Team Sunweb: “De situatie van Chris Hamilton is anders dan die van Tiesj Benoot”

Team Sunweb: “De situatie van Chris Hamilton is anders dan die van Tiesj Benoot”

© Cor Vos

Waarom houdt Team Sunweb haar renner Chris Hamilton (kamergenoot van de op Covid-19 positief geteste Michael Matthews) ín de Giro d’Italia, terwijl Tiesj Benoot (die met de positief geteste Jan Bakelants aan één tafel zat tijdens een tv-programma) wél forfait moest geven voor Gent-Wevelgem? “Rittenkoersen zijn anders dan eendagswedstrijden”, klinkt het.

De vraag die u hierboven leest, is er een die veel wielervolgers zich deze middag reeds stelden. Zeker toen bekend werd dat Jumbo-Visma wel besliste de Giro te verlaten.  “In de Giro wordt al geopereerd binnen een bubbel sinds de start”, klinkt het vanuit Team Sunweb. “En worden alle renners en stafleden op reguliere basis in die samenstelling getest.”

“Bij eendagswedstrijden ligt dat anders, omdat de ploeg meestal voor slechts twee dagen samenkomt. Daarom wordt er twee keer getest: een keer zes dagen voor de wedstrijd en een keer drie dagen voor de koers. Als dan blijkt dat gedurende deze periode ‘contact’ is geweest met een positief geval, dan moet je ieder risico willen vermijden. Tijdens een grote ronde wordt het UCI health protocol gevolgd, zitten de renners al in die bubbel en handelen we op basis van testuitslagen.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

tuinstraat 13 oktober 2020 om 13:41

Er is maar 1 reden om hier te blijven Kelderman staat op plaats 2

Arema Pro Cycling Team 13 oktober 2020 om 13:44

Ja, en Jumbo verlaat de koers vanwege Kruijswijk. Als het niet Kruijswijk was geweest, was er van stoppen geen sprake.

S. Morgenstern 13 oktober 2020 om 13:50

Alsof er zonder Kruijswijk en Kelderman niets meer is om voor te rijden. Wat vond je van Sunweb in de Tour?

flipper 13 oktober 2020 om 14:27

Des te meer reden om Hamilton naar huis te sturen, zeker als je ziet dat Kelderman een heel mooi resultaat kan gaan rijden deze Giro. Kijk maar naar wat er met Mitchelton is gebeurd, daar begon het ook met 1 positief geval…

Ik vind het in ieder geval niet echt een hele slimme keuze van het management.

SnellePelle 13 oktober 2020 om 16:30

Hamilton blijft enkel in koers om Wuyts en Planckaert te neten.
Belgen eruit, de rest blijft.

Zal ze leren!

SnellePelle 13 oktober 2020 om 16:35

Reglementair hoeft Hamilton niet naar huis.

Maar in werkelijkheid nemen ze een risico afweging. Hamilton is negatief dus is Matthews mogelijk elders (Yates) besmet geraakt.

Het is de laatste koers van deze bubble, mogelijke houden ze Kelderman en Hamilton apart van de anderen en knijpen ze de billen bij elkaar.

S. Morgenstern 13 oktober 2020 om 13:43

Benoot is dus getest na zijn relatief korte contact met Bakelants, maar dat was niet veilig. Hamilton is nu ook getest na veelvuldig contact met Matthews, allicht vaker, maar biedt dat werkelijk meer garantie? Contact met een besmet persoon in de bubbel, is een minder groot risico dan contact met iemand buiten die bubbel? Ik begrijp die logica niet. Ik zou ook sowieso geen risico nemen met een kopman die de ronde kan winnen.

Ash0 13 oktober 2020 om 15:00

Nee Benoot is 3 dagen voor GW getest, maar zat 2 dagen voor GW samen met Bakelants aan tafel waarvan later (maar nog voor de start) dus bekend werd dat hij positief had getest. Ze laten zich dus leiden door testresultaten, tenzij bekend wordt dat er na een test nog contact is geweest met een (mogelijk) positief geval. Hamilton is net als Matthews getest en is dus blijkbaar negatief. Als het goed is, is er na de test geen contact meer geweest tussen Matthews en Hamilton waardoor het testresultaat leidend is. Dit is zoals ik het begrijp en die uitleg kan ik op zich volgen. Al denk ik zeker dat Sunweb was vertrokken als Kelderman geen klassement meer kon rijden (of TJV was gebleven als niet Kruiswijk positief was…)

S. Morgenstern 13 oktober 2020 om 15:05

De opname was op woensdag, de test van Benoot was dus daarna. Hij werd voor de zekerheid echter uit de koers gehouden.

De test van Matthews was volgens mij gisteren. De uitslag vandaag. Daar zit een nacht tussen, waardoor die kamergenoot dus zo relevant is. Waarom wordt die dan niet voor de zekerheid uit koers genomen? Lijkt me dat ze nu veel meer hebben om te beschermen, dan zondag.

vanSpringel 13 oktober 2020 om 13:52

Klopt, al die renners zitten in de kwetsbare groep. Dus zekere voor het onzekere nemen.

Bazzz 13 oktober 2020 om 13:54

Volgende week zullen we zien of dit goed heeft uitgepakt

Groetjesaandevoetjes 13 oktober 2020 om 16:22

Gevalletje open deuren intrappen

Gidon 13 oktober 2020 om 14:03

Situatie is inderdaad anders, maar dan in negatieve zin. Denk dat de contacten in de Giro groter risico inhouden dan dat van Tiesj met Bakelants. Maar een prof als Benoot zal dit wel kunnen plaatsen en komende zondag verwacht ik hem echt wel.

freirefreire 13 oktober 2020 om 14:26

Ik hoor mensen roepen dat Kelderman vol voor het roze moet gaan, omdat hij dan als winnaar de boeken in gaat als de Giro Milaan niet haalt. Zo zie ik het niet.

Als de Giro Milaan niet haalt, dan is er geen winnaar. Dan zijn er enkel verliezers.

Velominatus 13 oktober 2020 om 15:09

De Giro heeft nu al haar glans verloren. De winnaar zal altijd te boek staan als degene die won omdat verschillende favorieten geveld werden door het Coronavirus.
Aan de andere kant: Pantani staat ook nog steeds te boek als winnaar van de Tour 1998.

boenk 13 oktober 2020 om 14:33

Hahaha, wat een logica. De kans dat hij besmet is is vele malen groter, maar de kans dat hij vervolgens potentieel anderen besmet is kleiner??? Wegens de magische bubbel.

Limal 13 oktober 2020 om 14:46

Tenzij Bakelants en Benoot getongzoend hebben die avond is dit natuurlijk klinkklare onzin.

nummer3 13 oktober 2020 om 15:55

Nou, dan zal dat het wel zijn dus.

Wbv14 13 oktober 2020 om 14:51

Legt kelderman alleen op een kamer.zit hij in zijn eigen bubbel.
En dan is de kans kleiner dat hij besmet raakt.
Hoop dat de giro milaan haalt.
En hoop dat hij super blijft.

Groningen 13 oktober 2020 om 14:55

Zeer onverstandig dit. Ergens best begrijpelijk, maar als werkgever zo met de gezondheid van je werknemers omgaan is eigenlijk onverstandig

Joaquim Agostinho 13 oktober 2020 om 15:06

Van ketonen is nog steeds niet bewezen dat deze onschadelijk voor de gezondheid zijn….

S. Morgenstern 13 oktober 2020 om 15:11

Exact, Koel! Anderen zijn ook hypocriet, dus wat maakt het dan bij Sunweb opeens uit?!

Velominatus 13 oktober 2020 om 15:11

Zaken wel een beetje in perspectief blijven zien.
Vraag is of het besmettingsrisico in het peloton groter is dan thuis in Nederland.
Vraag is of het gezondheidsrisico van Covid-19 voor gezonde topsporters in de leeftijd van 20-35 jaar groter is dan bv. het gezondheidsrisico van valpartijen.
In beide gevallen is het twijfelachtig of het Covid-19 risico dusdanig veel groter is dat dit stoppen rechtvaardigt.

Emphaa 13 oktober 2020 om 15:11

Ik heb het bericht 3x gelezen en snap de logica nog steeds niet.

Ze bedoelen natuurlijk; we staan er goed voor met Kelderman en gokken erop dat hij niet besmet is omdat hij hoog in het klassement staat.

NDI22 13 oktober 2020 om 15:30

Vrij duidelijk bericht anders. Ze volgen het UCI health protocol met Hamilton. De renner zit in een bubble. Benoot zat dat niet en dan gaat het UCI health protocol niet op. Benoot moet net als jij en ik in thuis blijven na contact met iemand die positief is bevonden.

Emphaa 13 oktober 2020 om 16:11

@NDI22 duidelijk en logisch zijn 2 verschillende dingen. De renner zit in een bubbel met iemand die besmet is, lijkt mij geen veilige bubbel meer maar goed, we gaan het zien! Hopelijk haalt de Giro de finish