Sven Nys: “Alle Wereldbekers rijden wordt opnieuw onmogelijk”
Video Een van dé thema’s van vorig veldritseizoen was de volle kalender, en dat verhaal bleef de afgelopen weken maar doorsluimeren. Renners en ploegen hoopten op een langer seizoen met meer ruimte, maar bij de bekendmaking van de UCI-kalender is gebleken dat de Wereldbeker – die pas op 24 november start en 12 manches telt – toch weer centraal zal staan. Tot frustratie van Sven Nys, ploegmanager van onder andere Thibau Nys en Pim Ronhaar bij Baloise Trek Lions.
“Het is nog compacter geworden, en dan zeker de Wereldbeker”, zegt Nys voor onze camera. Hij zag bijvoorbeeld zijn geliefde manche op het Trek-hoofdkwartier in het Amerikaanse Waterloo verdwijnen, waardoor de Wereldbeker later dan andere jaren (toen half oktober) begint. “Ik vind het een jammere situatie. Dit had beter meer verspreid geweest. Er gaan veel organisatoren teleurgesteld zijn, zowel in Wereldbeker, X2O Badkamers Trofee als de Telenet Superprestige. Hoe korter je het allemaal bij elkaar brengt, hoe meer renners keuzes gaan maken en wedstrijden gaan schrappen. Je kunt ze niet allemaal doen.”
Nys zag destijds Joris Nieuwenhuis en Pim Ronhaar zich focussen op de Wereldbeker, terwijl Lars van der Haar de X2O Badkamers Trofee naar zijn hand wilde zetten. Iets wat hem ook lukte. “En uiteindelijk is dat jammer. De mensen willen liefst alle renners aan de start, maar dat is niet haalbaar. We gaan de puzzel leggen en de juiste renners in de juiste wedstrijden laten deelnemen. Zoals we dat vorig jaar hebben gedaan, en dat is toen wel gelukt.”
Seizoensstart
Een mogelijke oplossing ziet Nys in de seizoensstart. Die moet vroeger vallen. “Het liefst van al zouden we eind september beginnen crossen, en dan alle klassementen mooi verdelen tot en met het WK of een paar weken daarna. Dan is er ruimte voor iedereen met ambitie aan die klassementen te laten deelnemen. Nu is dat niet zo, dan ga je die klassementen voor een stukje laten vallen. Waar ga je anders rust nemen? In december moet je sowieso op stage gaan. Anders haal je het einde van het seizoen niet. Je ziet dat ook op de weg: er wordt minder gekoerst. Ook in de cross moeten er voortaan zulke keuzes worden gemaakt.”
Bij die keuzes is er alvast één zekerheid voor de renners van Sven Nys: de nog altijd uitgebreide Wereldbeker zal geen voorrang krijgen in de planning. “Dat is bijna niet mogelijk. De Wereldbekers volgen allemaal zo kort op elkaar. En vooral: we hebben heel veel respect voor al die andere organisatoren, die ook de goede renners aan de start verdienen”, sluit Nys af.
De beoogde mondialisering hebben ze al moeten opgeven, nu nog toegeven dat hetzelfde aantal WB manches in slechts een paar weken afwerken ook niet de oplossing is...
Nys heeft gelijk, al jaren lang, en nee, hij zit niet in het verkeerde kamp, er is nl maar 1 kamp als het erom te doen is de veldritsport aantrekkelijker te maken...
niet onterecht, belgische veldrijders zetten tegenwoordig makkelijker topresultaten op de weg neer dan in het veld. zelfs een 7e-rangs veldrijder als loockx is op de weg gewoon een kopman/sterkhouder (weliswaar bij een kleiner team)