Team Sunweb: “Medisch gezien geen twijfel over Tourdeelname Dumoulin”

donderdag 13 juni 2019 om 17:36
Team Sunweb: “Medisch gezien geen twijfel over Tourdeelname Dumoulin”

foto: Cor Vos

“Als de knie niet verbetert, heeft het voor mij niet zoveel zin”, zo liet Tom Dumoulin weten toen hem gevraagd werd naar zijn Tourdeelname. Zijn werkgever Team Sunweb is echter duidelijk in gesprek met De Limburger. “Er is medisch gezien geen reden om deelname in twijfel te trekken”, klinkt het.


Dumoulin werd woensdag nog bemoedigend derde in de individuele tijdrit van het Critérium du Dauphiné, maar zelf klonk de ronderenner niet al te optimistisch. “Ik wilde graag wedstrijd-klaar zijn, maar dat is niet het geval. De situatie is de afgelopen weken wel verbeterd, maar het gaat nog niet snel genoeg”, zo vertelde hij aan het AD.

“Als die knie niet verbetert, of ik de vorm die ik nu heb niet kan uitbreiden, dan heeft het voor mij niet zoveel zin”, aldus Dumoulin. Bij Team Sunweb zijn ze echter een stuk optimistischer. “Medisch gezien is er geen aanleiding om deelname aan de Tour in twijfel te trekken. Bovendien lijkt de metaalsplinter geen issue te zijn.”

“De splinter is daarnaast zeer klein. Een operatie is op dit moment niet nodig, tenzij het gaat ontsteken”, zo reageert de ploeg. Dumoulin heeft nog enkele weken de tijd om topfit te raken voor de Tour, die op zaterdag 6 juli zal beginnen in Brussel.

Dit artikel delen:

32 Reacties

Apemantus 13 juni 2019 om 17:43

Ik word helemaal dol van dat gezeur om die metaalsplinter. Haal dat ding er gewoon uit, had allang moeten gebeuren.

west 13 juni 2019 om 17:43
Quote:
Een operatie is op dit moment niet nodig, tenzij het gaat ontsteken

Nou.. kom er maar in, kan je rekenen? Dag 5/21 ontstoken knie. Iemand?

Wildebert 13 juni 2019 om 17:44

Boel wordt zo lekker op scherp gesteld. Benieuwd hoe dit verder gaat.

Apemantus 13 juni 2019 om 17:45

Edit: Aangepast

HSV 13 juni 2019 om 18:04

Tom begint een beetje zeurderig te worden. Rij gewoon en kijk hoe ’t gaat. Niet doen alsof je al de status van Nibali en Froome hebt. Koersen!

horsm 13 juni 2019 om 18:06

Tom beantwoordt gewoon vragen van journalisten.

west 13 juni 2019 om 18:11

Het sneue is niet dat hij zeurderig is, het sneue is dat Tom zijn terughoudende mening geeft en dat zijn ploeg er dan een dag later overheen komt met een niks-aan-de-hand publiciteitsbericht.

Romāns Vainšteins 13 juni 2019 om 20:32

Los van of hij wil of kans maakt lijkt hij idd te MOETEN starten ja.

Titaantje 13 juni 2019 om 18:15

Sunweb komt op mij dit jaar qua begeleiding maar matig over. Drammerig, star en betweterig. Als Tom zich niet goed genoeg voelt, stuur je hem beter niet naar de Tour. Gezien de situatie lijkt de Vuelta, met een fit en frisse start en goede voorbereiding, een veel logischer doel.

De Tour kan je dan aanvangen met Matthews en wellicht Kelderman en wat vrijbuiters.

Geit in mijn Kelderman 13 juni 2019 om 18:30

Ja je gaat natuurlijk al vier weken vantevoren bekend maken dat je naar de vuelta gaat doordat je nu wat lichte klachten hebt. Echt, sommige lui hier. Hahaha.

Jean Dumas 14 juni 2019 om 10:39

Ik heb al een jaar het gevoel dat Tom en Sunweb niet op 1 lijn zitten.

VerstandOpNul 13 juni 2019 om 18:24

De belangen zijn voor Team Sunweb veel te groot om zich over een metaalsplinter druk te maken..

Scibby 13 juni 2019 om 18:30

Lijkt me nou niet echt verstandig om iemand als kopman naar de tour te sturen als hij er zelf niet in geloofd. Dan is het toch veel slimmer om vol voor de vuelta te gaan, eentje die hij kan winnen. En volgend jaar er weer voor gaan.

Geit in mijn Kelderman 13 juni 2019 om 18:56

Een overwinning in de Vuelta staat publicitair nog niet eens in de schaduw van een nieuwe podiumplaats in de Tour. Natuurlijk laat een ploeg zijn beste renner naar de Tour gaan tenzij het echt niet anders kan. Dit is een sponsorsport en voor de sponsor is de Tour velen malen meer interessant.

Arema Pro Cycling Team 13 juni 2019 om 18:39

Metaalmoeheid?

girardengo 13 juni 2019 om 19:19

Die splinter wordt steeds groter in de beleving. Wordt daar wel handig mee omgesprongen? Kan die er niet gewoon worden uitgehaald? Of is die niet belangrijk? Maar waarom wordt er dan zo over gepraat c.q. gemekkerd?

xistnc 13 juni 2019 om 19:33

Drijft de splinter een wig tussen Dumoulin en Sunweb?

IlPirata 13 juni 2019 om 21:14

Nee, maar misschien wel het matige aankoopbeleid van Sunweb het laatste jaar. Zoveel jaren heb je niet als renner om nog een grote ronde te kunnen winnen. Als je de giro kijkt hebben de meeste kopmannen veel betere ondersteuning in de zwaardere bergritten bijvoorbeeld. Nibali had als luxeknechten nog Pozzovivo en Caruso voor zich knechten. Andere ploegen ook.
We gaan het zien, hopelijk haalt Kelderman (En Dumoulin zelf natuurlijk) een topvorm in juli.

Geit in mijn Kelderman 13 juni 2019 om 21:38

Dit is op z’n minst een zeer interessante theorie. Als ik Dumoulin was, zou m’n geduld met het magere aankoopbeleid en dus magere ondersteuning van Sunweb in de bergen ook aan mij vreten. Als je nog een ellenlang contract hebt zou dit een middel kunnen zijn om zaken te gaan forceren.

assen 13 juni 2019 om 21:04

Huppakee, been amputeren en dan zijn we van zowel de splinter als van het gezeik af. ;-)

Serieus – die splinter wordt wat opgeblazen, denk ik.

Jeffrey81 14 juni 2019 om 08:45

Opblazen lijkt me wat overdreven…. ;-)

KennyKlimmen 13 juni 2019 om 22:13

Dumoulin kan zich altijd nog als splintergroep afsplitsen binnen een verder versplinterd rennersveld…..

jorrytj 14 juni 2019 om 01:15

Tom wil dat we niet teveel verwachten, zodat het alleen maar mee kan vallen, ik verwacht ook gewoon niks en we zien het wel.

boenk 14 juni 2019 om 02:53

Gewoon een sterke magneet gebruiken, trekt er zichzelf wel uit :-)

Skoenoe 14 juni 2019 om 06:36

Een beetje ijzer heeft iedereen nodig :-)

Lionel Gesink 14 juni 2019 om 13:04

Tom probeert het verwachtingspatroon wat te temperen en daar heeft hij gewoon recht toe. Ik lees liever ook een Tom die vol bravoure roept dat hij op de goede weg is en alles er aan gaat doen om de Tour te winnen maar zo zit Tom niet in elkaar. Helaas..

We hebben gelukkig ook nog kruissie.. Ik heb het gevoel dat hij dit jaar podium kandidaat is! Bernal en Thomas zijn de topfavorieten!

Niklas 14 juni 2019 om 13:13

Heb de indruk dat het al langer niet helemaal botert tussen Dumoulin en de ploegleiding. In dit soort situaties brengen ze al een jaar lang regelmatig tegengestelde visies naar buiten. Beetje vreemd. Het al dan niet goede gevoel van Dumoulin lijkt me medebepalend voor zijn vorm.

roeleur 14 juni 2019 om 15:18

Inderdaad vreemd. Het lijkt wel of Tom die splinter liever weg wil laten halen en zien wat er dan gebeurd en de ploegleiding het risico wil nemen hem er mee door te laten rijden. Gaat de Giro-winnaar en 2e in de Tour niet in de eerste plaats over z’n eigen lichaam?

Schollekop 14 juni 2019 om 15:45

Maar goed dat die splinter niet in z’n oog zit.

Niet zeuren gewoon naar de tour, Tom. Kelderman als kopman in de Tour heb ik geen vertrouwen in. Die pleurt nog meer op z’n bek dan mijn buurman van 96.

Pat McQuaid 14 juni 2019 om 15:54

Gezellige boel bij jullie in het verzorgingstehuis

Sunnyweb 14 juni 2019 om 16:59

Ik snap niet goed waarom men in het bericht van Dumoulin en van Sunweb een communicatie probleem of wig zien of onvrede. Sunweb geef alleen maar aan dat het medisch groen licht is. Dat zegt helemaal niets over het gebrek aan vorm waar Dumoulin het over heeft of dat hij merkt dat zijn knie misschien niet 100% kan leveren. Medisch in orde zegt niets over de potentie om de tdf te winnen.

Het is hetzelfde als een voetballer medisch fit te verklaren, die vervolgens op te stellen in oranje omdat hij nodig is, maar dan een slechte wedstrijd speelt omdat hij er toch nog niet klaar voor was. Misschien omdat hij toch wedstrijdritme mist of kracht en een paarnprocent tekort komt of zoiets en dan gewisseld moet worden. Dumoulin wil duidelijk niet die voetballer uit mijn voorbeeld zijn en voelt er nu nog niet klaar voor te zijn.

roeleur 14 juni 2019 om 17:32

“Medisch gezien kan hij starten maar hij heeft nog last van z’n knie en we hopen op 100% herstel voor de Tour”: Had de ploegleiding ook kunnen zeggen en daarmee hun kopman en uithangbord in het openbaar serieus nemen.