Succes van Pogacar en Roglic zorgt voor toevloed aan jonge Sloveense renners

Succes van Pogacar en Roglic zorgt voor toevloed aan jonge Sloveense renners

Schansspringen en skiën blijven de populairste sporten in Slovenië. Maar het wielrennen maakt dankzij de successen van Tadej Pogačar en Primož Roglič een inhaalbeweging. Volgens Bogdan Fink, teammanager van Adria Mobil, moet de koers niet meer onderdoen voor volley- en basketbal. “Elke dag melden zich jongeren aan.”

“Total madness”, zijn de woorden van Fink als hij het over de impact van de successen van Tadej Pogačar en Primož Roglič in Slovenië heeft. “Iedereen heeft het over de Tour de France en over de koers. Of ik nu naar het tankstation of naar de groentenwinkel ga, het maakt niet uit. De Slovenen hebben dit op de voet gevolgd.”

De prestaties van de beide talenten zorgen voor een boost van jewelste voor de populariteit van de sport. “Bijna dagelijks melden zich jonge renners aan”, zegt hij. “De eerste opstoot merkten we al na de Vuelta van vorig jaar. Hopelijk leidt dit straks ook tot meer sponsoren en geld in de Sloveense wielersport, zodat we kunnen blijven zorgen voor hun ontwikkeling. We zitten nu op het niveau van volley- en basketbal, maar we moeten ook beseffen dat Slovenië een klein landje is. De financiële middelen zijn niet ongelimiteerd.”

Ook Miha Koncilija, jeugdbondscoach en trainer bij de Rog Ljubljana, de club waar Pogačar zijn eerste stappen in het wielrennen zette, voelt hoe de sport in de lift zit. “Ook bij Rog regent het sinds enkele weken aanmeldingen. In Slovenië hebben we in totaal maar zo’n veertig renners, verspreid over de profs en de beloften. Dat daar de beste twee renners van de Tour de France bijhoren, is een unicum.”

Koncilija trok in een nog niet zo ver verleden naar scholen, met als doel jongeren warm te maken voor het wielrennen. Zijn job wordt er de komende weken wellicht iets gemakkelijker op.

Dit artikel delen:

11 Reacties

Max Rockatansky 20 september 2020 om 15:11

Dus fietsen heeft ze nooit geen zak geïnteresseerd in Slovenië, maar nu staan ze op 1 en 2 in de Tour en vind iedereen het ineens allemaal geweldig. Zoiets komt op mij altijd behoorlijk hypocriet over. Ze houden niet van fietsen, maar van 2 Slovenen die heel hard kunnen fietsen. Een beetje het verhaal van Ulrich in Duitsland toen deze op het toneel verscheen.

Napoleon 20 september 2020 om 15:23

Ja, toch wel hypocriet van die 12 jarige jochies. 25 jaar geleden vertikten ze het de fiets te pakken….

Bruine Koersbroek 20 september 2020 om 15:23

Lol, ik vind mezelf af en toe wat te negatief op dit forum, maar dan zie ik dit en ben ik weer gerustgesteld..

Rufusvb 20 september 2020 om 15:27

Zo gaat het toch overal? Als Nederlanders succesvol zijn in wat voor sport dan ook zijn er ook ineens mensen geïnteresseerd en daarna zie je vaak een toename in deelnemers in jeugdcategorieën etc…. Toen het Nederlandse wielrennen in een dal zat waren er ook veel minder mensen op een racefiets te vinden dan de laatste jaren, toen Dafne Schippers ineens een wereldtopper in de atletiek werd gingen ook veel meer kinderen aan atletiek doen, toen Epke in turnland een wereldtopper werd gingen ook ineens veel meer jongetjes turnen, toen Max nog niet in de F1 reed keek nog niet eens de helft van de huidige kijkers in Nederland er naar en zo kun je nog wel even doorgaan…

Je mag dit hypocriet noemen… ik noem het persoonlijk gewoon menselijk: als jij geïnspireerd raakt door een mooi voorbeeld wil jij dat voorbeeld graag volgen…

Friso 20 september 2020 om 16:22

Hypocrisie is (heimelijk) gedrag vertonen dat je veroordeelt bij een ander. Daar heeft de influx aan Sloveense aspirant-wielrenners niks mee te maken. Het is hoogstens opportunistisch. Maar dan nog snap ik het probleem niet. Je ziet iemand (of in dit geval twee mensen) waarmee je je identificeert (dezelfde taal, dezelfde regio, etc.) iets doen dat je interesse in zo’n mate wekt dat je het zelf ook een kans wil geven. Elke organische sportsubcultuur in elke samenleving ontstaat ergens in het klein. Wellicht is dit een vroeg stadium van een wielerminnende Sloveense sporttoekomst en wordt Slovenië een “echt wielerland”, zoals België en Italië. Of misschien is het een kortdurende hype en zet het niet door. Either way hebben er een groter aantal Slovenen dan voorheen straks een hobby of een beroep waar ze plezier in hebben. Niemand verliest daar iets bij.

Bruine Koersbroek 20 september 2020 om 15:25

Ze hebben in elk geval perfecte omstandigheden om te trainen.. Het Triglavski park ligt in de uitlopers van de Alpen.. Pittige klimmen, redelijk veilige wegen.. En dunbevolkt, ook een groot voordeel..

Rufusvb 20 september 2020 om 15:28

Helemaal mee eens! Slovenië is een prachtig fietsland, en de mensen zijn er een stuk vriendelijker en meer gastvrij dan in dat prachtige fietsland waar het peloton nu doorheen raast.

Bassie 20 september 2020 om 15:33

@Rufusvb
Ik vind Nederland anders ook wel een prachtig fietsland: mooie, brede fietspaden, eveneens vriendelijke mensen, enz…
Je moet het niet altijd zo ver gaan zoeken in Corona-tijd.

Rufusvb 20 september 2020 om 15:47

@Bassie, ik woon niet in Nederland: dat is voor mij bijna 8000 km te ver.

Maar als ik dan in Europa ben kom ik graag fietsen in Nederland, maar mijn voorkeur gaat wel uit naar de Alpen en dan het liefst aan de kant van Slovenië: lekker in omgeving van Bled gaan vertoeven en dan op het fietsje richting de Triglav.
Echt een aanrader!

Bassie 20 september 2020 om 16:05

@Rufusvb
Ik woon evenmin in Nederland (maar er ook niet ver af) en voor een fietstochtje doe ik niet zoveel moeite. Ergens anders vertoeven interesseert mij niet. Ik ben dus van “onder de kerktoren”-type. Niets mis mee hoor.

Bassie 20 september 2020 om 15:30

Oei, oei wat gaat dat geven? Statistisch gezien bestaat binnen enkele jaren de top 10 van Tour dan nog uitsluitend uit Slovenen. Hopelijk denken die jonge gasten dat de e-bike de standaard is dan hebben ze toch minstens een serieuze trainingsachterstand.

Headlines

Materiaalzone

Populair