Team BikeExchange steekt hand in eigen boezem: “Te veel op Yates en Matthews gewed”

woensdag 3 november 2021 om 13:29
Team BikeExchange steekt hand in eigen boezem: “Te veel op Yates en Matthews gewed”

Simon Yates - foto: Cor Vos

Het was niet het jaar voor Team BikeExchange. De mannen eindigden als zestiende van de negentien WorldTour-teams, terwijl de vrouwen negende en laatste werden. Teammanager Brent Copeland legt bij Cyclingnews uit hoe dat komt. “Bij de mannen hebben we te veel op twee renners gewend en de vrouwen waren heel ongelukkig, met de blessure van Amanda Spratt erbovenop.”

Yates en Matthews
Bij de mannen had Copeland zijn ploeg gebouwd rond kopmannen Michael Matthews en Simon Yates. Alleen de Brit wist twee keer te winnen en als derde te eindigen in de Giro d’Italia. Bling was zeer constant, maar hij won alleen niet. “Simon deed een geweldige Giro, maar zijn val in de Tour de France hinderde hem de rest van het jaar. Als dat een van je scorende mannen is en die krijgt te maken met blessures of incidenten, dan weet je dat je punten gaat verliezen. Dat was een bewust risico.”

Het droge seizoen voor Matthews was zijn eerste in zijn twaalf jaren als prof. Dat terwijl hij misschien wel de beste ondersteuning in jaren had. “Michael heeft zo veel energie in zijn pogingen gestoken, hij is zo’n goede professional. Maar toch lukte het hem niet om te winnen, waar we toch op gehoopt hadden”, stelt de Zuid-Afrikaan. “In veel races kwam hij in finales renners als Wout van Aert en Mathieu van der Poel tegen, die qua karakteristieken op hem lijken. Zij waren dit jaar simpelweg beter dan Matthews.”

Matthews kende een redelijk goed jaar, maar hij zocht tevergeefs naar een zege – foto: Cor Vos

Vrouwen kennen pechjaar
Na het vertrek van toprenster Annemiek van Vleuten, viel de vrouwenploeg van BikeExchange in een gat. “Onze dames waren gewoonweg extreem ongelukkig dit jaar”, legt Copeland uit. “De vernauwde liesslagader bij Amanda kwam ook pas tegen het einde van het seizoen aan het licht. Gezien zij onze teamleider was, is het haar vanwege het fysieke ongemak niet gelukt om te excelleren. We hebben nu geleerd dat je een ploeg niet aan één topvrouw kunt ophangen. We hadden in 2021 geen plan-B.”

Daar heeft de teammanager overigens nog wel werk aan de winkel. Met Grace Brown (FDJ Nouvelle Aquitaine Futuroscope) en Sarah Roy (Canyon SRAM) vertrekken twee sterke rensters en Janneke Ensing en Lucy Kennedy zwaaien af. Daarnaast staat kopvrouwe Spratt de eerste maanden van 2021 nog buitenspel vanwege heer revalidatie. Inmiddels werden er met Kirsten Faulkner, Nina Kessler en Ruby Rosemann-Gannon drie nieuwe rensters aangetrokken. Daar moet nog wel het nodige bij.

Spratt kwam pas aan het eind van het seizoen achter haar slagaderprobleem – foto: Cor Vos

Beter presteren in 2022
Samen met de staf en renners heeft Copeland het jaar geanalyseerd. De verbeteringen en fouten zijn duidelijk, waardoor het team komend jaar weet wat het te doen staat. “Ik voel nu al dat we komend jaar sterker voor de dag komen. Op ons jongste trainingskamp voelde ik ongelooflijke positieve energie en enthousiasme bij zowel staf als renners. De mannen en vrouwen willen zich tonen, dat ze kunnen winnen en dat ze het waard zijn om op dit niveau te koersen. Het frustreert dat het in 2021 niet lukte.”

Naast Kessler rijdt er met Jan Maas volgend jaar nog een Nederlander bij de ploeg, die dan BikeExchange-Jayco heet.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Tdf 3 november 2021 om 13:39

Het was inderdaad niet best, maar dat is al wel twee jaar aan de gang volgens mij.
Plus als je van die schoftelijk lelijke shirt maakt, als dit jaar, dan vraag je er ook om.
En om heer eerlijk te zijn is het ook geen best team Yates en Matthews zijn prima, maar de rest zijn ook geen veel winaars.
Zo’n Durbridge rijdt ook al jaren geen deuk in een pakje boter en een aantal talenten komen er niet helemaal uit.
En wat misschien ook wel een teken aan de wand is, is dat Haig eindelijk de kans krijgt bij een andere ploeg en je nu ziet hoe goed die is. Hadden zijn best meer uit kunnen krijgen bij Mitchelton destijds

Maar goed ondanks alles vind ik het wel een sympathieke ploeg, maar alsjeblieft Copeland als je dit leest huur betere mensen in voor shirts.

Mwielerfan 3 november 2021 om 13:55

Is het bij Haig niet ook logische stap qua leeftijd?

Ab Normaal 3 november 2021 om 16:47

Matthews is helemaal niet prima.
Staat bovenaan de lijst met renners die het minste uit hun talenten halen.
Moet zich kapot schamen met zijn erelijst als je het vergelijkt met zijn kwaliteiten.
Koerst ook met het verstand van een konijn.

Derierre de la course 3 november 2021 om 21:53

Heeft Matthews bij Sunweb juist niet heel uit zijn beperkte kansen gehaald? Ondanks die klaagzang over zijn gebrek aan sprinttraining toen Dumo weg viel?

AnderJ 3 november 2021 om 13:54

Ik lees hierboven dat het team weet wat het te doen staat voor volgend jaar, maar worden ze nou echt minder afhankelijk van Matthews en Yates? Ik betwijfel het.

Mwielerfan 3 november 2021 om 13:56

Helemaal mee eens, geen enkel punt genoemd wat ze dan concreet gaan doen dus dat belooft niet veel goeds

Alfons Haavers 3 november 2021 om 13:55

Matthews is eigenlijk ook geen pion om alles op in te zetten. Hij lijkt wel een afmaker pur sang maar is het niet.

Volgens mij kan die beter eens volop voor de aanval beginnen kiezen. Afwachten en mikken op zijn sprint levert zelden winst op, want de WvA’s en MvdP’s zijn niet alleen sneller, ze zijn meestal ook al lang weg voor Matthews überhaupt aan sprinten toekomt.

Gewoon eens durven om met zijn kop tegen de muur te lopen. Misschien win je dan ook geen grote koers, maar dan heb je tenminste wel gekoerst i.p.v. te zitten wachten in het peloton om naar een ereplaats te sprinten. En zijn ‘beste ondersteuning in jaren’ kan dan misschien ook zelf eens een mooie overwinning uit de brand slepen als vrijbuiters.

Derierre de la course 3 november 2021 om 21:54

Kan je wel eens gelijk in hebben, dat hij vanuit de verrassing wat beter tot zijn recht komt.

Mwielerfan 3 november 2021 om 14:00

Matthew’s heeft toch ook veel jaren bij dsm als kopman nauwelijks wat opgeleverd. Wel elk jaar iets gewonnen, maar als je hele jaar kopman bent verwacht men wat meer dan etappes in Zwitserland waar geen enkele echte sprinter aan de start staat. In het voorjaar altijd kopman en nooit delivered, in de tour 3 van de 5 jaar geen resultaat. Alleen dat ene jaar dat alle sprinters uitvielen kwam hij echt naar voren ja. Matthews zie ik als een hele goede om erbij te hebben, maar je moet hem niet je hele team laten dragen tenzij je 3de plaatsen wilt. Yates wel precies wat je kunt verwachten. Opstellen in de tour na de giro was natuurlijk wel vragen om de tweede helft van seizoen te saboteren. Als ie niet gevallen was, werd het waarschijnlijk niks omdat de tour te snel na de giro is. Wanneer leren ploegen het nou

josi 3 november 2021 om 14:06

Matthews is al jaren geen veelwinnaar meer, natuurlijk. Als je daar al je kaarten op zet, kan het eigenlijk alleen maar verkeerd uitpakken.

Limal 3 november 2021 om 14:43

"Ik voel nu al dat we komend jaar sterker voor de dag komen. Op ons jongste trainingskamp voelde ik ongelooflijke positieve energie en enthousiasme bij zowel staf als renners."

Zonder een goeie groepsgeest lukt het zelden in een teamsport, maar een manager moet natuurlijk ook verder kijken dan "sfeer is gut". Als het voor hen belangrijk is om engelstalige kopmannen te hebben (te begrijpen, sponsorsgewijs), dan hadden ze vroeg genoeg eens hard aan de mouw van Ewan of Sam Bennett moeten trekken. Een (echte) sprinter kan veel druk wegnemen bij de rest van het team. (Hayter, Adam Yates en Pidcock lijken verankerd aan Ineos, Cavendish is te risicovol en voor de rest zie ik geen winnende opties)

Mwielerfan 3 november 2021 om 20:48

Ja mee eens. Al is Ewan nog niet zo gek lang weg bij deze ploeg. Die had zo weinig prioriteit, terwijl hij nu voornaamste kopman is. Alleen quickstep zou misschien nog beter zijn, maar door interne concurrentie dan weer minder stabiel voor Ewan zelf

Ronellenfitsch 3 november 2021 om 14:44

Beetje onzin om alles op WvA en MvdP te schuiven. Neem het WK, 20 man rijden de finale en Matthews is gewoon te zwak. Terwijl zijn op andere dagen knecht Mezgec zelfs nog bijna wel de oversteek maakt. En de Vuelta maakte ook wel duidelijk dat Bling ook tegen renners als Philipsen tekort komt, maar de ploeg zelf leek het niet door te hebben …

beppe-saronni 3 november 2021 om 15:05

Mattheus zal er wel spijt van hebben dat hij qua ploeg niet meer bij DSM rijdt

Verweggistan 3 november 2021 om 15:41

Volgens mij is het ook ieder jaar financieel weer wat minder bij deze ploeg. Ryan betaald nu alles, maar wil er al jaren eigenlijk een (co-) sponsor bij, maar kan die niet vinden. Daarom kan de ploeg de ploeg nauwelijks aan een langere termijn werken. Ze kunnen de renners nauwelijks verbeterde of langere contracten aanbieden.

Murcia 3 november 2021 om 16:10

Precies dit. Er is al jaren sprake van minder geld voor de ploeg en dan kun je dus geen dure huishouding meer betalen. Het resultaat is dat je toppers moet laten gaan en minder 'winnaars' overhoudt. Bling aantrekken was een gok want al bij DSM minder zeges binnengebracht en dan komt er nog meer druk op S. Yates die het overigens tot aan de Tour goed deed. Renners als Mezgec en Chavez zijn ook geen veelwinnaars en Hamilton moet nog stappen zetten als AK renner. Jansen was geen winnaar bij TJV en ook niet bij BEX. Dat kan geen verrassing zijn. Howson is dan redelijk tot goed als een mindere variant van Ben Hermans in de kleinere rondes.

Behalve tijdrijder Sobrero zijn er ook geen echte kwaliteitsinjecties voor komend jaar of die colombiaan moet uit zijn slof schieten en dan zie ik niet echt een enorme stijging op de ladder voor de ploeg.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair