Stijn Vandenbergh: “Ik geloof nog steeds dat ik de Ronde van Vlaanderen kan winnen”

donderdag 18 januari 2018 om 11:58

Stijn Vandenbergh verwacht dat hij in de voorjaarsklassiekers opnieuw een rol van betekenis kan spelen. Na een jaar vol blessureleed is hij in de Tour Down Under begonnen aan een nieuw seizoen, dat in het teken staat van de maanden maart en april. “Ik geloof nog steeds dat ik de Ronde van Vlaanderen kan winnen”, vertelt hij aan Het Nieuwsblad.


Vandenbergh zal zich vorig seizoen ongetwijfeld anders hebben voorgesteld. De boomlange Belg maakte de overstap van Etixx-Quick Step naar AG2R La Mondiale met als doel in de voorjaarsklassiekers te schitteren. Door blessureleed kon hij echter niet het beste van zichzelf laten zien.

Een longontsteking zorgde ervoor dat hij in het voojaar niet optimaal kon presteren. Bij een zware val in de Vierdaagse van Duinkerke liep hij een hersentrauma op. “Ik herinner mij er niks van. Ook de eerste tien dagen daarna ben ik kwijt. De dokter die mij behandelde, moest zich iedere dag weer aan mij voorstellen”, kijkt hij terug. “Ik heb nog steeds last van geheugenverlies, maar het zijn slechts een aantal dingen die ik niet meer weet.”

Terwijl Vandenbergh kampte met blessureleed, kende landgenoot Oliver Naesen zijn definitieve doorbraak. De 33-jarige renner rekent echter nog steeds op een beschermde rol in de voorjaarsklassiekers. “Ik zal samen met Oliver in het voorjaar worden uitgespeeld in de finale”, legt hij uit. “Ik zal toch wel de laatste man zijn die bij hem kan blijven. Het is zeker geen nadeel dat Oliver zo goed is geworden, integendeel. Je moet weten: bij Quick Step heb ik toch mijn beste resultaten gereden in dienst van de kopmannen. Ik geloof er in ieder geval nog in. Ik kan dit voorjaar even sterk worden als vroeger. Ik heb een goede winter achter de rug en mijn moraal is goed.”

33 Reacties

Romāns Vainšteins 18 januari 2018 om 12:12

Kan ie ook, heeft er de body voor en als hij wegrijdt en ze gaan staren kan het zomaar zijn dat je hem pas na de finish weer ziet. Roubaix eveneens trouwens. Voor beide koersen zou ik het een prima winnaar vinden.

Quintenri 18 januari 2018 om 12:13

Ik hoop echt dat hij inderdaad weer de sterke renner wordt die hij was in 2014/2015. Dat is volgens mij ook mogelijk, maar om effectief de RVV te winnen, dat is natuurlijk nog een ander paar mouwen! Ik wens hem alleszins het allerbeste toe!

dikkechaap 18 januari 2018 om 12:14

Fysiek komt hij te kort, maar zijn grootste probleem is gebrek aan koersinzicht. Hij moet wel heel veel mazzel hebben wil dit lukken.

Lionel Gesink 18 januari 2018 om 12:26

Hij heeft inderdaad het koersinzicht van een stoeptegel dus droom lekker verder Stijn.

Zjoske 18 januari 2018 om 12:27

@dikkechaap
Inderdaad, als hij achter Naesen aan springt zoals hij ook achter Terpstra aansprong tijdens de Omloop, gaat een 3e er met de prijs vandoor.

52voor11achter 18 januari 2018 om 12:27

@RV
zijn resultaten uit het verleden geven helaas aan dat hij niet precies weet wanneer hij moet wegrijden. Ik ben bang dat hij dat dit jaar ook niet gaat kunnen.

teunster 18 januari 2018 om 12:31

Het hoeft maar 1x goed te gaan he :) een stilstaande klok staat ook 2x per dag goed. Hoop het beste voor hem!

tvm 18 januari 2018 om 12:33

Stijn kan winnen met wat geluk, vanuit een relatief vroege aanval bijvoorbeeld.

LyndaLid 18 januari 2018 om 12:35
Quote:
bij Quick Step heb ik toch mijn beste resultaten gereden in dienst van de kopmannen.

Mijn beste resultaten in dienst van …. dat zegt alles over deze gast wat je moet weten volgens mij.

Overigens gun ik hem een herstel naar zijn vermogen van voorheen, dat natuurlijk wel.

Jungle Man 18 januari 2018 om 12:37

Natuurlijk,.. je moet ergens in geloven en dat nastreven.
Echter zie ik het niet 1,2,3, gebeuren, maar hij mag me verrassen.

ivo001 18 januari 2018 om 12:39

Dat is er dan ten minste 1.

Zjoske 18 januari 2018 om 12:41

@LyndaLid
Wat is er nou mis met die uitspraak? Is gewoon een feit.
Het feit dat hij in dienst van moet rijden betekent dat hij wordt geacht over te blijven tot de finale. In de eerste 200km zal hij dus ook een beschermde status hebben. Als je vervolgens de finale rijdt, gaat dat meestal hand in hand met een korte uitslag. Dat geeft toch niet aan dat hij er met de pet naar gooit ofzo?

koerspet 18 januari 2018 om 12:46

Grappig al die wielrenners die denken een grote koers te kunnen winnen. Als ik goed geteld heb komen er dit jaar in de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik een stuk of honderd met de handjes omhoog over de streep, in de Tour en de Vuelta pakweg vijftig en in de Giro slechts 49, door het wegens een griepje wegblijven van Chris Froome. Vroeger vertelden toppers blij te zijn een wedstrijd te kunnen uitrijden, nu moet je hoog opgeven van je kwaliteiten. Staat stoer en laat zien dat je gemotiveerd bent. Pfff…, liever minder praten en harder trappen. Weg met het nepnieuws, laat het sezoen maar beginnen.

Japsie 18 januari 2018 om 13:27

Grote inhoud, wint nooit.

GreenDay 18 januari 2018 om 13:41

Parijs-Roubaix zie ik hem ooit nog pakken. De Ronde van Vlaanderen kunnen winnen lijkt mij grenzende aan deceptie.

argon18 18 januari 2018 om 13:50

A la Johan Vansummeren zou hij Parijs Roubaix zeker kunnen winnen

Peetvader 18 januari 2018 om 13:52

Naessen – Gallopin – Vandenbergh – Dillier

Toch een sterk blok voor de klassiekers. Met een sterke kopman.

LucasR 18 januari 2018 om 14:01

Ik moest even hardop lachen.

LaurentJalabert 18 januari 2018 om 14:08

Toch altijd heftig om te zien wat hersenbeschadiging met je kan doen. Deze jongen is zelfs vergeten wat zijn niveau en koersinzicht is.

Scott Sunderland 18 januari 2018 om 14:12

De kans dat hij een grote klassieker gaat winnen is bijzonder klein. Maar niet helemaal nihil. Ik snap best dat hij het in ieder geval nog wil proberen. En zijn ploeg steunt hem kennelijk nog. Aan de motivatie zal het niet liggen.

Mathieu Moller 18 januari 2018 om 14:45

Is het voor iemand van zijn niveau niet juist leuker/beter om vol te focussen op winst in bijvoorbeeld E3 of DDV ipv een top 10 klassering in Roubaix?
Hierbij heb ik het overigens niet specifiek over Vandenbergh maar over alle sub-toppers in het algemeen.

WernerFranke 18 januari 2018 om 15:00

@lyndalid
Perfect de ploegorders gevolgd in de Ronde van ’13 of ’14 door in de finale met elke aanval mee te gaan en werd toen 4e. In dienst rijden en presteren kan.

zipp404 18 januari 2018 om 15:17

Zodra je op de startlijst staat en de finale met de voorste rijd en dan ook nog eens als eerste over de streep rijd, heb je gewonnen. Kan dus makkelijk.. Alleen geld dit niet alleen voor Stijn..

Tommetjen 18 januari 2018 om 15:39

@Peetvader: Vergeet Gougeard niet. Dat is er ook één hoor…

Plaggie 18 januari 2018 om 15:41

Roubaix kan, vanuit een vroeg ontspanning met Boom overblijven, die krijgt vervolgens pech op de laatste strook en dan is het voor Stijn.

  • 1
  • 2