Strijd op La Redoute duurt voort: Leemreize en Huys hebben nieuwe toptijd

zaterdag 27 juni 2020 om 14:15
Strijd op La Redoute duurt voort: Leemreize en Huys hebben nieuwe toptijd

Laurens Huys tijdens zijn recordpoging - Foto: Twitter @Chrispremont

Hoewel er binnenkort weer echte wielerwedstrijden georganiseerd mogen worden, blijven renners in de Lage Landen zich uitleven met verschillende challenges. De afgelopen dagen kwamen de recordpogingen op de Côte de la Redoute meermaals in het nieuws. Gisteren werd er maar liefst twee keer een snelste tijd neergezet.

De strijd begon met een oproep van Philippe Gilbert op social media vorige week vrijdag om zijn tijd van 4:25 te verbeteren. De Nederlander Gijs Leemreize slaagde daar afgelopen zaterdag als eerste in, door drie tellen onder de tijd van Gilbert te duiken. De dag erop werd zijn records echter al uit de boeken gereden door de 20-jarige Nederlander Mathijs Loman, die een tijd van 4:15 neerzette. Zijn record hield stand tot gisteren.

In de ochtend ging een afvaardiging van Bingoal-Wallonie Bruxelles al los op de Ardennencol. Eliot Lietaer en Dimitri Peyskens doken onder de toptijd van Loman, maar ploeggenoot Laurens Huys presteerde het beste van allemaal. De 21-jarige neo-prof klokte 4:09, wat neerkomt op 22,3 kilometer per uur.

In de middag waagde een oude bekende een nieuwe poging. Leemreize was samen met ploeggenoten Rick Pluimers en Owen Geleijn afgereisd naar Aywaille. De 20-jarige Leemreize slaagde erin om de tijd van Huys te evenaren, waardoor er nu sprake is van een gedeeld record.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Ruben_ 27 juni 2020 om 14:26

Die records zeggen niet veel natuurlijk. Doe die klim na 230km op het LBL parkoers en je krijgt een heel andere tijd.

De sterkte van de wereldtoppers is dat ze zo’n inspanning nog kunnen doen na zo’n lange slopende koers. Fris kan een goedwillende belofte sneller zijn.

Dat zag je ook bij de veldritproeven met Nys die Van der Poel er overal oplegde. Maar als ze een hele koers nek aan nek gaan lijkt me het een heel ander verhaal

boenk 27 juni 2020 om 14:41

Het lijkt me de logica zelve dat een 17 jarige het over een uur tijd moet afleggen tegen een 25 jarige atleet. Niemand die daaraan twijfelt. Maar het is hier wat het is. Zo snel mogelijk een bepaalde proef afleggen, dat gold zowel voor Nys tov van der Poel, als hier deze jongens tov Gilbert zijn tijd. Gilbert heeft die tijd trouwens niet neergezet tijdens LBL, maar tijdens een trainingsrit.

Knap van die mannen, maar we weten niet wat echte toppers hier zouden doen. Een explosieve klimmer/tijdrijder genre Roglic zou hier nog wel een pak seconden van afdoen, neem ik aan. De tijd kloppen van Gilbert lijkt natuurlijk heel spectaculair, maar het feit dat de ene na de andere 20 jarige het record verbreekt, spreekt ook wel boekdelen.

xistnc 27 juni 2020 om 15:45

Het wereldrecord op de honderd meter hardlopen slaat natuurlijk ook helemaal nergens op. Neem de tijd op van de laatste 100 meter van een marathon en je krijgt volledig andere verhoudingen.

Barry Batsbak 27 juni 2020 om 16:17

Als Gilbert oproept om zijn klimtijd te komen aanvallen, moet je niet allerlei randzaken erbij halen. Gilbert heeft niet opgeroepen om hem te verslaan in LBL. Dit is een prachtig staaltje verpissen op 2 wielen en een stel jongetjes van in de 20 doen het erg knap. Niks op af te dingen.

Ligthning 27 juni 2020 om 16:45

En daar gaan we weer. Totaal oncontroleerbaar en dus totaal waardeloos. Gesjoemel met Strava of gesjoemel met de afstand.
Zoals ik voorspeld had, zou de ene na de andere nu "zogezegd" het record gaan kloppen. Binnenkort onder de drie minuten.
Ik stel het volgende voor. Laat de recordhouders van de laatste weken, vanaf Gilbert, samen met enkele huidige toppers, en na een goede opwarming, exact hetzelfde traject op de Redoute afleggen. De ene na de andere, telkens met een minuut verschil. Zodat de omstandigheden exact dezelfde zijn. Sommigen zullen met schaamrood afdruipen…
Voelt iemand zich geroepen ? Waarom geen kleine organisatie vanaf 1 juli ?

AdZ 27 juni 2020 om 17:27

Je voorstel snijdt geen hout. De oproep is er dus laat ze.

En je eerste alinea zegt ongetwijfeld veel meer over jou dan over al die mensen die een poging wagen…. ik gok namelijk zo maar dat die allemaal op hun manier erg professioneel bezig zijn.

LB108 27 juni 2020 om 17:01

Misschien gewoon stoppen met nieuwsberichten over deze spelletjes..

AdZ 27 juni 2020 om 17:24

Misschien gewoon stoppen met LEZEN van deze voor anderen wel leuke nieuwsberichten?

LB108 27 juni 2020 om 22:00

Blijf ik net doen om te zien welke commentaren je steeds geeft op anderen

kkv81 28 juni 2020 om 00:45

Ik sluit mij bij AdZ. Als het je interesse niet heeft lees het dan niet. Vervuil het forum aub niet met dergelijke reacties.

KennyKlimmen 27 juni 2020 om 17:23

Leemreize dan alvast maar opschrijven voor LBL?

AdZ 27 juni 2020 om 17:29

Dat ie een hoge 5 min treshold heeft en in staat is door de verzuring heen te trappen, is wel handig voor de Ardennen. Misschien beginnen met opschrijven voor de Waalse Pijl …

vanSpringel 27 juni 2020 om 18:12

Ik vind het prachtig te lezen dat er op die steile rotklim verwoede pogingen worden gedaan elkaar de loef af te steken.

AdZ 27 juni 2020 om 19:58

Wauw nivootje reactie hoor…

Maarre… wat bedoel je eigenlijk?

SteadyEddy 27 juni 2020 om 20:47

Wat een zure zeikerds weer. Het is gewoon knap om zo hard zo’n steile heuvel op te fietsen. En Strava is een behoorlijk betrouwbare tool om dit te registreren.

Sephiroth 27 juni 2020 om 22:05

Heb je ergens een analyse door een erkend psycholoog of anders bevoegd persoon? Iemand dusdanig kwalificeren mogen alleen die genen die ervoor opgeleid zijn.

Bikeage 27 juni 2020 om 22:07

Ruben, Lightning en LBL108 zijn wel extreme zuurstokken zeg.

Ik vind het prachtig!

Derierre de la course 27 juni 2020 om 23:13

Wedstrijdje “mopperkonten”, wie heeft het slechtste 2020.

LB108 28 juni 2020 om 07:51

Heb je daar ook zo een lijst voor als strava?

boenk 28 juni 2020 om 13:44

Ja LB108, ik zie dat jij op heel wat segmenten de KOM hebt

rovi 28 juni 2020 om 11:31

Dat was met een stevige zuid-wester (voor de wind op het stuk langs de autoweg) natuurlijk te verwachten dat het gisteren (en vandaag mogelijk weer) los zou gaan met deze Strava strijd.

Natuurlijk zijn deze tijden niet te vergelijken met de klimtijden na 200+ km koers in LBL, en ongetwijfeld is het zelfs een ander type renner dat hier goed in is, maar dat maakt het toch niet minder leuk! Heerlijk elkaar een beetje uitdagen!

Headlines

Materiaalzone

Populair