Steven Kruijswijk: “Niet super, maar dag goed doorgekomen”

donderdag 25 juli 2019 om 17:24
Steven Kruijswijk: “Niet super, maar dag goed doorgekomen”

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk wist te overleven in de eerste Alpenetappe naar Valloire, maar de Nederlander zakte wel een plekje in het algemeen klassement ter faveure van Egan Bernal. “Ik voelde me niet super, maar ik ben de dag toch goed doorgekomen”, zo vertelde Kruijswijk vlak na de finish aan de NOS.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Kruijswijk zag op de Galibier directe concurrent Bernal aanvallen, maar de kopman van Jumbo-Visma bleef zitten. “Toen Bernal ging was het alle hens aan dek. Ik kon gelukkig mee met de achtervolgers, maar ik voelde me niet super. Toch ben ik de dag nog redelijk goed doorgekomen”, zo concludeert Kruijswijk.

Ondanks het aanvallen van Bernal, bleef het echte spektakel toch uit op de flanken van de Galibier. “Het was echt een hele lastige dag. Movistar ging al vroeg op kop rijden, wat toch redelijk verrassend was. Geen enkele renner durfde echt vroeg te gaan, bang om zichzelf tegen te komen. Iedereen was gesloopt. Maar uiteindelijk was ik toch niet zo slecht als dat ik vooraf dacht.”

“Niet elke dag is hetzelfde”
“Het was wel opvallend dat Thomas demarreerde, maar hij kan echt ontzettend hard rijden voor één kilometer. Gelukkig viel hij voor de top weer stil, waardoor we weer konden aansluiten. Egan (Bernal, red) was vandaag indrukwekkend, maar niet elke dag is hetzelfde. Kijk maar naar Thibaut Pinot, die ik wel had verwacht.”

Dit artikel delen:

64 Reacties

hartstikkebedankt 25 juli 2019 om 17:26

“Ik voelde me niet super” is volgens mij niet wat hij zei. Hij zei: “Ik dacht dat ik me niet goed voelde, maar uiteindelijk bleek dat mee te vallen.” Toch?

0
La Primavera 25 juli 2019 om 17:27

Ja dit is een suggestieve kop. De essentie van zijn verhaal komt ook totaal niet terug in het artikel. Jammer WF.

0
Martin van den Bosch 25 juli 2019 om 17:46
Quote:
“Ik voelde me niet super” is volgens mij niet wat hij zei. Hij zei: “Ik dacht dat ik me niet goed voelde, maar uiteindelijk bleek dat mee te vallen.” Toch?

Artikel is inmiddels aangepast. Het staat er nu genuanceerder.

0
Bikkelberend 25 juli 2019 om 17:31

Podium wordt lastig helaas

0
Jean Dumas 25 juli 2019 om 18:03

Hij koerst alleen maar op het wiel van Flip en Thomas. Terwijl Pinot en Bernal beter klimmen. Dan wordt het podium penibel.

0
Sonsbach Allstars 25 juli 2019 om 17:31

En zo zijn de kaarten iedere dag nét weer even anders geschud. Eens zien in hoeverre Bernal zn inspanning van vandaag gaat bekopen morgen. Die heeft alles gegeven voor 30 seconden.

0
vevie 25 juli 2019 om 18:46

Alles gegeven denk ik niet.Was gewoon met Thomas de beste klimmer vandaag bij de Akmannen. Het moet toch van Bernal en Pinot komen. Thomas valt eigenlijk alleen in de laatste km aan. Dat deed hij ook vorig jaar. Wat een ieder ook van Froome vindt; hij rijdt toch attractiever in GT’s dan Thomas

0
bartp25 25 juli 2019 om 17:34

Ik gun het hem zo maar ben bang dat hij het podium niet gaat halen. Al zie ik nog steeds alaphilippe kraken. De mannen van ineos en pinot lijken beter

0
KnightBiker 25 juli 2019 om 17:39

+1 -Kruijswijk rijdt een prima tour, maar mist Oempf voor meer – 4e is het maximale behoudens een klein wondertje. (en er van uitgaande dat Alaphilipe er tussenuit valt)

0
skylimit 25 juli 2019 om 17:37

Het zullen 2 topdagen moeten worden in zijn befaamde derde week, anders is het helaas pindakaas.

0
boltthrower 25 juli 2019 om 17:41

Zijn er ook harde cijfers voor de befaamde 3e week van Kruiswijk? Hoe vaak heeft hij daadwerkelijk een betere 3e week gereden dan zijn concurrenten in een grote ronde?

0
xistnc 25 juli 2019 om 17:53

Hoe hard heb je gezocht om je eigen vragen te beantwoorden? Je weet vast wel hoe Google werkt.

0
mus van de maasstad 25 juli 2019 om 17:56

Je hoopt er op of niet?

0
boltthrower 25 juli 2019 om 18:03

@xistnc. Ik heb de hoop dat 1 van de forum leden dit paraat heeft aangezien de befaamde 3e week door veel forum leden wordt benoemd. Ik zal er eens via google of andere wegen zelf naar kijken.

0
NDI22 25 juli 2019 om 18:16

Zitten wel een aantal nietszeggende rondes tussen, veel in de marge, maar bijna geen enkele keer dat hij slechter wordt 3e week.

Giro ’10 van 36 naar 18
Giro ’11 van 13 naar 9.
TdF ’14 van 21 naar 15
Giro ’15 van 23 naar 7
TdF ’15 van 37 naar 21
Giro ’16 vergeten we
Giro ’17 afgestapt 3e week
Vuelta ’17 van 14 naar 9
TdF ’18 van 7 naar 5
Vuelta ’18 van 5 naar 4

0
EddyB1958 25 juli 2019 om 18:20

In de Giro 2015 wist Kruijswijk in de laatste week 50 sec terug te winnen. In alle andere uitgereden Rondes sinds 2015 verloor hij tijd. Of hij zonder sneeuwmuur de Giro 2016 had kunnen winnen blijft een vraagteken.

0
boltthrower 25 juli 2019 om 18:38

Bedankt nd122 en Edddy!!

0
Lionel Gesink 25 juli 2019 om 18:39

Die befaamde 3e week is al 5 jaar niet meer voor gekomen.

0
Ijzeren Briek 25 juli 2019 om 20:07

Als je op plaats 36 staat krijg je natuurlijk ook meer vrijheid, dus alles wat niet top-10 is binnen een grote ronde speelt toch geen belang.

0
Gras 25 juli 2019 om 17:39

Heeft niets extra's en neemt ook geen initiatief daarom. Is echt op geen enkele manier een Tourwinnaar in deze vorm. Podium wordt al een enorm gevecht.

Niets om voor te schamen trouwens en het voorkomt een dilemma. Als Kruiswijk wel de Tour wint, wat moeten ze dan met Dumoulin…Dan kun je Kruiswijk moeilijk op het tweede plan zetten. Nu zal blijken dat hij net wat tekort komt voor een zege, zelfs wanneer jongens als Froome en Dumoulin niet meedoen en dat een komst van Dumoulin de laatste stap is naar een echte favorietenploeg en niet alleen een podiumploeg.

0
52voor11achter 25 juli 2019 om 17:42

Deze Tour is als een WK. Je moet wachten, wachten en onzichtbaar blijven tot de laatste berg. Dat is precies wat Kruijswijk gaat doen.

0
boltthrower 25 juli 2019 om 17:44

Ik hoop zo dat je gelijk hebt!

0
Velominatus 25 juli 2019 om 17:44

Ja dat verwacht ik ook maar ik vraag me hardop af of de wens niet de vader is van de gedachte.

0
Bozz 25 juli 2019 om 17:52

Dat is mijn verwachting (en hoop) ook. Maar hij zal niet de enige zijn die dat plan wellicht heeft, dus of hij het verschil kan maken? Als het in ieder geval maar een mooie strijd wordt de komende 2 dagen!

0
girardengo 25 juli 2019 om 17:57

Ja, dat lijkt mij ook de strategie: geen trap teveel en alles op de laatste col van de Tour. Is voor hem ook de beste strategie. Of het lukt moet je natuurlijk maar afwachten. Zo heel groot is die kans niet (het is wel de enige mogelijkheid voor hem om te winnen).

0
Velominatus 25 juli 2019 om 17:43

Iedere dag wisselen de kansen. Vandaag viel vooral Pinot me tegen. Kan nog elke plek tussen 1 en 6 worden voor Kruijs.

0
T80JZ 25 juli 2019 om 17:46

Plek 1 zal het niet meer worden. Veel zal afhangen of hij morgen weer de benen van afgelopen zaterdag heeft, dan is het podium nog mogelijk.

0
mus van de maasstad 26 juli 2019 om 06:24

En waarom zal plek 1 het niet meer worden? Tussen nummer w en 6 zit 44sec en flip ligt op het rooster. Die heeft de komende 2 dagen geen afdaling meer om het goed te maken

0
VerstandOpNul 25 juli 2019 om 17:52

Kruiswijk is eigenlijk de enige in de top 5 die niks gedurfds heeft laten zien deze Tour..
Geen schande verder.. maar ik kan hier ook niet van in vervoering raken..

0
attickfan 25 juli 2019 om 17:53

Wat niet is kan nog komen.

0
xistnc 25 juli 2019 om 17:54

Hij teert nog op het gedurfde van vorig jaar. Maar dat lijkt hem vooral af te remmen.

Komende etappes is er geen afdaling na de laatste klim, dan mogen de remmen los.

0
AnderJ 25 juli 2019 om 17:54

Lijkt me geen slechte samenvatting. Stuk beter dan het gehuil in de chat dat hij een “loser” zou zijn. Hij rijdt goed, maar niet extreem goed en heeft niet over voor een aanval. Tenminste tot nu toe.

0
VerstandOpNul 25 juli 2019 om 17:55

Ik hoop het!
Hij lijkt toch al hoofdzakelijk met consolideren van de top5 bezig te zijn.. Ook mooi..

0
Scott Sunderland 25 juli 2019 om 17:54

Kruijswijk is een goede renner. Geen winnaar. Ik ging ervan uit dat hij top tien zou halen en dat gaat waarschijnlijk lukken. Prima prestatie. Op het podium zal hij nooit staan. En aangezien hij ook nooit etappes wint zie ik hem in de komende jaren wel gaan rijden voor een kopman die dat wel kan.

0
Jean Dumas 25 juli 2019 om 18:09

Topvijfrenner die misschien derde wordt als hij Pinot blijft schaduwen. En Flup erdoorheenzakt.

0
user25417 25 juli 2019 om 17:57

Kruiswijk verloor vorig jaar de laatste 4 bergetappe’s 1.37 op Thomas en rond de minuut op Dumoulin. Dus wat 3e week?

0
mus van de maasstad 25 juli 2019 om 18:07

Wanneer is hij er doorheen gezakt in de 3e week

Mensen doen ineens alsof hij iedereen telkens op minuten rijd in de derde week haha. Kom op zeg

0
bart12 25 juli 2019 om 18:15

@ mus

Nou dat valt wel mee hoor, er wordt vooral meer gedaan alsof Kruijswijk in de derde week beter dan iedereen is.. Die befaamde derde week kan ik me eigenlijk alleen herinneren van de giro van 2011. Waar hij in de laatste week ineens met de beste bergop kon (waar hij dit in de eerste 2 weken niet kon) en hij als 8ste eindigde in het GC

0
bart12 25 juli 2019 om 18:16

Oh dat bedoel jij dus ook ;)

0
vevie 25 juli 2019 om 18:51

Vergeet de Giro van 2015 ook niet, toen hij in de 3e week hij goed reed samen met Contador, Landa en Aru.

0
dikkechaap 25 juli 2019 om 18:15

Als het morgen aan de voet van de slotklim nog bij elkaar zit verwacht ik een aanval van Steven vanaf vrijwel het begin.

0
Emergo 25 juli 2019 om 18:21

Ik niet.

0
rennerske 25 juli 2019 om 18:31

@dikkechaap. Hoop het niet. Daarmee zou hij zijn kans op het podium om zeep helpen.

0
Piet 25 juli 2019 om 18:31

Je moet je wel heel goed voelen om met 2 zware ritten voor de boeg een aanval te plaatsen. Blijkbaar alleen de 2 Colombianen hadden superbenen.

0
Fort 25 juli 2019 om 18:36

Vind de gedachten die hier door een aantal gedeeld word wel logisch klinken. Geen trap te veel doen en alles op die laatste col gooien. Misschien een gok, maar juist wanneer je dan wat meer over hebt dan de rest kun je het verschil maken, en je (gekwetste) ploeg hoeft niet drie dagen in de verdediging. Vorig jaar zagen we dat ze elkaar en niet meer afkregen de laatste etappe want iedereen was leeg.

0
Pseudo Niem 25 juli 2019 om 19:36

Tis een saaie en berekenende renner die zijn ballen in zijn enkels heeft hangen en op basis van regelmatigheid het podium net niet gaat halen.

En door…

0
theking 25 juli 2019 om 20:00

Hij plaatst zijn aanval pas op de slotklim van zaterdag verwacht ik. Die heeft hij minutieus verkend. Het probleem van SK is niet zozeer dat hij niet durft. Hij heeft die piekversnelling niet. Het heeft dan ook geen zin om dan aan te vallen als je weet dat je die versnelling niet hebt. Hij loopt dan gewoon op een bijna zekere counter.
Ik acht de kans niet groot dat hij wint omdat hij afhankelijk is van kraken van de tegenstander. Maar ik ben in iedergeval blij dat hij niet zijn kansen verkwanseld bij een eerste de beste aanval, puur en alleen om het aanvallen.
Door sommigen wordt hij afgeschilderd als loser vanmiddag, nou serieuze wielerfans snappen natuurlijk wel dat die personen de echte kneusjes in deze wereld zijn.
Het is geen schande om uiteindelijk 5e of 6e te worden.

0
Borsje 25 juli 2019 om 20:15

Ook ik denk dat hij in principe alles zet op laatste , zeer lange, slotklim.

0
rennerske 25 juli 2019 om 20:17

@theking. Geen schande? Man, heb ooit gedroomd top 10 te rijden. Daarna Tour uit te rijden, daarna Tour te rijden, daarna …. afijn je snapt het al, uiteindelijk is het Tour kijken geworden. Super jaloers op Kruijswijk als hij 5 of 6 wordt. Dat hij zelf podium ambieert valt alleen maar te prijzen.

0
Marik 25 juli 2019 om 20:07

We kunnen allemaal wat van Kruijswijk vinden maar we kunnen pas echt oordelen op zaterdagavond. Tot die tijd is het koffiedik kijken.

0
Prima Facie 25 juli 2019 om 20:17

Zaterdag wint Kruijswijk de Tour. Vandaag en morgen bordjes van anderen leegeten en van het toetje het hoofdgerecht maken. Zondag laatste gang met champagne.

0
josemanuelfuente 25 juli 2019 om 20:24

Ik hoor de hele tijd dat hij voor het podium moet gaan, hij moet voor de 1e plaats gaan, deze kans krijgt hij nooit meer!

0
rennerske 25 juli 2019 om 21:18

@ fuente. Heb je gelijk in, maar zo’n kans om podium te rijden krijgt hij ook nooit meer. En eerlijk is eerlijk, dat is een stuk reëeler

0
Spurter 25 juli 2019 om 21:13

Hij rijdt duidelijk voor een podiumplek i.p.v. voor de winst.

0
Ultras100 25 juli 2019 om 21:26

Stel dat kruiswijk vandaag met een serieuze aanval een minuut goed had gemaakt om tot de ak klassering te komen waar hij nu ook staat…
Op 17 seconden van de huidige nummer 1 (Flipje buiten beschouwing gelaten)… Dan was hij opeens DE kanshebber. Nu staat hij ook gewoon op deze plek zonder een aanval te hebben gedaan, dus energie bespaard…
Maar nu zien we hem als een “top 5” renner…?

0
StonedCamel 25 juli 2019 om 21:28

Laten we wel wezen, vandaag was niet de dag voor Kruijswijk om all in (of bijna all in) te gaan. De klim was niet extreem zwaar, zijn belangrijkste knecht was hard op zijn kokosnoot gegaan eerder in de rit en na de top volgde een afdaling wat een van zijn zwakke punten is (je zag hem ook weer achter aan de groep hangen).
Ik denk dat de volgende 2 etappes hem beter liggen dan deze, hoewel hij vandaag gewoon een goede prestatie levert.

Overigens denk ik niet dat hij gaat winnen, maar als Flip kraakt en de rest kijkt iets te lang naar elkaar kan het ook maar zo. Tot nu toe is iedereen uit de top 5 eigenlijk al een keer de sterkste of met de sterkste geweest in een bergrit.

0
GROCERY 25 juli 2019 om 22:31

Kruis erover voor Kruijswijk alweer geen podium. Volgend jaar mag ie gaan knechten voor Dumoulin iemand die bewezen heeft een grote ronde te kunnen pakken: https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190724_00115935/dumoulin-voor-vier-jaar-naar-jumbo-visma

0
Danny81 25 juli 2019 om 23:26

Kruijswijk in goede vorm is toch echt een hele attractieve renner. Of zijn mensen nu al de aanval van vorig jaar in de tour vergeten? In de Giro heeft hij ook vaak in de aanval gereden. Maar vandaag was het puur aanhaken, hopelijk morgen een betere dag.

0
Jungle Man 26 juli 2019 om 00:10

Ben blij dat TJV ervoor heeft gekozen om kruiswijk naar de tour te sturen en niet roglic. Heeft het toch leuker gemaakt

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone