Thor Hushovd vindt Uno-X Mobility in 2027 klaar voor de WorldTour
En of Jonas Abrahamsen blij is met zijn eerste Tourzege! - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 17 juli 2025 om 12:14

Thor Hushovd vindt Uno-X Mobility in 2027 klaar voor de WorldTour

Interview Uno-X Mobility boekte woensdag de grootste zege uit het bestaan van de ploeg, vertelde teambaas Thor Hushovd na de finish aan WielerFlits. Onlangs zaten we ook met de wereldkampioen van 2010 en tienvoudig ritwinnaar in de Tour de France (en twee keer puntenklassement) om tafel om de toekomst van dit bijzondere ProTeam te bespreken. Met de filosofie van voetbalclub Ajax willen ze uitsluitend met Noren en Denen werken. “Maar misschien moeten we het hen ook niet te makkelijk maken”, zet Hushovd de boel op scherp.

Bij een event van fietsmerk Ridley was Hushovd aanwezig om zijn ervaringen te delen. WielerFlits maakte van de gelegenheid gebruik om de Noor te vragen naar zijn visie. Begin 2024 nam hij het stokje bij Uno-X Mobility over van Jens Haugland. De ritzege van Jonas Abrahamsen in Ronde van Frankrijk was de volgende mijlpaal, nadat Søren Wærenskjold dit voorjaar ook al Omloop Het Nieuwsblad won. “Dat was al next level. We hebben het laatste jaar veel geïnvesteerd in onze performance cel. Als resultaten uitblijven, weet je niet of je het goed of slecht doet. Maar meteen die zege in Omloop bewijst dat we de juiste zaken hebben aangepakt. Dat geeft veel vertrouwen.”

Anders denken
Ook de volgende stap – een ritzege in een grote ronde – kan Hushovd afvinken. De volgende passage op de tijdlijn is het winnen van een grote klassieker of monument. Nu vaart het team vooral nog op de ervaring en consistentie van Magnus Cort en Alexander Kristoff, terwijl de opkomende mannen nog altijd wat grillig zijn in hun prestaties. “Komend jaar of het jaar erop zijn die jongere jongens er klaar voor om constant op een hoog niveau te presteren. Ik zie ze groeien. We bekijken alle details en proberen alles te optimaliseren. Een van die zaken die we vaststelden: je kunt geen ritten winnen in de Tour als je ergens in een klein plaatsje net buiten Oslo woont.”

“Daarom hebben we onze tweeling Anders en Tobias Halland Johannessen afgelopen winter naar Spanje gestuurd”, gaat Hushovd verder. “Op die manier konden ze dagelijks in normaal weer trainen en hoefden ze niet voor hun training de veldritfiets – of soms zelfs hun ski’s – te pakken vanwege het weer in Noorwegen. Nu zie je met name dat Anders veel beter presteert (hij won in juni bijvoorbeeld de Ronde van Slovenië, red.) dan hij daarvoor deed. Dat komt simpelweg omdat ze dagelijks goed kunnen trainen. Ze zien nu zelf ook dat je dan dit niveau kunt halen. Ook met een aantal andere renners hebben we voor dat traject gekozen, om als ploeg verder te groeien.”

Hushovd investeerde daarom vooral in de omkadering: meer en betere coaches om bijvoorbeeld meer kennis over hoogtestages te vergaren en om elke coach minder renners te laten volgen. Op die manier zijn de prestaties en vermoeidheid bij renners beter te overzien en kunnen ze tijdig bijsturen. “Wat het verschil maakt waarom we nu meer goede Scandinaviërs zien in het wielrennen dan in mijn tijd? Dat ligt enerzijds aan een generatie, anderzijds echt aan Uno-X Mobility. Neem nu Jonas Abrahamsen. Hij is 29 jaar, maar heeft daarvan ook zo’n vijf tot zes jaar niet heel goed gepresteerd. Misschien verdiende hij soms zelfs zijn profcontract niet”, is Hushovd streng.

Jonas Abahamsen krijgt de felicitaties van Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos

Nieuwe nationaliteiten aan boord?
Maar zie hier: diezelfde Abrahamsen wint nu op het grootste podium ter wereld. “Zonder onze ploeg was hij gestopt en was hij iets anders gaan doen. Maar wij bleven hem de kans geven, omdat we ons beperken tot het aantrekken van renners uit Noorwegen en Denemarken. Of we het daar alleen mee kunnen (en renners met een Scandinavische link, zoals bijvoorbeeld de Amerikaan Magnus Sheffield, red.)? We kunnen ook zeker renners uit andere landen aantrekken, als we daar een gegronde reden voor hebben. Stel we krijgen een partner uit Nederland of België, waarvoor dat belangrijk is, dan kunnen we een uitzondering maken. Misschien moet dat ook wel.”

“Ik bedoel: onze renners mogen ook niet te gerust zijn over hun toekomst, net omdat ze een Deens of Noors paspoort hebben”, stelt Hushovd. “Als er dan plots een andere nationaliteit in de ploeg komt, weten ze dat ze moeten oppassen. Maar ik ben er wel van overtuigd dat we met ons unieke karakter en onze visie, nog tientallen jaren vooruit kunnen met uitsluitend Denen en Noren. Veel renners uit die landen willen nu ook graag bij ons rijden. Ze willen die vertrouwde omgeving en ze willen met onze mensen werken om zichzelf te verbeteren. Renners zijn bereid om daardoor genoegen te nemen met minder salaris. Wij willen op performance-gebied een van de beste teams ter wereld zijn. Op die manier is het mogelijk om onze noordelijke identiteit te behouden.”

Extra wildcard in 2026 zorgt voor doorgroei
Met de veranderde regelgeving en de huidige stand op de UCI Team Ranking voor dit jaar, verzekert Uno-X Mobility zich aan het einde van het jaar van gegarandeerd startrecht in alle WorldTour-koersen volgend jaar. En dus ook de grote rondes. “Ik ben blij dat de UCI vanaf volgend jaar drie van die wildcards vergeeft. Dat is goed voor de sport. Twee jaar geleden had niemand gedacht dat Tudor Pro Cycling en Q36.5 Pro Cycling zouden uitgroeien tot de sterke ProTeams die ze nu zijn. Waarom zou je dat soort teams – net als ons – niet de kans bieden om zich vaker te meten met de beste ploegen ter wereld? Ik denk dat het juist gezond is voor de sport.”

De Noor benadrukt dat je om de twee tot drie jaar ook ziet dat WorldTeams het moeilijk hebben op sportief en/of financieel vlak. “Terwijl er altijd jonge ProTeams zijn die zich dan juist mengen in de strijd met de grote collectieven. In mijn ogen maakt acht renners in grote rondes ook niet het verschil. In de Ronde van Vlaanderen rijden er ook 25 teams met zeven coureurs, op veel smallere wegen. Dat is toch ook veilig? Zo lang organisaties ervoor zorgen dat alle gevaarlijke punten goed zijn aangegeven, is een extra team in de Tour zoals dit jaar niet onveiliger dan daarvoor. Bovendien hebben de renners zelf ook een verantwoordelijkheid met de risico’s die ze nemen.”

Thor Hushovd in gesprek met WielerFlits-verslaggever Youri IJnsen – foto: Ridley

“Maar vooral ook: sport is entertainment”, vindt Hushovd. “Kijk nu naar de eerste ritten van vorig jaar in de Tour, dat was een goed voorbeeld. Voor het publiek was dat een drama, want het was enorm saai. Maar wie valt aan? De ProTeams. Wij probeerden er in ieder geval nog een leuke koers van te maken. Omdat we blij zijn met die uitnodiging, dat we in de Tour mogen zijn. Wij moeten die kans wel pakken. Als de WorldTeams dat namelijk niet doen en allemaal hun energie moeten sparen voor de eerste bergetappes, wat wint het publiek daar dan mee? Volgens mij zou dat ook niet goed zijn voor het imago van de sport”, is de voormalig wereldkampioen helder.

Bijna klaar voor de WorldTour
Wel benadrukt Hushovd dat je nooit mag vergeten waar je vandaan komt. Hij hoopt dat hij zijn huidige standpunt in de loop der jaren niet vergeet, ook als de situatie een keer in het nadeel van Uno-X Mobility is. “We moeten er gewoon voor zorgen dat we onze taart groter maken, zodat iedereen een groter punt kan nemen. Vanwege onze Noorse licentie, moesten we ieder jaar hopen op één grote ronde. Dit jaar wilden we er eigenlijk twee doen, maar wie in Italië (Giro d’Italia, red.) of Spanje (Vuelta a España, red.) zit op een Noorse ploeg met een wildcard te wachten? Daarom is het mooi dat we komend jaar wel die kans krijgen met de andere teams.”

“Ik denk dat wij het – net als Tudor en Q36.5 – best goed doen”, vervolgt Hushovd. “Dan is het toch raar dat je geen kans maakt op een grote ronde omdat je net toevallig uit een ander land komt? Dit is nu onze derde Tour. We hebben 27 sterke renners en slechts acht daarvan kunnen een grote ronde rijden. Maar er zijn er nog negentien die dat willen. En sommigen daarvan willen er ook twee doen. Ik doe mijn best om ervoor te zorgen dat we in 2026 met de hele structuur van Uno-X Mobility klaar zijn om drie grote rondes te rijden. We hebben bij de renners daarvoor een sterkere basis nodig. Vandaag de dag kunnen nog niet al onze renners naar een grote ronde. Dus idealiter rijden we er volgend jaar twee. Gelukkig zitten onze sponsors er voor de lange termijn in. Ik denk dat we vanaf 2027 helemaal klaar zijn voor de WorldTour.”

RIDE Magazine
3 Reacties
17-07-2025 12:16
Uno X is precies geworden wat Nederland mist.
17-07-2025 13:35
Weet iemand waarom ze alleen Denen en Noren kiezen in verband met hun 'noordelijke identiteit'? Of zijn er in de andere 'Noordse landen' Zweden, Finland en IJsland simpelweg geen renners die het gewenste niveau halen?
17-07-2025 15:47
En zo is het maar net :)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine