Thomas De Gendt over ‘rugzak’ Einer Rubio: “Iedereen mocht winnen, behalve hij”

woensdag 7 oktober 2020 om 20:04
Thomas De Gendt over ‘rugzak’ Einer Rubio: “Iedereen mocht winnen, behalve hij”

Thomas De Gendt op archiefbeeld - foto: Cor Vos

Thomas De Gendt drukte zijn stempel op de vijfde etappe van de Giro d’Italia. Op de lange Valico di Montescuro reed hij gezwind naar de overgebleven koplopers, maar uiteindelijk kwam hij pas als 44e over de streep. Na de etappe deed hij zijn relaas.

De Gendt versnelde in de wat steilere eerste kilometers van de Valico di Montescuro en kreeg de jonge Einer Rubio mee in zijn wiel. “Ik begreep dat door de aanwezigheid van zijn ploeggenoot Hector Carretero in de kopgroep, maar toen we bij de vluchters kwamen, zei hij nog altijd dat hij niet wilde overnemen. Maar uiteindelijk viel hij wel aan”, vertelde de Lotto Soudal-renner na afloop aan Sporza.

De punch bij De Gendt was toen ook wel al weg. “Ik had net 2’40” dichtgereden met een rugzak van Movistar. Toen had ik zoiets van: iedereen mag winnen, behalve jij. Toen Filippo Ganna ging, had ik liever dat hij won. Ik maakte er toen een doel van om op het wiel van Rubio te rijden, zodat hij niet meer naar voren geraakte.”

Stijgende lijn
Eigenlijk was het niet eens de bedoeling van de Belg om naar de kopgroep te rijden. “Ik vreesde het steile middenstuk in de klim een beetje en wilde anticiperen om daarna Harm Vanhoucke nog te kunnen helpen. Maar plots kwam ik dichtbij. Dat was een beetje verrassend. Mijn benen zijn zeker niet slecht. Mijn conditie zit nog altijd in een stijgende lijn en ik krijg stilaan mijn oude benen terug, als die er al niet zijn. Ik ben tevreden.”

Dit artikel delen:

44 Reacties

Fassa Bortolo 7 oktober 2020 om 20:13

Maf, wat maakt zo’n vedette zich nou druk om een jochie van 22

Vinyakke 7 oktober 2020 om 20:20

Wel als het zijn eigen koers beïnvloedt natuurlijk. Ik wil het nog maar eens zien zonder rugzak. Ganna was wel heel sterk natuurlijk maar een tweede plek had er zeker ingezeten.

Panache 7 oktober 2020 om 20:24

Rugzak is onzin. Met een renner in je wiel rijd je zelfs ietsje aerodynamischer. De Gendt moet zijn eigen wedstrijd rijden, van eigen kracht uit gaan.
Daarnaast: Rubio heeft alle recht om te rijden zoals hij doet. Fijn dat het niet beloond is, maar hij doet niets verkeerds.

Dr op en dr over 7 oktober 2020 om 20:19

Ja wie denkt hij ermee te hebben, buiten zichzelf ?

Kans verkeken op een rit en de bollentrui. Want nu met de smoes aankomen dat het was om Harm te helpen terwijl je gisteren in de media nog wist te melden dat je vandaag de bergtrui wilde pakken, is niet erg geloofwaardig.

Grote fan van Thomas De Gendt en zijn manier van rijden. Maar je gek laten maken door een knulletje van 22 dat net zijn eerste koersen komt rijden bij de grote jongens.

Tsja …….

Peter Lippens 8 oktober 2020 om 08:35

Een gat van bijna 3 minuten dicht rijden is ook niet niks en denk dat het bester er af was, om te winnen en/of eerst over de top te komen moest hij zowel van Ganna als van Rubio vanaf komen en dat zat er blijkbaar niet meer in. En dat hij dan veel liever Ganna zag winnen dan dat irritant colombiaantje vind ik zelfs groots en typisch iets voor Thomas zijn rechtvaardigheidsgevoel

tendam 7 oktober 2020 om 20:24

Nou, dat zal hem leren! Nu hebben jullie allebei niks.

Het Calimero-denken wordt zo opgepookt door Sporza dat de renners nu blijkbaar ook zo redeneren.

Frank V 7 oktober 2020 om 20:38

Dit is gewoon een koersgegeven, zwartkijker.

Herinner je Mohoric en Betancur in Imola.

Lalsacien 7 oktober 2020 om 22:02

Terpstra en Cosnefroy in Parijs Tours.

Frank V 7 oktober 2020 om 20:27

Zou er toch geen kans op een Giro etappe voor laten schieten. Maar Thomas is ne speciale..

Marik 7 oktober 2020 om 21:53

Ne?

Romāns Vainšteins 7 oktober 2020 om 21:57

Dat doen ze soms in Vlaanderen ipv ‘een’. Ik weet niet in welke delen precies.

Gelei 7 oktober 2020 om 22:05

@RV
Overal, maar het is dialect. Als het substantief begint met een klinker is het trouwens “nen”.

Tom Dirkx 8 oktober 2020 om 01:58

@ gelei

Je hebt natuurlijk gelijk (Witte van Zichem) maaaar ook:

Je kunt ne / nen ook gebruiken om het geslacht van een woord te kennen, omdat je het alleen bij mannelijke woorden kunt gebruiken. Zo kun je “nen arbeider” en “ne man” zeggen, maar blijft het “een arbeidster” en “een vrouw.”.

Zjoske 8 oktober 2020 om 09:00

@Tom
Heeft dat niet eerder te maken of dat het volgende woord fonetisch met een klinker of medeklinker begint?
Beetje zoals het Engelse “a mouse” en “an idea”

S. Morgenstern 7 oktober 2020 om 20:29

Vanhoucke had op deze manier ook weinig meer aan hem.

Man met de hamer 7 oktober 2020 om 20:32

Hij heeft groot gelijk. Education first in dit geval. Steekt die jongen wat van op.
Leuk cadeautje voor Ganna, want die moest toch serieus lossen.

Panache 7 oktober 2020 om 21:26

Of doseerde Ganna gewoon goed?

Jean Dumas 8 oktober 2020 om 09:55

Dat laatste, hij pakte zo een halve minuut.

Limal 7 oktober 2020 om 20:45

Wat De Gendt in hetzelfde interview ook eerlijk aangaf is dat, als hij met anderen in zijn wiel de afdaling in zou gaan, hij geklopt zou zijn omdat hij geen held is in dalen (al zeker niet nat). M.a.w. hij moest van Rubio (en Ganna) af, maar dat lukte niet omdat hij niet veel meer in de benen had. Dat hij dan liever Ganna ziet winnen dan Rubio lijkt me niet verrassend.

Dr op en dr over 7 oktober 2020 om 20:59

Misschien dat hij er in de afdaling inderdaad vanaf gereden zou worden. Maar als hij ondanks rugzak gewoon nog vijf kilometer verder had gereden, dan had hij nu wel de bergtrui gehad.

Vervolgens weet je verder nooit hoe een koe een haas vangt ? Het zou de eerste en laatste keer niet zijn dat de minst grote kanshebber op de rit/overwinning alsnog met de bloemen gaat lopen. (Zie Luik afgelopen weekend.)

SnellePelle 7 oktober 2020 om 20:47

Rancuneus typje die de Gendt. Wat frustraties soms?

Limal 7 oktober 2020 om 20:53

Teveel reacties op WF gelezen waarschijnlijk, dan treedt er al eens verzuring op…

(Maar voor de echte verklaring die ook in het interview zat en hier werd weggelaten: zie mijn commentaar hierboven)

SnellePelle 8 oktober 2020 om 07:06

Rancuneus dus. Schijnbaar ben je idolaat als je dat niet kan inzien.
#tunnelvisie

Peter Lippens 8 oktober 2020 om 08:28

onzin, gewoon een groot renner, geen superkampioen maar met een erg mooi palmares en de manier waarop hij overwinningen behaald gewoon magistraat en nu ziet hij liever Ganna winnen dan dat colombiaans zoetemelkske, mooi toch al denk ik dat bij Thomas zelf er niet meer genoeg inzat om zelf te winnen.

Wheely 7 oktober 2020 om 20:52

Dat wordt nog een vermakelijk duo deze Giro; De Gendt die elke ontsnapping waar Rubio inzit terug gaat halen en Rubio die elke ontsnapping waar De Gendt inzit in zijn wiel zit.

Zin in!

Luke 7 oktober 2020 om 21:21

Eens met De Gendt, als je niet mee wilt werken dan allebei niets. Ook een duidelijk signaal naar anderen die voortaan met hem in de ontsnapping zitten.

harryjohan71 8 oktober 2020 om 09:03

De Gendt is waarschijnlijk niet geliefd in een ontsnapping, omdat hij ook altijd alle prijzen onderweg wil pakken. Dit is zijn goed recht natuurlijk. Daarnaast probeert hij iedereen er onderweg af te rijden. Dit lukte vandaag niet en meteen gaat hij in de ‘klaagstand’. Ik kan me niet voorstellen dat deze actie voor hem positief gaat uitpakken.

jonglins 7 oktober 2020 om 21:32

Ik vind t wel een mooie actie van De Gendt. Begrijpelijk ook wel. Heel irritant die Rubio. Toen ze bij de kopgroep kwamen had ie natuurlijk gewoon mee moeten rijden, te meer omdat er nog een ploeggenoot van hem in de groep zat.
En dan vervolgens wel demarreren. Maakt ie zich niet bepaald geliefd mee.

Hij praatte wel veel in zijn zendertje. Zouden zijn ploegleiders erachter zitten? Die blinken ook niet vaak uit in briljante tactieken.

harryjohan71 7 oktober 2020 om 21:46

Tuurlijk LSD heeft geen positieve publiciteit nodig, omdat ze dit jaar de overwinningen aaneen rijgen.

ti-raleigh 7 oktober 2020 om 22:27

Begrijp hem wel. En Ganna gaat dit niet vergeten.

Stoempen 7 oktober 2020 om 22:53

Niet zo slim, hij heeft enkel zichzelf veel moois ontnomen. Zou me ook niet verbazen als hij zichzelf sws voorbij was gereden op de klim, zou niet de eerste keer zijn.

Sven.99 7 oktober 2020 om 23:00

Zeer amateuristisch van De Gendt

Jasper11 8 oktober 2020 om 00:25

De Gendt is een held en hij heeft helemaal gelijk over vandaag. Hij doet wat hij wil en het resultaat interesseert hem dan ook minder. Durft zich weg te cijferen. Hij koerst met zijn hart en is er nog eerlijk over ook nadien. Pure renner, kunnen er veel nog wat van leren.

Peter Lippens 8 oktober 2020 om 08:29

mee eens, typisch Thomas en volgens mij werd hij zelf gewaar dat winnen er wellicht niet meer inzat

harryjohan71 8 oktober 2020 om 08:56

De Gendt moet ook aan zijn sponsor denken. Die heeft meer baat bij de bergtrui dan deze actie.

Corné 't Glansarm 8 oktober 2020 om 06:56

Van mij mag iedereen deze Giro een etappe winnen behalve De Gendt. Wat Campenaerts is voor de tijdritten is De Gendt voor de heuvel- en lichtere bergetappes: een held in zijn eigen hoofd.
Ik kan me heel goed voorstellen dat anderen het fantastisch vinden, maar ik word alleen maar moe van weer een aanval van Thomas De Gendt

Peter Lippens 8 oktober 2020 om 08:30

missschien je nick veranderen in Kansarm want dat is je reactie helemaal ten voete uit

Corné 't Glansarm 8 oktober 2020 om 08:49

Heel erg bedankt voor de tip, maar laat het toch zo om de logische reden dat dit een anagram is.
En dat geldt ook voor mijn gedachten over De Gendt, die worden ook al niet door je eloquente reactie bijgesteld

stalle 8 oktober 2020 om 08:11

De Gendt heeft groot gelijk.
Fantastische renner.

nickdt 8 oktober 2020 om 09:26

Heeft De Gendt er wel aangedacht dat Rubio niet beter kon, na bij hem in het wiel te hebben gezeten. Ja, hij demarreert, maar je kan nou niet zeggen dat daar veel achter zat. Ik denk dat De Gendt gewoon zijn eigen poten voelde en wist dat ie toch niet ging winnen van Ganna als hij deze niet loste op de klim en dat ie daarom zelf niet doorreed om Ganna te lossen, omdat Ganna telkens op eigen tempo terugkwam.

Het is dus gewoon dom gekoerst van de Gendt, zeker als je een doel maakt van de bergtrui.

Aschwin Versteegden 8 oktober 2020 om 10:08

eens!
Die kleuter in zijn wiel moet niet zo moeilijk doen. Gewoon koersen!
Zelfs toen zijn ploeggenoot er af moest wilde ie niet meewerken. En maar de hele tijd “bellen” wat was er toen te verliezen? Ze lagen met zijn 2-en voorop en Ganna moest er effe af.

Chris Van Uden 8 oktober 2020 om 10:18

Alleen daarom al mogen de “oortjes” wat mij betreft verboden worden.

Melkzuur 8 oktober 2020 om 10:23

Net erg slim van De Gendt. Hij merkt dat hij op die manier niet kan winnen, en zorgt er dan maar voor dat Ganna wint, om begrijpelijke redenen. Ganna/Ineos is niet achterlijk, en beseft dat ze een duwtje in de rug kregen van De Gendt/Lotto. Dat krijgen ze wel nog ergens terug, zeker nu ze de Giro niet meer kunnen winnen zonder kopman.

Pannekoekenplant 8 oktober 2020 om 13:39

Ineos/Ganna gaat hier zeker niks voor terug doen. Zoals je zelf zegt, Ineos/Ganna is niet achterlijk en zag zelf ook wel dat De Gendt niet meer mee kon met Ganna. Die zien ook echt wel in dat dit niet bewust is gedaan.

Headlines

Materiaalzone

Populair