Steven Kruijswijk: “Droom van podium in de Tour”

vrijdag 28 december 2018 om 10:07

Als alles volgens plan verloopt zal Steven Kruijswijk als enige kopman namens Jumbo-Visma van start gaan in de Tour de France. Zijn grote doel is eindigen op het podium in Parijs. “Voor mij is het een droom om op het podium te geraken van de Tour of een andere grote ronde. Met wie of hoe maakt mij niet uit. Als ik er maar alles aan doe om het bereiken.”


Kruijswijk hoefde niet mijn zijn vuist op tafel te slaan om het kopmanschap af te dwingen. “De ploeg heeft eerst bekeken wie ze waar wilde inzetten en dat daarna met de renners besproken. Ik denk niet dat het een moeilijk verhaal was geweest als Primoz (Roglic, red.) ook naar de Tour (als kopman, red.) was gegaan. Als je kijkt naar het afgelopen jaar zie je dat we elkaar goed hebben aangevuld. Alleen heeft de ploeg nu gekozen; Primoz naar de Giro en dan kan ik mij mooi richten op de Tour.”

Opnieuw geen klassiekers
Om zich optimaal voor te bereiden op de Tour heeft Kruijswijk besloten de Ardennenklassiekers over te slaan. Afgelopen seizoen stond hij nog aan de start van de Waalse Pijl (63e), maar ook deze koers laat hij komend jaar schieten. “De klassiekers zijn voor mij geen doel en wij hebben daar nu andere jongens voor. Het onderbreekt vaak meer mijn trainingsperiode en zijn voor mij geen meerwaarde.”

Wedstrijdprogramma
flag-es Ruta del Sol
flag-es Ronde van Catalonië
flag-ch Ronde van Romandië
Hoogtestage
flag-fr Critérium du Dauphiné
flag-fr Tour de France
flag-es Vuelta a España

Dit artikel delen:

30 Reacties

Martin Bergstra 28 december 2018 om 10:11

Go Stevie
Big Dreams.

jvh93 28 december 2018 om 10:25

licht ander schema als dit jaar, maar voor de rest grotendeels zelfde insteek. Hoop enorm dat de jumboys de tour weer geel kunnen kleuren komend jaar

Martino87 28 december 2018 om 10:27

Ik zie het niet snel gebeuren.

Kan nog steeds ziek worden van de giro die hij heeft weggegeven. Ruim 2,5 week heersen en het dan zo weggeven. Vrees dat hij nooit meer zo’n kans krijgt.

Jeff 28 december 2018 om 10:44

Dat was idd zo jammer. Alleen daarom al gun ik hem z’n tour-podium.

Romāns Vainšteins 28 december 2018 om 11:24

Het past eigenlijk, evenals die op 1 sec verloren klimTT van Motorforov en de 4:00 inzinking op l’Alpe, wel goed bij de renner Kruijswijk.

Geweldige niet-winnaar is het.

Rico. 28 december 2018 om 11:27

4:00 inzinking…., serieus???

Brabander 28 december 2018 om 11:45

Idem, idem en idem.
1 van de beste, zo niet de beste niet-winnende ronderenner van zijn generatie. Die sneeuwmuur in de Giro staat ook nog in mijn geheugen gegrift. Toch wel de grootste deceptie die ik ooit heb ervaren in bijna 30 jaar koers volgen

Romāns Vainšteins 28 december 2018 om 12:02

Ik doe altijd alles op gehuegen maar volgens mij kwam Kruijswijk met pakweg 4:11 aan op de eerste hellende stukken van de Alp. Ik dacht toen bingo hoor, jammer dat het er niet van kwam.

Kwibus 28 december 2018 om 13:57

Hij reed al 60km alleen, daar waar de favorieten achter hun knechten zaten. Inzinking is het dan niet, alhoewel ook ik dacht dat het lukte alhoewel hij heel snel veel tijd verloor in het dal al geen goed teken was.

Niklas 28 december 2018 om 14:02

Gelukkig heeft Stevie een topsportmentaliteit!

Samlambeej 28 december 2018 om 10:28

Mooi he, dat is wat hem het lef gaf om zo te gaan zoals in de etappe naar alpe d’huez.
Hij voelde het podium wenken. Met die motivatie kan het. Go Stevie !

vanSpringel 28 december 2018 om 10:50

Het moet ergens beginnen. Visualiseren is ook een vorm van training.

Jungle Man 28 december 2018 om 10:53

Kruissie gun ik het altijd wel. Hij schuwt de aanval niet. Helaas is ie niet zo explosief als een springveer.

Reet Zweet 28 december 2018 om 10:57

Mooi dat hij het wilt proberen, maar ik vrees dat er sterkere kandidaten zijn! Ook voor hem jammer dat er zo weinig tijdritkm’s zijn!

rahimns 28 december 2018 om 11:17

Helemaal niet jammer… hij is nu eenmaal geen tijdrijder. Hij wint dan misschien wat op de Fransen maar verliest gewoon 1,5 minuut op mannen Dumoulin, Thomas en Froome. Zelfs Adam Yates heeft hem vorig jaar verslagen in een tijdrit. Deze tour is hem op het lijf geschreven… met vooral in de laatste week lange beklimmingen tot 2000 meter. Ik zie hem mits goed voorbereid, fris en gezond ver komen.

tendam 28 december 2018 om 12:56

@rahimns
Kruijswijk deed het aan het einde van die tijdrit rustig aan, er viel voor hem niks meer te winnen. Dus dat is geen graadmeter.

Jean Dumas 28 december 2018 om 10:59

De aanhouder wint.

josemanuelfuente 28 december 2018 om 11:34

Die aanval op de alpe doet mij nog altijd meer dan de 2e plaats van TdM, waarom weet ik eigenlijk niet.

Romāns Vainšteins 28 december 2018 om 12:11

Omdat dat mooi wielrennen was zoals het puur bedoeld is.

FDJ 28 december 2018 om 12:59

De aanval van Dumoulin de dag ervoor was ook niet verkeerd. Iets minder ver van de streep, maar hij heeft daar wel een hele stevige basis kunnen zetten door iedereen behalve Sky flink op achterstand te zetten.

We kunnen op beide Nederlanders in de afgelopen Tour trots zijn.

kielabokki 28 december 2018 om 11:46

Zijn heldenstatus verdient een bekroning. Vooral voor hemzelf.

assen 28 december 2018 om 12:08

Aan zijn programma zal het niet liggen, dat is perfect afgestemd op een ronderenner en strijkijzer als Kruissie

Plavka 28 december 2018 om 12:27

Sastre heeft er als niet winnaar ook jaren over gedaan, en toch lukte het op het moment dat het kon. Niet opgeven!

tendam 28 december 2018 om 13:00

Kruijswijk wordt eigenlijk standaard onderschat, daar kan hij z’n voordeel mee doen. Die etappe naar de Alpe was natuurlijk gekkenwerk, maar als je ziet hoe hij die toch niet misselijke kopgroep daar op minuten reed denk ik niet dat veel renners hem dat kunnen nadoen. Beetje Contador-achtig was het, maar dan zonder een ploeg in steun.

kelderfan 28 december 2018 om 14:26

Volgens mij heeft Gesink wel een bijdrage geleverd aan die geweldige aanval. Jammer dat het net te lang en te zwaar was voor Steven Kruijswijk.

girardengo 28 december 2018 om 16:37

Hij had in het dal naar de Alpe renners in steun bij zich moeten hebben, dan had hij ver kunnen komen. Nu moest hij zich daar leeg rijden.

KnightBiker 28 december 2018 om 16:51

Als Gesink zijnde, ook ooit 5e in de Tour, had hij met Kruijswijk over de top van de Croix de Fer moeten komen, dan was het wellicht anders afgelopen met de befaamde Alp’Huez etappe. Gesink had dat moeten kunnen om daarna het dal voor zijn rekening te nemen.

tendam 28 december 2018 om 17:02

Valverde, Barguil en Alaphilippe konden ook niet volgen. Kruijswijk was eigenlijk gewoon te sterk die dag.

kelderfan 28 december 2018 om 17:03

Nu heeft Kruijswijk wel Bennett, Gesink en Roglic erbij; is dat genoeg om verder te rijken.

Sonsbach Allstars 28 december 2018 om 20:42

Parcours moet m liggen. Ben alleen bang dat in de TTT flinke schade gaat oplopen.