Steven Kruijswijk: “Ik moest mijn ploegmaats tot kalmte manen”

zaterdag 20 juli 2019 om 17:59
Steven Kruijswijk: “Ik moest mijn ploegmaats tot kalmte manen”

foto Cor Vos

Steven Kruijswijk reed op de Tourmalet met de besten mee omhoog. In het wiel van Julian Alaphilippe kwam hij als derde over de streep. Hij verdedigde daarmee zijn derde plaats in het klassement. Sterker, hij naderde de tweede plek van Geraint Thomas tot op 0:12.


“Ik denk dat mijn niveau aardig is, ik ben tevreden”, reageerde Kruijswijk bij de NOS. “Ik kon het niet goed inschatten. Die ploegmaten van mij reden zo hard, ik heb ze tot kalmte moeten manen. Zij gingen volle bak. Toen hadden we nog klein groepje in de laatste 500 meter. Ik ben goed gefinisht.”

De Nederlander was vol lof over zijn ploegmaats; tot diep in de finale had hij George Bennett en Laurens De Plus bij zich. “De ploeg was echt zo goed. Dat is echt mooi om te zien. Eerst doen we mee met de sprints. En nu zijn we met drie bij de laatste tien op de Tourmalet. Na het wegvallen van Wout de focus op vandaag, dat is aardig gelukt.”

“Ik ga elke dag het maximale geven. Als ik zo rij dan komt dat goed. Het kan wisselvallig zijn. Als ik deze lijn doortrek. Ik mag nu vertrouwen hebben dat ik mee ga doen om het podium.”

Dit artikel delen:

40 Reacties

vevie 20 juli 2019 om 18:06

Sterk, steven!

worldtour 20 juli 2019 om 18:13

Mooie prestatie..
Rustig en gefocust blijven dan komt de rest vanzelf

Pascal De Kooning 20 juli 2019 om 18:22

Als je deze lijn zo doortrekt sta je volgende week Zondag op het hoogste podium in Parijs Steven..!!

Wildebert 20 juli 2019 om 18:33

Iets doen ze toch erg goed. De Jumbofolder as week maar eens goed in de gaten houden, kom op mijn werk nog wel eens wat energie tekort.
Fijn dat hij en wij dit mee mogen maken. Op naar meer. Hoewel zijn ploegmaten ook weer niet te hard op kop moeten doortrekken. Maarja, Plus kan natuurlijk niet Min en Sjors kan alleen maar fors.

the student 20 juli 2019 om 21:47

De aardbeien zijn in de aanbieding….

Apemantus 20 juli 2019 om 18:34

Steven gaat nu van elke Nederlandse journalist met een microfoon te horen krijgen, “je kunt de tour winnen, je kunt nu echt de tour winnen”. Van Han Kock tot aan die pipo Filemon Wesseling. Moet verschrikkelijk irritant zijn. Stevie staat er heel mooi bij en het kan zomaar geweldig mooi uitpakken, maar laten we het aub dag per dag bekijken. En niet alvast vroegtijdig de polonaise lopen.

Wildebert 20 juli 2019 om 19:07

He-le-maal mee eens.

freirefreire 21 juli 2019 om 00:10

+1.

Mechia 21 juli 2019 om 00:58

Hij kan toch winnen?’

Michiel De Rooij 21 juli 2019 om 10:05

Pipo Filemon. Sneu hoor, zo afgeven

VerstandOpNul 20 juli 2019 om 18:45

Zowel de beklimming als het koersverloop waren wel in zijn voordeel..
Zal niet elke dag zo zijn..

TijmenCamps 20 juli 2019 om 18:52

De beklimmingen van de komende etappes zijn eigenlijk allemaal lopers of de beklimmingen zijn niet steil. Voordeel voor Stevie dus.

Gilberto 20 juli 2019 om 18:55

Benieuwd of hij het in dit geval gewoon als compliment naar zijn ploeg zegt, of dat hij echt even een moment heeft gehad dat hij heeft gezegt, jongens, iets minder hard

boehoe 20 juli 2019 om 19:02

“Ik mag nu vertrouwen hebben dat ik mee ga doen om het podium.” Dat klinkt niet echt als iemand die vol voor de tourwinst gaat. Ze moeten nu alles of niets spelen om die Flip te lozen.

Merlinappa 20 juli 2019 om 19:06

Liever dit dan zoals Yates; zeggen dat als hij een van de andere favorieten (in de Giro) was, hij bang voor zichzelf zou zijn. Om vervolgens geen enkele fuck klaar te spelen.

Romāns Vainšteins 20 juli 2019 om 19:15

Dat is gewoon Kruijswijk de beroepsmilitair. Sowieso goat het om benen en niet om hoe je iets zegt precies

TeamNL 20 juli 2019 om 19:10

Sorry… maar Kruijswijk rijdt voor een podium, terwijl hij voor de winst kan strijden. Wie bang is om te verliezen, zal nooit winnen!

Gilberto 20 juli 2019 om 19:16

Wie rijd er tegenwoordig nog wel voor de eindoverwinning? Het is allemaal loeren en consolideren..

Brummel 20 juli 2019 om 21:34

Je moet ook een beetje begrijpend lezen. Natuurlijk gaat hij voor de winst en natuurlijk gaat hij dat niet zeggen. Dan moet zijn ploeg vanaf morgen ook de koers gaan dragen.

Beter slim dan dom, zeg ik altijd maar.

Gilberto 20 juli 2019 om 22:56

Brummel, die grote mond van Bennett en de Plus dat Stevie hem wel even gaat pakken, is dan ook erg slim idd..

krypton 21 juli 2019 om 01:16

@Gilberto
Je moet geen woorden gaan verdraaien…

Gilberto 21 juli 2019 om 04:09

Krypton, ik vedraai helemaal nx hoor?

krypton 21 juli 2019 om 09:50

Jawel. “Pakt hem wel even” suggereert dat iemand arrogant heeft gedaan alsof Kruijswijk met gemak zal winnen. Dat is nogal een verdraaing van wat De Plus heeft gezegd. En Bennett heeft al niet eens gezegd dat Kruijswijk hem gaat winnen, alleen dat ie nu gelooft dat het kan.

Ruben_ 20 juli 2019 om 19:16

er zijn slechts 2 man iets beter een paar seconden

“ik denk dat mijn niveau wel aardig is”

ja. goh

Gilberto 20 juli 2019 om 19:48

Ideale Tour voor Dumoulin tot nu toe

Barry Batsbak 20 juli 2019 om 20:21

Ja inderdaad, lekker iets spannends om naar te kijken tijdens het revalideren.

Wheely 20 juli 2019 om 21:53

Lekker supporteren voor zijn toekomstige ploeg.

rennerske 20 juli 2019 om 19:53

Ploegmaats tot kalmte moeten manen. Is dat nou goed nieuws of niet? Neig naar het eerste.

Johnny7 20 juli 2019 om 20:07

Wat mij is opgevallen is dat Kruijswijk bij zo’n aankomst altijd de laatste paar 100 meter moest lossen als de mannen gingen sprinten om de overwinning en altijd nog kostbare seconden verloor. Nu kon hij gewoon meekomen en zelfs voor een aantal gasten finishen. Ziet er zeer goed uit! Keep the faith!

Romāns Vainšteins 20 juli 2019 om 20:25

Kruijswijk heeft gewoon gerede kans om te gaan winnen, daar moeten we eigenlijk allemaal even een kaarsje aan opofferen.

Retejammer dat v Aert er uit is, die had je er nu dolgraag nog bij willen hebben.

cubie 20 juli 2019 om 20:27

Ik vond Bennet wel erg sterk. Had gewoon in de top 10 kunnen staan, als hij geen oor aangenaaid was door de ploegleider(s) in die waaier etappe.

Brummel 20 juli 2019 om 21:35

Lol

the student 20 juli 2019 om 21:48

bennett komt die top10 terug in einde tour…

wilco zolderman 20 juli 2019 om 21:14

De kans is dat Kruijswijk de tour gaat winnen is natuurlijk ontzettend klein. Steengoede renner maar geen winnaar. Dat is gewoon de realiteit

Brummel 20 juli 2019 om 21:39

De kans is groter dan het ooit is geweest. Eigenlijk is van alle deelnemers de kans niet heel groot. Daarmee vergeleken is de kans voor steven relatief groot.

Maar Parijs is nog ver en met een beetje pech verlies je zo een paar minuten. Hij heeft wel echt sterke helpers die de pechfactor kunnen verkleinen.

Into 20 juli 2019 om 22:33

Hij ziet er scherp en fris uit. De ploeg doet het fantastisch en het parcours ligt hem. Podium is goed mogelijk en als hij een sterke derde week heeft mag hij zelfs over het geel dromen.

Fantastisch!

En mocht hij er toch doorheen zakken dan heeft hij gevochten voor wat hij waard is en hebben we iig een hele mooie tour gezien. Knallen Steven!

tetedelacourse 20 juli 2019 om 23:28

Hij rijdt fantastisch in ieder geval. Vorig jaar was ie erbij in de derde week, maar niet perse met overmacht. Hopelijk komt die magische derde week nu weer bovendrijven.

Wat een geweldige Tour voor deze ploeg. En wat gaaf om weer eens een kanshebber te hebben voor de hoofdprijs in de Tour.

Maar kraakt Flipke is de vraag…

S. Morgenstern 20 juli 2019 om 23:47

Hij steeg in die week nog wel twee plekken en de renners die uiteindelijk voor hem eindigen, waren daarnaast van een niveau dat dit jaar (of in 'zijn' Giro) niet aan de start lijkt te staan. Of Flipje moet dit nog een week door kunnen trekken.

Ik denk dat er een reëele kans is dat hij de komende week de beste klimmer is. Grootste bedreiging daarvoor lijkt me Bernal te worden. Of Flipje moet dit……

Tijmuh 21 juli 2019 om 01:29

Heet hij nu ook al Flipje? Hij heeft niets weg van een kersenmannetje. Ik vermoed dat Flipje nog wel tijd gaat verliezen, maar ben bang dat dit wellicht Thomas’ enige mindere dag was. We gaan het zien. De papieren voor het podium zijn zeer goed, maar er zit wellicht meer in de hoge hoed.

kielabokki 21 juli 2019 om 14:29

Wellicht zou de sprinttrein zich ook volledig in functie van Kruijswijk moeten stellen.
De dagzeges zijn er al reeds, de kans die er ligt op een eindzege is vele malen meer waard.