Steven Kruijswijk na Catalonië: “Gevoel meenemen naar de komende weken”

maandag 28 maart 2022 om 13:17
Steven Kruijswijk na Catalonië: “Gevoel meenemen naar de komende weken”

Kruijswijk ontving na de slotetappe de prijs voor de strijdlust - foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk heeft met een goed gevoel de Volta a Catalunya verlaten. In de slotetappe was de klimmer mee in de ontsnapping en uiteindelijk werd hij pas op dertien kilometer van de finish teruggepakt. Het leverde hem de prijs voor de strijdlust op.

“Ik had goede benen”, keek Kruijswijk terug op de website van Jumbo-Visma terug op de laatste etappe, waarin hij uiteindelijk als 42e over de streep rolde, op drieënhalve minuut van de winnaar, Andrea Bagioli. “Na mijn mindere etappe van donderdag had ik mijn zinnen gezet op een ritzege en voornamelijk de etappe van vandaag. Het was zonde dat we met een kleine voorsprong aan de lokale ronden begonnen, maar al met al ben ik blij dat ik ervoor heb kunnen gaan. Dat gevoel moet ik naar de komende weken meenemen.”

Volgens ploegleider Marc Reef heeft Kruijswijk, die de Volta a Catalunya afsloot op de twintigste positie in het algemeen klassement, op bijna negen minuten van eindwinnaar Sergio Higuita, een heel goede laatste etappe gereden. “In de kopgroep bleek hij een van de beteren, zo niet de beste te zijn, alleen was het tijdverschil helaas niet groot genoeg”, vertelde Reef. “Aan het begin van de week was het klassement zijn doel, maar daar zakte hij op een gegeven moment in weg. Dat hij vandaag strijdend ten onder is gegaan, tekent zijn karakter en persoonlijkheid.”

Reef zag daarnaast Sam Oomen naar de tiende plaats in het algemeenklassement rijden, op net geen twee minuten van Sergio Higuita. “Na een periode waarin hij heel hard heeft gewerkt, is dit een supermooi resultaat waar hij mee vooruit kan.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

Monsieur vdS 28 maart 2022 om 13:38

Mooi dat ze bij Jumbo zo positief af kunnen sluiten. Niks aantrekken van die kritiek hier

Jean Dumas 28 maart 2022 om 15:40

Ik zou ook wel een gevoel willen meenemen naar Monaco. Maar als ik tijdens mijn werk alleen een gevoel meeneem, krijg ik aanmaningen van hier tot Tokio.

Murcia 28 maart 2022 om 13:40

Aan de ene kant is het glas halfvol voor de ploeg hier want Gesink en Dennis waren echt goed in hun rol en Oomen pakt het maximaal haalbare maar de strijdlust van Steven kan niet verbloemen dat het bergop minder gaat voor hem en daarmee het doel namelijk een klassement rijden faliekant is mislukt. Kenmerkend vond ik dat in één van de eerste etappes Dennis op een hellend stukje gewoon wegrijdt van zijn kopman. De knop lijkt mij om te moeten bij ploeg en Steven over diens rol en daarbij hoort ook de vraag of er geen betere renners zijn als knecht voor de Tour. Dat Oomen beter rijdt op de klimmen is veelzeggend volgens mij.

Bayliner 1 28 maart 2022 om 13:50

Waardeloze renner

YogiBear 28 maart 2022 om 14:55

Dacht gegeven de reactie even dat je nickname Babyliner was

Wim Kruithof 28 maart 2022 om 16:09

Bayliner, als dit de inhoud van jouw bijdragen symboliseert, houd het dan gelieve bij 4 en spaar de rest voor Dumpert ofzo.

Dario Koelkast 28 maart 2022 om 13:53

Voor de ploeg vooral hopen dat Dumoulin iets van niveau haalt, Kruiswijk is volgens mij nooit echt goed vroeg in het seizoen, maar het lijkt inderdaad wat achteruit aan het gaan en echt een knecht is het ook niet.
De vraag is ook hoeveel knechten ze in de bergen nog willen hebben, je kan Vingegaard ook niet echt meer een knecht noemen en verder is er in het team sowieso niet iemand die dit wel kan, behalve Kuss en Dennis, maar wat kunnen die als Pogacar gaat?

Massimo Bataille 28 maart 2022 om 14:18

Op een goeie dag, kan Kuss wel zeer lang mee.
En als pogacar gaat, dan zijn er weinigen die meekunnen hebben we inmiddels al gezien

Blijf het raar vinden dat ze Kruiswijk als klimknecht proberen uit te spelen. Is voor mij eerder een diesel/aanklamper dan iemand die even echt hard kan knallen. En dat moet je toch net kunnen voor Roglic, halve berg net dat tikkeltje sneller gaan dat iedereen op zijn limiet zit.
Of hij moet een rol gaan aannemen als Gesink waarin hij heel de dag kan brommeren. Maar Gesink doet daarin zijn job eigenlijk al perfect
Ik hoop gewoon voor Jumbo dat ze toch de waardes in berekening houden voordat de Tour start

Quincy Adams 28 maart 2022 om 20:32

Er is een periode geweest, ik denk 18-19 dat kruiswijk een behoorlijk lange streak van achtereenvolgende top-10 ak plaatsen.

lo squalo dello Stretto 28 maart 2022 om 14:18

Leuk dat Jumbo hem bezig houdt maar hij is zijn contract echt niet meer waard. Roglic en Van Aert zijn exceptioneel maar er is weinig Nederlands aan Jumbo. De betere Nederlanders rijden al jaren in andere loondienst.

YogiBear 28 maart 2022 om 15:05

Want jij kent zijn contract, weet wat daarin staat en wat hij dus verdient?

lo squalo dello Stretto 28 maart 2022 om 15:54

Ja, dat staat gewoon openbaar hoor.

EricV 28 maart 2022 om 14:23

Ik snap niet dat ze kruiswijk in een ontsnapping sturen. Lekker laten knechten

TheBigShow 28 maart 2022 om 14:26

Knechten voor wie dan??

Quincy Adams 28 maart 2022 om 20:34

Beetje hardheid opdoen. Prima, toch? En het was de goede ontsnapping en hij was de sterkste. Alleen kreeg de ontsnapping geen vrijgeleide.

Rico. 28 maart 2022 om 14:52

Ik snap niet zo goed waarom Kruijswijk zoveel haatgevoelens oproept bij mensen hier. Is het nog een topper? Nee, zeker niet. Is het zo’n onsympathiek persoon dat onder elk topic over hem vele malen gezegd moet worden dat het een waardeloze renner is die beter ontslagen kan worden? Volgens mij ook zeker niet.

Poeksel 28 maart 2022 om 15:40

Het zegt m.i. ook meer over die mensen dan over Kruijswijk.

Henk van Bouw 28 maart 2022 om 15:42

Wat mij betreft is het geen haat, verre van. Kruijswijk is gewoon een goede renner. Maar intussen mag je toch wel stellen dat een klassement rijden hem gewoon niet meer gaat lukken. Om dan vervolgens net te doen alsof alles top is omdat hij eens een etappetje in de aanval rijdt is toch wel apart te noemen.

S. Morgenstern 28 maart 2022 om 15:46

Wie doet er alsof alles top is?!

VerstandOpNul 28 maart 2022 om 15:50

Goh onsympathiek weet ik niet, maar ook niet per se heel innemend..

Echt een teamplayer lijkt het ook niet te zijn. De kopbeurtjes die hij heel incidenteel deed voor Roglic zagen er toch altijd wat halfslachtig uit.

En zijn grootste prestatie, podium Tour, hoe indrukwekkend ook, was wel op een best lelijke manier tot stand gekomen..

Dus ja, ik ben geen fan..

YogiBear 28 maart 2022 om 15:51

Hij heeft vorig jaar als schaduwkopman / knecht nog 12e gereden in de Vuelta. Stond in 2020 elfde in de Giro toen hij met Corona uitviel en werd in 2019 derde in de Tour. Gaat hij ooit de Tour (of de Vuelta/Giro) nog winnen; kan me niet voorstellen. Kan hij nog steeds top 10 rijden; kan me heel goed voorstellen. Als je onder een klassement rijden verstaat dat het top 5 moet zijn, dan gaat dat heel moeilijk worden voor Kruiswijk. Als het 6-10 moet zijn, hoort hij absoluut nog bij de gegadigden. Alleen, dat is denk ik niet wat je als Jumbo Visma nodig hebt in de Tour.

Wim Kruithof 28 maart 2022 om 16:12
Quote:
Om dan vervolgens net te doen alsof alles top is omdat hij eens een etappetje in de aanval rijdt is toch wel apart te noemen.

Nergens staat dat alles top is, maar je vindt dat vooral een prettige aanname vermoedelijk, waarop je dan vervolgens kan ageren. Bijzonder.

Shinzawai 28 maart 2022 om 14:58

Het beste lijkt eraf bij Kruijswijk, ik vraag me dan ook af of hij nog toegevoegde waarde heeft voor de Tourploeg. Misschien is het beter om hem te vervangen door een allrounder, zodat Jumbo Pogacar en zijn ploeg op meerdere terreinen kan bestoken. Dan kom je al snel uit op een ploeg met Roglic, Vingegaard, Van Aert, Kuss, Benoot, Gesink, Laporte en Dennis.

YogiBear 28 maart 2022 om 15:55

De toegevoegde waarde in de Tourploeg is denk een heel terechte vraag. Ze hebben met Vingegaard en Roglic twee echte kopmannen en met Kuss een goede knecht voor het hooggebergte. De rol van Dennis en Gesink kunnen Dennis en Gesink beter. Ik denk oprecht dat Kruiswijk nog top10 kan rijden, ook in de tour, maar de manier waarop hij dat kan, aanklampen en daarna eigen tempo omhoog rijden, is niet wat deze ploeg nodig heeft. Bv een Kuss kan ook top10 rijden, maar wel op een heel andere manier.

lo squalo dello Stretto 28 maart 2022 om 15:56

Sowieso. Met Vingegard en Kuss heb je al twee topklimmers bij Roglic. Benoot en Van Aert kunnen op een goede dag ook zeker met de beste 25-30 mee. Dat is ruim voldoende bergop. Aanvullen met kapitein Gesink en Laporte/Teunissen. Dat is gebalanceerder voor de kasseien + oog op groen.

YogiBear 28 maart 2022 om 15:47

Kijk je in de PCS ronde ranking, dan staan Kelderman (7,3,5), Poels (6,16,23), Oomen (9,21,18), Arensman (41,61), Bouwman (41,12,42) boven Kruiswijk (4,3,12). Tussen haakjes de plaats in de laatste drie grote rondes die uitgereden zijn. Natuurlijk hebben sommige renners moeten knechten (Poels, Bouwman, Oomen) en is dit scorebord journalistiek, maar alleen van Kelderman zou je kunnen beweren dat hij er bovenuit steekt. Kelderman rijdt dan ook altijd voor eigen kansen en in bv de laatste Vuelta heeft Kruiswijk echt wel moeten knechten.

Jean Dumas 28 maart 2022 om 16:04

Leuke lijstjes. Statistiek klopt altijd, zij het over een hele carrière genomen.

girardengo 28 maart 2022 om 17:33

@Jean Dumas
Ik vind ook dat je altijd naar de hele carrière moet kijken. Men gaat vaak af op het laatste resultaat en als dat minder goed is dan vroeger, is de renner ineens een tweederangsfiguur geworden, zeer ten onrechte natuurlijk. Hij kan in een andere rol terechtkomen waarin hij sterk functioneert (Gesink), of weer op zijn oude niveau terugkomen (zie je vaak genoeg), of inderdaad minder worden. Maar het idee van: je bent zo goed als je laatste wedstrijd, is hardnekkig.

Alucard 28 maart 2022 om 16:26

Kruijswijk, Dumoulin en Kelderman.

Hoeveel overwinningen zouden deze ’topcoureurs’ dit jaar gezamenlijk binnenhalen?

Bobby Solo 28 maart 2022 om 16:35

Als er een artikel over Kruijswijk gaat weet je wat de reacties zijn hier, van negatief tot beledigend aan toe, zo’n bayliner is een heel zielig individu, bewijst ie keer op keer. Is op dit moment inderdaad niet meer de klimmer van een paar jaar terug. Toch verwacht ik verbetering, reed deze ronde alweer wat beter dan in Parijs-Nice en zo gaat het vaker bij ‘m. Had ‘m trouwens liever in de Giro gezien.

Anton van Valouwe 28 maart 2022 om 16:41

Alsof er iets van bepaalde critici wordt afgenomen. Wanneer je aandelen Kruijswijk zou hebben kan ik me er nog iets bij voorstellen, behalve de beledigingen natuurlijk.
Gesink is ook niet meer de renner van weleer, maar nog heel goed "bruikbaar" en dat zal bij Kruijswijk niet veel anders zijn!

Baard 28 maart 2022 om 18:06

Finn dat hij weer lekker koerst! Hij zat er vanaf de eerste etappe goed bij.

Quincy Adams 28 maart 2022 om 20:36

Grappig dat wij hier oordelen over de waarde van een renner zonder dat we zijn waardes kennen en de waardering binnen het team.

sooike 29 maart 2022 om 12:07

JV zal kritischer moeten kijken naar de ploegen die ze laten deelnemen aan de grote rondes. Was Gesink top in Catalonië? Ik heb hem één keer ’n kilometer op kop zien rijden. Hij is eigenlijk geen plek meer waard en dat geldt ook voor Kruijswijk. Jammer dat het bij dat ene succes in de Giro gebleven is. De vorm van die periode komt niet meer terug bij hem. Geldt ook voor Dumoulin, die al weer met zichzelf in de knoop lijkt te zitten. Ook Van Emden is klaar, Oomen een twijfelgeval en Roosen idem dito. Dat alles roomt de ploeg behoorlijk af, maar gelukkig zijn er Roglic, Kuss, Van Aert en Laporte. En voor de aanvulling zijn er nog wel wat talentblikjes open te trekken !

sooike 29 maart 2022 om 12:08

En Benoot is er natuurlijk ook nog . Sorry Ties !

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair