Tevreden bondscoach Sven Vanthourenhout: “Balans is positief”

Tevreden bondscoach Sven Vanthourenhout: “Balans is positief”

© Cor Vos

woensdag 28 juli 2021 om 13:41

Belgisch bondscoach Sven Vanthourenhout evalueert de olympische tijdrit. “Remco heeft het absoluut niet slecht gedaan. Hij reed een egale tijdrit, zonder fouten. Voor Wout was dit misschien de wedstrijd teveel, maar uiteraard is ook zijn balans positief.”

“Remco is misschien een klein beetje stilgevallen in de tweede helft, maar ik vond hem echt een goede tijdrit rijden,” reageerde Vanthourenhout tegen Sporza. “Hij maakte geen fouten en reed een vrij egale wedstrijd. Ik denk dat al wat beter was, boven de verwachtingen zou geweest zijn. Hij mag positief terugblikken.”

“Of het verwachtingspatroon voor Remco moet bijgesteld worden in de nabije toekomst? Dat hadden we intern al gedaan”, zegt de bondscoach. “We wisten na de Giro dat het niet gemakkelijk zou zijn. Maar een topachtplaats was wel realistisch, vonden we. Niet gemakkelijk in dit deelnemersveld, maar net haalbaar.  Hij is ook in die buurt geëindigd en mag tevreden zijn.”

Over een eventuele WK-selectie wilde Vanthourenhout zich nog niet uitspreken. “Tussen Knokke en Brugge krijgen we uiteraard een heel ander, vlak parcours. We gaan zien wat we daarmee doen. Dat Lampaert genoemd wordt, lijkt me niet onlogisch, maar voor alle duidelijkheid: Remco heeft vandaag in mijn ogen zeker niet ontgoocheld. Hij rijdt trouwens zeker de wegrit als de tijdrit op het EK.”

Nuchter
Over Wout van Aert had ook Vanthourenhout het gevoel dat dit de koers teveel geweest was. “Dat merkte je in het tweede gedeelte. Uitgerekend wanneer Roglic versnelt, viel Wout stil. Had hij zijn tempo kunnen aanhouden, deed hij mee voor zilver en brons. Maar hij was niet weerbaar genoeg om nog mee te doen. Opvallend: in de wegrit waren de mannen die uit de Tour kwamen de beteren, vandaag net niét.”

“Maar de uiteindelijke balans is natuurlijk positief”, ging Vanthourenhout voort. “Ikzelf ben altijd nuchter gebleven. Voor hetzelfde geld ga je zonder medailles naar huis, want het blijft een dunne lijn. En iedereen maakt hier een doel van. Wout pakt in de wegrit zilver, ik heb in die wegrit een mooi team gezien en ook in de tijdrit heeft niemand teleurgesteld. We kunnen onze Spelen mooi afsluiten.”

Vanthourenhout draait de knop nu helemaal om richting het WK in eigen land. “Het klopt dat de tijdrit op het WK veel meer op het lijf van Wout geschreven is. Maar dat geldt ook voor Ganna en Küng. Wellicht zullen dat ook de drie zijn die  voor de medailles gaan strijden in Brugge.”

Dit artikel delen:

64 Reacties

Murcia 28 juli 2021 om 13:51

Sven zijn analyse over Wout deel ik, de tank was leeg en dus net een wedstrijd teveel. Geen schande na zijn maand en natuurlijk al knap zilver in de tas. Over Remco bespeur je die voorzichtigheid die ik begrijp maar toch zal iedereen in het Belgische wielerwereldje het erover eens zijn dat er een duidelijke knik zit in de prestaties en dat men in de eerste plaats bij DQS een grote opdracht voor zich heeft om hem weer naar een hoger plan te tillen.

Rawolf 28 juli 2021 om 14:03

Remco een kink? een 21 jarige die 9e word op de Olympische spelen tijdrijden. Wereldprestatie.

Het is eerder andersom dat alles zo op rolletjes liep vorig jaar dat hij de overwinningen alleen nog maar hoefde binnen te hengelen. Daar is door buitenstaanders de nieuwe norm van gemaakt wat natuurlijk bizar is. Laat die kerel lekker z'n ding doen met ups en downs zoals dat heel vaak gaat bij jonge renners.

Murcia 28 juli 2021 om 14:10

Volgens mij wel degelijk een knik, je hoeft de prestaties maar naast elkaar te leggen van vorig jaar en dit jaar. Op basis van vorig jaar een verlenging gekregen van vijf jaar en het kopmanschap in de Giro. Dan hebben ook de insiders wel wat snel gehandeld en dus niet alleen de buitenstaanders. De prestaties zijn minder en hoe verklaarbaar ook dat hoeft men niet te verbloemen.

Rawolf 28 juli 2021 om 14:13

Jij beschrijft een kink, dat de prestaties minder zijn beaam ik maar in mijn ogen is dat de logica zelve in deze situatie

AnderJ 28 juli 2021 om 14:19

@Rawolf: val je nu over het woord “knik” of “kink”? Over de knik zijn jij en Murcia het zo te zien eens (“dat de prestaties minder zijn beaam ik”)?

Rawolf 28 juli 2021 om 14:22

@Anderj, scherp. In deze context betekent het echter nagenoeg hetzelfde naar mijn idee. 'een kink/knik in de prestaties'

Marik 28 juli 2021 om 13:52

Je kunt als België toch niet zeggen dat ze balans positief uitslaat met slechts 1 medaille? Mag iets kritischer wat mij betreft.

DeGroteMolen 28 juli 2021 om 14:27

Absoluut: topfavoriet Wout van Aert zou iedereen op een hoopje rijden vandaag. Niets van gezien. Kan niet anders dan een zware teleurstelling zijn. Ook voor Wout.

Bart 28 juli 2021 om 17:31

@DeGroteMolen, heeft Van Aert dat beweerd of is het een alternatieve waarheid? Want wat ik had begrepen, samengevat, uit zijn interview na zijn verkenning is het volgende: het parcours is iets te lastig voor mij en niet in mijn voordeel maar ik geef me niet op voorhand gewonnen.

En niet persoonlijk naar één iemand toe, maar al dat negatief antisupporteren en afzeiken moet dat nu echt. Het is zelden aan de hand van feiten, het is niet objectief ook al beweren sommigen van wel en is erg storend voor mensen die wel positief van de sport willen genieten.

Richard van Hoof 28 juli 2021 om 17:31

Als je voor de belangrijkste goudenplak bij het wielrennen, de heren wegcompeititie, vooraf op basis van zijn fantastische prestaties van de laatste weken met Wout 1 van de allergrootste kanshebbers hebt rijden en achteraf blijkt dat hij zelfs de allersterkste was van het hele veld, dan kan je niet met volle tevredenheid terug kijken als je het mij vraagt.

De Olympische speken zijn maar eens in de 4 jaar en een zilveren of bronzen plak is leuk voor de renner zelf om later aan de kleinkinderen te laten zien, maar uiteindelijk als er in de toekomst terug gekeken wordt naar voorgaande edities dan heeft iedereen het alleen maar over het lijstje met winnaars.

Als je daarbij neemt dat Sven hele goede knechten die afgelopen weken hebben laten zien in vorm te zijn voor Wout thuis heeft gelaten ten faveure van Remco die bij lange na niet heeft laten zien dat hij er klaar voor was, dan is dat gewoon een enorme gemiste kans.

De Belgen moeten zich schamen voor het missen van het goud voor Wout, zoals de Nederlandse equipe heeft geblunderd bij de dames.

En als Sven een klein beetje zij verstand had gebruikt dan had hij in de Giro precies al kunnen zien dat Remco geen teamplayer is en absoluut niet van plan is voor een ander te willen koersen. De Remco van de OS wegrit was dezelfde eigengereide ego tripper als in de Giro.

Het WK is dit jaar ook in Belgie en ik zie het er zo maar van komen dat Remco daar wederom hetzelfde geintje uit gaat halen en dat in potentie Wout de titel kan kosten.

MarkPeeters 29 juli 2021 om 08:29

Het parcours in Leuven zal iets anders zijn dan in Japan. Het is goed mogelijk dat RE niet geselecteerd wordt maar wel klassieke renners zoals Jasper Stuyven.

MarkPeeters 29 juli 2021 om 08:31

@de grote molen: Van Aert heeft nooit beweerd iedereen op een hoopje te rijden. Dat is jouw uitspraak, niet die van Wout.

Alfons Haavers 28 juli 2021 om 13:53

Je komt natuurlijk ook uit tegen toprenners in topvorm op de OS. Roglic, Dumoulin, Dennis, Ganna… Dat zijn absolute kleppers die je niet zomaar even wegzet. Ook in de wegrit bestond de concurrentie uit grote coureurs.

1 zilveren medaille vind ik dan zeker niet slecht. Er werd gedroomd van meer, maar het had ook helemaal niks kunnen zijn. Er zijn uiteindelijk maar 6 medailles te verdelen onder al die grote namen.

Er zal vast wel weer wat kritiek zijn op Vanthourenhout, maar ik snap best dat hij hier een positief gevoel aan overhoudt.

Reiger 28 juli 2021 om 13:59

Dit is echt een interview met een slager die zijn eigen vlees keurt.
Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Zoiets. Wanneer de coach iets realistischer is had hij ook kunnen zeggen dat REV 2 maal gewoon niet goed genoeg was en dat hij is tegengevallen. Dat hij in de wegwedstrijd iemand anders had moeten opstellen ipv REV én Greg van Avermaet. Dat Wout een gouden plak is ontnomen door zijn tactische keuzes. Typisch gevalletje van de kool en de geit sparen.

Alfons Haavers 28 juli 2021 om 14:14

Of gewoon iets meer realisme?

WvA was erg goed in de wegrit, maar op zo’n zwaar parcours moest alles meezitten om te winnen. Zij die nu denken dat met een andere selectie (Teuns of Devenyns die ineens 1 van de allerbeste renners ter wereld zou zijn?) het goud zomaar in de tas had gezeten, stellen de zaken ook een beetje simplistisch voor naar mijn gevoel.

Evenepoel was niet de superman waarvoor hij wel eens is versleten in het verleden, maar op dit niveau heeft hij dat ook nog nooit getoond. Zeker dit seizoen niet. Daar kan Vanthourenhout weinig aan veranderen. Ook hier zie ik niemand die beter had gedaan in de tijdrit. Zijn aanval in de wegrit met Nibali pakte verkeerd uit, maar dat weet je niet op voorhand. Had hij meer kunnen doen voor WvA? Wellicht wel, maar ik denk niet dat hij (of een andere Belg op dit moment) de Mikuni-pas had overleefd.

En de tijdrit bleek voor WvA de wedstrijd te veel. Een alternatief was vroeger uit de Tour stappen, maar had hij dan wel gewonnen op dit parcours? Nu heeft hij in ieder geval 3 ritzeges.

Achteraf ontstaan natuurlijk allerlei theorieën over hoe het allemaal beter had gekund, maar ik zie geen duidelijke fouten die zijn gemaakt. WvA was heel goed, maar nu ook niet dat hij er mijlenver bovenuit stak. 1 zilveren medaille was dus wellicht het hoogst haalbare.

Reiger 28 juli 2021 om 14:44

Als de coach realistisch was geweest had hij renners meegenomen die nú in vorm zijn ipv begin vorig jaar en op basis van een titel van 5 jaar geleden. Evenepoel is niet in vorm en liet behalve in een mager bezette Ronde van België niets zien van de klasse die hij heeft. Greg reed een compleet onzichtbare Tour waar hij soms net de tijdslimiet haalde terwijl hij in zijn beste jaren gewoon rond de 30ste plaats in de eindstand haalde.
Gewoon niet in vorm dus. En dan moet een coach anticiperen op het moment en dus andere renners selecteren. Wout heeft een beetje aan Greg gehad en helemaal niets aan Remco. Juist op een parcours waar Wout alle steun kon gebruiken kon hij al snel alles in zijn eentje opknappen wat hem uiteindelijk de zege heeft gekost. En de coach is er om zijn beste renner te faciliteren om uiteindelijk te winnen. Dat heeft hij nagelaten en dat heet in gewone taal falen.

Rawolf 28 juli 2021 om 15:00

2 laatste wedstrijden die evenepoel afwerktte voor OS: BK RR en BK ITT, 3e en 2e.

Niet in vorm, ruiken jullie dat ofzo? lol

Reiger 28 juli 2021 om 15:06

Een goed REV wordt toch nooit geklopt in een tijdrit door Lampaert? Kom op zeg.
Dus niet in vorm.

Michelangelo 28 juli 2021 om 15:13

Alfons is eigenlijk net zo zalvend als Vanthourenhout zelf.

Reiger heeft hier gewoon enkele hele duidelijke punten waar het gewoon niet goed is gegaan:
– de selectie van Evenepoel zo ver op voorhand, en het niet heroverwegen van deze selectie na zijn val (of tonen vormbehoud oid)
– het meenemen van Van Avermaet (die overigens wel voorbeeldig in dienst reed van de ploeg).
– het geven van 20 minuten voorsprong (echter niet alleen te wijten aan Belgie, maar daarmee wel alles tactisch op slot zetten)
– de demarrage tot niks van Evenepoel (die daarmee eigenlijk tegen de ploegtactiek in fietst) en vervolgens niet thuis geven op de slotklim.
– het passeren van Teuns in goede doen, en het accepteren dat je Evenepoel meeneemt die na eigen zeggen “nog in opbouw is”. Het is geen chirokamp, het zijn de spelen!

Kortom, genoeg aan te merken op de gemaakte keuzes. En ze mogen blij zijn met een klasbak als Van Aert die in zijn eentje de meubelen weet te redden.

Alfons Haavers 28 juli 2021 om 15:37

Misschien ben ik inderdaad zalvend, maar naar mijn gevoel hadden al deze punten weinig tot geen invloed op het eindresultaat. Zelfs met de wetenschap achteraf (!) hoe de wedstrijden verlopen zijn, geloof ik niet echt dat andere keuzes tot meer medailles hadden geleid voor de Belgen.

MarkPeeters 28 juli 2021 om 17:02

Misschien denken Nederlanders daar anders over maar in België vindt zowat iedereen het normaal dat de uittredend Olympisch kampioen (je weet wel, die met zijn gouden helm) geselecteerd wordt.
Dat hij weinig kansen heeft op zo’n omloop besefte Greg VA ook al snel. Hij heeft zich volledig ten dienste van Wout VA gesteld en met succes: dankzij zijn inspanningen en die van Tratnik werd de kopgroep teruggepakt en werd een scenario zoals in de vrouwenwegrit vermeden (hadden de Nederlandse vrouwen maar een Greg VA in hun ploeg gehad).
Evenepoel is een tegenvaller, zeker in de wegrit. Misschien was Dylan Teuns een betere keuze geweest (hoewel die maar goed begon te rijden nadat de selectie bekend was gemaakt). Ook de tijdrit van RE was geen succes gezien de hoge verwachtingen maar een 9e plaats is degelijk (ik denk niet dat er een andere Belg was dan WVA die beter kon doen).

Richard van Hoof 28 juli 2021 om 17:42

MarkPeeters,

Wat het meer is, is dat deze OS voor- en helemaal achteraf gezien DE kans voor WvA was om deze titel te pakken en daar is niet maximaal op ingezet.

Zoals ik het zie komt dit door de hype rond Evenepoel van 2 jaar terug waardoor er keuzes gemaakt zijn die niet 100% in het belang waren ter ondersteuing van Wout, maar meer met het idee dat Evenepoel een soort magische heropleving zou krijgen en zo maar kampioen zou worden. Jammer dat er niet eerder realiteitszin in Belgie is ontstaan dat Remco zijn tijd nog komt, maar dat hij voor de OS niet de juiste keuze was om Wout aan de titel te helpen.

Nou maar hopen voor Belgie dat Remco op het WK niet wederom Wout zijn kansen verkleind door naief rijden ter grotere glorie van zichzelf maar niet in dienst van Wout.

worldtour 28 juli 2021 om 14:01

De enige fout wat er gemaakt is dat Remco zich gespaard voor de tijdrit en niet voluit gegaan is op de Mukuni pass. Miss heel miss had van aert dan goud gewonnen.

Uiteraard weten we niet hoelang Remco zou hebben kunnen knechten aangezien Pogacar vrij snel de knuppel in het hoenderhok gooide.

DeGroteMolen 28 juli 2021 om 14:34

Ja, en als Havik zich niet had gespaard voor de baan had heel, heel misschien Mollema wel gewonnen. Wie weet.

Massimo Bataille 28 juli 2021 om 14:55

Ik begrijp niet dat de meesten maar niet willen zien dat REM nooit die berg had overleefd met de beteren. Met of zonder aanval ervoor. Voor mijn part was het zelfs nog slim om te proberen met kleine voorsprong aan die klim te beginnen.
Hij liet het lopen ACHTER dat hij moest lossen. Het is niet alsof hij vanaf de eerste meters op het gemakje reed.
Op dat vlak kan ik wel begrijpen dat je niet 100% geeft en op 10min volgt op 49°plaats ipv je uitwringen om dan op 5min op 25ste te eindigen.
Tijdrit zie je hem gewoon nu op zijn plaats eindigen (in zijn huidige vorm). Uiteindelijk laat hij nog wat grote namen achter hem en eindigt hij (buiten miss Uran) achter allemaal toptijdrijders.
Beetje jammer dat bij hem elke prestatie gewoonweg de grond wordt ingeboord. Wint hij niet is het een sukkelrenner. Wint hij wel is de concurrentie nihil…

MarkPeeters 28 juli 2021 om 17:03

Ik vrees dat Evenepoel gewoon niet beter kon. En dus had hij ook nooit met de elite kopgroep over de top van de klim geraakt.

worldtour 28 juli 2021 om 14:03

En de niet selectie van Dylan Teuns heeft ook menig wenkbrauwen gefronst. Toch te snel selectie bekendgemaakt.

Rawolf 28 juli 2021 om 14:07

Wie had er dan uitgemoeten? Van Avermaet heeft een scenario als bij de vrouwen voorkomen, Benoot was superbelangrijk in de prefinale en door hem heeft van Aert veel energie kunnen sparen. Vansevenant had de Benootrol maar dan voor remco, met verve. Ook op dode momenten in de prefinale de gang erin gehouden en op de Mikumi fiks beurtje.

Teuns weet amper wat kopwerk is, knechten zit niet in zijn genen. Zo iemand neem je mee als aanvaller in de prefinale ofzo. Dan werd de wedstrijd nog zwaarder -> nadeel voor WvA.

Dingen roepen zoals dit is o zo makkelijk, tot je is gaat nadenken.

MarkPeeters 28 juli 2021 om 17:06

Of Dylan Teuns is te laat met goede resultaten gekomen, nl. nadat de selectie al bekend was. Hij zat wel in de voorselectie van de Belgische ploeg.
Voor de Tour had Teuns nog niks gepresteerd, vorig jaar ook al niet (toen mocht hij van zijn ploeg zelf niet mee naar de Tour). De Teuns van de laatste Tourweek hadden we kunnen gebruiken, die van het voorjaar en 2020 niet.

Michelangelo 28 juli 2021 om 14:05

Typische Belg: om de hete brei heendraaien.

Want het optreden van Wout was in de wegrit uitstekend, en in de tijdrit was het op. Maar wat Evenepoel liet zien was gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend. Je hebt niet iemand 2 jaar op voorhand geselecteerd met een top 10 plek in de tijdrit en een anonieme wegrit als doel. Dat was dus gewoon ondermaats, en eigenlijk ook een fout van de bond om niet de aanwijsplek van Remco opnieuw te overwegen.

Maar hij lijkt wel bang om over de prestaties van Evenepoel de harde waarheid te vertellen… wie weet verschijnt die wel in de column van Patje in het nieuwsblad, want die is niet te beroerd om een renner van zijn eigen ploeg via de krant af te fakkelen.

Rawolf 28 juli 2021 om 14:08

Lampaert 8e, dan hadden we massaal op de banken gestaan ja, captain hindsight voorop

Marco 28 juli 2021 om 14:15

Wie selecteert er nu Tom Dumoulin die in Zwitserland niets klaar maakt

Murcia 28 juli 2021 om 14:22

In Zwitserland was Tom op het onderdeel natuurlijk al prima, in een klim/daal tijdrit slechts een seconde of twee van brons. Dat was juist de bevestiging voor Moerenhout en Co dat hij op de goede weg was.

S. Morgenstern 28 juli 2021 om 14:23

Dumoulin was daar 5e en werd daarna NK. Die had ook op basis van recente prestaties geselecteerd geworden. Dus die opmerking slaat nergens op en is geen goede vergelijking.

Even los van de discussie over de Belgische selectie, die volgens mij voor dit parcours prima was

meqadon 28 juli 2021 om 14:24

Niet enkel typisch belgisch. Heb dit bij de nederlanders ook gezien. Men geeft daar ook geen kritiek op de renners/rensters en daar werden grote fouten gemaakt.

Rawolf 28 juli 2021 om 14:25

gevalletje liever winnen dan een ereplaats, bij Nederland was misschien een Poels zekerder voor de wegrit maar de kleine kans dat Dumoulin een medaille kon pakken was het waard.

Zo had Evenepoel ook zomaar uit z’n slof kunnen schieten en een medaille pakken of een hele belangrijke rol spelen in de wegrit. Met Teuns/Lampaert zie ik dat nooit gebeuren.

Aart van Woud 28 juli 2021 om 15:08

Dan heb je de comments hier niet echt gelezen Methadon, want er waren bergen kritiek op de damesploeg en zeker niet alleen van Belgen.

LaDoyenne 28 juli 2021 om 15:24

@Marco

“Wie selecteert er nu Tom Dumoulin die in Zwitserland niets klaar maakt”

Omdat Dumoulin nationaal kampioen tijdrijden werd, misschien?

Bart 28 juli 2021 om 17:45

Is het misschien niet beter om gewoon Belgische renners, Belgische ploegen en Sporza te negeren want blijkbaar is er toch niet veel goeds over te vertellen? Te anti zijn is op de duur vervelend als alle andere zaken wat ondersneeuwen door een overvloed aan berichten, dan is erover lezen of negeren wat lastig…

Dan kunnen we gewoon genieten van de Nederlandse wielermedailleoogst, door al dat negatieve gedoe worden de prestaties van Annemiek, Anna en Tom toch wat ondergesneeuwd.

worldtour 28 juli 2021 om 14:20

Koos Moerenhout

jooprioolpijp 28 juli 2021 om 19:53

Ja! Deze man heeft gefaald en dus moet Koos d’r uit en wel per direct.

Miko1983 28 juli 2021 om 14:23

Zoals voorspeld Dumoulin sterker dan vAert en ReV, werd vooraf uitgelachen door de Belgische fans…

meqadon 28 juli 2021 om 14:26

wout en remco hebben op hun beurt wel een beter resultaat gereden als vdp, die 3 jaar toeleefde naar dit moment

Marik 28 juli 2021 om 14:30

Zeker Meqadon, MvdP heeft dan ook jammerlijk gefaald in de MTB rit.

DeGroteMolen 28 juli 2021 om 14:31

Dumoulin is dan ook een betere tijdrijder dan Van Aert en Evenepoel. Simpel.

Stanro 28 juli 2021 om 14:32

Met Remco Evenepoel is niet zo veel mis. Maar door een bepaalde verwachting die om hem heen hangt (niet door hemzelf gecreëerd, maar door bepaalde supporters/analytici/ploegleiders) kan hij eigenlijk alleen maar verliezen. Jammer, want ik begin eigenlijk wel waardering te krijgen voor Remco (niet op het eerder genoemde clubje dat hem onrealistische prestaties toeschrijft). Ook deze Spelen weer realistisch en nuchter commentaar van hemzelf.

Rawolf 28 juli 2021 om 14:34

Ik heb tzelfde, word zo nog Remco fan als hij nog een paar keer niet wint

meestre 28 juli 2021 om 14:48

Gewoon zoals ik al meldde , het is moeilijk voor zo'n jonge knaap. Maar hij leert bij

MarkPeeters 28 juli 2021 om 17:15

Hopelijk ook niet voor het clubje dat hem voortdurend probeert te kleineren.

Wheely 28 juli 2021 om 15:09

Ik schrok even bij het lezen van de titel maar toen dacht ik, ik ken die hele Balans niet eens!

harryjohan71 28 juli 2021 om 15:46

België vindt al jaren dat hun tijdrijders absolute wereldtop zijn. Dan ben je als bondscoach toch teleurgesteld met een 6e en 9e plaats in de tijdrit op ruime afstand van brons. Als bij een renner vanaf 1 februari de volledige focus ligt op een medaille bij OS dan moet je als bondscoach toch teleurgesteld zijn met 9e plek. Dat Vanthourenhout zegt dat ze zich volledig gegeven hebben en op waarde zijn geklopt is correct. Maar teleurstellend is dit resultaat wel. Dit moet de bondscoach toch wel toegeven, anders zijn de renners wel met heel weinig ambitie gestart.

Barry Batsbak 28 juli 2021 om 16:05

Belgen die “een parcours treffen dat op hun lijf geschreven is”. Dat rendeert maar bar slecht. Het ene droomparcours is nog niet afgesloten met matig resultaat, of de knop gaat alweer om naar het WK-parcours dat nóg perfecter is. Ik krijg soms het idee dat zo’n Vanthourenhout vooral zichzelf moed inpraat. Wat natuurlijk mag, maar kom op. De vorm van de dag is nog altijd allesbepalend.

MarkPeeters 28 juli 2021 om 17:14

Niet alleen de vorm van de dag maar ook de algemene conditie: Evenepoel was jammer genoeg niet in topconditie en Van Aert was vermoeid na een zware Tour en een zware wegrit.

Barry Batsbak 28 juli 2021 om 17:56

Ik ga er voor de helft in mee. Hij heeft fors gegeven in de wegrit. Maar die zware Tour had hij naar verluidt nodig om op topsterkte te komen + een week relatieve rust. Dus dat excuus is echt een dooddoener. Net als nu nog steeds die blinde darm en de blessure van jaren geleden erbij slepen. Die kerel is daar allang overheen. Hij zal het zelf ook niet meer als opgaaf van reden aanhalen.

Overigens sla ik de gewonnen Tour-ritten op 3 verschillende parcoursen een stuk hoger aan dan de tijdrit hier. Hier heerst toch wat meer het one-trick-pony gevoel. De prestaties in de Tour geven veel meer blijk van zijn diversiteit. Die mag er zijn.

Rsw85 28 juli 2021 om 16:06

De bondscoach had erop moeten sturen dat Evenepoel van Aert zou ondersteunen in plaats van die kansloze aanval plaatsen. In de finale met twee zitten had precies het verschil kunnen maken. Cruciaal als je met zulke kleine teams rijdt.

MarkPeeters 28 juli 2021 om 17:10

Ach ja, de Nederlandse coach had MVDP er nog eens extra op moeten wijzen dat die plank er niet lag. En bij de vrouwen had de Nederlandse coach er op moeten wijzen dat nog iemand vooraan reed. Als je een stok zoekt om te slaan, zal je altijd wel iets vinden …

hnac 28 juli 2021 om 16:24

Sven Vanthourenhout is in ieder geval een stuk reëler dan de Belgische media met hun voorspellingen voor de tijdrit.

Inzet bij het wegwielrennen was een medaille. Dat heeft Wout goed gedaan. Het kan niet iedere OS feest zijn. Ben bovendien wel blij dat we Wout nu niet met een gouden helm hoeven te zien.

harryjohan71 28 juli 2021 om 16:31

@hnac welke voorspelling heeft Vanthourenhout dan vooraf gedaan? Achteraf aangeven wat je verwachting was en vervolgens zeggen mijn renners hebben aan deze verwachting voldaan is wel heel simpel. Dit is alleen jezelf op de borst kloppen dat je het als bondscoach goed gedaan hebt

Imbatido 28 juli 2021 om 16:56

Zaterdag zei Evenepoel nog dat ze met twee op het podium wilden staan. Dat verwachtingspatroon creëert hij zelf. Dan mag je 6e en 9e wel een tegenvallend resultaat noemen.

MarkPeeters 28 juli 2021 om 17:13

Het resultaat valt tegen omdat we toch een medaille hadden verwacht in het tijdrijden, maar de renners hebben ondanks alles (VA nog te vermoeid van Tour en wegrit, RE niet in topvorm) toch alles gegeven. Voor een Belg is dat een logische verklaring, voor een Nederlander blijkbaar niet.
PS: de resultaten van El Imbatido waren ook niet zo schitterend …

jan jansen 28 juli 2021 om 17:17

Ruim 46 % van de volgers dacht dat WvA zou winnen en de redactie van WF had hem ook de meeste sterren gegeven. Een 6e plaats is dan tegenvallend, de zgn redenen waarom doen er niet toe.

Sjaak P 28 juli 2021 om 19:54

Het resultaat voor de Belgen is natuurlijk teleurstellend, maar ook uit te leggen. WvA moe, RE jong en zoekend. Prima, kleurt de wedstrijd, ze mogen nog steeds met opgeheven hoofd het vliegtuig in. Het aardige met de beide heren is namelijk dat ze nog wel eens positief verrassen. Ik kijk naar de tussentijden van RE toch anders dan naar een Asgreen of een Bevin, die zijn gewoon degelijk maar je bek valt er zelden van open.

service course 28 juli 2021 om 20:12

Richard Van Hoof +1, nagel op de kop.

de adelaar 29 juli 2021 om 08:05

Slappe hap , een bondscoach moet keuzes maken welke leiden tot het besef resultaat, RVE meenemen was een foute keuze en dat verbloemt ie , het had alle ballen op Wout moeten zijn met echte ondersteuning

Headlines

Materiaalzone

Populair