TDT-Unibet krijgt ProTeam-licentie, Jumbo-Visma ingeschreven als Blanco Pro Cycling
foto: Cor Vos
donderdag 19 oktober 2023 om 16:29

TDT-Unibet krijgt ProTeam-licentie, Jumbo-Visma ingeschreven als Blanco Pro Cycling

De UCI heeft bekendgemaakt welke ploegen een succesvolle aanvraag hebben ingediend voor een WorldTour- en ProTeam-licentie in 2024. In de lijst met teams die een ProTeam-licentie krijgen, zien we ook Tour de Tietema-Unibet. Jumbo-Visma heeft zich als Blanco Pro Cycling ingeschreven voor volgend jaar.

Tour de Tietema-Unibet, momenteel nog een Continental-team, kondigde in juli dit jaar al aan dat de ploeg volgend jaar wil doorgroeien naar het profniveau. Het diende daarvoor een officiële aanvraag in bij de UCI. De documenten die het team aanleverde waren in orde en de aanvraag is ingewilligd, blijkt nu uit de lijst van de UCI. Met een ProTeam-licentie mag Tour de Tietema-Unibet vanaf volgend seizoen deelnemen aan WorldTour-wedstrijden zoals de Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race en de Tour de France. Ze zijn daarvoor wel afhankelijk van een uitnodiging (wildcard) van de wedstrijdorganisatoren.

In de lijst met teams die met succes een WorldTour-licentie hebben aangevraagd, staat uiteraard ook Jumbo-Visma. De ploeg, die volgend jaar Visma-Lease a Bike zal heten, heeft zich ingeschreven als Blanco Pro Cycling, de naam van de paying agent. Het hier om een werktitel. De ploeg zal op een ander moment de sponsornamen bekendmaken.

Achttien mannenteams deden een succesvolle aanvraag voor een WorldTeam-licentie. Daarbij geen verrassingen. Ook bij de teams die een ProTeam-licentie hebben aangevraagd, zien we geen onverwachte namen.

Teams die een succesvolle aanvraag in hebben gediend voor een WorldTeam-licentie:
AG2R Citroën
Alpecin-Deceuninck
Arkéa-B&B Hotels
Astana Qazaqstan
Bahrain Victorious
Blanco Pro Cycling Team
BORA-hansgrohe
Cofidis
EF Education-EasyPost
Groupama-FDJ
INEOS Grenadiers
Intermarché-Circus-Wanty
Lidl-Trek
Movistar
Soudal Quick-Step
Team dsm-firmenich
Jayco AlUla
UAE Emirates

Teams die een succesvolle aanvraag in hebben gediend voor een ProTeam-licentie:
Bingoal WB
Burgos-BH
Caja Rural-Seguros RGA
Corratec
EOLO-Kometa
Equipo Kern Pharma
Euskaltel-Euskadi
Israel-Premier Tech
Lotto Dstny
Q36.5
TDT-Unibet
Flanders-Baloise
Novo Nordisk
TotalEnergies
Tudor Pro Cycling
Uno-X Mobility
VF Group-Bardinia CSF-Faizanè

RIDE Magazine
13 Reacties
19-10-2023 16:50
Wat een verschilenl tussen de ProTeams qua renners, omkadering en budget daar.
Ik denk dat het budget voor Froome hoger is dan TDT en Flanders Baloise samen
    19-10-2023 17:26
    Dat zal wel ongeveer kloppen inderdaad
19-10-2023 17:22
Gefeliciteerd met deze nieuwe stap. Bedenkingen met niveau aantal renners, maar welgemeend succes!
19-10-2023 20:22
Het hier om een werktitel en firmencih. Controleren voor een artikel geplaatst wordt mag wel wat scherper.
    19-10-2023 20:50
    ik lees ook VF Group-*Bardinia* CSF-Faizanè...

    Zou dat ook zo in de UCI publicatie staan, of staat daar gewoon Bardiani?
19-10-2023 18:06
Kortom, alle teams hebben hun documenten netjes ingeleverd.

Bij de Pro Teams zien we de volgende veranderingen:

TDT-Unibet: nieuw
Black Spoke: stopt als PT, gaat misschien verder als CT
Human Powered Health: stopt
19-10-2023 18:42
Ben benieuwd wanneer Nederland een Pro Tour Team krijgt.
    19-10-2023 19:24
    Beste grap ooit.
    20-10-2023 07:40
    Wel blijven opletten knul
19-10-2023 21:10
De titel had van mij wel mogen aangeven dat jullie een overizcht hebben van de UCI aanvragen. Ik dacht dat dit het zoveelste "nieuwtje" was over TDT.
    20-10-2023 11:24
    tja alles doen om clicks te scoren. Een misleidend kopje is dan toegestaan in deze vluchtige nieuws wereld.
19-10-2023 22:02
Het is al een tijdje zo, maar het is geen goede zaak dat er meer WT dan PT teams zijn. Je zou eigenlijk een soort van piramide moeten zien. Dat die er niet is geeft aan dat het voor PT's een erg moeilijke markt is. In vergelijking met een CT vergt een PT een veel grotere investering terwijl de meeste teams erg weinig zekerheid wat betreft startrecht in grotere wedstrijden hebben. Spaanse PT's hebben zelfs geeneens zekerheid dat ze de Vuelta mogen rijden! Probeer zo maar eens een sponsor te vinden die een paar miljoen op tafel legt.....
19-10-2023 22:26
Volgens mij is lease a bike nog steeds niet officieel bevestigd toch?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine