Stybar blijft bij Deceuninck-Quick-Step: “Ik hoop er mijn carrière ook af te sluiten”
Teambaas Patrick Lefevere liet begin oktober in zijn wekelijkse column voor Het Nieuwsblad al weten dat Zdeněk Štybar ook volgend jaar zal uitkomen voor Deceuninck-Quick-Step, maar nu heeft de Tsjech ook zelf gereageerd. Štybar is vanzelfsprekend erg blij met zijn contractverlenging. “Ik ben de ploeg zo ontzettend dankbaar, ook gezien de situatie waar ik in verkeerde.”
De ervaren Štybar, die in december zijn 36ste verjaardag viert, kende een seizoen met ups en downs. De klassiekerspecialist leek na goede prestaties in de E3 Saxo Bank Classic en Gent-Wevelgem klaar voor de Ronde van Vlaanderen, maar bij een controle kwam een hartritmestoornis aan het licht. Na een geslaagde ablatie kreeg hij weer toestemming om te fietsen, maar het had allemaal behoorlijk veel impact op Štybar.
“Dit jaar kwam ik sterk terug na mijn knieproblemen in 2020, maar kreeg ik last van hartproblemen. Ik moest echt weer vanaf nul beginnen. Ik mocht na verloop van tijd weer koersen, maar kwam vervolgens ten val in Dwars door het Hageland. Het was lastig om weer terug te komen. In de Vuelta kon ik gelukkig de benodigde stappen zetten richting het WK wielrennen.” Op het WK eindigde Štybar vervolgens keurig als zevende.
Ambitieus
De voormalig winnaar van onder meer Omloop Het Nieuwsblad en de E3 BinckBank Classic hoopt nu een goede winter te draaien om zo met een schone lei te beginnen aan het nieuwe seizoen. Štybar barst, ondanks zijn leeftijd en de interne concurrentie binnen Deceuninck-Quick-Step, nog altijd van de ambitie. “Natuurlijk richt ik me volgend jaar weer op de voorjaarsklassiekers. Ik hoop ook weer aan de start te staan van de Tour de France.”
Štybar staat dus te trappelen om aan het nieuwe seizoen te beginnen en is ook nog niet van plan om te stoppen. “Ik heb nog geen datum in mijn hoofd. Het schiet af en toe wel eens door je hoofd om te stoppen, maar dat is op andere momenten weer niet het geval. Ik zal sowieso altijd blijven fietsen. Als ik niet op mijn fiets zit, mis ik het. Er komt wel een keer een moment waarop ik voel dat het genoeg is geweest, maar dat is nu nog niet het geval.”
Verder was Terpstra in de lange klassiekers zoals de Ronde van Vlaanderen toch vaak net iets taaier, terwijl Stybar meer het explosief type is.
Hun palmares ontloopt elkaar nu ook weer niet zó veel vind ik, alleen heeft Terpstra er 2 absolute topkoersen op staan. Stybi won toch ook een Tour-rit, Vuelta-rit, Strade, E3 en Omloop.
Zdenek was toen als enige van de ploeg mee op Carrefour met Cancellara, Vanmarcke, en Sagan maar nam niet over en het tempo stokte vooraan,
Zo kon Niki met Boonen en Wiggins terug komen en in de laatste kilometers ook nog sterk wegrijden naar winst,
Terpstra is een baanrenner, en kan daardoor op een hoge trap frequentie constant een hoog vermogen leveren, (handig met tegenwind) en was daardoor een paar jaar (met Boonen net daarvoor) gewoon de beste renner ter wereld als het ging om waaier rijden en in wind koersen. Stybar was/is wel wat explosiever in bochtige situaties…
en hij maakte uiteraard beter gebruik van de numerieke overmacht van de ploeg, altijd als eerste vertrekken, vóór die brave stybar die telkens gevangen zat in ploegtactiek. lijkt me geen toeval dat stybar dat zijn klassiek topjaar meteen had nadat hij bevrijd was van terpstra.
Wolfpack is intern altijd heel collegiaal, en hangt erg aan elkaar. Naar buiten/anderen toe is het een ander verhaal. Het is niet voor niets dat ik het wel eens vergelijk met een sekte: van binnenuit kijk je daar anders tegenaan dan van buitenaf.
Ik ben overigens erg benieuwd wat een renner als Evenepoel en de klassementsambities uiteindelijk gaan doen met deze samenhang. Want tot nu toe kreeg iedere wolf die startte (muv werkmier Tim) eigenlijk ook wel een kans om voor eigen succes te gaan als de koers zich zo ontvouwde. Zelfs als er een minderde DQS god in de vlucht zat, dan werd er gewoon afgestopt. Maar met een klassementsrenner in de ploeg zal dit toch fundamenteel anders gaan zijn. Ik verwacht dan ook niet zozeer problemen rondom de kasseiklassiekers, maar wel rondom de ardennenklimmers en sprinttrein. Nu hebben zelfs types als Stybar vaak allerlei kansen in overgangsritten, maar met een klassementsman wordt dat toch een ander verhaal lijkt me.
Ik zag Woutje ook al meerdere ritten winnen terwijl zijn kopman voor het klassement keurig over de meet werd geloodst door de rest van de ploeg.
Of hoe alles toch maar over Evenepoel moet gaan bij jou he Michelangelo
Het is overigens DQT. Waar de T voor team staat en niet voor Step
Doei
Van Aert heeft heel vaak aan de leiband moeten lopen van Roglic. Afgelopen TdF lag Roglic er al heel snel uit, waardoor Wout kansen kreeg. En ze wilden nog niet alle ballen op het klassement van Vingegaard zetten. In de jacht op geel geven ze pas vrijheid als ze zeker weten dat het geen kwaad kan om iemand vooruit te sturen.
En hetzelfde zal ook gewoon gebeuren met Evenepoel. Klassementsploegen rijden nou eenmaal veel behoudender dan ploegen met rittenkapers. En dat betekent dus gewoon minder kansen (da's overigens niet gelijk aan "geen enkele kans) voor types als Stybar, Asgreen, Cavagna etc.