Tadej Pogacar: “Team is sterk genoeg”
© Cor Vos
dinsdag 8 september 2020 om 08:22

Tadej Pogacar: “Team is sterk genoeg”

Vrijdag verloor Tadej Pogačar meer dan een minuut in de waaieretappe. Maar in de Pyreneeën haalde hij die opgelopen achterstand deels op. Pogačar is kandidaat-eindwinnaar van deze Ronde van Frankrijk, al bleef de Sloveen gisteren op de online persconferentie bescheiden: “Als ik deze vorm kan aanhouden, dan kan ik voor het podium gaan.”

De nieuwe najaars-editie van RIDE is nu verkrijgbaar! In ons najaarsnummer kijken we vooruit naar de periode waarin ploeteren door regen & modder centraal staan. Met o.a. een uitgebreide reportage met gravelaar Niki Terpstra. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting! 

“Het voorbije weekend was een ongelooflijke ervaring voor mij. Ik wist dat ik in vorm was, maar ik had toch niet verwacht om zondag de etappe te winnen. Idem wat betreft de dag voordien, toen ik een gat sloeg van 40 seconden. Bijzonder. Ik heb mezelf ook een beetje verrast.”

Pogačar staat na de eerste rustdag zevende in het algemeen klassement, op 44 seconden van Roglič. Over zijn kansen op eindwinst blijft hij bescheiden. “Ik heb nu wat achterstand, maar als ik de vorm kan behouden van de voorbije dagen, kan ik proberen voor het podium te gaan.”

Aru
Wat we de voorbije dagen ook leerden, Pogačar en Roglič kunnen het wel heel goed met elkaar vinden. Maar van een Sloveens bondgenootschap is geen sprake, vertelt hij. “We zijn goede vrienden en we respecteren elkaar, maar in de wedstrijd wacht je op niemand. Hij rijdt voor zijn team en ik voor het mijne. Iedereen wil winnen.”

Ander item: hoe sterk is Pogačars team? Daar zijn twijfels over, zeker nu Fabio Aru is weggevallen. “Ik denk dat ons team sterk genoeg is om voor het geel te strijden. We hebben dat ook al getoond, we hebben al twee ritten gewonnen”, weerlegt hij. “Wat er met Fabio gebeurd is, weet ik niet. Hij voelde zich duidelijk niet goed. Ja, zijn opgave is een verlies voor de ploeg, maar we zijn sterk genoeg.”

Marcato
Dat hij vandaag al op zijn ploegmaats rekent, voegt hij er nog aan toe. “Naar Saint-Martin-de-Ré kan de wind opnieuw een hoofdrol spelen. Het wordt verraderlijk. Misschien zelfs moeilijker dan sommige bergritten, maar we hebben met Marco Marcato en Alexander Kristoff ervaring in dat werk.”

 
26 Reacties
Sorteer op:
8 september 2020
“Ik denk dat ons team sterk genoeg is om voor het geel te strijden. We hebben dat ook al getoond, we hebben al twee ritten gewonnen”, De overwinning van Kristoff heeft natuurlijk weinig te maken met het winnen van de Tour. In mijn ogen is zijn team niet sterk genoeg. Maar als hij zelf maar sterk en slim blijft rijden kan hij zeker op het podium komen, maar wel achter Roglic ;)
8 september 2020
Waar Pogacar en zijn omkadering in ieder geval nog eens zouden moeten kijken is waarom hij zo bovengemiddeld vaak technische problemen op staat te lossen in de berm en weer ergens tussen de auto’s rijdt. Rijdt ie wat grofstoffelijk of zo?
    8 september 2020
    Mee eens, dat is zeker opvallend. Of het materiaal is ruk ( maar dat zie je niet terug bij ploegmaten) of Tadej doet iets niet helemaal handig lijkt het.
8 september 2020
Roglic en Pogacar lijken me nochtans toch echt wel twee handen op één buik, net als in de Vuelta vorig jaar. Ze zullen heus niet hun eigen Tour op het spel zetten voor de ander, maar dat ze elkaar toch zo hoog mogelijk willen zien eindigen. Roglic geel en Pogacar wit + ritten lijkt me bv wel een verdeling die beide heren zien zitten.
    8 september 2020
    idd, bij een vlucht hebben ze aan een knikje genoeg om er samen vandoor te gaan. Het is in elk geval mooi om te zien dat voorlopig de 2 sterkste renners geen ineos zijn.
8 september 2020
Als er een windje staat, verwacht ik behoorlijk wat problemen voor hem en z'n team. Eén van de minst ervaren kopmannen en niet altijd even geconcentreerd, zeker in de vlakke etappes.
    8 september 2020
    Mij lijkt hij net wel zeer attent en geconcentreerd. Eindigt in sprints ook altijd top 25.
8 september 2020
Hij gaat natuurlijk niet zeggen dat hij in een rukteam zit. Maar zolang die het geel niet heeft zit daar geen probleem. En hij heeft met Kristoff wel een aardige bodyguard.
    8 september 2020
    Wat te denken van Vegard Stake Laengen. Die kan ook een aardig houtje trappen op het vlakke en Tadej uit de wind houden. Als er niet teveel onder Laengen door waait.
8 september 2020
Als Kristoff voorop rijdt vangt zelfs de teambus geen wind.
8 september 2020
Kan mij iemand eens uitleggen hoe een jongeman van 21 jaar - die bij de beloften OK maar geen uitblinker was - sneller de Peyresourde oprijdt dan Vino en Armstrong, wetende dat laatstgenoemde sujets stijf stonden van de dope?
    8 september 2020
    Weersomstandigheden, positie van de klim in de etappe, wedstrijd strategie?
    8 september 2020
    Klim tijden zeggen relatief weinig maar om even een makkelijke te noemen is het normaliter bloedheet in deze streek tijdens de tour zo erg dat de wegen smelten.
    8 september 2020
    Sowieso zie je in topsort altijd een opgaande lijn qua prestaties. Beter materiaal, betere trainingsmethodes, betere voeding. Daarnaast kan het ook meespelen dat renners frisser zijn omdat dit een seizoen is met weinig wedstrijddagen.
    8 september 2020
    Los van Pogacar, zijn klimtijden inderdaad nog altijd gebonden aan omstandigheden. Als hij met wind vanaf de voet volle bak doorrijd en de 'gedopeerde' renners van vroeger nog eventjes zaten te keuvelen en halverwege de klim plots doorhebben dat het bergop gaat en dan op hun buitenblad naar boven knallen, zal dit wel invloed hebben op de tijd. Tuurlijk dat de vorige generatie over het algemeen harder bergop gaat op spierkracht, maar technologie, weersomstandigheden, tactiek, frisheid, ... hebben allemaal veel invloed
    8 september 2020
    Kamna zei dat ze wind in de rug hadden
    8 september 2020
    Latern Rouge op YouTube had hier een analyse over: 1 - De etappe van Vino & armstrong was zwaarder met meer klimmen 2 - Er was wind mee, het was minder warm 3 - Pogacar's powermeter is waarschijnlijk niet goed gekalibreerd waardoor de power data in iedergval geflatteerd overkomt. (LT beweert dat dit al het hele jaar zo is.)
    8 september 2020
    Een verschil met het heden tov van het verleden (dopingtijdperk) wat ik al een paar keer voorbij heb horen komen is dat renners op steeds jongere leeftijd al professioneel begeleid worden. denk hierbij aan voeding, meest geschikte manier van training en ook rust pakken. In het verleden zag je vaak dat een renner met potentie een flinke stap ging maken als die bij een professionele ploeg terecht kwam. De jonge renners (uit de opleidingsteams) hebben vaak deze stap al gemaakt. Ik verwacht zelf dat de jongste lichting met toptalenten nog maar een klein beetje beter wordt en dat ze daarna op het maximale vermogen zitten. daarbij ben ik benieuwd hoe zij omgaan met het verwachtingspatroon en het 'stilstaan' met hun vooruitgang.
    8 september 2020
    Pogacar was toch meer dan 'ok' bij de beloften?
8 september 2020
Hij kan gewoon in het JV treintje gaan hangen, en dan af en toe eruit springen. Daar haalt hij zeker het podium mee.
    8 september 2020
    Alle laatste kilometers bergop rijden Roglic en hij zij aan zij voorop. De rest heeft toch het nakijken.
8 september 2020
Blijkt maar eens weer dat die doping ook ernstig overschat werd.
8 september 2020
Blijkt maar eens weer dat die doping toen ook ernstig overschat werd.
8 september 2020
Ook de dichtste achtervolgers hebben toptijden neergezet. Ik lees ook nergens dat het beginpunt van de tijdsopname hetzelfde beginpunt was dan bij de vorige recordhouders. Meestal begint de weg al een tijdje op te lopen vooraleer de officiële klim begint. Daar zijn dus variaties in tijdsopname mogelijk. Verder spelen het wedstrijdverloop, de afstand van de rit, het moment waarop de col beklommen wordt (als eindklim, of halverwege, met een spurt voor de bollen), de wind, de temperatuur enz. een grote rol.
8 september 2020
Wanneer Pogacar of Roglic echt gas gaan geven kunnen de Colombiaanse klimmertjes, incl. Bernal wel inpakken. Dat is wel duidelijk.

Reacties zijn gesloten.