Steven Kruijswijk: “Goede vorm geeft vertrouwen voor de Tour”

woensdag 12 juni 2019 om 18:27

foto: Cor Vos

Nog voor alle renners goed en wel gefinisht waren in de tijdrit van de Dauphiné, zette Steven Kruijswijk al een foto van zichzelf met Wout van Aert op zijn social media. Yesssss!!! What a winner!, schreef hij erbij. Van Aert pakte weliswaar de zege, maar ook Kruijswijk bewees zich een goede dienst met de vierde plek in de daguitslag.


Kruijswijk was blij voor zijn Belgische ploegmaat, die met zijn ritzege zijn eerste overwinning op WorldTour-niveau binnenhaalde. “Het is supermooi dat hij wint. Met een tweede en derde plaats deze week zat hij er al twee keer dichtbij.” Zelf deed de Nederlander ook goede zaken. Dankzij zijn eigen optreden steeg hij liefst dertien plaatsen in het klassement, waarin hij nu vijfde staat op 0:24 van de nieuwe leider Adam Yates.

“Voor mijzelf was het ook een goede dag”, blikte Kruijswijk terug. “Ik weet dat ik goede tijdritten kan rijden en deze vierde plaats bevestigt dat. Ik ben blij dat mijn vorm goed is en dat geeft vertrouwen naar de komende dagen en zeker richting de Tour. Jammer dat ik in de tweede etappe tijd verloor, maar we staan er nu weer prima voor richting de Alpen. Ik ben blij met hoe deze dag verlopen is.”

Dit artikel delen:

32 Reacties

thorsen 12 juni 2019 om 18:35

simpel

pirazzi 12 juni 2019 om 18:39

Wie? Aha op zijn pet.

Samlambeej 12 juni 2019 om 18:42

Zou me juist grote zorgen als ik Kruiswijk was. De laatste procentjes vorm zijn er veeels te vroeg bijgekomen. Hij zat gister op 97,6%. Wellicht vandaag al op 99,3. Terwijl de andere (Yates, Thomas) op 95,8 resp. 94,2% zitten. Kijk Bardet is eigenlijk de enige die niet moet vrezen dat hij te vroeg in vorm is.

rennerske 12 juni 2019 om 18:47

Geen zorg Sam, komt goed.

madeinstars 12 juni 2019 om 18:50

Sorry hoor, maar wat een onzin. Het lijkt me overduidelijk dat Yates hier op 96,3% zit. Als je dat niet kan zien, dan weet je echt niks van fietsen.

Random wielerliefhebber. 12 juni 2019 om 19:09

Je vergeet gemakshalve even dat Yates en Bardet gewoon slechtere tijdrijders zijn als Kruijswijk.

Als er iemand te vroeg in vorm is dan is het Yates. Maar dat zal ook wel meevallen

rennerske 12 juni 2019 om 19:19

Laatste Tourtijdrit zat Yates volgens mij net voor Kruijswijk en Bardet net achter hem.

west 12 juni 2019 om 19:23

Maar wat als Kruijswijk nu op 93.78 zit en Yates op 97.12?

Niklas 12 juni 2019 om 19:53

Dit noemen ze nou lariekoek: eergisteren kwam hij nog een paar procentjes tekort en nu heeft hij een paar procentjes teveel. Kruijswijk heeft nog amper gekoerst en komt nu net van hoogte. Hij is zich net aan het inrijden, man!

Wheely 12 juni 2019 om 22:07

Kruijswijk is de enige renner wiens vormcurve in de derde week nog boven de 103,8% kan uitstijgen. Ik schat hem nu op 98,1. Maar dat is prima dus. Van Garderen mag zich wel zorgen maken met zo’n goede tijdrit.

Merlinappa 13 juni 2019 om 08:22

Maar wist je niet dat Kruijswijk door de aerodynamica van een TT-fiets zijn vormpeil in een keer omhoog kan schieten naar zo’n 98,7%? Op een normale fiets zit ie nog perfect op 95,3%, en volgens de berekeningen is dat perfect om bij de start van de tour op 99,2% te zitten, en zo in de TTT met een vormpeil van 102,7% rond te rijden en daar het geel te pakken (of Wout pakt ‘m).

Brabander 12 juni 2019 om 19:27

Ik ben absoluut geen chauvinist of fanboy, maar wat zou ik Steven graag eens iets groots gunnen. En dan zie ik ‘podium in een grote ronde’ als iets groots. Echt een steengoed renner, een topklimmer met een aardige tijdtit, maar zonder punch en absoluut geen winnaarstype. Zijn palmares is zo karig als je kijkt naar zijn motor. Toen hij die sneeuwmuur inreed in de Giro was gewoon hartverscheurend.
Hup Kruijssie

Turtlehead 12 juni 2019 om 19:29

En vergeet vorig jaar de Alpe niet. Zag je wat meer aankomen, maar was ook heroïsch!

Marik 12 juni 2019 om 19:43

+1

Vorig jaar heeft Kruijswijk pas doorgekregen hoe het is om aan te vallen. Daarmee heeft hij zichzelf opnieuw ontdekt. (Overigens mag je dit ook wel van de begeleiding verwachten, kom op, coach die jongen)
Het is een absolute klasbak die een mooie overwinning verdient.

west 12 juni 2019 om 19:59

Super off-topic, maar;

Quote:
Ik ben absoluut geen chauvinist

is wel een goeie quote als je nickname een specifieke geografische regio is…

Brabander 12 juni 2019 om 20:14

Ja. Dat heb ik dan weer wel. Maar ik heb bijvoorbeeld meer met Vlaanderen dan de Randstad bijvoorbeeld. Om maar een zijstraat te noemen. Dit is al de 2e x dat ik hierop aangesproken wordt, dus ik zal het even nader duiden ;)
Ik juich bij wielrennen niet zomaar voor elke Nederlander omdat hij/zij toevallig Nederlands is. Ik heb mijn persoonlijke voorkeuren. Ik zie bijvoorbeeld Greg Van Avermaet graag koersen. Bij de dames is Anna van der Breggen mijn favoriet. Bij Europa Cupvoetbal ben ik niet zomaar voor de Nederlandse club, omdat dat zo hoort. Die ‘Oranjekoorts’ doet me vrij weinig, met Koningsdag heb ik niets. Met de Olympische spelen daarentegen wil ik wel graag dat ‘we’ zo hoog mogelijk in de medaillespiegel eindigen.
Verder woon ik gewoon graag in Brabant. Ik zou nergens anders willen leven. En ik ben ook best wel fier op mijn provincie.
Het klinkt soms wat contradictorisch, maar zo liggen de zaken nu eenmaal:)

west 12 juni 2019 om 20:37

Heel goed, ook niks mis met een beetje chauvinisme, zolang het geen automatisme wordt.

sooike 13 juni 2019 om 10:16

Troost je met de gedachte dat er meer Brabanders zijn die maar wat trots zijn op hun provincie. Ik heb bijna de hele wereld van dichtbij mogen zien door mijn werk, maar iedere keer ben ik toch weer een beetje trots en blij als ik mijn Brabant weer binnenrijd. . Weliswaar heb ik een bescheiden optrekje in Frankrijk, maar dat kan niet tippen aan de sfeer in en rond mijn echte stekkie in Brabant. Brabant rules !
Houd deze dichtregel maar in je gedachten: “Op weg naar Brabant wordt de wereld warmer “.

elrio 12 juni 2019 om 19:30

Volgens mij liggen WvA en Kruijswijk elkaar erg goed en is dat ook een reden waarom WvA meegaat in de tour.

Samlambeej 12 juni 2019 om 20:56

Precies! Wout kwam met het handdoekje binne op de hotelkamer en Steven had het DVD'tje al op staan. Dat ze beide heel hard kunne fietsen is dan weer mooi meegenomen.

Sajarano 12 juni 2019 om 21:08

Steven had dan ook gebeld, vanuit hoogtestage city, met Zeeman om te vragen of Wout niet mee mocht naar de Tour, hè…en dat mocht :-)

the one raul 12 juni 2019 om 21:18

Nou, volgens mij is hij gewoon in vorm en is van Aert daarnaast één van de beste renners van de ploeg. Dat weinig te maken met iemand mogen, anders had steven wel zijn moeder meegenomen.

Tuubke 12 juni 2019 om 20:25

@redactie We zitten al een tijdje met Kruijswijk en Van Aert in de Dauphiné. Het filmpje over Roglic in de Giro mag onderhand wel weg.

yo-eddy 12 juni 2019 om 22:18

Yup, die eindeloos repeterende filmpjes zijn echt een enorme degradatie van deze site ….

Wheely 12 juni 2019 om 22:22

Zouden ze kicken op het aantal plays wat dit genereert ofzo? Snap anders echt niet wat het nut van zulke oude filmpjes afdraaien is…

Covadonga 12 juni 2019 om 23:12

Eens met de commentaren. Een tijdje geleden kon ik de kop van MvdP niet meer aanzien.

koos verrek 12 juni 2019 om 23:22

Ik krijg die filmpjes Nie, gebruik Brave als browser. Veel sneller, geen reclame, geen onzin, veelste beter dus

koos verrek 12 juni 2019 om 23:27

https://brave.com/bra908 deze dus

leegloper 12 juni 2019 om 23:45

Klinkt interessant, maar filtert brave misschien ook ennen weg? Dan stap ik niet over.

Wheely 13 juni 2019 om 00:08

Gebruik van Brave schijnt wel gepaard te gaan met een bijwerking die zich het beste laat omschrijven als een combinatie van Giles de la Tourette en een ernstig spraakgebrek.

koos verrek 13 juni 2019 om 00:14

Grappig jongens.. Gewoon effe proberen

kelderfan 12 juni 2019 om 23:02

Goed koppel lijken mij Kruissie en Van Aert. Wordt nog leuk deze Dauphine.