Tadej Pogacar klopt Enric Mas en volgt zichzelf op in de Ronde van Lombardije

zaterdag 8 oktober 2022 om 16:38
Tadej Pogacar klopt Enric Mas en volgt zichzelf op in de Ronde van Lombardije

foto: Cor Vos (archief)

Tadej Pogacar heeft voor het tweede jaar op rij de Ronde van Lombardije gewonnen. De Sloveen reed in de finale van De Koers van de Vallende Bladeren weg met Enric Mas, die hij in de sprint het nakijken gaf.

Om 10.10 uur vertrokken 174 renners vanuit Bergamo voor de 116de editie van de Ronde van Lombardije. Een neutralisatie en 253 kilometer later zouden ze aankomen in finishplaats Como, maar eerst wachtte hen nog de nodige beklimmingen. Zo kwamen ze in de eerste 120 kilometer al de Forcellino di Bianzano (6,3 km aan 5,3%), Passo di Ganda (9,3 km aan 7,1%), Dossena (5,5 km aan 4,9%), Forcella di Bura (18,8 km aan 2,5%) en Colle di Berbenno (4,4 km aan 6,3%) tegen.

Vervolgens, na een relatief lang tussenstuk, kregen ze nog een stel finalebeklimmingen voor de kiezen: de mythische Madonna del Ghisallo (8,7 km aan 5,4%), de San Fermo della Battaglia (2,8 km aan 6,7%), de Civiglio (4,1 km aan 10,1%) en nogmaals de Battaglia. Op de top van die laatste helling was het nog iets meer dan vijf kilometer naar de streep. Titelverdediger Tadej Pogacar was de topfavoriet, maar er waren genoeg kapers op de kust. Twee daarvan, Alejandro Valverde en Vincenzo Nibali, reden de laatste wedstrijd uit hun carrière.

Valverde en Nibali zwaaiden af in Il Lombardia – foto: Cor Vos

Ontstaan vroege vlucht
Direct vanuit het vertrek waren er de nodige demarrages. Élie Gesbert was de eerste die een gaatje sloeg, maar echt wegkomen lukte de Fransman van Arkéa-Samsic niet. Toen hij was teruggepakt, waagden Alex Tolio (Bardiani-CSF-Faizanè), Christian Scaroni (Astana Qazaqstan) en Simone Ravanelli (Drone Hopper-Androni Giocattoli) hun kans. Zij begonnen met voorsprong aan de Forcellino di Bianzano.

Achter hen was het echter nog niet stilgevallen. Op korte achterstand volgde een groepje van acht, waarvan zes renners uiteindelijk de oversteek wisten te maken. Alessandro De Marchi (Israel-Premier Tech), Lawson Craddock (BikeExchange-Jayco), Kenny Elissonde (Trek-Segafredo), Davide Bais (EOLO-Kometa), Luca Covili (Bardiani-CSF-Faizanè), Natnael Tesfatsion (Drone Hopper-Androni Giocattoli) voegden zich nog op de Forcellino di Bianzano bij de drie ontsnappers.

Craddock leidt de kopgroep – foto: Cor Vos

Pozzovivo en Nieve vallen uit
Op de Passo di Ganda, de tweede beklimming van de dag, sloot ook Aurélien Paret-Peintre (AG2R Citroën) nog aan. De vroege vlucht bestond zodoende uit tien renners. Zij pakten een maximale voorsprong van vijf en een halve minuut. Groter werd de voorsprong niet, want in het peloton begonnen Movistar, Jumbo-Visma en UAE Emirates te rijden. Daarbij gaven ze gelijk aardig gas, want het gat liep snel terug tot onder de drie minuten.

Met nog ruim 150 kilometer te gaan, werd het peloton opgeschrikt door een valpartij met daarbij Lorenzo Fortunato (EOLO-Kometa) en Mikel Nieve (Caja Rural-Seguros RGA). Nieve was bezig aan zijn laatste wedstrijd als prof, maar zou de finish niet halen. De onfortuinlijke Spanjaard moest de strijd staken. Niet veel later was er weer een valpartij, nu was Domenico Pozzovivo het slachtoffer. Net als Nieve, kon het speerpunt van Intermarché-Wanty-Gobert zijn weg niet vervolgen.

Harper zorgde voor schifting – foto: Cor Vos

Madonna del Ghisallo
Op 71 kilometer van het einde, bijna aan de voet van de Madonna del Ghisallo, werd de vroege vlucht weer ingerekend. INEOS Grenadiers had richting deze klim op kop gereden. Toen het omhoog begon te hopen, nam Jumbo-Visma het commando echter over. Door toedoen van Chris Harper dunde het peloton flink uit, maar de favorieten kwamen nog niet in de problemen. Dat veranderde toen João Almeida overnam en onder anderen Julian Alaphilippe er doorheen zakte. De Fransman kwam net na de top op een gaatje te zitten, maar wist de bres nog wel te dichten.

Na de Madonna del Ghisallo volgde een tussenfase, waar het initiatief bij UAE Emirates bleef. Zij hadden ook de controle tijdens de eerste beklimming van de San Fermo della Battaglia, waar door het hoge tempo geen aanvallen te noteren vielen. Nadat de streep in Como voor een een eerste maal gepasseerd was, begonnen we met met nog zo’n dertig renners in de voorste groep aan de Civiglio. Hier zagen we een ander beeld.

Civiglio
Het tempo lag direct hoog, wat tot gevolg had dat veel renners moesten lossen. Hierbij ook de afscheidnemende Vincenzo Nibali. Geen schande, want toen UAE Emirates in dienst van Pogacar nog eens doorversnelde, brak het volledig. Door het gebeuk van Davide Formolo konden slechts een handvol renners volgen en toen Pogacar op de pedalen ging staan, kon enkel Mas mee. Jonas Vingegaard probeerde nog naar voren te springen, maar had duidelijk niet te benen.

Mikel Landa kon wel nog terugkomen, maar moest passen toen eerst Mas en vervolgens Pogacar nog een keer doortrok. Dit laatste duo kwam dan ook gezamenlijk boven op de Civiglio. Landa zat evenwel niet ver en kon in de afdaling de aansluiting weer maken. Met z’n drieën zetten ze koers naar de San Fermo della Battaglia, die dus nog een keer bedwongen moest worden. Carlos Rodríguez en Sergio Higuita gingen nog in de achtervolging, maar hadden aan de voet al een achterstand van meer dan veertig seconden

Pogacar trekt door op de Civiglio – foto: Cor Vos

Laatste kilometers 
Op de San Fermo della Battaglia bleven de drie lang bij elkaar, totdat Enric Mas zijn troeven op tafel gooide. Landa moest overboord, maar Pogacar wilde van geen wijken weten. Toen Landa terugkeerde, deed Mas nogmaals een poging. Het resultaat was hetzelfde: Landa ging er opnieuw af, maar Pogacar kon weeral volgen. Pogacar wilde echter meer dan enkel volgen, zo bleek in de uitloper na de klim. De kopman van UAE Emirates probeerde op zijn beurt Mas eraf te rijden. De twee bleven echter bij elkaar.

Pogacar en Mas begonnen samen aan de laatste drie, vlakke kilometers naar de streep. Landa volgde op tien seconden en zou niet meer terugkomen. In de sprint om de overwinning was Pogacar Mas de baas, waardoor hij voor de tweede keer op rij de Ronde van Lombardije won. Mikel Landa finishte op de derde plek.

Dit artikel delen:

111 Reacties

Ivanoviclover 8 oktober 2022 om 17:08

“ok Enric, als je ook maar 1% procent kans wil hebben om te winnen, NIET overpakken van Pogaçar. Capiche?”

“Si. Claro”

……

3
sooike 8 oktober 2022 om 16:47

UAE liet nog eens aan JV zien hoe je deze koers moet rijden

2
Cycling 8 oktober 2022 om 16:54

@Sooike JV was hier ook duidelijk met een mindere selectie dan UAE. Als Vingegaard sterker was geweest, was hij gewoon met Pogacar meegeweest. Dit heeft niets met tactiek te maken. De sterkste renner heeft vandaag gewonnen. Alleen JV had niet op kop hoeven te rijden vandaag. Dit hadden ze aan andere ploegen moeten overlaten. Achteraf een verkeerde keus of teveel vertrouwen in Vingegaard

-2
Cycling 8 oktober 2022 om 16:55

@Sooike vreemd dat je deze opmerking niet tijdens de Tour hebt geplaatst

-5
Deel Koeper 8 oktober 2022 om 17:05

Er staat “deze koers”, de opmerking lijkt me dan ook hier relevant en tijdens de Tour niet.

1
Cycling 8 oktober 2022 om 17:29

@Deelkoeper ik reageer op de opmerking nog eens.

-2
Deel Koeper 8 oktober 2022 om 17:47

Nadat ze ’t vorig jaar ook al deden met Roglic, denk ik dan.

0
Cycling 8 oktober 2022 om 19:02

@Deel Koeper vorig jaar nam JV niet het initiatief. Zowel Vingegaard als Roglic waren toen niet in goede doen. Pogacar stak er in 2021 met kop en schouders bovenuit.

0
Beer 9 oktober 2022 om 08:01

Zonder van Aert loopt het wel stroever met dat totaalwielrennen; dat is duidelijk.

0
sooike 8 oktober 2022 om 16:48

Op 35 km van de streep zat Vingegaard al alleen. Met hartelijke dank aan de drie op kop sleurende ploegmaten!

2
Panache 8 oktober 2022 om 17:12

Dat komt inderdaad nogal pompeus over. Maar zal het werkelijk verschil hebben gemaakt? De sterkste twee zaten vooraan en Vingegaard was niet goed genoeg om dit monument te winnen.

4
O59 8 oktober 2022 om 16:52

Mooie wedstrijd van Ilan Van Wilder ! Die komt terug om mee te doen om te winnen.
Aan de aandacht ontsnapt van de gepensioneerde Wuyts.

2
Deel Koeper 8 oktober 2022 om 16:54

Wuyts moest maar 57 keer gecorrigeerd worden door Benoot.

3
zietemgaan 8 oktober 2022 om 16:57

en vooral: Wuyts blijft zo praten als een wall of sound: hij laat toch maar weinig ruimte! Mooie stem, welluidend, zeker en vast, maar inderdaad, hij laat inhoudelijk wel steken vallen en is al een paar jaar niet meer zo allert (omdat die met zichzelf bezig is?)

1
Alfred Issendorf 8 oktober 2022 om 16:59

Ik mis Wuyts hoe langer hoe meer. De Cauwer is geen schim meer van zichzelf sinds hij met bewonderaars cq slijmballen in het commentaarhokje zit. Bij zowel de NOS, Sporza, als Eurosport is het qua commentaar armoede troef. Alleen Kroon is nog wel te pruimen.

0
Cycling 8 oktober 2022 om 17:01

@059 Van Wilder heeft nooit echt meegedaan voor een topklassering. Ik zie geen enkele reden waarom de opmerking Van Wilder aan de aandacht ontsnapt gezegd dient te worden. Ook jij hebt hem pas bij de finish naar een verre ereplaats zien sprinten zonder dat hij zichtbaar aan de wedstrijd heeft deelgenomen

0
Panache 8 oktober 2022 om 17:20

Van Wilder is een aangename verrassing in de uitslag. Maar dat is Piccolo nog meer en vorig jaar gold dat voor de nóg twee jaar jongere (toen 20) Tulett. Niet iedereen die een mooie uitslag rijdt gaat de koers ooit winnen, er is immers maar 1x Lombardije per jaar.

1
Bonifatius 8 oktober 2022 om 20:26

Alfred zegt het precies goed

1
Dr. Pozzo 8 oktober 2022 om 16:41

Pogi wielrenner van het jaar!!!

1
zietemgaan 8 oktober 2022 om 16:51

niet mee eens:

Pogacar
UAE Tour
Tirreno-Adriatico
Ronde Slovenië
Strade Bianche
Lombardije
Montréal
3 ritten Tour

Remco
WK
Vuelta
2 ritten Vuelta
San Sebastian
LBL
1 rit Zwitserland
Ronde Noorwegen
Ronde Algarve

het is duidelijk: hij is de nr 2 van dit jaar, wellicht de beste van het peleton, maar dit jaar overtroefde Remco hem met zijn palmares

-4
Cycling 8 oktober 2022 om 17:13

@Zietemgaan waarom noem je wel de ritoverwinningen van Evenepoel in Zwitserland en niet de ritoverwinningen van Pogacar in UAE (2) en Tirreno (2)? Bovendien staat Pogacar boven Evenepoel in de ranking. Oh ja Pogacar wint ook nog de Tre Valli Varesine

1
Japiejo 8 oktober 2022 om 17:13

@lalsacien: uhm, jawel.

0
Limal 8 oktober 2022 om 17:21

Ik denk dat Lalsacien subtiel aangaf dat het niet Strade Bianchi maar Strade Bianche is ;-)

2
Verschrikkelijk 8 oktober 2022 om 17:45

Dit jaar Pogacar heel dicht tweede voor mij. Doorslaggevend is vooral de manier waarop Remco zijn overwinningen heeft behaald. Alleen Strade heeft Pogi kunnen winnen a la Remco.

2
djerkson 8 oktober 2022 om 17:59

Luik en Lombardije staan op gelijke hoogte, Strade en San Sebastian ook, maar tegen het WK staat er niks. Over de Vuelta en Tour kan je nog discussiëren, maar dit jaar is de oppergaai toch voor Evenepoel.

3
Dikke Kater 8 oktober 2022 om 18:06

Wat zeggen de rankings? Op CQ denk ik Pogacar.
Hij heeft ook de meeste overwinningen te pakken.

1
Pietspeed 8 oktober 2022 om 18:20

Eens, Pogacar, na vandaag helemaal duidelijk. Podium Tour, 2e is hoger aan te slaan dan zege Vuelta. Bovendien meeste zeges en meeste top tien.

-1
Grote Plateau 8 oktober 2022 om 18:39

2022, afgetekend Remco. Vooral net extra door het WK. (en passant nóg een plak in de TT)
Je zou moeten vergelijken met Pogacar 2021.

Tour staat boven Vuelta.
Maar WK staat wel ver boven Lombardije.

Maar dit is eigenlijk maar flauw Top Trumps spelen. Het draait hier niet om.
Het draait om de schoonheid van de koers, de tactiek, de intriges en de omgeving.

0
Lalsacien 8 oktober 2022 om 18:57

@Limal correct
@Japiejo Strada Bianchi is witte weg. Strade Bianche is witte wegen.

0
Beer 8 oktober 2022 om 19:04

Wat lezen we hier weer allemaal. REV overduidelijk man van het seizoen met WK, Grote Ronde, Monument en klassieker in de prijzenkast. Daar kan zelfs een sterk seizoen van Pogi niet tegen op.

-1
kleomantre 8 oktober 2022 om 19:17

Pogacar idd wielrenner van het jaar. Wint een monument, kleurt twee andere monumenten van een heel ander type waarvan een op grootse wijze. Wint onder dat niveau de meest prestigieuze koers. Is daarnaast strijdbaar gebleven in de Tour met wellicht hoogste niveau van afgelopen decennium waar hij en passant nog paar ritten wint. In alle overige rittenkoersen ook top en nagenoeg elke wedstrijd van niveau.

Evenepoel zet daar tegenover een bijzondere combi, heeft ook een monument en een koers van net niveau eronder. Is echter niet constant en zeker niet dominant geweest in de overige rittenkoersen.

Kortom er is momenteel nog een grotere grootheid in de wielersport aanwezig die op elke koers van hoog niveau meedoet om de knikkers. Alhoewel een seizoen als die van Evenepoel ook niet vaak gebeurt. Daarom ook geen afgetekende winst van Pogacar maar wel nog net treetje hoger.

1
BoemBoemWvA 8 oktober 2022 om 19:43

Snap niet dat we discussie is. Pogi gewoon. Van 1e koers tot laatste koers. Overal goed. Van Vlaanderen tot de Tour en tot Lombardije. Eddy Luik en WK, prima. Vuelta had hij ‘gewoon’ verloren normaal gesproken. Bizar jaar, maar Pogi van februari tot oktober beter.

-2
Mooie Sjors 8 oktober 2022 om 19:47

‘Gewoon verloren’ lol :D.

1
Beer 8 oktober 2022 om 19:56

Lachen dit. Duidelijk dat we hier tussen de Hollanders zitten die het moeilijk kunnen slikken dat een kleine Belg een grand slam nailed. Roglic zou de Vuelta trouwens ‘gewoon´ verloren hebben, zelfs zonder valpartij die hij zelf veroorzaakte. En nu weer allemaal op die minnetjes duwen zeker?

-6
Maillot à Pois 8 oktober 2022 om 20:23

Goh, deze Belg kiest toch ook, zij het nipt, voor Pogacar als renner van het jaar, omdat hij van begin tot eind en op diverse terreinen in de grootste koersen met de besten gewedijverd heeft.
Maar ik denk wel dat Evenepoel ook met Rogic erbij de Vuelta ‘gewoon gewonnen’ had.

0
Beer 8 oktober 2022 om 20:25

Als dat je motivatie is, maakt van Aert ook terug kans.

-2

Iedereen in dit draadje die er heilig van overtuigd is dat het compleet duidelijk is wie de renner van het jaar moet zijn is een fanboy of gewoon gek. Het ligt dit jaar vreselijk dicht hij elkaar. Punt.

Voor het dossier: ik stem REV. Monument, GT, WK. Gebeurt zelden. Dat er toch nog discussie is zegt vooral veel over het volgende uitzonderlijke jaar van Pogacar.

4
Sjonge Jonge 8 oktober 2022 om 20:30

En deze Nederlander vind dan weer Evenepoel, hoewel op de hielen gezeten door Pogacar.

Had Pogacar de Tour gewonnen, was het denk ik net zijn kant op gevallen voor mij.

Uiteindelijk ook niet zo heel belangrijk, allebei een topseizoen, waarbij Pogacar bevestigt en Evenepoel zijn definitieve doorbraak kent.

1

Waar Beer, daar gezelligheid.

0
Beer 8 oktober 2022 om 20:34

Waar vriend van Franky Vercauteren, daar overtuigde mening afdoend als 'gekke fanboy'. Sterk.

-1

Ik zei “of”, Beer. Maar als jouw zelfreflectie leidt tot een “en” houd ik je zeker niet tegen.

0
Beer 8 oktober 2022 om 20:44

Neuten over ´en´ of ´of´ waar je oordeel duidelijk was. Zwaktebod.

-2

Waar jezelf overschreeuwen een schitterende manier is om je zinloze punt te maken.
Dag dag, Beer.

1
Maillot à Pois 8 oktober 2022 om 20:58

@Beer
Jouw overtuigde mening gelijkstellen aan ‘fanboyschap’ is niet correct. Een mening die niet met de jouwe overeenkomt beantwoorden met ‘lachen dit’ en per definitie linken aan ‘Hollanders die iets niet kunnen verkroppen’ is minstens even fout.
Al bij al een uitermate onbelangrijke discussie trouwens. Twee renners die een absoluut topseizoen gereden hebben.

3
Beer 8 oktober 2022 om 21:36

Eerst en vooral ben ik geen Evenepoel-fanboy. En daarnaast proef ik hier toch echt veel afgunst en frustratie omdat REV het nu wél waar maakt, zeker uit de Nederlandse hoek die hem de afgelopen jaren belachelijk heeft gemaakt. Mag best benoemd worden. De erelijsten die Evenepoel en Pogacar dit jaar afleveren zijn feiten. Als je daar de grote zeges uithaalt, valt er gewoon niet te discussiëren.

Kieft, weet je eigenlijk zelf nog waar je het over hebt?

-3
Baroudeur Baroudeur 8 oktober 2022 om 21:49

Complete non-discussie is dit. 110% Evenepoel met een straatlengte voorsprong. Beiden winnen monument, Evenepoel wint een Grote Ronde in tegenstelling tot Pogacar en daarbovenop ook nog het WK wat nog eens daarboven staat. Als je daar nog wil over discussiëren dan heb je er toch een heel aparte kijk op.

0

@MaP, jij ben veruit de meest redelijk commentator hier: denk jij dat Beer mijn tweede alinea heeft gelezen of zou hij na de eerste zin gewoon in blinde ergernis zijn gaan typen?

0
Beekman 9 oktober 2022 om 10:24

@Zietemgaan, uitslagen zeggen niet alles, wel het kaliber van de wedstrijd. Ronde van Spanje altijd al een tweederangs ronde geweest. Laat hem maar eens naar de tour gaan dan zullen we wel zien.

-1
Mooie Sjors 9 oktober 2022 om 10:47

‘Tweederangs ronde’… WK en Luik wellicht ook tweederangs eendagskoersen? :D

Als enkel de Tour een serieus koerske is, moet je eigenlijk altijd de winnaar daar nemen als renner van het jaar. Voor vdP is het dan ook wel een rampzalig seizoen geweest. ;)

-1
Beekman 9 oktober 2022 om 12:16

@Mooiesjors, wat heeft MvdP hier mee te maken? Daarbij, als je de Ronde van Vlaanderen wint en enkele dagen de roze trui pakt dan kan je niet meteen spreken van een rampzalig jaar. Uiteraard hadden we meer van hem verwacht, maar ik denk dat er maar weinig renners in het peleton deze palmares kunnen voorleggen.

-1
Mooie Sjors 9 oktober 2022 om 12:24

Omdat je zo alles kan wegrelativeren tot enkel de Tour overblijft. Ja dat is de zwaarste koers van het jaar waar het niveau het hoogste is, maar dan nog zijn er nog andere grote koersen. Op het WK, in Luik of de Vuelta is het niveau ook enorm hoog. Het is Dwars door Vlaanderen niet. ;)

‘Laat het hem maar eens in de Tour tonen’ is gewoon idioot downplayen van een fantastisch seizoen. Tuurlijk heeft VDP ook een knappe eerste seizoenshelft gehad (geef ik ook elders aan), maar wat Evenepoel heeft laten zien is zelden gezien de afgelopen decennia. Niet alleen de prijzen op zich maar ook de ongeziene solo’s.

Waarom dan enkel bij Evenepoel moet aangehaald worden dat het allemaal de Tour niet is, is mij een raadsel. Lombardije is ook het WK niet hoor.

0
Beekman 9 oktober 2022 om 12:33

@mooiesjors, kijk eens naar de uitslag en de tijdsverschillen van de afgelopen Vuelta, dan zie je het meteen, beter gezegd dat zegt genoeg over het niveau van de renners daar. Daar heeft ooit een 41 jarige renner de Vuelta gewonnen dus ga mij niet vertellen dat daar het creme de la creme van renners aan de start komt. Verder mijn laatste reactie, ik zie dat jij hier al de nodige reacties geplaatst hebt, ik zou zeggen fijne zondag en doe iets met je leven i.p.v. maar steeds hier je gelijk te willen halen als het om jouw favoriet(en ) gaat.

-3
Mooie Sjors 9 oktober 2022 om 12:40

Lol ‘doe iets met je leven’, sterk argument. :D

Ik zeg ook nergens dat de Vuelta het niveau van de Tour is. Maar tuurlijk is het nog steeds 1 van de grotere koersen van het jaar, net als het WK en LBL. Dat het allemaal de Tour niet is klopt, maar dan nog is het waanzinnig moeilijk om die allemaal te winnen.

Een reactie als jaja laat hem de Tour eerst maar eens winnen, kan je dan ook bij andere renners gaan toepassen. Zoals vdP bv., die daar volledig is weggereden.

Jammer dat je niet in staat bent om inhoudelijk de discussie aan te gaan. ;)

0
Beekman 9 oktober 2022 om 12:45

@mooiesjors, mijn allerlaatste reactie dan, ik ga zeker geen discussie aan met iemand die niet kan lezen, dat heeft weinig zin, nogmaals een fijne zondag en ga iets doen i.p.v. de hele dag hier wat onzin uit te kramen.

-2
Mooie Sjors 9 oktober 2022 om 12:47

Tja uit pure inhoudelijke armoede wat gaan lopen schelden, pijnlijk…

-1
vevie 8 oktober 2022 om 16:43

Nee, Enric! Neeeeee! Jammer, man. Wat een renner. Ik gun je zo eens een grote zege, Mas. Volgend jaar knallen. Vol voor Giro en Vuelta! Vamos!

Pogacar als topfavoriet het goed waargemaakt. Was niet meer te kloppen, natuurlijk. Doet het toch maar weer. Gefeliciteerd. Wat een klasbak.

En we nemen afscheid van Valverde en Nibali. Toprenners; klasbakken, wat je er ook van mag vinden. Hebben hele mooie zeges behaald en vele mooie dingen laten zien. Het ga jullie goed mannen. Hopelijk terug als commentators te zien.

1

Kleurloze nono die bij mij vooral zal blijven hangen als de man die Lopez naaide. Renner waar ik echt helemaal niks mee heb.

0
Deel Koeper 8 oktober 2022 om 16:47

Veel rare keuzes van Mas. Altijd aanvallen vlak voor scherpe bochten (lastig, zelfs als er geen motoren in de weg rijden), dan toch nog overnemen van Pogacar op het einde en volstrekt onnodige meters gaan maken in de sprint.

Maakte waarschijnlijk geen verschil voor winst of verlies, al vond ik wel dat hij de aanvallen van Pogacar met nóg meer gemak beantwoordde dan dat Pogacar bij hem deed.

1
fietsvriend 8 oktober 2022 om 16:47

Die ontbolstering van Mas is toch ook wel iets wat me bevalt. Wat het degradatiespook al niet kan bewerkstelligen. Eindeloos met wattages, voeding, schema's etc bezig, maar zet het degradatiespook achter Mas aan en hij begint attractief te koersen, en resultaten te behalen.

JV in de breedte toch wel erg zwak voor de dag vandaag.

1
vevie 8 oktober 2022 om 16:49

Huh? Mas is toch sinds 2018 een absolute toprenner. Heeft sindsdien drie keer podium Vuelta gereden en top 5 en 6 in de Tour. Is al jaren een van de beste 10 AK-mannen.

1
VerstandOpNul 8 oktober 2022 om 17:11

Zeker een toprenner, maar hij reed wel vaak mooie uitslagen, zonder echt gevaarlijk voor de eindwinst te worden.. Echt leuk om hem nu een stuk aanvallender te zien rijden.. Hij was ook allerminst een strijkijzer in deze sprint.. Had misschien nog net iets later aan kunnen gaan? Want hij leek er even voorbij te komen..

1
Alfred Issendorf 8 oktober 2022 om 16:51

Dat was weer genieten vandaag. Wat een prachtig wielerjaar hebben we achter de rug (hopelijk wint Kooij morgen nog even op de valreep). Als Mas zich zo blijft ontwikkelen zie ik hem in de grote rondes ook een rol van betekenis spelen. En enorm genoten van de twee oude, afscheidnemende strijders. En van Mollema natuurlijk! TJV helaas niet op de afspraak vandaag (wat moest Foss snel lossen) maar het kan niet altijd feest zijn.

1
zietemgaan 8 oktober 2022 om 16:55

Dat was het absoluut, en vooral: er was strijd! het hele jaar door. Als je zo de verstikkende jaren 90, nul en nadien hebt meegemaakt, met het controle wielrennen, dan werden we echt enorm verwend nu! RVE en Pogi dominant, maar wat een heerlijke strijdbare Wout én ook Mathieu! Een massa nieuw talent, Kooij én De Lie, ja, echt een mooi jaar.

0
jimmen 8 oktober 2022 om 17:22

Mas speelt nu ookal een rol in grote ronde hoor?

0
EricV 8 oktober 2022 om 16:54

Leuke koers ook al stond de winnaar van te voren al vast. Mollema ook weer netjes vooraan te vinden

1
Jacco van Stierop 8 oktober 2022 om 16:58

Duidelijke zege, Pogacar en zijn ploeg hadden van begin tot eind alles volledig onder controle. Mas met nog een aardige sprint, maar betwijfel of Pogacar echt voluit ging. Wat gerommel nog op de 2e, 3e en 4e rij, maar als een enerverende editie gaat deze uitgave niet de boeken in. Dankzij het parcours en entourage me echter niet verveeld.

1
Pietspeed 8 oktober 2022 om 18:47

Eens, behalve het parcours niet. Dat mag en moet ook de Surmano hebben. Het relatief vlakke tussenstuk maakte het redelijk voorspelbaar. Verder was het deelnemersveld ook niet het je van het met het ontbreken van Van Aert, Evenepoel en bijvoorbeeld Roglic.

0
Mooie Sjors 8 oktober 2022 om 18:50

Dit is volgens mij niets voor Van Aert, allemaal topklimmers vooraan vandaag. Die gaat echt niet mee met Mas en Pogacar.

0
Jans Koerts 8 oktober 2022 om 17:09

Blijft toch altijd weer een prachtig decor!

1
girardengo 9 oktober 2022 om 15:26

De twee om wie het hier gaat kun je beter alleen vergelijken waar ze met elkaar ´in duel´ zijn.

1
Quesada Quesada 8 oktober 2022 om 16:57

Sterkste renner in de verreweg sterkste ploeg vandaag. Dan krijg je een toch wel wat saaie koers.

Zou me overigens niet verbazen als Pogaçar deze koers nog een keer of vijf op z’n naam schrijft. Op zijn lijf geschreven.

0
Panache 8 oktober 2022 om 17:22

Het gekke is dat Valverde deze koers nog nooit heeft gewonnen. En na vandaag ook nooit meer zal gaan winnen. Pogacar is inderdaad een typische Luik/Lombardije winnaar, maar 7x zo’n monument winnen is wel erg optimistisch, dat is nog nooit voorgekomen denk ik.

0
Baroudeur Baroudeur 8 oktober 2022 om 18:44

Tenzij je Merckx heet…

1
kleomantre 8 oktober 2022 om 20:05

@Panache omdat Valverde dat soort koersen achteraf bezien te vaak net niet zelf het verschil heeft willen maken. Vaak zie je in Lombarijde dat er dan wel een of twee tussenuit muizen en dan is de vogel gevlogen. Wellicht ook te zwaar om met een ploeg goed gecontroleerd te krijgen waar dat in LBL wel lukte. Generatiegenoot Nibali had dat lef meer.

1
Panache 8 oktober 2022 om 20:07

Merckx heeft Lombardije 2x gewonnen. Coppi is recordhouder met 5x.

0
Baroudeur Baroudeur 8 oktober 2022 om 21:38

Merckx 7 keer La Primavera. Het is dus al eens ooit gebeurd.

1
Murcia 8 oktober 2022 om 16:59

Prima koers vandaag met een uitstekende winnaar. Mas is beter dan ooit maar een sprint van Pogacar gaat hij nooit winnen. Landa trouwens ook met een puik optreden. Vingegaard niet goed genoeg vandaag, het eendagswerk is echt een ander paar mouwen maar die zal niet super teleurgesteld zijn met de Tour op zak.

0
Ivan 8 oktober 2022 om 17:02

53e plaats voor De Marchi. De hoogst geplaatste renner van Israel – Premier Tech.

0
Jans Koerts 8 oktober 2022 om 17:27

@Murcia, “een ander paar mouwen”. Geweldige zinskeuze!

0
toiletduck 8 oktober 2022 om 17:52

Mas leek te rijden voor zijn 2e plaats, wat natuurlijk prima mag. Persoonlijk zou voor mij een 2e of 3e plek om het even zijn, als ik daarmee mijn kans op de overwinning zou vergroten. Wie weet wat er tactisch mogelijk was geweest als hij Landa terug had laten komen én niet had overgenomen van Pogi… Nu heb ik een saaie koers gezien met een grijze finale en een terechte winnaar. Eigenlijk precies waar ik niet op zat te wachten ;)

0
Derierre de la course 8 oktober 2022 om 19:23

Edit redactie: Daar heb je gelijk in haha. Bedankt, het is aangepast!

0
Kopinkas 8 oktober 2022 om 19:24

Wie vindt Vingegaard? Hij was al vroeg gegaard…

Mas valt me dan weer meer en meer mee.

0
Cycling 8 oktober 2022 om 19:34

@Kopinkas Vingegaard geeft zelf duidelijk aan dat hij zich opblies bij de versnelling van Pogacar. Hiervan heeft Vingegaard niet kunnen herstellen. Hij kwam vandaag te kort, maar hij heeft de belangrijkste wedstrijd van het jaar gewonnen

-2
Herwig Dergent 8 oktober 2022 om 23:56

@ Cycling, de belangrijkste koers is het WK,
de belangrijkste ronde is den TOUR !

1
Mooie Sjors 8 oktober 2022 om 16:43

Alsnog een hoofdprijs. :D Mas ook top, sterk najaar.

Nog even concluderend. Top-5 van het seizoen:
1. Evenepoel
2. Pogacar
3. Vingegaard
4. Van Aert
5. Hmmm pak toch maar Roglic

Beste renner van het peloton toch wel nog Pogi hoor, alleen Lombardia, Strade, Tirreno vs. WK, Vuelta, Luik, San Sebastian geen vergelijk natuurlijk.

-1
ChefSpijker 8 oktober 2022 om 16:52

Roglic top 5 met twee gewonnen rondjes? Daar zou ik alleen Giro winnen altijd nog ver boven zetten.

1
Mooie Sjors 8 oktober 2022 om 16:55

Begrijp ik. Roglic zijn oogst is inderdaad niet zo indrukwekkend, maar ik vond hem toch wel nog een prima seizoen rijden met ook nog een opvallende rol in de Tour en de Vuelta, en Parijs-Nice en Dauphiné zijn toch mooie koersen. Alleen weer veel pech en ook wel wat gestuntel.

Hindley kan maar die vond ik voor de rest van het seizoen vrij onzichtbaar koersen. Van der Poel misschien, goede eerste seizoenshelft gehad. Pedersen en Laporte vond ik ook indrukwekkend. Of Mohoric? Die 5de vind ik de moeilijkste. :)

2
Panache 8 oktober 2022 om 17:07

Op zowel UCI ranking als PCS staat Vlasov 5e. Ik snap dat dit discussie oplevert.

0
Cycling 8 oktober 2022 om 17:07

@Mooie Sjors voor het gemak vergeet je even dat Pogacar 2e in de Tour is geworden, 3 tour etappes heeft gewonnen, UAE Tour gewonnen en Montreal gewonnen. Tour de France podium staat voor velen net zo hoog aangeschreven als het winnen van de Vuelta

1
Mooie Sjors 8 oktober 2022 om 17:11

Een 2de plek kan ik nooit op dezelfde hoogte zetten van een grote zege. :) Maar dan nog zit je met de wereldtitel van Evenepoel die er bovenop komt.

Verder is het natuurlijk persoonlijk, maar volgens mij gaat Evenepoel die Vélo d'or ophalen in december. Tenzij ze Annemiek kiezen, maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren eerlijk gezegd.

0
Brent Verpaelst 8 oktober 2022 om 17:17

Wie zegt dat Evenepoel beter is dan Pogi, is gek.
En wie zegt dat Pogi een beter seizoen had dan Evenepoel, is dat ook.

0
Cycling 8 oktober 2022 om 17:23

@Mooie Sjors op de overige overwinningen die Pogacar tov Evenepoel gewonnen heeft reageer je maar even niet. Pogacar heeft 12 World Tour overwinningen tegenover Evenepoel 6 + WK.

0
Panache 8 oktober 2022 om 17:27

Het is jammer dat we Evenepoel en Pogacar zo weinig man tegen man hebben zien knokken op het hoogste niveau. In Luik deed Pogacar niet mee, in Lombardije deed Evenepoel niet mee. In de Tour geen Evenepoel, in de Vuelta geen Pogacar. Op het wk wél Pogacar, maar die deed uiteindelijk niet mee omdat hij tactisch buitenspel werd gezet. Tirreno is dan weer geen hoofddoel. Hopelijk volgend jaar een strijd tussen deze twee, op het scherpst van de snede. Daarna als kers op de taart de rapportcijfers van Youri.

2
Mooie Sjors 8 oktober 2022 om 17:29

Ik kijk gewoon naar de grote overwinningen. 3 topzeges (Luik, Vuelta, WK) t.o.v. 1 (Lombardia). Montreal of UAE Tour vind ik bv. niet van het niveau WK, nee. :) Bijlange niet zelfs.

Verder lijk je een beetje geagiteerd. Prima hoor als jij Pogacar zijn seizoen beter vindt. ;) Voor mij steekt Evenepoel er bovenuit.

0
Cycling 8 oktober 2022 om 17:41

@Mooie Sjors ik ben niet geaggiteerd. Ik geef alleen aan dat naast de 3 overwinningen Pogacar nog wel meer gewonnen heeft op World Tour niveau. Om dan te zeggen dat Evenepoel een beter seizoen heeft dan Pogacar vind ik lastig. Zonder Lombardije overwinning van Pogacar had ik wel voor Evenepoel gekozen. Komt misschien ook omdat ik de Vuelta een stuk lager inschat dan de Tour

2
Mooie Sjors 8 oktober 2022 om 17:50

Ik zet Vingegaard ook boven Van Aert, vanwege zijn Tourzege. Wout heeft ook een stuk meer gewonnen, maar mist de echt dikke vissen.

-1
Deel Koeper 8 oktober 2022 om 18:04

Het opvallende aan Van Aert is dat hij een serieus aandeel heeft in grootste zeges van Roglic, Vingegaard en zelfs bij één van de grootste van Evenepoel en hen daarnaast ook nog eens met zijn eigen resultaten kan benaderen.

2
Baroudeur Baroudeur 8 oktober 2022 om 18:48

Zo gek vind ik het niet meer om Evenepoel in één adem te noemen met Pogacar. Als je Mas ziet rijden dan zet dat de overwinning in de Vuelta ook in de juiste context. Als je het palmares van Pogacar 2 seizoenen geleden trouwens vergelijkt met Evenepoel dan haalt die laatste het in mijn opzicht.

1
Baukema Tomoulin 8 oktober 2022 om 19:06

Wmb dit jaar:
1. Evenepoel
2. Pogacar
3. Van Aert
4. Van Baarle
5. Vingegaard
6. Van der Poel
7. Mohoric
8. Hindley
9. Kung
10. Laporte

Ploegen van het jaar (gezien waar ze vandaan komen vorig jaar):
1. TJV
2. Intermarché
3. Bahrein

Verrassingen van het jaar (geheel subjectief): Ayuso, Rodriguez, Vine, De Lie, Kooij, Sheffield, Arensman, Turner & Wright

0
Beer 8 oktober 2022 om 19:06

1. Evenepoel 2. Pogacar 3. van Aert 4. Vingegaard De rest staat dit jaar niet op de foto.

1
Mooie Sjors 8 oktober 2022 om 19:54

@Baukema: mooi om je top-10 te lezen, maar Van Baarle op 4 boven Vingegaard? :D Vin’k toch wel bijzonder.

0
Albeijing Feeniks 8 oktober 2022 om 17:31

Oersaaie wedstrijd weer. Team oliegeld maakt het enorm makkelijk voor Pogacar om te winnen. Nee, Evenepoel vind ik dan veel meer indrukwekkend. De Vuelta winnen zonder team tegen zulke Mas is indrukwekkend. En WK worden staat gelijk aan een massa overwinningen. Evenepoel wint en rijdt lekker een jaar in de regenboogtrui. Pogi niet!

-1
Grote Plateau 8 oktober 2022 om 18:36

24 jaar. 3de moment en al 2 Tours op zak. Die gaat echt wel dicht bij Merckx komen.

Wat het ook is met Pogacar. Hij lijkt er nooit "effe klaar mee te zijn".

Hij komt gewoon een wedstrijdje rijden alsof, ik weenie, als er niks op het spel stond, hij er evegoed VOL zou voor gaan.

Pogacar zie ik niet snel zo'n uitgeblust gevoel krijgen zoals Sagan een beetje gekregen heeft. Terwijl hij toch ook behoorlijk veel media heeft. Maar misschien niet zo'n gekte van 1001 merken (en vrouwen) die vanalles van je willen.

-1
Mooie Sjors 8 oktober 2022 om 18:48

Dichtbij Merckx rekening houdend met de verdere internationalisering/professionalisering dan? :)

In absolute cijfers uiteraard niet. Gaat volgens mij niet nog 5x Giro winnen, 7x Milaan-San Remo, 4x LBL, 3x Roubaix, etc. en nog paar honderd koersen winnen.

Mogelijk wel de beste sinds Hinault, al blijft het afwachten of hij er nog 3 Tours bij doet. Want: ze komen dezer dagen zo snel, meneer.

0
kleomantre 8 oktober 2022 om 20:34

Ik verwacht ook dat het wel even aanhoudt, gezien een stabiel thuisfront met een jeugdliefde die zelf ook nog koerst. Dat levert veel begrip op thuis.

1
Comments 8 oktober 2022 om 16:48

Wat n frisse leuke koers. Geen evenepoelgezeur/gezeik.
Nee gewoon n fijne wielerwedstrijd.
Vingegard …..tuut tuut kom kom ho ho

-3
Marlin 9 oktober 2022 om 13:33

Wie Pogacar als eerste plaatst dit seizoen, mag weer naar de lagere school van het wielrennnen. In elk scenario wint Evenepoel altijd. Eigenlijk zijn we al uitgepraat door vast te stellen dat Poga geen grote ronde gewonnen heeft. Enkel een eerste plaats in een grote ronde telt. Een tweede plaats (het mag nog in de Tour zijn) kan dus nooit gelijkgesteld worden aan een eerste plaats in een andere grote ronde. Evenepoel won dan nog als eerste in tientallen jaren zowel een topklassieker, een grote ronde en het WK in een seizoen. Iets wat Poga tot nu toe niet gekund heeft. Boeken toe dus. Dat Evenepoel als eerste ooit de Vuelta en WK rond maakt, laat ik hier nog terzijde. Dan de manier waarop. Poga won slechts een wedstrijd met panache, de Strade (dan nog een sub 200 km wedstrijd). Evenepoel won er, met panache, drie van een veel hoger niveau, nl Luik, de Clasica en het WK. Poga deed het goed in het begin van het seizoen, nadien was het minder. Hij smukte zijn seizoen nog net op tijd op tijd op door Montreal, Varese en Lombardia te winnen. Telkens in de spurt. Goed, maar niet superieur. Dan was het eindschot van Evenepoel wel van ander niveau.
Dus, hoe je het ook draait of keert. Evenepoel duidelijk winnaar. Poga verdienstelijk tweede.

-4
Murcia 9 oktober 2022 om 14:05

Veel tekst, neerbuigend naar anderen en subjectief. Zo kennen we je weer.

-1
adelaarvanantwerpen 9 oktober 2022 om 14:32

Hoewel ik Remco als renner van het jaar heb, begrijp ik echt sommige argumenten niet.

1) Waarom zou jij CSS veel hoger inschakelen dan SB. SB is een meer populaire koers, ik ben bijna 100% zeker dat renners liever SB winnen dan de classica. Natuurlijk had SB dit jaar geen topveld, maar in de CSS was er ook bijna niemand in topvorm. Renners komen uit de tour en sommige bereidde zich voor op de vuelta
2) Wat maakt het uit dat jij wint in een solo of in een sprint. Remco kan wedstrijden zoals luik en het WK niet winnen in een sprint en moet dus solo aankomen terwijl Pog wel kannen winnen een sprint. Waarom zou jij Pog prestatie moeten minimaliseren omdat hij wel kan winnen in een sprint
3) Dit punt is zeer subjectief, maar ik schat Pog's tdf op hetzelfde niveau als Remco's vuelta. Ten eerste won hij drie ritzeges in een GR waar het moeilijker is om etappes te winnen. Ten tweede was Jonas aan het klimmen op een historisch level. De klimtijden, de wattages na een zware rit en op hoogte, de consistentie, de derde week en zijn tijdrit was ongezien. Dat is anders dan winnen tegen Mas (die ook verschrikkelijk goed was).
4) Ranking's zijn altijd subjectief. Als jij met een goede argumentatie en criteria een punt kan maken dan is dat al voldoende ook al ga jij daar niet mee akkoord.

1
De Zeboe van de Zoncolan 9 oktober 2022 om 14:37

Laat je nu bewust de Tirreno Adriatico weg? Die won Pogacar ook met panache.

Persoonlijk sla ik de TA hoger aan dan de CSs.

Edit:
Als we nu alle klein grut buiten beschouwing laten, dan kunnen we de Strade wegstrepen tegen San Sebastian, Luik tegen Lombardije, 2e plaats in de Tour tegen winst in de Vuelta, dan heb je nog de vraag wat zwaarder weegt:

UAE tour, Tirreno, Montreal en 3 tour etappes, of WK en 2 vuelta etappe.

Ik neig naar het laatste, maar kan me voorstellen dat mensen naar het eerste neigen, zeker als je nog het rijden van Pogacar in Vlaanderen meeneemt waar hij niet won, maar misschien wel de sterkste was.

Het verschil is in ieder geval niet zo groot als jij doet voorkomen.

0
  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone