Tao Geoghegan Hart verkiest Tour de France boven Giro d’Italia

woensdag 3 februari 2021 om 13:01
Tao Geoghegan Hart verkiest Tour de France boven Giro d’Italia

foto: Cor Vos

Tao Geoghegan Hart zal zijn titel in de Giro d’Italia niet verdedigen. De Schotse wielrenner zegt namelijk in gesprek met The Telegraph dat hij zich dit jaar richt op de Tour de France. De Olympische Spelen staan ook op het verlanglijstje van Hart.

“Ik houd van koersen in Italië. De Giro was een geweldige ervaring en het zou natuurlijk geweldig zijn om er terug te keren met nummer één op mijn trui.” Waarom hij dan toch kiest voor La Grande Boucle? “Ik wil me op iets nieuws richten. En ja, de Tour is de grootste wedstrijd in het wielrennen.”

Tao Geoghegan Hart denkt mee te kunnen doen om de gele trui in zijn eerste Ronde van Frankrijk. “Koersen over drie weken liggen me. Met name die laatste week, zoals ik in de Giro heb laten zien. Met die wedstrijd in het achterhoofd, geeft dat me vertrouwen om te mogen dromen van de Tour.”

“Dat hoeft nog niet dit jaar te zijn”, benadrukt Hart. “Ik ben 25 en ik heb de Tour nog nooit gereden. Ja, we hebben de voorbije jaren twee gasten gezien die de Tour bij hun eerste of tweede deelname direct wonnen, maar ik denk dat het ook waardevol is om erheen te gaan met het oog op de toekomst.”

En dan de Olympische Spelen. Ook daar heeft Hart zijn oog op laten vallen. “Daar zou ik graag bij zijn. Ik ben opgegroeid binnen British Cycling, dus de Spelen zijn altijd al een groot doel voor mij geweest. We hebben een zeer sterk team, ook al zijn we maar met vier en hebben andere landen een extra renner.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Verweggistan 3 februari 2021 om 13:27

Ik wist niet dat het een Schot was (geboren en getogen in Londen, maar Schotse vader blijkbaar) maar ik las nu dat hij inderdaad voor Schotland uit wil komen bij de Commonwealth Games.

AWestie 3 februari 2021 om 13:35

Wat dat betreft wel beetje gek om hem zo te introduceren eigenlijk. Had persoonlijk gekozen voor Londonse of simpelweg Brit.

Koers 3 februari 2021 om 13:44

Tsja ik geloof dat vdp en max verstappen nooit in nl gewoond hebben maar wel sportman van het jaar waren. En die turner zonderland kan er ook wat van.

Harm Zijlstra 3 februari 2021 om 14:34

Precies, Zonderland woont al zijn hele leven in Nederland en tóch vier keer sportman van het jaar.

hartstikkebedankt 3 februari 2021 om 13:28

Hm oke had ik niet per se verwacht. Carapaz maar weer naar Giro & Vuelta? Ligt hem allemaal goed dat werk natuurlijk, vond hem echt heel goed in de Vuelta namelijk.

Niels22 3 februari 2021 om 13:40

Bernal wil naar de Giro toch ? Prima met A. Yates en Carapaz..

S'mon 3 februari 2021 om 14:34

Ik denk dat de Tour inderdaad niet op het lijf is geschreven voor Carapaz (dit jaar dan toch niet), iets te veel TT-kilometers.

Yeez 3 februari 2021 om 13:42

Bernal, carapaz en yates naar de giro en thomas, porte, sivakov en hart naar de tour? Bizar wat voor teams ze eigenlijk kunnen opstellen.

Groetjesaandevoetjes 3 februari 2021 om 15:28

Dat verwacht ik ook, maar denk niet dat Hart in de Tour mee kan doen om winst.

En De Plus, Martinez, Amador, Kwiatkowski, Sosa, Henao, Dennis, Pidcock en Van Baarle zouden in bijna elke andere ploeg grotendeels hun eigen programma mogen rijden.

Romāns Vainšteins 3 februari 2021 om 13:45

De volgende in de rij Britse transformers, van Sam Oomen naar tourwinnaar.

Limal 4 februari 2021 om 07:47

Oomen en Hart zijn inderdaad al van bij de juniores vergelijkbaar, maar Hart heeft toch altijd een voorsprong gehad: https://www.procyclingstats.com/rider.php?p=head-to-head&id=123360&id2=168758 (Oomen 8 maal vóór en 17 maal àchter Hart geëindigd)

En wie weet waar Oomen ondertussen zou staan zonder alle pech. Zou je je ook vragen gesteld hebben als /hij/ al een podium had gereden in een (zwakbezette) grote ronde? In elk geval, maak je geen zorgen, met hult van de ketonenpot van TJV gaat dit ongetwijfeld alsnog lukken ;-)

KimJungPoels 3 februari 2021 om 13:50

Zeer benieuwd. 1-op-1 kunnen Carapaz, Tao en Thomas het allemaal niet winnen van Pogacar en Roglic. Dus ze kunnen niet voor de oude tactiek kiezen.

Het zou mij niet verbazen als Tao, Carapaz en Thomas alle drie naar de Tour gaan. Met Sivakov, Porte, Yates, Kwiatkowski en nog een stevige knecht voor het vlakke moet je die drie kopmannen dan ook heel lang kunnen ontzien. Valt er een weg uit het klassement heb je er een goede extra knecht bij. Maar ze zullen het heel hard moeten maken.

Bernal Giro en kan dan alsnog Martinez, De Plus, Dennis, Ganna en nog wat hele sterke renners met zich mee krijgen

Rawolf 3 februari 2021 om 15:32

Tour ploeg verwacht ik

TGH en Thomas als aanvoerders ondersteunt door Sivakov, Porte, Kwiato, Dennis, Ganna en Rowe.

Giro blijft dan wss over Bernal, Carapaz, Yates, de Plus, Martinez, Castroviejo, Amador, Swift

KimJungPoels 3 februari 2021 om 16:08

Denk dat Ganna en misschien Dennis ook wel liever via de Giro naar de Olympische spelen opbouwen.

CechRepublic 3 februari 2021 om 13:54

Goed zo jongen. Netjes in het treintje voor een willekeurige van de 12 beschikbare kopmannen en zelf netjes 46e worden.

debarreman 3 februari 2021 om 17:13

Inderdeed. Ik verwacht een one-day fly.

Cochise 3 februari 2021 om 15:49

Bernal doet toch sowieso de Tour en eventueel Giro erbij?

Quintana beweert trouwens (enkel?) de Giro te willen rijden. Zou hij dat menen of is dat een poging om z’n ploeg toch aan een WC te helpen? Kan me inbeelden dat die Arkea enkel uitnodigen als Quintana komt en dan niet om 2 weken anoniem mee te rijden ter voorbereiding op de Tour.

Alto de angliru 3 februari 2021 om 17:08

Grappig dat bijna niemand hier zijn giro overwinning in twijfel neemt waar zou dat mee maken kunnen hebben? Iemand die tot 2020 niks belangrijks wist te winnen, 20ste nog het jaar ervoor in de Vuelta. Dennis ook zo één die vloog opeens berg opwaarts en nee ik ben geen fan van Kelderman.

Joaquim Agostinho 3 februari 2021 om 17:26

Het deelnemersveld was natuurlijk al snel substantieel gedecimeerd…

KimJungPoels 3 februari 2021 om 17:46

Tao was gewoon een groot talent bij de belofte. Heeft daarna getekend voor een ploeg die bijna alle wielrenners beter maakt, waarin hij de eerste jaren moest knechten voor zijn kopmannen. Deze Giro moest hij eigenlijk ook laatste man zijn voor zijn kopman, maar toen viel alles opeens goed en won hij gewoon op hele mooie wijze de Giro.

Waarom zou ik dat in twijfel trekken. Dan kun je in het wielrennen als wel in twijfel trekken. Een Schansspringer die opeens jaren lang de boel op een hoopje rijdt. Een veldrijder die na een carriere bedreigende blessure opeens zijn gelijke niet kent. Een Zwitser die nog niet uit gepuberd is die opeens de grote der aarde het vuur aan de schenen legt in Luik. Een net zo jonge Sloveen en een nog jongere Belg die alles en iedereen op de slachtbank leggen.

Tao heeft gewoon een enorm goede giro gereden, heeft bergop topprestaties geleverd en was over drie weken de beste, ondanks dat hij in de eerste week al veel tijd verloor doordat hij niet als kopman aan de ronde begon.

vincenzo 3 februari 2021 om 20:48

Hart zal blij mogen zijn met plek 10 in de Tour. Ik verwacht hem echter op plek 12.

Dr op en dr over 3 februari 2021 om 21:54

Te absurd voor woorden eigenlijk de hoeveelheid toppers bij Ineos.

Wel mooi om te zien hoe de poppetjes nu heen en weer geschoven worden, en deze waarschijnlijk volgende week wederom verschoven zullen worden. Als we de Italiaanse bronnen en Laterne Rouge mogen geloven heeft de aankomende Giro meer TT kilometers als de Tour.

Dus voorlopig geniet ik nog even rustig verder van het geschuif met de poppetjes. ;)

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair