Tao Geoghegan Hart doet emotionele oproep: “De Britse wielersport is stervende”

maandag 20 maart 2023 om 09:45
Tao Geoghegan Hart doet emotionele oproep: “De Britse wielersport is stervende”

foto: Cor Vos

Afgelopen vrijdag kwam naar buiten dat AT85 Pro Cycling, een Continental-team uit Groot-Brittannië, per direct op zou houden te bestaan. Dit vanwege financiële problemen. Volgens Tao Geoghegan Hart laat dit zien dat het de verkeerde kant opgaat met de Britse wielersport. Op sociale media deed de renner van INEOS Grenadiers dit weekend een emotionele oproep om het tij te keren.

“De wielersport in Groot-Brittannië is op het diepste punt dat ik ooit heb meegemaakt”, begint Geoghegan Hart. “Los van het voor de hand liggende team (hij doelt op INEOS Grenadiers, red.), zijn er geen professionele mannen -of vrouwenploegen. Er zijn bijna geen profwedstrijden en degenen die bestaan, hebben te maken met een uitdunnende deelnemersveld vanwege de Brexit. En er is überhaupt geen nationale wielerscene.”

“Daarnaast zijn de schappen van de fietsenwinkels leeg, zijn de wegen gevaarlijker en wordt de sport minder toegankelijk vanwege torenhoge toegangsprijzen, de wapenwedlood op het gebied van uitrusting en het gebrek aan kansen om voor een team te rijden dat goede ondersteuning krijgt.”

Stervende
Volgens Geoghegan Hart zijn het überhaupt moeilijke tijden en heeft de sport niet recht op een uitzonderingspositie. “Maar er moet meer worden gedaan om een einde te maken aan de gestage achteruitgang die in is gezet nadat de inspiratie van de zomer van 2012 begon af te nemen”, verwijst hij naar de grote populariteit die wielrennen kreeg door onder andere het succes van Bradley Wiggins in de Tour de France van 2012 en de zege van Mark Cavendish op het WK in Kopenhagen een jaar eerder.

“Het waren absoluut iconische momenten, die ervoor gezorgd hebben dat er meer Britse wielrenners zijn dan ooit. Maar hoe zit het met de sport? Ze is stervende. En ik heb niemand gezien die haar komt reanimeren.”

Oplossingen
Geoghegan Hart kroop in de pen vanwege het failliet van AT85 Pro Cycling, maar volgens hem de spelen de problemen al langer. “Niemand lijkt op te letten”, verzucht hij. “Wat kan jij/wij/ik doen? Ik weet het niet. Misschien zou het vinden van een sponsor door de Women’s Tour een begin zijn, zodat deze koers in volle kracht verder kan gaan.”

“Ik zou ook graag zien dat er meer wordt gelobbyd voor betere regels bij de jeugd. In 2020 heb ik gepleit voor een regel om hoge carbonwielen te verbieden voor kinderen van zestien jaar of jonger. (…) Deze regel bestaat al op de baan, waarom niet op de weg? Toen ik het voorstelde, liep ik tegen bureaucratie en lege antwoorden aan van degenen die de wielersport beheren in dit land. Uiteindelijk heb ik het opgegeven. Maar het is nog steeds iets waarin ik geloof, dus ik ga het opnieuw proberen.”

“Ik heb geen antwoorden, maar ik weet dat je je lokale fietswinkel moet steunen. Ze zitten op hun knieën. Steun je lokale club. Doe vrijwilligerswerk bij sport voor kinderen. Ik ben van plan om me voor al deze dingen en meer in te zetten als mijn eigen carrière erop zit.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

Het Luipaard van Lent 20 maart 2023 om 10:02

Mooi dat iemand zich zo inzet voor de wielersport. Dat bureaucratische herken ik ook enorm van de KNWU trouwens. Zonde dat dat zo moet gaan met sportbonden.

Overigens vind ik het ergens wel vreemd dat Shell miljoenen investeert in de Britse wielersport en wielerbond, maar dat er inderdaad vrijwel geen (semi)professionele teams zijn. Rare onbalans.

6
Cornelius 20 maart 2023 om 11:50

Die miljoenen van Shell zullen vooral naar het baanwielrennen gaan. Dat wordt rechtstreeks geleid door de nationale bond en levert een karrenvracht aan olympische medailles op.

2
Anton van Valouwe 20 maart 2023 om 12:17

Daar hebben ze in Groningen niks aan….

-1
bilthoven 20 maart 2023 om 11:02

Eén van de meest sociale renners in het peloton. Trekt zich het lot van de anderen altijd aan. En hij heeft (weer) helemaal gelijk: het plotseling ophouden van AT85 Pro Cycling is een keiharde klap voor het Britse continentale wielrennen. Niet alleen komen er van vandaag op morgen ineens 16 renners op straat te staan ( vind nu nog maar eens een andere ploeg ) , deze ploeg van Tim Elverson bestond al sinds 2017 en was al die tijd een constante factor binnen de Britse wielersport. Die valt nu weg. Er blijven nog slechts 2 continentale teams over: Trinity en Saint Piran. Vergelijk je deze situatie met Nederland, dan past er slechts één woord: onvoorstelbaar.

6
AWestie 20 maart 2023 om 09:51

Is Ineos Grenadiers een beetje met de jeugd bezig? Een devteam zou al een mooie stap zijn

5
Federico Bahamontes 20 maart 2023 om 10:35

Hij heeft helemaal gelijk natuurlijk, maar ergens wel ironisch dat uitgerekend een renner van Ineos dit zegt.

Laat dat nou net zo’n beetje de enige WT-ploeg zijn die helemaal niks investeerd in het jeugd- of vrouwenwielrennen..

5
Cochise 20 maart 2023 om 10:02

Edit redactie: Je hebt natuurlijk gelijk! Bedankt, het is aangepast.

2
Dr.Watt 20 maart 2023 om 10:44

Wat moeten ze in Italië dan zeggen?

Volgens mij zijn er nog nooit zoveel Britse profs geweest als op dit moment.

Wat hij zegt zal wel een kern van waarheid bevatten.

Maar is dit niet eerder de eigenheid van het verdienmodel van het wielrennen?

Elk jaar stoppen er wel ploegen en gaat het in sommige landen even minder goed.
Alarmbellen gaan regelmatig af maar alles komt meestal goed.

1
kingofthemolehill 20 maart 2023 om 16:10

Hier in de VS een soortgelijke situatie. Twee WT ploegen (EF and Trek) maar weinig professionele wedstrijden.
In Italië is het andersom: Veel races maar geen WT ploegen.

0
kingofthemolehill 20 maart 2023 om 16:13

Tour of California al weer drie jaar geleden afgeschaft.
Attention deficit: Meer interesse in gravel races. New and exciting.

0
ivo001 20 maart 2023 om 11:23

"" Los van het voor de hand liggende team (hij doelt op INEOS Grenadiers, red.), zijn er geen professionele mannen -of vrouwenploegen.

Dus Saint-Piran en Trinity Racing tellen niet mee?

"En er is überhaupt geen nationale wielerscene."
Ik zie wel een aantal nationale koersen.
https://www.procyclingstats.com/calendar/bnrs

En ook zou ik de Commonwealth games er wel bij willen tellen.

Overigens lijken de jonge Britse renners wel op een andere manier hun weg het peleton in te vinden.
Er zijn 18 britse renners op WT niveau bij de mannen van 25 jaar of jonger, en nog 5 op PCT niveau:
https://www.procyclingstats.com/rankings.php?nation=gb&age=25&zage=&page=smallerorequal&team=&offset=0&teamlevel=1&filter=Filter

1
Raul Alcala 20 maart 2023 om 12:06

Er zijn bijna geen profwedstrijden en degenen die bestaan, hebben te maken met een uitdunnende deelnemersveld vanwege de Brexit. En er is überhaupt geen nationale wielerscene.”

Wat heeft de Breit er nu mee van doen

0
volger 20 maart 2023 om 12:42

Minder buitenlandse ploegen die naar Engeland komen?

1
Paceline 20 maart 2023 om 13:02

Ooit met een carnet moeten werken? ;)

0
The98Joker 20 maart 2023 om 09:50

Ik word zo moe van deze gast. Wat een moraalridder is dit zeg. Niet te doen.

-28
fransestinkkaas 20 maart 2023 om 10:02

Wat heeft dit in vredesnaam met moraalridder te maken? Hij spreekt zijn zorgen uit over zijn sport.

Daarbij is het woord “moraalridder”‘ ook gewoon een facade, verzonnen door mensen wie dat zelf niet in zich hebben.

14
Geit in mijn Kelderman 20 maart 2023 om 11:15

Ja, een geengageerde renner die het lot van anderen zich aantrekt, moeten we niet hebben in de wereld.

Hou op schei uit, zo’n kerel die zich uitspreekt en hardmaakt voor gezonde randvoorwaarden om de sport te beoefenen is een parel voor de sport.

9
Raul Alcala 20 maart 2023 om 12:17

Daarbij is het woord “moraalridder”‘ ook gewoon een facade, verzonnen door mensen wie dat zelf niet in zich hebben.

bwahaha

-5

Headlines

Populair

Materiaalzone