Steven Kruijswijk: “Zal bij de ploeg vanavond een feestje zijn”

maandag 15 juli 2019 om 17:49
Steven Kruijswijk: “Zal bij de ploeg vanavond een feestje zijn”

foto: Cor Vos

Voor Steven Kruijswijk was er dubbel zoveel geluk na de tiende etappe in de Tour de France. De kopman van Jumbo-Visma pakte door de waaiers veel tijd op enkele concurrenten en zag ook nog Wout van Aert de ritzege pakken in Albi. “Hij mocht zijn kans gaan. Het is ongelofelijk dat Wout het afmaakt”, zei Kruijswijk bij de NOS.


“Ik was blij dat ik van voren zat. Het was echt een gevecht en je hoort dan dat er mannen af zijn”, aldus Kruijswijk, die tijd pakte op onder meer Thibaut Pinot en Jakob Fuglsang. Hij klimt daardoor naar de vierde plek in het algemeen klassement. “Heb ik minuten gewonnen? Dat is lekker. Het zal bij de ploeg vanavond een feestje zijn.”

Geslaagd
Slechts twee renners van Jumbo-Visma overleefden de eerste schifting van waaiers. Naast Kruijswijk was dat Van Aert. “We hadden afgesproken dat Wout zich zou sparen. Hij mocht zijn kans gaan. Je ziet in de breedte dat we super sterk zijn. We wisten dat het opliep in het laatst, dat was in Wout zijn voordeel. Na zo’n finale zit niemand meer fris en het was relatief makkelijk positie zoeken voor hem”, zegt de kopman. “De tiende rit in de Tour en de vierde ritzege. We gaan lekker de rustdag in!”

De waaiers waren een kantelpunt in de koers. “Ik heb niet meer op of om gekeken. Tony Martin heeft fantastisch werk gedaan”, legt Kruijswijk uit. “Hij reed heel de dag op kop en op tachtig kilometer heeft hij ons op een cruciaal punt naar voren gebracht. Zo’n rit en deze verschillen, een dag voor de rustdag. Dat hadden we niet verwacht. Voor de eerste tien dagen ben ik geslaagd.”

Dit artikel delen:

55 Reacties

bartp25 15 juli 2019 om 17:56

Na 10 dagen 3e klassementsman op maar 15 seconden achter Thomas terwijl al veel concurrenten tijd hebben verloren. Zeer zeker geslaagd, ik had hier van te voren voor getekend. En ik denk dat iedereen die dat ontkent aan het liegen is.

boehoe 15 juli 2019 om 18:00

Erg jammer die ontwikkelingen van vandaag. Ineos stond wat onder druk, met name door Pinot. Maar als Flip straks afhaakt is het weer een ouderwets Sky-feestje, als liefhebber had ik hier zeker niet voor getekend. als Kruijswijk misschien wel, alhoewel het wel balen is dat ze in het klassement niet meer met Bennet kunnen spelen.

bartp25 15 juli 2019 om 18:09

eerst nog maar eens zien of dat Ineos echt zo sterk is. Want ik heb het gevoel dat Ineos bergop tegenvalt. Vond ze op de eerste echt klim niet fantatisch. En gisteren toen Bardet aanviel waren ze ook nog maar met 2 knechten.

Vincent Lacressonniere 15 juli 2019 om 22:20

@ Boehoe
Ik wil eerst nog wel eens zien of Thomas de rest van de Tour een beetje op zijn fiets blijft zitten. Hij is er al twee of drie keer vanaf gelazerd deze ronde, en zijn trackrecord uit het verleden is ook niet hoopgevend (voor hem). Tot nog toe viel de schade mee, maar het zal mij niet superveel verbazen wanneer Thomas nog tijd gaat verliezen (of misschien zelfs wel afstappen) door een val.

attickfan 15 juli 2019 om 18:00

Ik ben zo benieuwd naar zijn tijdrit. Als hij daar kan vlammen lonkt het podium.

kelderfan 15 juli 2019 om 18:08

Steven Kruijswijk staat heel scherp en hij gaat ver komen in deze TdF. Go Stevie go,
minpunt is wel dat George Bennett hier ’t slachtoffer van is geworden. Die mag mee in de aanval als Bardet, Pinot, Uran en Bauke Bollema gaan aanvallen.

hartstikkebedankt 15 juli 2019 om 18:12

Lijkt me dat Bennett gewoon Kruijswijk inderdaad aan die podiumplek moet gaan helpen, dus niet mee met Uran, maar Uran terughalen.

ploppy 15 juli 2019 om 18:41

Voor Kruijswijk eerder een pluspunt.

Dumoulist 15 juli 2019 om 18:17

Wat als hij straks weer die klimmersbenen van de Giro uit 2016 heeft..

KennyKlimmen 15 juli 2019 om 18:25

Gaat zo wel gesloopt worden door Thomas en Bernal. Tis te hopen dat één van die gasten er ook nog doorheen zakt volgende week….

Silverlake 15 juli 2019 om 18:25

Leuk feestje als je Georges Bennett in de steek laat!!
Proficiat

nummer3 15 juli 2019 om 18:46

Ja kruiswijk had moeten wachten natuurlijk.

Matje VdP 15 juli 2019 om 18:50

Ja, ze hadden op Bennet moeten wachten… Dat was echt logisch geweest

Apemantus 15 juli 2019 om 19:05

Hoe staat het met dat Wielerflits.be? Slaat dat al een beetje aan? Wordt dat gezaag op TJV nu wel een beetje beu.

ghostwriter 15 juli 2019 om 19:20

Want ze hadden op een knecht moeten wachten waardoor de kopman geen tijd wint op zijn concurrenten? Logisch…

LB117 15 juli 2019 om 23:22

George krijgt zijn domme gedrag van gister, het meesluipen met de loserontsnapping betaald gezet en is keurig geëlimineerd door z’n ploeg.. nu voor de kar en werken jij

sooike 15 juli 2019 om 18:35

Alle reden voor een feestje natuurlijk. Maar ik zou na het leegdrinken van de glaasjes champagne toch even aandacht vragen voor het feit dat George Bennett in een belangrijke fase van de etappe als nummer vier van het klassement met een vracht bidons rondrijdt (wie gaf hem daarvoor toestemming?) en voor het feit dat dagkopman Dylan Groenewegen in het “windgedeelte” te ver van achter zat, net als trouwens de gehele ploeg m.u.v. Kruijswijk en Van Aert. Dus een feestje met enkele kritische kanttekeningen wat mij betreft. Maar Wout van Aert mag natuurlijk uitgebreid worden gehuldigd . Prachtige vent !

JaBo 15 juli 2019 om 18:47

Helemaal mee eens. Wout red de meubelen vandaag voor TJV, als hij niet wint dan hadden de commentaren niet mals geweest. Dylan er af gereden en krijgt geen hulp om terug te keren en wie Bennett opdracht geeft om bidons te halen is vermoedelijk dezelfde ploegleider die vorig jaar in eens moest plassen toen het spannend werd.

nobrakes 15 juli 2019 om 18:51

Met bennet was inderdaad wel knullig. Groenewegen gaf zelf aan niet goed genoeg te zijn, dus daar had je hoe dan ook niks aan gehad

de oudste 15 juli 2019 om 18:56

En zo is het Sooike, prima geschreven..

Bulcke 15 juli 2019 om 19:14

Bennet is mee om bidonnen te halen en Groenewegen had aangegeven de benen niet te hebben en heeft afgestopt voor Kruijswijk. Dus precies de goede mannen zaten mee. Ze hoefden vooraan relatief weinig te doen waardoor van Aert nog fris genoeg was om de sprint te winnen en Kruijswijk goed op weg is naar het podium.

Twee doelen, beide gehaald. Je moet wel echt een zuurpruim zijn om dan te doen of je kritisch bent omdat Groenewegen er niet bij zat en er een knecht die per ongeluk goed in het klassement stond is gelost

ghostwriter 15 juli 2019 om 19:22

Bennett is een knecht, wat is er vreemd aan het feit dat hij iets deed wat past bij zijn rol als knecht? Het enige jammere is dat hij die bidonnen hierdoor niet naar voren heeft kunnen rijden. Het anti-Jumbo-Visma gehalte is weer hoog bij de 'usual suspects' hier op WF.

Spurter 15 juli 2019 om 19:22

Klopt.

Na het pis-incident weer een domme fout van TJV in een grote ronde op een cruciaal moment.

Het mag allemaal nog wel net een slagje professioneler.

Dat Wout het afmaakt, schitterend, maar wil niet zeggen dat dat van Bennett dan maar ok is.

stephano 15 juli 2019 om 19:23

Ach het is natuurlijk jammer dat Bennet op zo’n knullige manier tijd verliest maar een beetje tijd geeft ook mogelijkheden. Hij kan nu makkelijker vooruitgestuurd worden en er is vooralsnog niets aan de hand met de benen.

Groenewegen gaf blijkbaar aan niet sterk te zijn. Dat is dus minder erg.

Alto 15 juli 2019 om 19:23

Goh, je reageert weer eens. De ploeg doet het gewoon goed. Ze winnen, hun kopman staat nu vierde. Waar Sunweb met 5 man zat staan ze met lege handen.

Sajarano 15 juli 2019 om 20:19

Nee, hoor. Sooike heeft helemaal gelijk en kritisch mogen we blijven, ondanks het feit dat WVA op prachtige wijze de meubelen redt voor TJV. Achter de eerste waaier ging zo ongeveer alles mis voor TJV, waarbij alle overige renners er een voor een werden afgereden, terwijl Ineos, DQS en Sunweb en bloc meezaten voorin. Je kunt dus niet met droge ogen beweren dat TJV goed is in waaiers rijden. Gelukkig was Steven heel attent. Bennett zal bepaald geen feestje vieren vanavond.

yo-eddy 15 juli 2019 om 20:34

Bizar die zure reacties hier, de KOPMAN zit erbij (en dat konden enkele andere ploegen niet zeggen), ze WINNEN de etappe (en dat kon geen enkele andere ploeg zeggen).
Dylan had een slechte dag, niet zo boeiend, kan gebeuren en wint nog wel een rit (of twee).

Kritisch noemen ze dat, ik noem het zeuren om het zeuren.

mus van de maasstad 15 juli 2019 om 21:07

Dylan was niet goed en george koos er zelf voir

Doei sooike

Edco 15 juli 2019 om 21:19

+1

arjando.ooms 15 juli 2019 om 23:05

Ze offeren de kansen op ritwinst op voor tijdwinst ten opzichte van andere kopmannen. Lijkt me de juiste keuze. het was niet Aan JV om het gat dicht te rijden. Als ze dat wel doen brengen ze Pinot, Porte, Uran, ea terug die voor het klassement van Kruiswijk een veel grotere bedreiging vormen. Voeg daarbij dat Groenewegen al kapot zat en zelf aangaf niet sterk te zijn en je hebt de beste keuze die je op dat moment kon maken. Dat van Aert wint is wel bonus natuurlijk. Maar had die niet gewonnen dan was het nog een goede dag geweest met tijdwinst voor de kopman.
Dat Bennet nog zo kort stond kwam vooral door zijn eindsprint voor Geel op la Planche de belle filles. Die was er in de bergen ergens nog wel af gewapperd na knechtenwerk voor Kruiswijk. Enige minpunt is dat ze nu geen 2e man meer kort hebben staan en dat dus niet uit kunnen spelen.

RobertMollema 15 juli 2019 om 18:43

De eerste 10 dagen zijn voor Kruijswijk zeker geslaagd. Er is echter een onzekere factor voor de rest van de ronde. Heeft Kruijswijk nog wel de klimmersbenen van 2016? In de Dauphiné en op La Planche des belles Filles in elk geval niet. Dus hopen maar…

S. Morgenstern 15 juli 2019 om 19:09

Vorig jaar was toch 2018?

ghostwriter 15 juli 2019 om 19:30

De berichten worden steeds vreemder hier op WF…

Pascal De Kooning 15 juli 2019 om 19:18

Vorig jaar werd hij 5de in de Tour en 4de in de Vuelta. Dan heb je volgens mij wel klimmersbenen of niet?

LB117 15 juli 2019 om 23:24

Zo is het maar net Pascal!

assen 15 juli 2019 om 19:35

Goedzo Sooike!

Beter was het om met Mike en Jansen en Laurens ervoor te zorgen dat Bennett niet teveel tijd zou verliezen. Als Steven nu wat overkomt is een top10 plaats in het AK helemaal verkeken. Het zou zomaar kunnen dat Bennett bij de beste 10 renners van het peloton hoort op dit moment.

assen 15 juli 2019 om 19:35

En mooi feestje – zou Bennett ook zo blij zijn?

mus van de maasstad 15 juli 2019 om 20:47

Hahaha

VIER etappes en jij zeikt over een eventuele top10 plek van een knecht

TeamNL 15 juli 2019 om 19:36

Ze hebben ook eindelijk een echte kapitein aan boord gehaald met Tony Martin. Hopelijk weet hij nog één keer zijn benen te vinden in de tijdrit.

pietjeplek 15 juli 2019 om 19:43

Voor de tijdrit zie Wout kort eindigen,

Maenhout 15 juli 2019 om 19:49

Mooi voor Van Aert en Kruijswijk – maar waarom laat de ploegleiding op een dag als vandaag – met kans op waaiers- vedergewicht Bennett bidonnetjes halen?

S. Morgenstern 15 juli 2019 om 20:19

Waarschijnlijk omdat zo’n vedergewicht op zo’n dag de minst belangrijke knecht is.

Joram 16 juli 2019 om 08:20

Zoals gisteren al duidelijk was, heeft Bennet zelf die beslissing genomen. Tegen advies ploegleider in. Dit is hem duur komen te staan. Fout van de ploegleider is dat ze niet gewoon hard ‘nee je mag niet naar achter’ hebben gezegd. In elk geval was het zijn eigen beslissing.

ruud wellner 15 juli 2019 om 20:11

tuurlijk een feestje. winst en belangrijkste man voor klassement zat voorin.
Steven is altijd het beste in laatste week dus verwacht zeker de top 5.
jammer van Bennet maar is een luxe knecht die waarschijnlijk nog tussen 10-20 kan eindigen in eind klassement.

Wat een drama sprint van Matthews zeg. Loopt niet lekker met Sunweb dit jaar.

jv88 15 juli 2019 om 20:23

Ik denk dat Rohan zich volledig spaart voor die tt. Winnen zal voor Martin en v Aert er dus niet inzitten ben ik bang. Die hebben zich natuurlijk al wel veel gegeven.

Kritiek op Tjv vind ik ook niet geheel onredelijk. Meer mensen laten zich verrassen maar de nr 4 bidonnen laten halen op zo’n moment vond ik ook niet heel gelukkig. Maar ja als je wint en je kopman zit van voren is dat maar kniesoor die daar op let.

Ook wel jammer dat weer zo’n Sooike enkel reageert als er kritiek te leveren valt. Best wel zielig!

sooike 16 juli 2019 om 11:25

Je bent geen goede lezer….

StonedCamel 15 juli 2019 om 20:40

Je weet helemaal niet of Bennett naar achteren was om bidonnen te halen of dat hij met een andere reden achterin reed en toen gelijk maar bidonnen meenam. Onfortuinlijk, maar hij is hier als knecht.

Kruijswijk is echt dik in orde. La Planche was niet echt zijn type klim met dat vreselijk steile stuk aan het eind, maar er komt nog een boel klimwerk wat hem goed zou moeten liggen. HIj begon 1x eerder aan etappe 11 van een grote ronde als 4e, de Giro van 2016. Deze periode van het jaar ligt er gelukkig minder sneeuw dus dat belooft veel goeds.

Spartacus 15 juli 2019 om 20:54

Niet te snel victorie kraaien; de Col de l’Iseran vandaag ….

tdola 15 juli 2019 om 20:56

Bennett ging op eigen initiatief bidonnen halen, de mannen in de auto vonden dat Jansen bidonnen moest komen halen. Geeft Maassen net aan in tour du jour.
Groenewegen zelf aangegeven niet goed, dus dan ga je niet hem met concurrenten voor kruijswijk proberen terug te rijden.
Tuurlijk is het zonde dat Bennett nu weg is voor klassement, maar normaal ook geen top 5 voor hem in Parijs.

Alle zuurpruimen kunnen dus weer in schuilplaats terugkeren.
Afgunst, waarom altijd die kritiek……

sooike 15 juli 2019 om 23:02

Ik geef niet ‘altijd kritiek”. Prijs zelfs de prestaties van Kruijswijk en zeker die van Wout van Aert. In verschillende posts stip ik echter de zienswijze van de ploegleiding vwb de tactiek aan. Volgens velen mag dat niet als iemand een etappe wint, maar gelukkig zijn er meer “kenners” die niet verblind zijn door een prachtig succes, maar ook verder kijken dan hun neus lang is. En na alle inhoudelijke reacties hier blijf ik erbij dat Bennett zonder bidons teruggestuurd had moeten worden, want volgens Maassen liet hij zich in een cruciale fase van de etappe zelf terugzakken voor een “bidondienstje”. Heeft Maassen dan niet gewaarschuwd dat er kans op waaiers aan zat te komen. Dan hadden ze Bennett dus meteen “leeg” moeten terugsturen met een gvd in zijn oortjes !

xistnc 15 juli 2019 om 23:34
Quote van sooike:
Ik geef niet ‘altijd kritiek’

Ik moest hierom lachen.

Kelder is de Man 15 juli 2019 om 23:21

Ben het wel eens met Sooike. En het mooie daaraan is, dat ik mezelf nu een “kenner” mag noemen.

sooike 16 juli 2019 om 11:27

Met mijn gelukwensen erbij ! Wat zitten er toch een hoop “kortzichtigen” op deze site. Verblind door het mooie dagsucces en verder alle fouten onder het tapijt vegen. Zo kom je niet ver in het leven !

Zjoske 16 juli 2019 om 12:21

Al eindigen ze 1, 2 en 3 in Parijs en winnen ze 11 etappes.
Sommigen hebben altijd wat te zeiken. Haters gonna hate.

Ik heb altijd een beetje medelijden met die mensen. Heb ook een paar collega’s die over de kleinste dingen kunnen zeiken. Als die opgelost zijn, vinden ze het volgende wel weer om over te zeiken.