Tiesj Benoot: “Ik zal in de Omloop nog niet honderd procent zijn”

dinsdag 18 februari 2020 om 10:19
Tiesj Benoot: “Ik zal in de Omloop nog niet honderd procent zijn”

foto: Cor Vos

De voorbereidingskoersen vliegen je momenteel om de oren, maar Tiesj Benoot kiest ervoor om pas in de Omloop het Nieuwsblad aan het seizoen te beginnen. Tot die tijd vertoeft hij op Tenerife, waar hij op de flanken van El Teide werkt aan zijn vorm.

“Als je de Ronde van Vlaanderen wil winnen, zou het ideaal zijn om enkele weken voor de Ronde op hoogtestage te gaan”, zegt Benoot in gesprek met Sporza. De nieuwe rekruut van Team Sunweb weet echter dat dat geen optie is. “Het programma laat zo’n hoogtestage voor de Ronde natuurlijk niet toe. Er zijn nog zoveel andere Vlaamse wedstrijden in het voorjaar.”

“De laatste dagen begint het wel te kriebelen, maar die voorbereidingskoersen zijn maar weinig van tel”, erkent Benoot. “Als je goed rijdt in Mallorca, wordt daar een week later niet meer over gesproken.” Maar in de Omloop het Nieuwsblad zal Benoot dan toch voor het eerst in zijn Sunweb-tenue te zien zijn. “Ik zal daar nog niet honderd procent zijn, maar ik wil voor eigen volk wel de finale kleuren.”

Daarom traint hij nu al drie weken op Tenerife, waar hij geen last heeft van de stormen die Europa de afgelopen weken teisterden. “Ik heb het gevoel dat ik hier harder werk dan ik in België zou doen, omdat je hier enkel gefocust bent op trainingen en herstel. Als renner kan je hier ook niks anders doen dan fietsen.”

Benoot werkt er stevige trainingen af. “Vooral het aantal hoogtemeters loopt hier snel op. Eerst was het plan om naar Zuid-Afrika op stage te gaan. Maar toen hier in het hotel op de Teide enkele plekjes vrij kwamen, heb ik niet getwijfeld. Hier overwin je veel meer hoogte tijdens trainingsritten.”

Na de Omloop het Nieuwsblad trekt Benoot richting Italië voor de Strade Bianche en Tirreno-Adriatico. Daarna volgen de E3 BinckBank Classic, Dwars door Vlaanderen, de Ronde van Vlaanderen, de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Samlambeej 18 februari 2020 om 10:47

Pfff indekker… genoeg coureurs die voorbereidingskoersen winnen en daarna een uitstekende klassieke campagne rijden met winst.

Voelt hij zich al te groot voor de voorbereidingskoersen? Misplaatst imo.

Natte spons 18 februari 2020 om 11:09

Hij geeft aan dat hij de finale wil kleuren, maar voor de eindwinst misschien net tekort gaat komen t.o.v. de renners die al wat koersen in de benen hebben. Daarnaast is het per renner verschillend hoeveel echte koers ze nodig hebben om naar 100% te komen.

Geraint 18 februari 2020 om 12:19

Te groot voor voorbereidingskoersen… Lees jij dat in die tekst?

Volgens mij verduidelijkt hij gewoon waarom hij pas met de omloop start en nog geen voorbereidingskoers heeft gereden. Een beetje verstaander besluit daaruit dat hij momenteel gewoon liever op de Teide zit dan wedstrijden rijdt. Elk zijn aanpak toch?

Hij heeft ook gewoon gelijk als hij zegt dat een goede uitslag in de vroege koersen leuk is maar ook niet meer dan dat. Benoot heeft al heel vaak goed gereden in dergelijke koersen en daar is inderdaad heel weinig erkenning voor.

SnellePelle 18 februari 2020 om 19:40

Hij gaat duidelijk voor een piek iets later in het voorseizoen. Wss Strade Bianchi en Roubaix

Wheely 18 februari 2020 om 11:27

Lekker hoor Tenerife, wanneer komt daar nou eens een koers?

Hopelijk krijgen we weer een Benoot zoals in de Strade van 2018.

Domestique 18 februari 2020 om 11:41

Eigenlijk zou zo’n type Benoot net eens in absolute topvorm moeten zijn tegen eind februari. De kans dat hij een topklassieker wint in de maand april is toch zeer klein, en zo graait hij misschien wel eens iets mooi mee.

Wheely 18 februari 2020 om 12:11

Heeft ie al gedaan toch? Winst Strade, podium Omloop en top 5 Kuurne zijn allemaal al afgevinkt in de periode eind feb begin maart. Het is nou eenmaal niet het type veelwinnaar, zal alleen aan moeten komen.

Domestique 18 februari 2020 om 12:24

Ja, ereplaatsen in overvloed maar winst blijft moeilijk… Heb het overigens niet enkel over Benoot, maar ook over andere Stuyvens en Vanmarckes. Allemaal mikken ze op Vlaanderen en Roubaix terwijl winst bijna onmogelijk is.

Waarom dan niet eens iets vroeger pieken en daadwerkelijk eens een koers winnen?

Wheely 18 februari 2020 om 12:33

Die zouden dat zeker kunnen doen echter blijft het een gok voor die renners en Stuyven heeft Kuurne natuurlijk al eens gewonnen, Vanmarcke de Omloop en Benoot de Strade. Ik snap wel dat ze hoog mikken, zoveel kansen krijgen ze niet.

Romāns Vainšteins 18 februari 2020 om 13:08

Dat moeten winnen is ook van zwaar overschat belang. Meedoen jaar op jaar en altijd bij de voorsten meestrijden is evenveel waard, kijk bijvoorbeeld ook naar zo’n Boogerd in LBL.

Domestique 18 februari 2020 om 13:10

Winnen is inderdaad van onderstaand belang in topsport.

Romāns Vainšteins 18 februari 2020 om 14:10

Het belang ervan wordt gigantisch overdreven en al helemaal in een schermsport als wielrennen. Koers maken minimaal zo beklijvend als als eerste je wiel over de streep douwen.

Domestique 18 februari 2020 om 18:09

Tja als liefhebber heb je natuurlijk overschot van gelijk. Aanvallende renners die de koers kleuren maar er altijd wel naast grijpen, zijn vaak de renners die ons het meest kunnen charmeren. Als alles dan toch eens samenvalt, ben je als kijker het delirium nabij (een Vanmarcke die Roubaix zou winnen bijvoorbeeld).

Als renner zelf, en dan zeker als subtopper, denk ik dat je al die ereplaatsen na verloop van tijd toch vooral wil inruilen voor een keer een mooie overwinning. Zou liever 1 Omloop op mijn palmares hebben dan 5 top-10 plaatsen in de Ronde.

Romāns Vainšteins 18 februari 2020 om 18:14

In de regel grijpen al die slome aankomers dan gelukkig ergens wel hun koers, kijk maar naar Ballan, Flecha, Vanmarcke, Langeveld. En zo ook Benoot.

Burning Tyre 18 februari 2020 om 11:50

Geen hoogtestage? Wat doet hij nu op de Teide dan? Hotel ligt op 2100m.

S. Morgenstern 18 februari 2020 om 11:55

Het is nu niet enkele weken voor De Ronde.

josi 18 februari 2020 om 11:56

Misschien nog eens even lezen wat hij precies zegt.

Burning Tyre 18 februari 2020 om 12:04

Het is nu 6,5 week voor De Ronde.

S. Morgenstern 18 februari 2020 om 12:16

Ja, en in het ideale geval voor De Ronde zou zo´n hoogtestage dus een paar weken later plaatsvinden.

Burning Tyre 18 februari 2020 om 12:06

Bovendien als je de berichten van afgelopen jaren erop naslaat zie je dat o.a. van Avermaet, Sagan en v Aert specifiek in Januari/Februari op hoogtestage zijn gegaan om te pieken in de voorjaarsklassiekers.

Volgens mij is dit gewoon een geval indekken.nl

S. Morgenstern 18 februari 2020 om 12:20

Die renners zitten met hetzelfde gegeven, dat er in de weken voor De Ronde nog meer koersen zijn die ze willen rijden. Daarom zitten ze allemaal nu op hoogte, aangezien er nu geen koersen zijn waar die renners door hun ploeg op worden afgerekend.

Heeft verder niets met indekken te maken. Het is gewoon een bekend gegeven dat een hoogtestage in het ideale geval niet te ver voor een hoofddoel plaats moet vinden. Daarnaast gebruikt hij het ook niet als potentieel excuse.

Yeez 18 februari 2020 om 12:37

4 weken op hoogte, dat is lang zeg

Melkzuur 18 februari 2020 om 13:03

In zijn plaats zou ik proberen top zijn in de wedstrijden waar MvdP niet aanwezig is. Maar dat geldt voor 99% van de renners natuurlijk.

Japsie 18 februari 2020 om 13:20

Van die berg afkomen en koersen. Rest van het jaar vrij weinig kansen voor de Vlaamse klassiekercoureurs. Dan kun je beter alle klassiekers serieus nemen.

Cochise 18 februari 2020 om 14:06

Benoot is wel bij uitstek de renner die naast de klassiekers ook heel wat anders kan uitrichten in een seizoen. Wat een verarming zou dat zijn om volop te pieken op een kermiskoers zoals de Omloop.

Japsie 18 februari 2020 om 14:09

De Omloop een kermiskoers? Echt?
Overigens heeft niemand het over pieken in de Omloop, dat verzin je er even bij.

Fietsman 18 februari 2020 om 16:43

Gevalletje indekken.be, ben wel echt benieuwd wat Benoot ervan gaat bakken dit seizoen. Hij is zo veelzijdig dat Benoot bijna op moet passen dat hij niet alles een beetje probeert waardoor Tiesh overal net tekort grijpt.

Domestique 18 februari 2020 om 18:03

Hij is wel veelzijdig en ik vind het echt een leuke renner, maar het is een beetje een Kwiatkowski-light. In kleine rondes lijkt top-10 vaak het hoogst haalbare, in grote rondes top-20 en in de klimklassiekers zie ik hem ook niet écht meedoen voor de knikkers.

Vlaamse koersen zie ik hem dan wel weer winnen, maar in Vlaanderen of Roubaix moet echt àlles meezitten wil hij daar winnen. Niet explosief genoeg om de Sagans, Van Avermaets en VDP's te kloppen en ook niet genoeg hardrijder om à la Terpstra er op het juiste moment vandoor te glippen en dan nog een kilometer of 25 solo naar de meet te rijden.

De dagen dat hij er echt bovenuit steekt en alles aan gort rijdt à la Cancellara, gaan volgens mij ook beperkt blijven tot 2 à 3 wonderdagen in zijn carrière, zoals de Strade die hij won er – toegegeven – 1 was.