Thymen Arensman gefrustreerd na vijfde plaats: “Ik wilde helemaal niet in de kopgroep”

zaterdag 28 mei 2022 om 17:54
Thymen Arensman gefrustreerd na vijfde plaats: “Ik wilde helemaal niet in de kopgroep”

foto: Cor Vos

Thymen Arensman was na afloop van de twintigste etappe in de Giro d’Italia duidelijk gefrustreerd. De Nederlander wilde zich sparen voor de tijdrit van zondag, maar zat toch mee in de vlucht van de dag. “Zeer teleurstellend.”

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

“Ik zat met mijn hoofd bij morgen om me te sparen. Ik deed een lead-out voor Tusveld en Hamilton aan het begin van de etappe, maar zij hadden de benen niet waardoor alleen ik in de kopgroep kwam. Ik weet het ook allemaal niet.”

Uiteindelijk eindigde Arensman nog op de vijfde plaats, nadat veel renners naar de jonge Nederlander keken om het gat met Covi te dichten. “Ik heb nog nooit iets gewonnen, heb nog niets bewezen in het wielrennen, maar iedereen kijkt naar mij. Covi rijdt daardoor ver weg.”

“Nu ben ik bang dat ik niets heb. Het lijkt me logisch dat ik te veel heb gegeven vandaag in de kopgroep richting de tijdrit van morgen. Dat is wielrennen. Hier ga ik nog met het team over praten”, eindigt hij geïrriteerd.

Dit artikel delen:

81 Reacties

Limal 28 mei 2022 om 17:57

Wat een bizar interview. Moeten we aannemen dat hij zich van de ploegleiding dan niet mocht laten uitzakken richting peloton en bus?

the student 28 mei 2022 om 18:06

Dsm heeft punten nodig he. In deze kopgroep pakt arensman sowieso punten.

Apemantus 28 mei 2022 om 18:42

Deze jongen is veels te braaf en denkt veels te moeilijk. Hij moet veel egoistischer en assertiever worden. Zelfs met teaminstructies, dan nog hou je altijd je eigen persoonlijke doelen in het achterhoofd.

Aan het begin van de Giro ook, "Ik ben hier puur voor ondersteuning van Bardet, wat ik doe is niet belangrijk". Dan heb je echt een trap onder je hol nodig. Geen enkele topsporter denkt op deze manier. Nee, je bent hier voor Bardet ÉN om voor jezelf een goed klassement te rijden.

Het "braafste jongetje van de klas" instelling moet er heel snel uit. Helemaal als hij naar Ineos gaat, waar hij met deze instelling compleet ondergesneeuwd zal worden. Niet alleen maar ja knikken en met alle winden meewaaien, af en toe tegengas geven. Kortom, voor jezelf opkomen.

Panache 28 mei 2022 om 19:13

“Helemaal als hij naar Ineos gaat”

Hebben we het over hetzelfde Ineos waar aan het begin van grote ronden de tijdrijders de tijdrit buiten de top-100 eindigen, waar Kwiatkowski nooit punchfinales sprint en waar legio renners die zelf top-10 kunnen rijen ‘braaf’ in de trein plaatsnemen? Zijn instelling lijkt mij juist perfect bij Ineos te passen, die accepteren slechts muiterij van potentiële grote ronde winnaars als Froome (die uiteindelijk ook gewoon voor locomotief speelden).

Apemantus 28 mei 2022 om 19:19

Daarom had hij ook naar TJV moeten gaan. Was denk ik een veel betere omgeving voor hem geweest.

Bij Ineos mag hij achter aansluiten, en moet hij oppassen dat hij niet als deurmat gebruikt wordt.

Anton van Valouwe 28 mei 2022 om 19:51

Klopt Apemantus, net als Dumoulin en Oomen….(proest)! Hadden de drie kopmannen van TJV geleverd, had Koen Bouman nog steeds geknecht, zonder protest!

Apemantus 28 mei 2022 om 19:58

Volgens mij heeft Dumoulin toch echt alle ruimte en tijd van TJV gekregen. En Oomen moet het waarschijnlijk ook gewoon bij zichzelf zoeken. Zijn nou niet echt sterke voorbeelden die je aandraagt.

Je kunt niet alles op het team afschuiven. TJV is uiterst coulant geweest, misschien wel te coulant.

Romāns Vainšteins 28 mei 2022 om 21:07

Helemaal eens met de-vader-van.

Mede vanwege de onderweg tegengekomen muren vind ik dat hij een topronde gereden heeft die hem de stap van talent naar coureur heeft doen maken.

Apemantus 28 mei 2022 om 21:28

Thymen heeft het goed gedaan hoor. En er zit nog veel meer in.

Het interview vond ik helemaal niet zo knorrig, dat mag van mij nog vele malen knorriger zijn als hij teleurgesteld is. Teleurstelling hoort namelijk ook bij sport. Denk maar aan Tom Dumoulin na etappe van Lourdes naar Laruns in de TDF van 2018. Ik hoop vooral dat hij over drie jaar zichzelf wat minder wegcijfert.

LB117 28 mei 2022 om 23:12

Als hij zo blijft redeneren geeft hij over 3 jaar inderdaad niet van deze interviews meer net zoals ik de laatste jaren geen interviews van Pluske heb gezien. Even in de remmen knijpen, bochtje missen, technische malheur veinsen? en je zit zo weer in het peloton…

Vorige week was het nog winnen voor Romain, mee zitten voor Romain bla bla..

Echt een slap verhaal dit

Deel Koeper 28 mei 2022 om 17:57

Beetje de spirituele opvolger van Dumoulin, gezien de positiviteit die hij uitstraalt bij interviews.

xistnc 28 mei 2022 om 18:02

Qua sportieve prestaties is het aansprekend of toch iig veelbelovend, maar laat de interviews inderdaad maar zitten.

mackie 28 mei 2022 om 17:58

Dan doe je toch net als MvdP en laat je het lopen na de 1e klim, vind dit vrij kinderachtig voor iemand die altijd precies weet wat hij wil

Arema Pro Cycling Team 28 mei 2022 om 17:59

Je had je terug kunnen laten zakken toch? Iedereen is diep gegaan vandaag…

the student 28 mei 2022 om 17:59

Inderdaad dat was een vreemd interview.

Sean Kelly 28 mei 2022 om 18:01

Wat een raar verhaal. Kan bijna niet anders dan dat gij onenigheid heeft gehad met de ploegleiding. Hij had zich idd net zoals MvdP kunnen laten terugzakken als ie zich had willen sparen voor morgen…

Murcia 28 mei 2022 om 18:02

Zeer vreemd interview waarin hij dus aangeeft dat hij tegen zijn zin in de kopgroep belandde maar kennelijk zich niet mocht laten terugzakken van de ploeg of zelf niet op dat idee kwam en vervolgens wat klaaglijk over de rest die naar hem keek toen Covi weg was. Komt zo nogal klungelig over maar dan vooral wat betreft hemzelf.

Thijs E 28 mei 2022 om 18:07

Oei, dit is geen cooperation, hij rijdt niet veel meer dit jaar

Klimkater 28 mei 2022 om 18:09

Arensman wordt misbruikt door dat team. Hij verdient beter. Er had minstens 1 ritzege in gezeten als ze hem juist gebruikt hadden. DSM gaat niet netjes om met renners. Thymen heeft hier zelf nul fout gedaan.

Anton van Valouwe 28 mei 2022 om 18:29

Leg eens uit, vertel….

Japiejo 28 mei 2022 om 18:53

Leg eens uit? Hij wordt totaal misbruikt dat zie je toch! Dat hij geen rit heeft gewonnen is puur aan de ploeg te danken en niet aan Arensman zelf.

Arema Pro Cycling Team 28 mei 2022 om 18:58

Pfff. Wat een slap gelul..Als hij Hirt niet had laten rijden, had hij etappe kunnen pakken kan de ploeg niks aan doen!

Lalsacien 28 mei 2022 om 18:59

Het is geen PlayStation. Verkondigen dat hij anders een rit had gewonnen… Pshaw!!!

tdfan 28 mei 2022 om 18:19

Pfff wat een zeikerd. Hij had zich toch gewoon kunnen laten lossen, onder het mom van slechte benen. Of anders vol doorrijden, voor Bardet, aangezien dat zijn grootse motivatie lijkt te zijn…
Deze jongen kan fietsen als een beest, maar hij wekt bij mij meer irritatie dan sympathie op in zijn interviews.

Romāns Vainšteins 28 mei 2022 om 18:19

Altijd mooi en geprezen wanneer renners gewoon eens zeggen wat ze denken, onegacht of ze er nou wel of niet boenk op zitten.

Honger naar coureurs die zich op en top professioneelpresenteren en/of gedragen vanuit volgers heb is sowieso nooit begrepen, misschien zitten die allemaal in de (online)marketingbranding optimalistion community business of zo?

Die wilde natuurlijk terug het peloton in maar mocht dat niet na de oorspronkelijk beoogde teamgenoten uit het wiel gekletst te hebben , hahahah. Hij is gewoon een bovengemiddeld goed renner dus moet over dat laatste niet te onnzozel doen eigenlijk.

kleomantre 28 mei 2022 om 18:32

Van die gelikte kereltjes als Hamilton, vermoeiend is dat. Dit is wel een leuk interview, maar toont ook aan dat er nog wat karakter gebouwd moet worden. Of misschien is het een te lieve, dan hoop ik dat z’n benen sterk genoeg zijn voor het verdere verloop van de carrière.

Anton van Valouwe 28 mei 2022 om 18:25

Ik vermoed dat hij een beetje gefrustreerd was vanwege het koersverloop. Uit een eerder interview begreep ik van hem dat hij gisteren bewust moest laten lopen om vandaag mee te zitten. Daarnaast leek hij ook niet de benen te hebben als eerder toen hij tweede werd.
Lekker slapen en morgen het beste van maken!

Sjon 28 mei 2022 om 19:03

Linkje naar het interview: https://nos.nl/video/2430557-arensman-baalt-ik-belandde-in-de-kopgroep-maar-dat-was-niet-de-bedoeling

Klinkt alweer iets minder vreemd naar mijn mening.

Edit: en meer in lijn met wat jij ook stelt.

zacht 28 mei 2022 om 18:29

Ik snap hem wel. Je doet je best om ploegmaten in de ontsnapping te krijgen, en dan zit je daar ineens als enige van je ploeg, en mag jij het opknappen. Vervolgens kijkt de hele kopgroep naar je, en mag je het weer opknappen. En uiteraard laat hij zich niet terugzakken, daar is hij geen prof voor geworden.

Wim Kruithof 29 mei 2022 om 06:09

mooie vereenvoudiging zacht…

peterwinnen 28 mei 2022 om 18:32

Heel vervelend natuurlijk om in een kopgroep te zitten, dat kan ab-so-luut niet de bedoeling van wielrennen zijn.

debarreman 28 mei 2022 om 18:33

Gelukkig nog geen mediatraining gehad. Topoverleg.

Panache 28 mei 2022 om 18:35

Volgens mij was er op Eurosport een interview van voor de etappe waarin Arensman al aangaf in de aanval te gaan vandaag (en niet in de favorietengroep te blijven). Hij zit in Italië en denkt laat ik Pinokkio eens imiteren…?

D.Koch 28 mei 2022 om 18:36

Ik vind deze jongen echt bijzonder. Op de fiets in interviews. Z’n pa had hier op wielerflits ook mooie dingen te melden. Betuws op z’n best.

Blackcanyon 28 mei 2022 om 18:36

Raar dat hij klaagt dat hij in de kopgroep zit. Als hij in de kopgroep zit hoeft hij nog geen kopwerk te doen. Dan kan hij net zoveel sparen voor morgen.
Tenzij hij mee moet draaien van Spekenbrink. Maar dan had hij nu zijn kans moeten pakken.
Vreemde vogel , die Arendsman.

Anton van Valouwe 28 mei 2022 om 19:59

Ben je nog eerder binnen ook…. overigens, Spekenbrink is niet de ploegleider.

Monsieur vdS 28 mei 2022 om 18:37

En ook nog eens een top 10 plek weggegooid eerder deze Giro. Snap zijn frustraties ook wel een beetje

horsm 28 mei 2022 om 18:46

En een redelijke kans op de jongerentrui uit handen laten glippen… en toch een prachtige ronde gereden!

Wheely 28 mei 2022 om 18:43

Lijkt wel een artikel van de Speld.

Comments 28 mei 2022 om 18:43

Z’n loyaliteit wint het van z’n emotie.

Japiejo 28 mei 2022 om 18:56

Leuk dat ie zo eerlijk is. Maar wat een jankenbalk zeg.

Quesada Quesada 28 mei 2022 om 18:57

Alsof er alcohol in de bidonnetjes zat vandaag. Heel raar verhaal dit.

Tripodboom 28 mei 2022 om 19:02

Toch met afstand de domste renner van het veld. Wil niet in de kopgroep ivm morgen, zit er toch en verspilt nog de meeste energie, door veel kopwerk te doen en veel te veel uit te sturen en te slingeren en weer in te haken. Moet nog een hoop leren vooral eer hij volgend jaar voor Pidcock en Geogan Hart mag rijden.

madeinstars 28 mei 2022 om 19:07

Dat gaat een Laurens de Plus verhaal worden bij Ineos.

  • 1
  • 2