Thymen Arensman grijpt jongerentrui in Romandië: “Heel erg blij met dit resultaat”

zaterdag 1 mei 2021 om 17:19
Thymen Arensman grijpt jongerentrui in Romandië: “Heel erg blij met dit resultaat”

foto: Cor Vos

Thymen Arensman kwam zaterdag als tiende over de meet in de koninginnenrit van de Ronde van Romandië. Daarmee bleef hij onder meer renners als Wilco Kelderman, Sepp Kuss en Steven Kruijswijk voor. Bovendien nam de 21-jarige renner de jongerentrui over van Marc Hirschi: “Ik ben heel erg blij met dit resultaat en de witte trui. Echt een mooie prestatie.”

“Het was een epische dag”, blikt Arensman terug. “Het was heel koud in de afdalingen. Die maakten de wedstrijd erg zwaar. Het team heeft geweldig werk geleverd, vooral Chad, Felix en Marco. Ze hebben Ilan en mij goed van voren gehouden.”

“Zelf had ik goede benen. Op de slotklim ben ik er gewoon voor gegaan. Ik kon het tempo van INEOS Grenadiers lang volgen, maar toen zij versnelden ben ik mijn eigen tempo gaan rijden. Het leverde me uiteindelijk een plaats bij de beste tien op.”

“Morgen ga ik er alles aan doen om die trui te verdedigen”, eindigt beloftevolle DSM-coureur. “Al met al was het een heel goede dag. De ploeg was geweldig en ik ben trots op ze.”

Dit artikel delen:

44 Reacties

Verweggistan 1 mei 2021 om 17:23

Condors, bevers, jachtluipaarden en nu weer een pelikaan.

S. Morgenstern 1 mei 2021 om 17:33

Beetje geforceerd altijd dat soort namen. Arensman is een prachtige naam, heeft geen gekkigheid nodig.

girardengo 1 mei 2021 om 17:44

Inderdaad onzin. Hoe vaak ik niet de ‘Haai van Messina’ langs heb horen komen…En als het dan toch moet, is Arend passender dan Pelikaan.

Jean Dumas 1 mei 2021 om 17:45

Kleerhanger, scheerkwast, noem maar op.

Groningen 1 mei 2021 om 20:02

Bijnamen zijn wel leuk, maar alleen als ze ergens op slaan. Pelikaan snap ik niet, waar komt dat vandaan? Iemand een idee?

Tuubke 1 mei 2021 om 20:05

Hij zal wel van vis houden, of zo.

Medicijnman 1 mei 2021 om 21:07

Misschien zit hij gek naar lucht te scheppen tijdens het klimmen? Ik ga er eens op letten

S. Morgenstern 1 mei 2021 om 21:11

Hoogste tijd om die bijnaam te schrappen dus.

Turtlehead 1 mei 2021 om 22:56

@Groningen: Hij had vroeger een enorme onderkin denk ik.

simplex 2 mei 2021 om 00:17

Geforceerde bijnamen zijn uiteraard belachelijk.
Laat die pas maar komen als ze een bepaald predicaat verdienen.
Dus &Romans : hier valt ook de Groenewegen bijnaam onder ;)
Afkortingen/verbasteringen zoals hierboven genoemd als Pogi of Rogla etc etc zijn ook onnodig.
Alleen voornamen zoals Tijmen hier gebruikt of de redacteur ze opschrijft lijkt me ook beter met of (alleen) de achternaam te benoemen. Toch een betere herkenning voor de lezers.
Renners zoals Merckx of Hinault en nog wat anderen kunnen uit oogpunt van echte lange historie en oorsprong eindfase carriere wel gerust met echte bijnamen gebruikt worden. Geldt ook voor Valverde hoewel hij deze naam al wel heel vroeg kreeg toegekend.

Als je als niet betrokken en ingewijde lezer bijv. een TJV forum leest lijkt het of die ca. 20 posters allemaal een familieband dan wel vriendschappelijke band met hun gele idool hebben. Doet ook opgeld in het algemeen voor vrijwel alle nederlandse renners.
Tom zou nog kunnen om (de achternaam zonder fouten) snel te kunnen typen.
Wout doet me nog steeds aan Woutje W. herinneren.
Maar pito pietje pogi en condors en overige vogels en kleerkasten en haaien e.d. voegen in de praktijk weinig toe.
De adelaar van Toledo dan bijv. is wel een bekend en verdiend begrip!

Medicijnman 2 mei 2021 om 10:24

Bij Wout denk ik aan Poels

Monsieur vdS 2 mei 2021 om 11:41

Ik houd wel van ludieke bijnamen zoals de metronoom, maar ook die van de rode lantaarn: het hobbelpaard, Graf Gregor, Het tijdperk, Tim Cockpit

klootje kriekeljon 2 mei 2021 om 11:59

Rode lantaarn leest mee op WF. Hebben er 1 van mij gejat.

Wheely 1 mei 2021 om 17:40

Benieuwd of hij zich nog de top 10 weet in te rijden morgen ten koste van Kelderman.

Joaquim Agostinho 1 mei 2021 om 17:44

5 seconden verschil met Wilco, de strijd der lage landen.

Gerrie Kneetbom 1 mei 2021 om 17:41

Met 1.34 voorsprong op Skjelmose moet dat te doen zijn. Mooie prestatie. Zeer goed bezig dit jaar.

Merlinappa 1 mei 2021 om 18:05

Wie verzint die bijnamen in godsnaam. En nog erger; waarom worden ze gebruikt.. :’)

Gilberto 1 mei 2021 om 23:35

Ik vind dat popi jopie gedoe van namen verbasteren als Rogla en Pogi veel enger..

Lay On 1 mei 2021 om 18:13

“Ze hebben Ilan en ik goed van voren gehouden.”
Da’s vast geen quote van Thymen? Die praat beter Nederlands…

Groningen 1 mei 2021 om 19:59

Dat dacht mij ook al

Dikke vrouw 1 mei 2021 om 18:31

Zet m op pelikaan!

AdZ 1 mei 2021 om 19:01

Wat een rit weer… je mag terecht trots zijn topper!! Nu nog even thuisbrengen en die 10e plek pakken ;-)

nickdt 1 mei 2021 om 19:07

Pelikaan uit Deil

Is Arend niet meer passend bij zijn naam. De Arend uit Deil.

Joaquim Agostinho 1 mei 2021 om 19:09

Nick names , zo triest.

Martijn Arensman 1 mei 2021 om 19:33

Zelf gecreëerde benaming van Wielerflits. Zie er als renner maar eens vanaf te komen.

Verhuizen naar Beesd werkt vooralsnog niet :-(

Romāns Vainšteins 1 mei 2021 om 19:38

Het beest van Beesd was dan snel gevonden! Mooie route daar bij de Linge trouwens.

En nou je er toch bent, Pelikaan.. why?

Onie 1 mei 2021 om 20:48

The Dutch Eagle. A-men.

Martijn Arensman 1 mei 2021 om 20:56

Ik ben Thymen niet, zijn vader. Youri ijnsen is er in een artikel na Tour L’Avenir over begonnen. Wij hebben geen idee waar het aan refereert of waarop het is geïnspireerd.

Ik weet wel dat bij ons niemand zich er comfortabel bij voelt of Thymen in de beeldvorming herkend.

Ook denk ik voor alle in onze fam te spreken wanneer ik zeg dat je een heroïsche bijnaam pas verdiend als er een behoorlijke staat van dienst achter je naam staat. En Thymen is zeer goed bezig, maar bijnamen hoeft nog niet.

En zeker geen pelikaan. Wat een nuf dier is dat.

Romāns Vainšteins 1 mei 2021 om 21:34

Ik had gezien dat je hem niet zelf was maar vermoedde wel een familieband ja.

Laat hem maar een bijnaam door koerswijze verdienen inderdaad, ik respecteer het verzoek en gooi de pelikaan in de ban.

Martijn Arensman 1 mei 2021 om 21:38

Ha! Dat is fijn.

Scotty 1 mei 2021 om 22:29

Wow, wat een misplaatste arrogantie van die Youri, om zo’n bijnaam gewoon te verzinnen. Heeft echt iets heel treurigs eigenlijk.

Goed dat vader Arensman er wat van zegt.

Wim Kruithof 2 mei 2021 om 03:48

beste dhr. Arensman,

dank voor de verheldering. U mag trots zijn op de doorbraak van Thijmen, wat rijdt hij sterk momenteel. Zich nu al kunnen meten met Kelderman is wat mij betreft ver boven verwachting.

En inderdaad, die Pelikaan-onzin is niet alleen nuf en zinloos, maar zo nu blijkt ook nog eens zeer misplaatst.

Marik 2 mei 2021 om 06:46

@redactie, is het een idee om het artikel even aan te passen? Nu er zo’n duidelijk statement uit de familie Arensman komt is het niet meer dan logisch om aan te passen toch?
Wij als volgers kunnen helaas geen corrigerende tekst plaatsen, anders was het iets geweest als: edit: doe normaal.
;)

xistnc 2 mei 2021 om 12:31

Tjonge, niet te zwaar tillen aan zo'n bijnaampje, lijkt me. Kwestie van dichterlijke vrijheid. De een heeft wat meer Sierd-ambities dan de ander.

Mijnheer Arensman is trouwens zelf ook niet vies om links of rechts wat bijnamen uit te delen.

Enne, paps, als jullie nog bij SEG zitten: hou die boeven een beetje in de gaten.

Wheely 1 mei 2021 om 19:48

Hoe dan ook, het is een kwestie van tijd voordat hij zich bij de manschappen van Bora aansluit.

AdZ 1 mei 2021 om 19:51

Wat een onzin is dit nou weer?

Lay On 1 mei 2021 om 20:12

Acker, Buch, Schwarz, Schach, Kelder… ik snap ‘m! Zimmer en misschien Bouw zijn ook nog opties…

Turtlehead 1 mei 2021 om 22:58

Jullie zijn mij kwijt… Zijn Pelikanen niet juist erg honkvast trouwens?

Kelder is de Man 1 mei 2021 om 23:17

Turtlehead..
Man man man…

Tuubke 2 mei 2021 om 10:43

@ Kelder: geweldig!

P.S. Vergeet Wacker- niet.

Gilberto 1 mei 2021 om 23:45

Hij wilde dit jaar nog vooral aanvallen en niet zo zeer voor klassementen gaan. Wat hij nu laat zien is prima. Met zijn recuperatievermogen ben ik benieuwd wat hij gaat presteren n de toekomst

RidderSchwobin 2 mei 2021 om 10:53

Iemand die echt gemaakt lijkt te zijn voor de langere rondes kijkende naar zijn laatste week in de Vuelta.

Is het al bekend welke grote ronde hij dit jaar rijdt?

FritsvanHoefelen 2 mei 2021 om 10:25

Mooie prestatie! Hopen dat die tiende plek nog te pakken is

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair