefevere steeds het tegendeel beweren....

lol

.
20-09-2025 20:24
Allemaal verplicht op een skelter van Berg.
Veel veiliger. Krijg je mooie beelden. Vooral in de afdaling. En goed voor de Nederlandse economie.
21-09-2025 20:04
Je gaat dan heel nauw moeten gaan afbakenen wat een 'gewone' koersfiets is. De tijdritfiets valt momenteel ook binnen de normen van een gewone koersfiets, m.u.v. de beugel dan ... Laat het maar vrij zolang de veiligheid niet in het gedrang komt ... Je mag ook evolutie niet in de weg staan. Als je vandaag niks verandert leef je morgen zoals gisteren. Je zou de jeugdteams er behoorlijk mee kunnen ontlasten mocht je verbieden voor nieuwelingen en juniores. Het is allemaal zeer duur materiaal. Sponsors staan er ook niet om te springen om dit gratis te mogen aanleveren. Je moet ook nog eens een vrachtwagen hebben met een pak tijdritfietsen. Logistiek is het ook niet alles.
    22-09-2025 06:57
    Even een klein intermezzo, los van het wielrenner gerelateerde , .....
    "Als je vandaag niks verandert leef je morgen zoals gisteren. " ....
    Geef mij maar "gisteren" zoals de wereld er tegenwoordig bijloopt.....
21-09-2025 20:30
Wie komt met dat idee, waarschijnlijk niet goed bij zijn hoofd, toch mooi hoe je op zo’n TT zit, prachtig
21-09-2025 21:38
Om jullie punt te maken halen jullie er jullie eigen ranking bij om dan een kromme redenering te maken.
De beste tijdrijders zijn diegene die bij de rijkste ploegen rijden omdat die het beste materiaal kunnen kopen? Zou het niet kunnen dat de beste tijdrijders daar rijden omdat die ploegen het best betalen?
Of gaat het niet om de rijkste ploegen maar om de meest bekende fietsmerken? En op welke basis is "een specialized" dan blijkbaar de beste tijdritfiets? Die colnago was jarenlang een prul, tot Pogi en later heel UAE er tijdritten mee won. In de Dauphinee dit jaar was het weer een slechte zwabberfiets maar een maand later in de Tour weer niet.
Jullie waren me alleszins kwijt toen Küng blijkbaar de vreemde eend in de bijt is, terwijl z'n Lapierre vroeger en z'n Willier nu als betere tt-fietsen bekend stonden dan de BMC waar hij nu blijkbaar sowieso nog rapper op zal rijden. Op welke basis? De mooie naam?

Reacties zijn gesloten.