Tejay van Garderen (32) stopt na Amerikaans kampioenschap met koersen

dinsdag 15 juni 2021 om 18:55
Tejay van Garderen (32) stopt na Amerikaans kampioenschap met koersen

foto: Cor Vos

Tejay van Garderen heeft zijn afscheid als profwielrenner aangekondigd. Na de Amerikaanse kampioenschappen hangt de coureur van EF Education-Nippo zijn fiets aan de haak. “Ik voel dat het tijd is om te stoppen.”

20 juni rijdt van Garderen in Knoxville, Tennessee zijn laatste kilometers als prof. “Ik ben trots op wat ik heb bereikt tijdens mijn carrière, maar ik voel dat het tijd is om te stoppen”, zegt hij in het persbericht waarin EF Education-Nippo zijn nakende afscheid openbaart. “Ik weet hoe hard ik heb gewerkt om te bereiken wat ik heb bereikt. Natuurlijk had ik mijn topniveau liever vaker gehaald, maar ik weet waar ik toe in staat was als ik top was.”

“Ik snap dat er mensen zijn die meer van me hadden verwacht. Zij zagen natuurlijk de resultaten die ik op jonge leeftijd behaalde. Ik heb een aantal jaren constant op hoog niveau gereden, maar ik heb nooit dat extra stapje kunnen zetten. Dat is wat mensen graag hadden gezien en dat begrijp ik ten zeerste. Desondanks ben ik heel blij met de resultaten die ik heb bereikt. Ik ben er ook trots op dat ik een complete wielrenner heb kunnen zijn.”

Nadat hij zijn beloftenperiode in het shirt van het opleidingsteam van Rabobank afwerkte, startte hij zijn profcarrière in 2010 bij HTC-Columbia. Van 2012 tot 2018 kwam hij uit voor BMC, sinds begin 2019 jaar rijdt hij in dienst van Vaughters bij EF Education-Nippo.

In 2012 veroverde Van Garderen de witte trui in de Tour de France. Hij werd tevens vijfde in het eindklassement, een prestatie die hij in 2014 herhaalde. Op het palmares van Van Garderen staan verder de Ronde van Californië (2013), de USA Pro Cycling Challenge (2013 en 2014) en etappezeges in de Ronde van Zwitserland, de Ronde van Catalonië en de Giro d’Italia.

Dit artikel delen:

37 Reacties

Guushovd 15 juni 2021 om 19:04

De vertaling hapert volgens mij hier en daar. Ik ga dus het origineel nog even lezen.

Is Tejay niet een beetje de Amerikaanse Gesink? Maar dan net iets meer talent en net iets minder passie.

Edit:
"Natuurlijk had ik mijn topniveau GRAAG vaker gehaald, maar ik weet waar ik toe in staat was als ik top was.”

het woord graag ontbreekt volgens mij.

Scibby 15 juni 2021 om 22:41

Ik geloof niet dat het bij Gesink lag aan passie.

Guushovd 16 juni 2021 om 09:14

Precies, Gesink meer passie. Teejay meer talent.

Stoempen 15 juni 2021 om 19:07

Was al 6 jaar over z’n top heen

vevie 15 juni 2021 om 19:21

Vaarwel, Tejay.

La Primavera 15 juni 2021 om 19:21

Een verdrietig gezichtje.

:(

Michelangelo 15 juni 2021 om 19:27

Het verhaal van Van Garderen is misschien goed om mee te nemen als we kijken naar veel jonge talenten van nu. Op jonge leeftijd veelbelovende resultaten neerzetten, waardoor de verwachting is dat er naarmate de tijd vordert hele dikke prijzen gepakt worden (“die gaat ooit de TdF winnen”). Omdat veel jonge renners doorgroeien en steeds beter worden.

Maar bij Van Garderen was het niet zo. Die is als een komeet binnengekomen, maar heeft daarna eigenlijk nooit meer stappen gezet. En heeft daarmee het stempel van “nooit ingevulde belofte” gekregen. Maar ik denk dat er genoeg jongens in het peloton fietsen die graag zijn erelijst zouden willen hebben…

Van Garderen leert ons dat het zetten van de volgende stap niet vanzelfsprekend is. Soms blijft het wat het is. En zeker bij renners die al heel jong heel goed zijn, is de rek naar boven toe vaak gewoon minder groot dat we met z’n allen denken of hopen. Zeker ook als rennertjes al heel jong heel professioneel begeleid worden in training of materiaal; dan is heel veel rek er m.i. al uit nog voordat ze bij de profs binnenkomen.

Misschien moeten we dat in ons achterhoofd houden als de volgende jonge Merckx zich aandient…

monsieur soixante pourcent 15 juni 2021 om 19:30

Net wat je zegt.

Ontwapenend afscheid, voer voor reflectie voor de immer kritische forumhelden die we zijn.

Romāns Vainšteins 15 juni 2021 om 19:39

Overdreven.

Lekker boeiend wat die lui op fora zeggen, je daarvoor afsluiten en gewoon met fietsen bezig houden is een eigenschap die je nodig hebt als wielrenner. Dat ‘belofte nooit ingelost’ is altijd vrij lachwekkend, welke belofte?

Als een renner daar niet mee kan omgaan is dat in den beginne zijn eigen tekortkoming, helaas.

monsieur soixante pourcent 15 juni 2021 om 19:47

Iedereen onder ons die al wat op hoger of lager niveau gefietst heeft weet hoe moeilijk het is. Hoe makkelijk je gaat ‘sukkelen’’. Overtraindheid, ziektes die aanslepen en sluimeren, blessures, valpartijen,… het loert altijd en overal om de hoek.

Daartegenover staat je drive/winnaarsmentaliteit én de buitenwereld die zegt ‘trainen gatver! jij daar met je luxeleven, weet jij veel wat afzien is’.

Het feit dat ze ‘fortuinen’ verdienen wordt er dan ook steeds bijgesleept, -alsof er iemand ooit gaan koersen is voor de centen-.

Neen, je hebt gelijk als je zegt dat het een eigenschap is die je nodig hebt. Evident is het echter niet.

Reiger 15 juni 2021 om 20:02

@Romāns Dat is natuurlijk allemaal wel heel simpel gesteld toch? Er zijn genoeg voorbeelden van veelbelovende jonge renners die de sterren van de hemel reden in hun eerste 2 jaren als prof en daarin mooie zeges behaalden. De jaren erna bleef het niveau hetzelfde maar (vooral vaderlandse) pers en (vooral vaderlandse) fans verwachtten meer en beter. Dat die renners daar niet aan konden of kunnen voldoen is toch niet de schuld van die renners? Vooral België heeft jááárenlang vrijwel elke nieuwe beloftevolle jongeling langs de meetlat genaamd Eddy Merckx gelegd. Te beginnen met Fons de Wolf en Daniël Willems. Die zijn mislukt in de ogen van pers en fans. Maar wanneer je hun erelijst nú bekijkt hebben ze toch best veel gewonnen voor 2 “mislukte” renners. Ik denk dat 90% van het huidige peloton zou tekenen voor zo’n erelijst. Het verwachtingspatroon is die jongens gewoon teveel geworden. Vooral omdat ze wisten dat er nooit maar dan ook nooit meer iemand de erelijst van Eddy ook maar zal benaderen. En we zijn nu 43 jaar verder sinds Eddy gestopt is en wéér laat bijna heel België zien dat zij er niets van hebben geleerd..

Romāns Vainšteins 15 juni 2021 om 20:21

Tuurlijk leert de pers en fan niks, die willen gewoon het superlatief hebben en niks anders. Het is aan een renner om het irreële verwachtingspatroon te relativeren en niet aan de buitenwacht om zich aan te passen, die laatste is een lompe blob die 0 belang heeft bij nuance.

rennerske 15 juni 2021 om 21:12

RV: helemaal eens en mooi omschreven. Eigenlijk verwoord je wat TJ ook al aangeeft omtrent het verwachtingspatroon t.a.v. zijn vroege successen.

Westhoek Express 15 juni 2021 om 22:01

Gaat er een dag voorbij dat je niet aan Evenepoel denkt?
Koddig wel, een jonge renner uit Schepdaal die een man van middelbare leeftijd uit Amsterdam zo kan bezighouden.

Michelangelo 15 juni 2021 om 22:07

@Westhoek,
In het hele draadje is het woord "Evenepoel" niet genoemd. Totdat jij binnenkwam. Dus wat l#l je nou?

Koddig wel, een jonge renner uit Schepdaal die een man van middelbare leeftijd uit de Vlaamse Westhoek zo kan bezighouden…

Westhoek Express 15 juni 2021 om 22:19

haha, ow sorry, ik zie het nu, je doelde impliciet helemaal niet op Evenepoel

Dikke vrouw 15 juni 2021 om 22:49

Michelangelo let op je woorden

Michelangelo 15 juni 2021 om 22:52

@Westhoek,
het lijstje van “nieuwe Merckxen” of “opvolgers van Zoetemelk” is veel langer dan enkel die kleine uit Schepdaal. En sinds Evenepoel hebben we ook Uitdebroeck, en ook nog een of jonge spanjaard Ayuso, die nog weer beter schijnt te zijn.

En uiteindelijk zijn we zowel in Belgie als Nederland decennia verder, en hebben we al heel veel jonge supergetalenteerde renners zien komen en gaan, zonder ooit een grote ronde gewonnen te hebben. En als Van Garderen Nederlander was, had hij ook gewoon in dat rijtje gestaan.

AWestie 15 juni 2021 om 19:50

Ik vond hem al niet zo blij kijken tijdens de Giro reclames van Whoop. Palmares om trots op te zijn.

Scott Sunderland 15 juni 2021 om 19:52

Hij leek een hele grote te kunnen worden en dat werd hij niet. Dat kan gebeuren. Een mens kan wel willen en zijn uiterste best doen, maar soms lukt het dan toch niet. Pijnlijk soms, maar ook gewoon de realiteit. Op hoog niveau blijven presteren is geen sinecure.

Sagan=hulk 15 juni 2021 om 20:12

Waarschijnlijk thuis toegekomen in de USA na de Giro en tot het besef gekomen dat het leven daar op dit moment beter is dan de huidige situatie in Europa.

dit is mijn achterwiel 15 juni 2021 om 20:20

Ja. Dat zal hem zijn…

lampje 15 juni 2021 om 20:13

Erg vroeg gepiekt.

FritsvanHoefelen 15 juni 2021 om 20:24

Zeg dat wel. Wel sneu

Wheely 15 juni 2021 om 20:46

Hij heeft in ieder geval gepiekt.

Wheely 15 juni 2021 om 20:17

Wat zou die gaan doen? Lijkt me niet het type wat in een volgauto gaat zitten.

Panache 15 juni 2021 om 20:25

Hij draait plaatjes als DJ Van Garderen.

Wheely 15 juni 2021 om 20:44

Geen slecht plan. DJ’s met een Nederlandse naam doen het over het algemeen niet slecht. Beetje foute trance draaien, gaat helemaal goed komen met hem.

Polleke 15 juni 2021 om 20:58

TJ is binnen… niks beter voor de bankrekening van een profrenner dan de eerste 2 jaar volle bak presteren, de 10 volgende jaren haal je daar de vruchten van binnen, er zijn altijd ploegen die geloven dat het er nog eens uit gaat komen… nog beter voor de bankrekening is blijven presteren…

zietemgaan 16 juni 2021 om 11:49

@Polleke, hij kan dan een clubje starten met Aru, samen investeren in een heel relaxed wielerploegje, haha

Westhoek Express 15 juni 2021 om 22:11

Grote carrière gehad, juiste beslissing. Zijn gevoel gevolgd zonder zich te laten gekmaken door anderen. Het ga je goed Tejay.

Een follow-up interview over een jaar of 5 lijkt me een goed plan. Misschien baat ie wel een restaurant uit in Denver of een wietboerderij met een strooien hoed op.

Murcia 15 juni 2021 om 22:33

TJ heeft lang geworsteld met die torenhoge verwachtingen toen hij met name bij BMC als de nieuwe Amerikaanse ronde heerser werd gezien. Ook veel valpartijen en ziektes kwamen op zijn pad. Maar toch een aantal zeer mooie dingen laten zien waarbij ik me vooral de Giro etappe herinner in het jaar dat Tom won waar hij Landa klopte en een vroege vlucht tot een goed einde bracht. Nooit geklaagd verder en een modelprof.

Dikke vrouw 15 juni 2021 om 22:59

Uitzonderlijk talent. Op 32 op pensioen

Killco 16 juni 2021 om 08:09

Mooie renner. Altijd van genoten. Etappe in giro en 2x 5e in de Tour. Dan ben je geen kleine.

Cyclinglife 16 juni 2021 om 09:46

Voor mijn gevoel reed hij al veel langer rond in het peloton. Dat hij goed van zijn pensioen mag genieten. :)

hjjanssen1973 16 juni 2021 om 09:57

Schleck ging al met 29 met pensioen? Jammer. Geweldig talent. Maar het leven biedt hem nog genoeg moois.

zietemgaan 16 juni 2021 om 11:48

Het lijkt me vooral dat hij die grote motivatie kwijt was om af te zien, dat hij al en paar jaar rondreed met de houding van “wat zou het” en “we zien wel” en “ik wil iets anders doen” … Na het debcle rond Armstrong, Landis etc was hij het opkomende jonge, zuivere talent he, hij moest het allemaal gaan dragen. Daar had hij dus het mentale “caruur” niet voor.

Headlines

Materiaalzone

Populair