Steven Kruijswijk tiende: “Voel me goed, maar mis nog net dat beetje extra”

maandag 5 oktober 2020 om 17:56
Steven Kruijswijk tiende: “Voel me goed, maar mis nog net dat beetje extra”

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk is blij met zijn optreden in de eerste bergrit van de Giro d’Italia. De kopman van Jumbo-Visma eindigde als tiende in de daguitslag en is daardoor ook opgeklommen naar de tiende plek in het algemeen klassement. “Ik voel me goed maar mis nog net dat beetje extra”, zei hij na afloop tegen de toegestroomde pers.

Kruijswijk bleef lang in het spoor van een favorietengroep met Jakob Fuglsang, Vincenzo Nibali en Rafal Majka. Ondanks dat hij enkele keren contact verloor, kwam hij toch in het spoor van die groep over de finish op de Etna. “Ik mis nog net dat beetje extra”, stelt Kruijswijk. “Daarom kon ik niet mee met Fuglsang. Maar dat is ook geen pannenkoek natuurlijk. Gelukkig zat ik er niet zo ver achter.”

“Ik voelde me prima en de jongens hebben ervoor gezorgd dat ik in een goede positie aan de slotklim kon beginnen”, blikt hij terug. Mijn doel was om de andere favorieten te volgen en dat is vandaag aardig gelukt. Het was een goede dag.”

‘Zeer gedurfde actie van Kelderman’
Kruijswijk was niet de beste Nederlander op de Etna. Dat was namelijk Wilco Kelderman, die op ruim drie kilometer van de finish ontsnapte uit de favorietengroep en vierde werd. “Hij reed op een goed moment weg en hield het heel knap vol, want er stond veel wind. Dat was erg knap van hem, hij heeft heel goed gereden. Het was een zeer gedurfde actie”, beschrijft Kruijswijk.

Dit artikel delen:

29 Reacties

TijmenCamps 5 oktober 2020 om 18:02

Chapeau Koen Bouwman!

Edwinnaar 5 oktober 2020 om 18:04

‘De andere favorieten volgen’ maar dan wel Bouwman op kop zetten om achter Kelderman aan te gaan leek wel.

nickdt 5 oktober 2020 om 18:05

Nee, was om Bilbao terug te halen, want toen die terug was, ging Bouwman meteen van kop.

Verweggistan 5 oktober 2020 om 18:11

Mag toch. Andere ploegen.

S. Morgenstern 5 oktober 2020 om 18:12

Een constant tempo is voor Kruijswijk beter dan het hollen en stilstaan van dat moment. Bouwman lag er tijdens het hollen af en kwam tijdens het stilstaan dan weer terug. Tel dat eens bij elkaar op..

xistnc 5 oktober 2020 om 18:13

Waarom moest Bilbao teruggehaald worden?

Merlinappa 5 oktober 2020 om 18:19

Zodat Bilbao niet bij Kelderman aan kon sluiten natuurlijk ;)

Wheely 5 oktober 2020 om 18:19

Bouwman hekelt Bilbao?

Fietshemerin6 5 oktober 2020 om 18:14

Hopen dat die de laatste week dat beetje extra wel kan vinden!

Murcia 5 oktober 2020 om 18:17

Bouwman reed daar een constant tempo om de aanvalslust wat te temperen. Niet om Bilbao of eerder Kelderman terug te halen. Je ziet nu al na drie dagen dat deze koers nog knotsgek gaat worden en gelukkig is Steven een man met veel ervaring. Voor de eerste echte test na de val een prima optreden.

Michelangelo 5 oktober 2020 om 18:25

+1
Je wint de Giro niet op de Etna, maar je kunt hem daar al wel verliezen. Voor het eerst sinds zijn valpartij weer in competitie, en dan op deze manier finishen: niks mis mee.

zou wel mooi zijn als hij in de loop van de giro zijn ambitie kan bijstellen. Dat hij niet gaat voor “volgen”, maar gewoon een keer probeert om een “Keldermannetje” te doen.

Navardauskas 5 oktober 2020 om 18:44

Ja ik zie Steven op een dag met 4 dikke bergen wel een keer solo vooruit. Daar is het derde-week man voor.
Eerst de concurrentie een beetje uitdunnen en dan weer eens ouderwets voor een paar minuten gaan op de laatste klim.

hartstikkebedankt 5 oktober 2020 om 18:38

Verder no pressure maar dit is echt dé kans om toch nog die GT te winnen voor Steven. Al zal de Haai daar graag een stokje voor steken en ook Kelderman is ie niet kwijt.

Turtlehead 5 oktober 2020 om 18:43

Dat ‘doel om de anderen te volgen’ zorgt er niet voor dat je wint, dat blijft jammer. Maar podium zal wel t eerste doel zijn.
Bovendien kantelt de Giro altijd minstens twee keer volledig om, dus wie weet…

Navardauskas 5 oktober 2020 om 18:48

Dat Stevie vandaag al tiende wordt is gewoon een goed teken. Die moet het hebben van goed blijven tot Milaan. Dus dan ziet hij er ineens beresterk uit in etappe 15-20, maar het is altijd goed ten opzichte van de concurrentie: hij blijft langer op hoog niveau. Ook al klimmen ze misschien wel langzamer dan vandaag.
Een type Fuglsang gaat in week 3 ergens weer dik tijd verliezen, als de koers een paar dagen hard is gemaakt. En Kruijswijk zal zijn kansen wel pakken als de rest niet meer mee kan.

Pannenkoek 5 oktober 2020 om 20:02

Als ik kijk naar de giro 2016, toen deed die in het begin ook niets bijzonders en ineens reed die 2 ritten weg bij iedereen en knalde die die bergtijdrit eruit (die die verloor van de grote Foliforov).
Er zit best perspectief in als hij zo blijft rijden!

koos1 5 oktober 2020 om 18:56

Hij verliest maar een paar seconden op de favorieten en staat nu al mooi in de top10. Hopen dat in de derde week alle etappes gereden kunnen worden, dan kan Kruijswijk zeker voor het podium gaan meedoen. Waar de ploeg zoals verwacht minder sterk is, vandaag wel een heel sterke Bouwman die er heel lang bij was en nog een prima kopbeurt kon doen.

tendam 5 oktober 2020 om 18:58

Dit is voor Kruijswijk gewoon prima, op dag 3 van een grote ronde. Zelfs in die Giro die hij bijna won moest hij in de eerste bergetappe nog wat tijd toegeven op z’n concurrenten. Of hij die vorm heeft valt te bezien, maar dit valt me mee.

Titaantje 5 oktober 2020 om 19:39

Per saldo hebben jongens als Vanhoucke en Castroviejo een snellere klim gereden hier dan een aantal van de favorieten. Wat zegt dat over het niveau in zijn algemeenheid, en het niveau van Steven specifiek?

Renners worden doorgaans niet veel beter gedurende een ronde, dus ik denk dat het veel Steven toch vooral een Giro van volgen zal worden en dan hopelijk op het laagste podiumtreetje komen.

Panache 5 oktober 2020 om 19:53

Wat zegt het over een volger wanneer deze een grote ronde bekijkt als een ééndaagse koers?

In 2016 stond de winnaar halverwege niet bij de beste 4-5. In 2018 stond de winnaar halverwege op plek 12.

klootje kriekeljon 5 oktober 2020 om 19:39

Als je dan toch mag dromen, doe dan maar de ultieme revenge voor Kruijswijk deze Giro. Pretty please?

Wim Kruithof 5 oktober 2020 om 22:36

als Kruijswijk wint, is mijn wielerhart verzadigd en wordt alles dat nog volgen zou, een luxe bonus. Ik gun het hem zo, niet normaal.

castelinni 5 oktober 2020 om 20:03

Steven heeft van de huidige favorieten de beste tijdrit in de benen , samen met Kelderman.
Boven de 2000 meter is hij ook absolute de favoriet.
We gaan hopen dat het een Nederlands succes gaat worden.
Ook Vanhouke is geweldig bezig .

hartstikkebedankt 5 oktober 2020 om 20:28

Itt van Nibali niet onderschatten in een GT

adelaarvanantwerpen 5 oktober 2020 om 23:06

Als Nibali voor een GC gaat rijdt hij betere TT dan Kruiswijk.
Nibali is ook een betere 2000m renner dan Kruiswijk.

Bobby Solo 5 oktober 2020 om 20:08

Grappig Tendam, in mijn gedachten was Steven dat jaar super vanaf dag 1, niet dus. Hij kan nu in ieder geval relatief makkelijk naar z’n topvorm groeien. Effe opletten in etappe 5 en op zondag naar Roccarasso. De 15de etappe moet ie er echt staan. Het zou zomaar eens kunnen..

ghostwriter 6 oktober 2020 om 00:31

Als Kruijswijk deze ronde het niveau haalt wat hij vorig jaar in de Tour haalde is hij dé grote favoriet om de Giro te winnen (door het wegvallen van Froome en in mindere mate Yates).

Harm Zijlstra 6 oktober 2020 om 07:56

Froome = Thomas

Dekens 6 oktober 2020 om 10:18

“zeer gedurfd”.

Misschien moet Stevie zelf eens zo koersen om een grote ronde te pakken. Met alleen maar volgen, kom je er niet. Vaak genoeg is al gebleken dat dit soort demarrages je in de laatste week energie kan besparen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair