Theo Bos pleit voor speciale lijnen op de weg in massasprints

donderdag 3 december 2020 om 10:39
Theo Bos pleit voor speciale lijnen op de weg in massasprints

foto: Cor Vos

Theo Bos pleit voor verandering in de sprintaankomsten van wegwedstrijden. In het AD kijkt de voormalig prof van Rabobank, Cervélo en MTN-Qhubeka vooral naar de laatste rechte lijn en de hekken, maar hij maakt zich ook hard voor lijnen op de weg. “Ik zou het toejuichen als er wedstrijden op de weg mee durven te experimenteren. Kijk hoe het gaat, schaaf eraan als het nodig is”, zegt hij.

De eerste maatregel die Bos wil invoeren, gaat over de finishstraat. Hij vindt dat de laatste 300 meter van een etappe rechtdoor moeten gaan. “Er is een regel dat je niet van je lijn af mag wijken. Maar wat als de sprint in of na een bocht ligt? Wat is dan een rechte lijn? Daar moeten we vanaf”, denkt hij.

Daarnaast pleit hij voor dubbele rijen hekken of hekken van twee meter hoog, zodat het publiek de sprinters niet kan hinderen. Die hekken lopen volgens Bos bij voorkeur schuin omhoog en hebben geen uitstaande pootjes. “In de Tour maken ze er al gebruik van, maar dat moet eigenlijk overal.”

Sprintersvakken
Als baanwielrenner werkt Bos veel met lijnen. In wegwedstrijden denkt hij aan drie strepen op de weg: een midden op de weg en aan de zijkant twee, op ongeveer een meter van de hekken. “Langs de hekken krijg je dan zogenoemde ‘sprintersvakken’ net als op de baan. Als je als voorste renner in dat vak zit, mag je er niet meer uit. Daarmee voorkom je dat renners over de weg gaan zwerven”, doelt hij op sprinters en lead-out-renners.

“Als je op kop van het peloton op driehonderd meter in het sprintersvak zit, dan blijf je daar. Eruit komen betekent deklassering. Als je van achteruit renners inhaalt, mag je wél uit het vak, anders kun je er niet langs”, stelt hij. Passeren in het vak langs de hekken is verboden. “Dus je kunt niet meer in kleine gaatjes duiken, zoals Sagan in de Tour. Maar je krijgt ook niet meer de situatie dat de voorste renner de deur dichtgooit.”

foto: Cor Vos

Handvat
De streep die midden op de weg ligt, is er vooral als referentiepunt, aldus Bos. “Soms is dat nog niet zo makkelijk, je kijkt ook om je heen en achter je. Met zo’n lijn heb je een handvat. Verder kun je dan ook een regel invoeren uit de keirin: twee lijn doorkruisen en je kunt meteen naar huis”, vertelt hij.

UCI-jurylid Joey Ermens laat aan het AD weten blij te zijn met het voorstel van de oud-prof. “Ik denk dat het belangrijk is om de organisatoren van wedstrijden erbij te betrekken omdat zij een belangrijke rol vervullen bij het slagen van het initiatief”, aldus Ermens. “Mijns inziens is dit een taak van de ploegen om hun renners op te leiden, van jongs af aan. Maar ik denk dat het zeker goed is om dit te testen.”

Dit artikel delen:

42 Reacties

Panache 3 december 2020 om 11:01

Goed dat ook hij meedenkt en met concrete ideeën komt. Omdat het de openbare weg is zal er altijd medewerking moeten zijn van de lokale overheid. Een massasprint is niet 100% voorspelbaar, wel voor voor 95%. Steden die niet kunnen voldoen aan eventuele zwaardere eisen aan de finishstrook kunnen zodoende gedwongen worden om een selectiever parcours uit te tekenen waardoor bijv. een commercieel aantrekkelijke finish in het centrum nog steeds mogelijk is. Sterk punt in de voorstellen van Bos vind ik de verplichting van de voorste renner om in zijn vak te blijven en een verbod om langs de hekken binnendoor in te halen. Dat zal veel ongelukken al voorkomen en het sprinten zeker veiliger maken.

debarreman 3 december 2020 om 11:13

Prima ideeen van Theo.
Laat de UCI dit testen in een aantal koersen die (bijna) altijd in een massasprint eindigen.

Eén toevoeging: massa-sprints in een aflopende weg zijn voortaan verboden.

Wheely 3 december 2020 om 11:15

Hij heeft er in ieder geval goed over nagedacht! Het zal even wennen zijn maar het is de moeite van het uitproberen waard.

Turtlehead 3 december 2020 om 11:24

Inderdaad helemaal niet gek, en in ieder geval heel concreet en een duidelijke verandering. Ik zie best wat beren op de weg, zoals 'Wat als er een bocht ligt? Wat als de leadout op 300 m nog op kop ligt? Wordt het niet kwakken vlak voor die strepen beginnen? Heb je een VAR nodig om te zien of je de streep net geraakt of overschreden hebt?, …' Maar dat is een kwestie van proberen en uitwerken.
Misschien nog wel het grootste voordeel: organisatoren zullen de finish zó moeten maken, dat je met die nieuwe hulpmiddelen/regels uit de voeten kunt, dus geen scherpe bocht op 250m voor de finish in een vlakke rit, de streep ín een bocht, of zoiets mals.

Michelangelo 3 december 2020 om 11:57

Of een verkeerdrempel als finishlijn, zoals in Colombia ;-))

Romāns Vainšteins 3 december 2020 om 12:00

Een veel groter probleem dan de spurt zelf is het feit dat de aankomsten steeds in urbane zones liggen welke per definitie factor nog wat gevaarlijker zijn. Een variant met een passage door de betalende gaststad en vervolgens de laatste 10 k in het achterland zou ook al veel helpen, ook iets wat juist in 21 erg van pas komt om te testen. Win win.

Merlinappa 3 december 2020 om 12:44

Bochten wil Bos ook vanaf in de laatste 300 meter, lijkt me slim.

Als een leadout in een sprintvak op kop zit kan deze zich vanzelfsprekend tegen het hek in het vak laten uitzakken. De sprinter(s) kunnen dan vanachter zijn rug sprinten en mogen zelfs nog over de sprintlijn als ze willen zolang ze niet voorbij de leadout zijn.

Ik denk dat die vakken aan de zijkant effectief meer leadout-vakken gaan worden waar de leadout zich laat uitzakken. Daardoor krijg je vanzelfsprekend meer ruimte tussen de renners en de hekken omdat sprinter niet meteen op kop in een sprintvak willen rijden. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, en nog eens makkelijk uitvoerbaar ook.

AWestie 3 december 2020 om 11:44

Top, goed uitgedachte voorstellen van een sprinter met redelijke naam (en die ook weet hoe je je kan misdragen in de sprint). Dan heb je de beste lui als tipgevers wat mij betreft. Fijn ook dat de UCI hier op reageert, net als op de plannen van TJV en DQS. Nu doorzetten UCI & organisatoren: laat het komend jaar maar zien dat jullie hebben geleerd.

VerstandOpNul 3 december 2020 om 11:49

Paolini heeft al laten weten enthousiast te zijn..

Romāns Vainšteins 3 december 2020 om 11:56

Ik heb eens gestemd omdat je het tenslotte eens zou moeten testen om bewezen te krijgen dat het niet werkt. Er wordt veel te veel uitgegaan van een optimaal functionerend bewustzijn vd spurters maar ik denk dat de meesten maar half weten wat ze precies doen in volle sprint en dat dit mooie papieren plannetje in de praktijk niet uitvoerbaar is. Ook de definitie van ‘achteropkomend’ lijkt me bijzonder lastig te bepalen, laat staan of een renner zich gaandeweg de aankomst dit zelf kan kwalificeren.

Qua beleving zou ik het doodzonde vinden om spurts op deze manier te organiseren. Maar ik ben dan ook iemand die niet de godganse tijd ben begaan met de gesteldheid van mensen die er aanvankelijk zelf voor kiezen om gevaarlijke bezigheden te ondernemen.

Michelangelo 3 december 2020 om 12:05

Een beetje vooringenomenheid is je niet vreemd, Romans.

Maar in ieder geval blij dat zelfs “conservatieve types” als jij ook gewoon een test zouden willen zien.
Ik ben het met je eens dat het verstand in massasprints is uitgeschakeld. Sterker nog, ik heb zware twijfels over de verstandelijke vermogens van sommige idioten in de massasprint. Maar uiteindelijk is het ook geconditioneerd gedrag wat ze laten zien. Niemand heeft in zijn wieg al geleerd dat hij zo lang mogelijk in het wiel moet blijven, etc.
Ook in de keirin gaat er heel veel op adrenaline en testosteron. Maar uiteindelijk is het daar wel gelukt om gedrag zodanig te conditioneren dat er niemand over de cote d’azur sprint, er niemand expres van het onderste vak naar boven komt (anders onherroepelijk DQ), etc.
Het zal niet alle valpartijen gaan uitsluiten, maar zou wel degelijk een oplossing kunnen bieden voor ernstige valpartijen. Met helaas voor jou misschien minder vel op het asfalt….

AnderJ 3 december 2020 om 12:16

@Michelangelo: beetje flauw om Romans hier vooringenomenheid te verwijten (ook al neem je dat soort van terug in de volgende zin).

Michelangelo 3 december 2020 om 12:37

Quote RV: “Ik heb eens gestemd omdat je het tenslotte eens zou moeten testen om bewezen te krijgen dat het niet werkt”.

Meer vooringenomenheid in 1 zin kun je niet hebben lijkt me.

Merlinappa 3 december 2020 om 12:46

Als baanrenners (zowel sprint, keirin, maar ook duuronderdelen) makkelijk in het sprintvak kunnen blijven in een sprint dan kunnen wegrenners dat ook absoluut. Ik kan je uit ervaring vertellen dat met 50+ in een velodrome in de bocht binnen het sprintvak blijven niet evident is.

Ik denk dat je de heren en dames wegsprinters iets te laag inschat als het gaat om plaatsing, RV.

Romāns Vainšteins 3 december 2020 om 12:49

Vooringenomenheid is hetzelfde als een persoonlijke hypothese, op een discussieforum heb je er beter wel een dan geen. Wat moet je hier zonder?

Hier nog eentje : de UCI kijkt er wellicht naar maar schuift het terzijde als een brainfart van een spijtoptant. Zonde want juist lalala koersen als de Binck Bonck en België tour lenen zich best voor allerlei MC Hammer achtig gepruts en een beetje kijken hier en daar.

Michelangelo 3 december 2020 om 13:00

Kan overigens je vooringenomenheid wel waarderen; precies om de reden die jij schrijft. Wat een discussieforum zonder meningen en overtuigingen is als een cafe zonder bier… Je stapt even binnen om te kijken, maar je bent snel weer weg omdat er geen reet aan is.

wielrenner 3 december 2020 om 12:29

Prima idee Theo! Er zijn heel wat sprints geweest die voeding gaven aan de critici.
Vooral in de tweede rij gebeuren nogal wat capriolen in de laatste 200 meter. Kijk bijvoorbeeld maar naar de eerste touretappes en de Scheldeprijs van dit jaar.

limburgia 3 december 2020 om 14:55

Wielrennen is wielrennen en daar wordt ook bij gesprint de laatste honderden meters.
Wielrennen is geen 200 meter sprint bij het hardlopen in een stadion.

Pedalo 3 december 2020 om 13:01

Mijns inziens goede voorstellen maar wel met duidelijke regels. En zeker duidelijke straffen en niet zoals bij Groenewegen de impact zwaarder laten wegen dan het vergrijp. Bijvoorbeeld in drie treden straffen….uit de uitslag, DQ, schorsing. Maar ook gedrag wat gevaar veroorzaakt straffen zoals Jungels in de Tour. Dat zou dan weer kunnen met een puntensysteem. Het zal wel de nodige discussie opleveren maar zie de VAR. Het achterbakse gedrag, de schwalbe, buitenspel en buitensporige overtredingen die niet door de scheids zijn waargenomen gaan er wel uit.

André Hilgersom 3 december 2020 om 13:15

Het lijkt een nieuw idee, maar dat is het niet. In 1964 werd Jan Janssen Wereldkampioen in Salanches. Toen al stonden er 4/5 strepen op de weg in sprintrichting vanaf 100m vóór de finish tot aan de streep.

Panache 3 december 2020 om 13:19

Voor de digibeten: https://www.youtube.com/watch?v=UbFkbUao_04

vincenzo 3 december 2020 om 13:30

Alleen was er toen geen sprake van een massasprint …

girardengo 3 december 2020 om 13:26

Het voorstel van een kenner waarop je zat te wachten. Uitwerken en testen maar.

Frank V 3 december 2020 om 13:50

Over nagedacht maar zet nu een Hodeg, Minali en Laas op kop, dan denk ik dat een Ewan, Gaviria, Bennett altijd in de overtreding moeten om der nog over te komen.

Panache 3 december 2020 om 14:29

Welke overtreding zullen ze moeten maken om er overheen te komen?

Cyclinglife 3 december 2020 om 14:17

Je mag dus sprinten in 4 vakken, waarbij in de buitenste 2 niet ingehaald mag worden. Dan ben je toch de pineut als je daar als 2e aan begint? Je kan nooit winnen.
Om in te halen moet je dan al in de middelste vakken zitten.
Wat te doen met uitzakkende knechten, daarom heen gaan is onherroepelijk van je lijn afwijken.
Wat te doen als er 2 renners de laatste 300 meter ingaan, en het peloton ze nog net voor de streep inhaalt? Geldt dan voor het peloton wel al de massasprint regels? En als de vluchters het net wel halen, dan is het een vluchtersettape geworden ipv massasprint.

Maillot à Pois 3 december 2020 om 14:33

Als je in een van de buitenste vakken zit, mag je wél nog het vak verlaten om de renner voor je in dat vak in te halen. Je mag als voorste renner echter niet je vak verlaten.

“Als je op kop van het peloton op driehonderd meter in het sprintersvak zit, dan blijf je daar. Eruit komen betekent deklassering. Als je van achteruit renners inhaalt, mag je wél uit het vak, anders kun je er niet langs.”

Prentje op AD (zie link in het artikel) maakt het wel wat aanschouwelijker.

Merlinappa 3 december 2020 om 15:57

Zucht. Mensen lezen het artikel half en beginnen aller situaties te schetsen die helemaal niet gaan gebeuren met deze regels. Lees het even goed, check het plaatje en kom nog eens terug Cyclinglife

Pietspeed 3 december 2020 om 15:13

Aardig idee en mss de moeite waard om ns te testen.
Vrees dat het niet gaat werken. Meer regels / lijnen zo men wil geven vaak meer interpretatie dan duidelijkheid.
Je zult in de sprintvoorbereiding van de teams ook weer andere scenario's krijgen met gevaarzetting, zoals drummen. En wat als een tweede, derde of vierde zijn voorganger wil passeren. De focus is dan ook nog op de lijnen. En kies je voor links of rechts. Je krijgt waarschijnlijk chaotischere taferelen te zien. Het één lokt het andere weer uit.

Er zijn nu gewoon heel duidelijke regels. Het is veel meer een kwestie van handhaving en sancties. De afrastering en finish kan uiteraard vaak wel veiliger.

Michelangelo 3 december 2020 om 15:26

Meer regels zijn veranderingen. En veranderingen hebben tijd nodig.

Doet me ergens ook denken aan de “blokjes discussie” bij het schaatsen. In het eerste jaar schreeuwden de schaatsers moord en brand toen ze gediskwalificeerd werden als er blokjes werden aangetikt of bewust werd uitgewaaierd in de bocht, of door lijnen heen werd geschaatst. En zeker die ronddwarrelende blokjes waren nog wel eens reden voor een valpartij.

Inmiddels zijn we een paar jaar verder, en iedereen vindt het de normaalste zaak van de wereld dat je in je baan blijft (of zo snel mogelijk terug gaat), en geen blokjes aantikt.

Als we bij iedere verandering beginnen met het idee “het werkt niet” en dat meteen ook stoppen als het de eerste keer niet werkt (“zie je wel, het werk niet”), dan gaan we slechts heel langzaam problemen oplossen.

En hoe groot het probleem is kun je vragen aan Groenewegen en Jakobsen….

Panache 3 december 2020 om 15:27

Het zal niet de 100% oplossing zijn, maar je gaat het in de hekken duwen vrijwel volledig kunnen uitbannen en dan ben je al een heel eind qua veiligheid.

VespavanBern 3 december 2020 om 15:40

Dan kun je net zo goed stoppen met wielrennen, als je de reden waarom de sport zo mooi is wilt ontnemen moet je dit vooral doen. Of je accepteert dat een koers die uitloopt in een massa sprint gevaarlijk is, of je zorgt ervoor dat dergelijke koersen niet worden georganiseerd en laat gasten als ewan omscholen tot puncher of naar de baan vertrekken. Als we hier aan beginnen is het einde zoek.

Panache 3 december 2020 om 15:47

Kan je duidelijker omschrijven wat volgens jou de essentie is en waar dit voorstel conflicteert met deze essentie?

Merlinappa 3 december 2020 om 15:55

Ik snap ook niet zo goed wat volgens hem hier wordt ontnomen wat de sport zo mooi maakt.

Of VespavanBerg houdt heel erg van valpartijen met ernstige gevolgen. Ik dat geval raad ik je aan Jackass/CKY/Nitro Circus te kijken ipv wielrennen.

VespavanBern 3 december 2020 om 15:56

Het mooie van wielrennen is in mijn ogen dat de winnaar degene is die als eerst over de meet komt, wint. ik vind het zo mooi dat dit heel simpel klinkt, maar er onderweg zo veel kan gebeuren in de koers (maar dat hoef ik een wielerliefhebber niet uit te leggen neem ik aan) waardoor het niet meer ‘wie kan het hardste fietsen is’. Het mooie is juist dat de renners alle vrijheid hebben, zolang ze maar het hele parcours af leggen op een fiets mag vrijwel alles. In lijnen gaan sprinten is hier een aanval op, en daarnaast, als je in D4+++ zit is het sowieso erg lastig om je aan die lijnen te houden, zeker als je al vanaf de nieuwelingen mag sprinten zoals je zelf wilt.

Merlinappa 3 december 2020 om 16:02

@Vespa

Met deze regelgeving mag in principe nog steeds alles wat nu mag volgens de reglementen. Ik zou zeggen; lees het nog even rustig door en bekijk het plaatje nog eens goed.
Je zorgt gewoon voor meer veiligheid: mensen gaan niet meer tussen het hek en andere renners door te kleine gaatjes duiken; van de lijn afwijken kan nu duidelijk worden geconstateerd en bestraft; en de hoge en betere hekken zorgen voor minder erge gevolgen bij valpartijen.

PS: Baanrenners kunnen ook in hartslag D4+++ binnen de lijnen sprinten, en ik kan je vertellen dat met 50+ door een bocht op een velodrome het niet evident is om onder die lijn te blijven gezien je fiets heel graag omhoog wil. Geen enkel excuus waarom wegrenners het niet zouden kunnen.

VespavanBern 3 december 2020 om 16:11

Baanwielrennens doen het al sinds ze klein zijn en veel renners op weg niet, maar klopt, daar heb je wel een punt.
Het is wel meteen een reden waarom ik persoonlijk baanwielrennen niks aan vind, ook niet om te kijken. Maar goed, dat is uiteindelijk gewoon smaak. Met hoge en betere hekken ben ik het trouwens roerend eens.

Michelangelo 3 december 2020 om 17:25

Vespa, dus eigenlijk had Groenewegen in Polen gewonnen?? Wat lopen we dan toch allemaal moeilijk te doen, hij was duidelijk als eerste over de streep, toch?

Wederom een bijzondere kijk van onze Zwitserse brommer..

Romāns Vainšteins 3 december 2020 om 19:14

Ik volg Vespa best in zijn gevoel en vind steeds aan komen kakken met Katowice in deze discussies een relatief zwaktebod. Zo’n rare actie als Groenewegen met zo’n nare crash als Jakobsen tengevolge is een uitzondering, daar moet je niet alles aan willen verbinden.

Dude 3 december 2020 om 15:54

Fantastisch dat iemand van zijn kaliber zijn nek uitsteekt en met zulke concrete voorstellen komt.

De aanpassingen lijken me praktisch haalbaar, het wordt wel wat complexer maar het is nou ook weer geen hogere wiskunde. Consequent handhaven lijkt me nog de grootste uitdaging gezien de resultaten uit het verleden.

Mystery Rider 4 december 2020 om 05:58

Afwijken van de lijn en diskwalificatie komt natuurlijk uit de atletiek en is volgens mij onmogelijk te implementeren door de jury.

Desalniettemin heeft lijnen zetten een psychologisch effect, dus ik denk wel dat dit een werkbare methode is.

Wat duiken in een gaatje betreft, als je in het uiterste vakje tegen de nadar zit, dan gaan de renners nog steeds in het gaatje duiken en maakt het niet uit of er lijnen op het asfalt staan, Sagan, Jakobsen en alle anderen, het maakt niet uit…risico van het vak.

Maar dan is het voorstel over betere afsluitingen wel weer een pluspunt!

ddjong67 4 december 2020 om 07:43

@merlinappa, dit blijft een mooie recovery: https://youtu.be/Y-z0Kh0pvNM

Headlines

Materiaalzone

Populair