Thymen Arensman tiende in eerste Giro-bergrit: “Wat ik doe maakt niet veel uit”

zondag 15 mei 2022 om 17:53
Thymen Arensman tiende in eerste Giro-bergrit: “Wat ik doe maakt niet veel uit”

foto: Cor Vos

Geen Wilco Kelderman, Tom Dumoulin, Sam Oomen of Bauke Mollema als eerste Nederlander op Blockhaus in de Giro d’Italia 2022. Die eer viel te beurt aan de 22-jarige Thymen Arensman van Team DSM. Hij kon lang mee en eindigde binnen de minuut van ritwinnaar Jai Hindley als tiende. “Ik ben hier alleen voor Romain Bardet”, herhaalt hij in het flashinterview.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Een slopend, pittig ritje noemde Arensman de negende etappe naar Blockhaus in deze Ronde van Italië. “Ik ben blij dat Romain (tweede in de daguitslag, red.) het zo goed doet. Ik hoef alleen maar te volgen en doe wat hij nodig heeft. Het doel vandaag was dat ik vol zou doorrijden, zodat we in het klassement een beetje met meerdere kaarten kunnen spelen. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn.”

Dat hijzelf ook sterk rijdt, daar wilde een stoïcijnse Arensman niets van weten. “Wat ik doe maakt niet zo veel uit. Ik hoop heel nuttig voor Romain te zijn. Daarvoor ben ik hier. Natuurlijk is het mooi dat ik er een beetje bij blijf. Of ik mijn eigen prestaties niet wat bagatelliseer? Nee, zo ben ik. Ik zie vooral dat Romain heel erg hard omhoog rijdt, dat is hartstikke mooi.”

“Vandaag was ook een heel mooie test voor de komende weken”, gaat hij verder. “We hebben gezien wie goed in vorm zijn en wie niet. Ik ben blij dat we met met Team DSM een beetje meedoen. Zelf had de rustdag van maandag voor mij nog niet zo gehoeven. Hoewel ik me vandaag door het warme weer niet supergoed voelde, had ik nog wel even door gekund. Ik voel me goed en ik voel me ook nog redelijk fris. Mentaal is dat lekker, want er komen nog zware weken aan.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

Wildebert 15 mei 2022 om 18:02

Wat ik doe, maakt niet zoveel uit… dacht van wel beste Thymen. Kon lang mee, en aangezien ik het idee heb dat je nog verbeterd in een koers van 3 weken, sta je er mooi voor. Houd vast die flow!

Renaissance 15 mei 2022 om 19:34

Ik heb echt heel sterk het gevoel dat hij mentaal extreem zwak is. Wat een rare antwoorden weer. Wees trots op jezelf en niemand zal het hem kwalijk nemen als hij erdoorheen zakt. Wat een laffe renner.

De hongerklop 15 mei 2022 om 22:16

@renaissance, dat is grappig dat je dat zegt want ik vind hem juist mentaal extreem sterk ogen. Hij komt daarnaast ook over als een pientere jongen.

Hij windt er gewoon geen doekjes om en geeft niet het antwoord wat iedereen wil horen. Hij denkt: wat een gezeur allemaal, laat me lekker voor Bardet rijden. Hoe duidelijk moet ik dit nog zeggen? Mijn kansen komen nog wel.

Een eigengereide jongen met een nuchter karakter die zegt waar het op staat. Ik vind het een verademing.

horsm 15 mei 2022 om 23:39

Haha… Ik dacht idd ook: mentaal erg sterk.

Jean Dumas 16 mei 2022 om 13:20

Vind ik ook, mentaal sterk. Hij roept gewoon tegen de media wat hem het beste uitkomt. Dat wordt een kopman.

Vierkante Wielen 15 mei 2022 om 18:03

Die jongen wordt beetje gek van de vraag of ie niet voor zichzelf moet rijden en voor het wit moet gaat, wat ik heel goed begrijp. Almeida is te sterk voor het wit normaliter en Bardet heeft gewoon kans op Giro winst en op zijn minst een podium. Lekker zo door blijven gaan Thymen!

Apemantus 15 mei 2022 om 19:31

Hij moet niet zo verkrampt op die vragen antwoorden. Ja, zijn taak is het ondersteunen van Bardet. Maar natuurlijk is het ook leuk als je lang mee kan met de topfavorieten (tevens is dat de beste manier om Bardet te ondersteunen). Wellicht had hij zelf stiekem gehoopt nog iets langer mee te kunnen vandaag, maar hij doet het gewoon uitstekend hoor. Beste Nederlander in het AK.

Wheely 15 mei 2022 om 18:13

Ineos gaat in hun nopjes zijn met deze attitude.

Sven.99 15 mei 2022 om 19:43

Match made in heaven

RobertMollema 15 mei 2022 om 18:30

Zonder tegenslag en blessures zal Arensman waarschijnlijk dé Nederlandse hoop voor het klassement voor de toekomst worden.

vevie 15 mei 2022 om 18:43

Dat staat wel vast, toch? Kelderman en hij zullen de kar de komende jaren moeten trekken in de GT’s en Arensman hopelijk de komende 10 jaar.

platteprijs 15 mei 2022 om 19:15

Niet in de Ineos-trein.

Henk Boer 15 mei 2022 om 18:59

Niet uit. ? Zit ik daarvoor 5 uur voor de TV ?????

Alucard 15 mei 2022 om 20:11

Veel topsporters zijn zeer egocentrisch tot narcistisch. Alles moet wijken voor hun triomf. Projecties over de gevoelens van anderen maken geen deel uit van hun psychologische algoritmes. En dat is vaak maar goed ook.

Thymen zit blijkbaar anders in elkaar. Voelt zich er vermoedelijk niet prettig bij dat anderen voor hem moeten lijden. Sympathieke eigenschap, maar het maakt hem wel ongeschikt als kopman.

Alucard 15 mei 2022 om 20:14

Veel topsporters zijn extreem op zichzelf gericht. Alles moet wijken voor hun triomf. Empathische projecties maken geen deel uit van hun psychologische algoritmes. En dat is vaak maar goed ook, met het oog op hun prestatievermogen.

Thymen zit blijkbaar anders in elkaar. Voelt zich er vermoedelijk niet prettig bij dat anderen voor hem moeten lijden. Sympathieke eigenschap, maar het maakt hem wel ongeschikt als kopman.

SolitaryShell 15 mei 2022 om 20:21

Rare reactie. Wat heeft Bardet aan Arensman aan als Bardet voor in de groep zit en Arensman een beetje achteraan bungelt om dan te lossen?

Ivan 15 mei 2022 om 20:23

Als Bardet een mechanisch probleem heeft is er een renner in de buurt die zijn fiets kan afstaan bijvoorbeeld.

Baukema Tomoulin 15 mei 2022 om 20:44

Raar gefit hierboven in de reacties. Wel mooi dat die rustdag nog niet zo had gehoeven van hem. Dat zegt een hoop

VerstandOpNul 15 mei 2022 om 21:24

Ik vond dat een beetje onprettig interview met hem na afloop.. Zo politiek correct allemaal en zo nietszeggend.. Een soort fietsende Rob Jette..

Het was toch hartstikke knap zoals hij stand hield op deze beestachtige klim..

Nul verstand 15 mei 2022 om 21:27

Niet de leukste jongen voor de camera blijkt. Zoals genoemd door semi-naamgenoot @VerstandOpNul: politiek correct.

Romāns Vainšteins 15 mei 2022 om 22:44

Deze klimmende tijdrijder heeft natuurlijk veel potentie. Laat hem lekker een rondje nors zijn en het alleen over Bardet hebben willen joh.

peterwinnen 15 mei 2022 om 23:08

Teken bij jongen, je zit hier geweldig en bent de man voor de komende jaren bij DSM. En bij Ineos ben je een van de mannen voor de komende jaren.

Oblomov 15 mei 2022 om 23:48

Hij gaat maar voor twee jaar tekenen bij Ineos. Als je daarbij de afspraak maakt dat je volgend jaar een aantal etappewedstrijden voor je eigen kansen mag gaan en het jaar erna een grote ronde, dan kan hij op zijn 24e alsnog ergens als kopman tekenen.

Heb je ondertussen wel de beschikking over krankzinnige trainingsfaciliteiten, zoals maar hoeven te bellen en er rijdt een teamauto achter je op je favoriete trainingsroute.

horsm 16 mei 2022 om 00:05

Volgens mij heeft hij al getekend bij Ineos.

Pizzi 16 mei 2022 om 07:53

Jij denkt serieus dat ze een auto inclusief bestuurder gaan stationeren nabij Beesd (want daar woont 'ie), Oblomov?

Oblomov 16 mei 2022 om 11:36

@Pizzi

Nee. Maar wel dat er iemand komt aanrijden vanuit de ‘service course’ in België. Dat van die auto die altijd beschikbaar voor je is, komt uit een interview met Van Baarle.

Dat allemaal even los van het feit, dat Arensman een contract gaat tekenen dat hem ongetwijfeld in staat stelt te verkassen naar een cliché-locatie voor wielrenners als Monaco, Andorra of Girona.

Henk Boer 15 mei 2022 om 23:24

Arensman de komende 10 jaar podium kandidaat, als alles goed gaat.

Oblomov 15 mei 2022 om 23:59

Tja…

Mij lijkt het onverstandig om de top 10 die hier voor het oprapen ligt, te laten lopen. Kom je toch net even op een andere manier bij Ineos binnen. Wellicht zijn er afspraken over een vrije rol in de Vuelta, later dit jaar, maar dan moet je maar net de benen weer hebben.

Daarnaast snap ik niet dat DSM de neus ophaalt voor de publiciteit die de beste Nederlander in het klassement automatisch aantrekt. Dat is gewoon een keurig stroompje sponsorwaarde die je in de schoot geworpen krijgt.

Blackcanyon 16 mei 2022 om 06:40

Arensman moet nog snel iets leren anders wordt t niks.
Leren dat Lemond de troon van Hinault opeiste, Froome die van Wiggins en Hindley die van Kelderman.
Met bescheidenheid wordt je ondergesneeuwd op de toppen van je kunnen.

Panache 16 mei 2022 om 09:24

Interessant hier de reacties te lezen. Volgens mij wil Arensman de aandacht niet op zich gericht zien in deze fase en voorkomen dat er een hype ontstaat in Nederland. Hij zegt niet wat de fan wil horen. Maar wat zijn werkelijke ambities zijn en wat hij écht denkt over zijn rol en kansen deze Giro, daar kunnen we door dit soort interview als volger slechts naar gissen en sommigen trekken dat wat moeilijk. Laat Arensman maar lekker in de luwte blijven zo lang het kan. Indien hij binnen de 5 minuten blijft staan dan kan hij met zijn sterke 3e week (recuperatievermogen en tijdrijderskwaliteiten) in een paar dagen een opmars maken zoals Hart dat twee jaar geleden deed (die stond 17e na 9 etappes op bijna 3 minuten). Voor winst zal dat normaliter niet zijn, maar reken maar dat hij een dikke top-10 plek in gedachten heeft.

xistnc 16 mei 2022 om 10:11

Maar als hij daadwerkelijk in dienst van Bardet rijdt, moet hij zijn eigen klassement vergeten en relatieve rust pakken in de etappes waarin Bardet door andere ploeggenoten omringd is in de finale.

Arensman rijdt nu zoals Oomen dat deed in de Giro die Dumoulin uiteindelijk verloor aan Froome. Oomen werd daar knap 9e, maar was er niet voor Dumoulin op het cruciale moment. Ik ben ervan overtuigd dat dit Dumoulin de eindzege heeft gekost.

Romāns Vainšteins 16 mei 2022 om 10:34

Hoe zou Oomen er dan voor gezorgd hebben dat Dumoulin Froome volgen kan toen deze helemaal loco werd? Overigens kan Arensman commando-uitbol nog naar hartelust in gaan zetten deze giro.

Panache 16 mei 2022 om 10:40

Er staat echter ook dat zijn rol is om aan te haken en in het klassement te blijven, zodat ze eventueel meerdere troeven hebben. Dat is compleet anders dan Ineos waar Porte gisteren uit het klassement weg is gevallen. Het doel van DSM is dus niet alle ballen op Bardet.

“Ik hoef alleen maar te volgen en doe wat hij nodig heeft. Het doel vandaag was dat ik vol zou doorrijden, zodat we in het klassement een beetje met meerdere kaarten kunnen spelen. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn.”

Pietspeed 16 mei 2022 om 13:27

“wat ik doe maakt niet veel uit”.
Kerel, een verschil tussen dag en nacht. Rijdt met de allerbesten naar boven, zeggen nog redelijk fris te zijn en een rustdag hoeft niet perse.
Dan ben mi al redelijk gebrainwashed bij DSM. Inschikkelijker en meegaand gaat bijna niet. Of zeer valse bescheidenheid, nu het contract bij INEOS al binnen is. Doet jezelf aardig te kort zo. Klasse spat ervan af.

Headlines

Materiaalzone