Steven Kruijswijk: “Dit overtreft onze doelen”

zondag 28 juli 2019 om 08:57
Steven Kruijswijk: “Dit overtreft onze doelen”

foto: Cor Vos

Zonder pech mag Steven Kruijswijk zich vanavond melden voor het eindpodium van de Tour de France. De Nederlander van Jumbo-Visma staat naast Egan Bernal en Geraint Thomas op de derde plek. “Dat was nu het maximaal haalbare.”


De vreugde is groot, al laat hij dat niet zien in uiterlijk vertoon. De Brabander oogt nuchter, zoals hij al heel de Tour de France is. Maar dat hij trots is op zijn podiumplek in de grootste wielerkoers die er is, mag duidelijk zijn. Hij moest er wel nog alle registers voor opentrekken om in de voorlaatste rit van de vierde plek een derde plek te maken. In de meer dan dertig kilometer lange slotklim naar Val Thorens slaagde hij erin om over Julian Alaphilippe heen te springen in het algemeen klassement.

“Het was heel spannend voor mij tot het laatste moment. Gelukkig heb ik het tot de finish kunnen volhouden. Je zag dat iedereen aan de limiet zat. Voor mij is het perfect om zo af te sluiten”, zei hij gisteren na afloop van de persconferentie.

De rit naar Val Thorens werd ook ingekort. Baalde je daarvan?
“Je weet dat het kan gebeuren, dus dan moet je het daar mee doen. Het is aan ons om een plan te maken en daar vol voor te gaan en dat hebben we gedaan. De ingekorte rit was niet eens in mijn nadeel. Eén klim heel hard oprijden kan ik wel en zeker zo’n lange. Dat bleek ook dus voor mij was dit prima.”

Je gaat derde worden in de Tour. Voelt dit als eindelijk die podiumplek in een grote ronde behalen?
“Eigenlijk wel, ja. Vorig jaar zat ik er dicht tegenaan (vierde in de Vuelta, red.) en dan ben je er wel een beetje tegenaan aan het hikken en ga je toch forceren om het een keer waar te maken. Om een keer, vooral voor mezelf, iets tastbaars te hebben met een podiumplek en dat het dan lukt in de Tour maakt het des te mooier. Als je moet kiezen, ga je voor een podiumplek in de Tour, dat is het hoogst haalbare en dat is nu gelukt.”

Zet je met deze podiumplek ook een streep onder de gemiste winst in de Giro d’Italia van 2016?
“Die Giro achtervolgt de media denk ik meer dan mijzelf. We weten allemaal wat er toen is gebeurd en dat heb ik al lang afgesloten.” (Kruijswijk verloor de roze leiderstrui door een val in afdaling van de Colle dell’Agnello, red.)

“Ik had al laten zien dat dat het geen once in a lifetime opportunity was om een grote ronde goed te rijden. De laatste jaren heb ik laten zien altijd mee te doen met de besten en dat is waarvoor ik fiets, waardoor ik er plezier in heb. Aan het begin van het jaar heb ik een doel gesteld en het is zeer bevredigend dat ik het nu voltooi.”

“Het was makkelijk om na die Giro te zeggen: dit gaat niet meer lukken. In 2017 ging het helemaal niet zoals ik wilde, maar ik voelde gewoon dat het erin zit. Als sporter wil je het maximale bereiken en de lat voor jezelf steeds hoger leggen, want de bewijsdrang naar mezelf is nog groter dan die naar de buitenwereld toe.”

Laurens De Plus was van goudwaarde voor Steven Kruijswijk – foto: Cor Vos

Die bewijsdrang zal niet verdwijnen…
“Voor de komende maand wel even. (lacht). Voorlopig is de planning dat ik naar de Vuelta ga. Ik denk wel dat je mij daar gaat zien. Vorig jaar ging het ook goed. Maar eerst wil ik hier van genieten en over een week ga ik rustig mijn gedachten verzetten richting de Vuelta en met de ploeg kijken wat de ambities zijn. Ik ga nu niet zeggen dat ik voor de overwinning in de Vuelta ga.”

Als je heel de Tour bekijkt is de derde plek dan het hoogst haalbare?
“Uiteindelijk wel, ja. Ik denk dat ik vanaf het begin een heel constant niveau heb gehaald. Het eerste gedeelte van de Tour ben ik heel goed doorgekomen met de ploeg, waarin we veel gewonnen hebben terwijl mijn gedeelte nog moest komen. Daarna heb ik een heel steady level laten zien. Dat is ook nodig in die drie weken.”

“Bij Bernal zag je in de laatste week dat hij bergop echt de sterkste was en Thomas kraak je ook niet zomaar. Derde was nu het maximaal haalbare. Zeker als je kijkt naar de ingekorte rit van vrijdag en hier op Val Thorens moet je het ook nemen zoals het komt. Ik heb het maximale eruit gehaald.”

Je oogt heel rustig en nuchter, maar wat doet deze podiumplek met je?
“Ik had natuurlijk de nodige spanning, want vanochtend stond ik nog vierde. Het spookt dan wel door je hoofd van ‘ik zal er toch niet weer naast vallen’. Als dat zou gebeuren, wilde ik mezelf niks kunnen verwijten. De opluchting aan de finish was wel heel groot als je hoort dat je gewoon derde bent. Dat ik op het podium mag staan.”

Die emoties waren ook bij Laurens De Plus te zien.
“Laurens is een emotionele jongen en dat zie je dan ook. Het is echt een superkerel. Hij baalde ervan in de Giro niet van waarde te kunnen zijn, zoals hij nu is geweest in de Tour. Achteraf ben ik heel blij dat hij daar ziek is geworden en nu van grote waarde voor mij kon zijn. Die jongen zet zich voor 110% in voor ploeg, geen eigenbelang, maar echt puur voor het resultaat. Dankzij hem sta ik hier op het podium.”

De Tour is ongekend succesvol voor Jumbo-Visma. Onder andere vier ritzeges, twee dagen gele trui en een derde plek in het eindklassement.
“Dit overtreft onze doelen. We kwamen hier met veel ambities, uitgesproken ambities ook. Dat moet je maar waar zien te maken. Deze Tour hebben we als ploeg echt kleur gegeven. Elke dag hebben we meegedaan. Hier mogen wij zeker trots op zijn.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

Johnny7 28 juli 2019 om 09:03

Steven is echt een topper! Na die Giro van 2016 dit nog presteren echt respect. En respect voor de ploeg dat ze hem de ondersteuning geven die hij verdiend. Niet alleen dit jaar maar ook al vorig jaar.

coenj 28 juli 2019 om 09:11

2020 weer Giro? Ik hoop het

Arry1337 28 juli 2019 om 09:15

Hoezo lelijke foto >.<

katerkop 28 juli 2019 om 09:45

Haha idd. @redactie, svp een andere foto

attickfan 28 juli 2019 om 09:46

Lijkt op Uran.

Apemantus 28 juli 2019 om 09:30

Ik vind deze 3e plek vooral heel mooi voor TJV. Bovenop de gewonnen etappes is het een testimonium voor hoe goed deze ploeg bezig is.

Niemand lacht nog om deze ploeg, het is een absoluut topteam dat alleen nog maar beter gaat worden. En de gele Jumbo Visma trui is intussen het meest herkenbare shirtje in het peloton.

Chapeau!

Errit 28 juli 2019 om 09:33

Volledig met je eens

Wheely 28 juli 2019 om 09:38

Ja de ploeg gaat echt fantastisch. Podium Giro, podium Tour. In beide rondes ritten gewonnen en de leiderstrui aangehad. Opeens horen ze bij de top!

katerkop 28 juli 2019 om 09:44

Kruijswijk heeft precies verwoord hoe het is. Dit is een supertour voor hem en TJV met maximaal resultaat. Hopelijk vanavond nog een vijfde etappe en dan hebben ze daarin ook een nieuw record.

sooike 28 juli 2019 om 10:02

Van het “lachertje” in het peloton uitgegroeid tot een van de toonaangevende ploegen in etappekoersen. Dit ondanks een soms fors blunderende ploegleiding. De Plus een aangename verrassing. Misschien volgend seizoen eens voor eigen kansen laten gaan of wordt hij een tweede Wout Poels?

bartje 28 juli 2019 om 10:06

Ik denk dat Niermann het verschil maakt. Vrijwel steeds weet de ploeg beter te presteren, een tactisch geintje uit te halen, zelfverzekerder op te treden als hij in de wagen zit.

bartje 28 juli 2019 om 10:03

tof dat er op deze site ook mensen zijn die de topprestatie van Steven en al helemaal Jumbo Visma deze tour als ploeg hebben neergezet op waarde weten te schatten.

Ik vond de reacties van gisteren vaak beneden alle peil. Vijf pagina’s gebrul van toetsenklappers. Anti supporters! Ik ga vanmiddag eens lekker onder een oude plataan zitten, TV aansluiten, biertje erbij, hopelijk een machtige sprint zien en dan een podium op zo’n beetje de meest indrukwekkende lokatie bekijken, waar aan dat podium een hele kudde vliegtuigen, een giga menigte, en miljoenen mensen via TV hulde betuigen.

Diepe buiging!

Merlinappa 28 juli 2019 om 10:28

Als je dat vanmiddag doet ben je er nogal vroeg bij, de finish zal iets voor tienen zijn ;)
Maar ik zeg proost!

Ligthning 28 juli 2019 om 13:54

@bartje

Wat jij beneden peil vindt, is enkel objectieve waarneming. Kruijswijk heeft geen enkele inspanning gedaan of enig risico genomen om nog beter te presteren. Niet beter kunnen ? Geen enkel probleem, is niets om zich over te schamen. Maar ga dan niet de hele Tour verkondigen dat je je dag afwacht, dat je later in de Tour zal toeslaan. Met als absoluut dieptepunt vrijdagavond. Door te verklaren dat hij even zou toegeslagen hebben op de klim naar Tignes maar dat niet kon door de neutralisatie. Hij beweerde zelfs dat hij tijd genomen zou hebben op de rechtstreekse concurrenten op de Iseran, indien op voorhand geweten was dat op de top de tijdsopname zou plaatsvinden. Kruijswijk is tijdens deze Tour welgeteld tweemaal voor enkele seconden te zien geweest toen hij enkele seconden harder trapte om van achter de rug van de concurrenten uit te komen. Om zich even snel weer te verschuilen.
Als je dan ook rekening houdt met de tijdswinst door de ploegentijdrit en het tijdsverlies van diverse concurrenten in de waaierrit, dan mag gesteld worden dat Kruijswijk intrinsiek niet tot de vijf besten hoorde.
Toch proficiat voor Kruijswijk voor de derde plaats. Maar graag ook meer bescheidenheid en zelfkennis.

Jooop 28 juli 2019 om 14:46

@Lightning. De manier waarop je de woorden van Kruijswijk uitlegt maakt al duidelijk dat je vooral negatief wilt zijn in plaats van je eigen geclaimde objectiviteit.

Intrinsiek de beste is nietszeggend want is op geen enkele manier objectief te maken. Jouw interpretatie maakt al duidelijk dat je objectief wilt bekijken. Wielrennen vindt plaats in ploegen. Er is dus geen enkele reden om de TTT buiten beschouwing te laten. Waaierrijden hoort ook bij het wielrennen. Waarom zou je die twee etappes buiten beschouwing laten? Daarnaast heeft hij in de ITT tijd gepakt op de meeste kassementsrijders en heeft hij nauwelijks zwakke momenten bergop gehad. Intrinsiek bij de beste vijf vind ik nietszeggend. Volgens de enige objectieve maatstaf is hij als derde geëindigd.

josi 28 juli 2019 om 10:04

5e in de Tour ’18, 4e in de Vuelta ’18, 3e in de Tour ’19… mooi rijtje. Alle respect voor hem en het zij hem gegund dat het nu wel eens een keer zijn kant op valt. Volgend jaar wellicht weer eens de Giro en hopelijk ooit nog eens een ritzege in een grote ronde.

bartp25 28 juli 2019 om 10:19

Ben nu wel benieuwd naar de Vuelta. Kruijswijk Benett en Roglic. Alle 3 verdienen ze het om kopman te zijn. Ik denk dat als Roglic er voor kiest om voor het ak te gaan hij de meeste kans heeft om te winnen.

Jungle Man 28 juli 2019 om 10:51

Rogic zou inderdaad het meest logisch zijn als kopman voor de Vuelta. Is gewoon een klasbak. Het nadeel van Roglic is dat om een of andere manier deze renner mij, en menig ander, totaal niet aanspreekt itt tot Bennett.

Piet 28 juli 2019 om 13:58

Ik denk dat je een grote ronde tegenwoordig met 2 kopmannen in moet gaan wil je het podium halen, Ineos bewijst dit al jaren. 2 kopmannen en een trein superknechten.

skylimit 28 juli 2019 om 10:28

Gefeliciteerd met de podiumplek. De uitspraak 1 berg hard oprijden kan ik wel, raakt kant noch wal. Nibali reed bijna net zo hard de berg op in zijn eentje.
Er werd gewoon een heel strak tempo gereden, maar meer ook niet helaas.
Nee, de echte “rasklimmer” Kruijswijk heb ik niet gezien deze tour en dat is jammer.
Met iets meer lef en gogme had hij er meer uit kunnen halen, ja fans ik weet het hij had ook weer naast het podium kunnen grijpen.
Hopelijk krijgt hij nog een kans op meer, maar de jaren gaan ook tellen en makkelijker gaat het zeker niet worden.

Emergo 28 juli 2019 om 10:42

Je zin: “de uitspraak………in zijn eentje” raakt eerder kant noch wal, bovendien wat is het meerdere van een heel strak tempo?? Een super strak tempo of een moordend tempo ?? En dan nog, hoe ziet de “rasklimmer” er in jouw beleving uit ??
Derde in de Tour, wat verwacht je meer en beter gezien de concurrentie.

Jooop 28 juli 2019 om 11:53

Er zaten genoeg rasklimmers in de groep die weg hadden willen rijden als ze hadden gekund. Buchmann, Landa, Quintana. Niemand die iets kon tot de laatste kilometer. Zou het tempo dan toch niet moordend geweest zijn?

Piet 28 juli 2019 om 13:52

Quote Landa:

Over laatste bergrit: “Niemand had de benen om aan te vallen”
Ook in de laatste Alpenetappe zagen we geen echte aanval van Landa, al versnelde hij wel in de laatste kilometer. “Het was een hele zware dag, aangezien er een verstikkend tempo werd opgelegd vanaf de voet van de slotklim. Niemand had de benen om aan te vallen”, aldus Landa, de nummer drie van Val Thorens.

Scott Sunderland 28 juli 2019 om 10:46

Ik ben vooral onder de indruk van het collectief Jumbo. Als team hebben ze geschitterd. Kruijswijk en Groenewegen waren de aangewezen kopmannen die hebben gedaan wat er van ze verwacht werd.

Ik had niet gedacht dat Kruijswijk het podium kon halen nog. Top tien natuurlijk wel. Super knap en dit was het maximaal haalbare resultaat voor hem.

Het meest onder de indruk was ik desondanks door de “helpers”. Met name Van Aert, De Plus, Bennett en Teunissen waren super. Echt super.

Ik ben vaak kritisch op mensen hier die in Kruijswijk een Tourwinnaar zien. Ik geloof echt dat hij dat niet is. Maar wel een zeer goede renner en een erg sympathieke en heerlijk bescheiden kerel.

Jungle Man 28 juli 2019 om 10:54

+1
Inderdaad is het enorm knap dat TJV op 2 fronten heft meegedaan om de knikkers.
Hetzelfde geld voor DQS.
Jammer dat Sunweb zo is afgehaakt. vorig jaar was het een en al hosanna omtrent hun aanpak, en nu….

Maenhout 28 juli 2019 om 11:22

Kruijswijk heeft inderdaad net niet de kwaliteiten om in een “normale” wedstrijd als eerste te eindigen, helaas. Prachtig voor een mooi klassement, overal bij de besten horen, maar er is niets waarin hij excelleert en hij mist nu eenmaal de punch om seconden te sprokkelen – anders was hij nog vóór Thomas geëindigd ook.

Bazzz 28 juli 2019 om 10:52

Heel knap gedaan. Echt een diepe buiging voor deze prestatie, maximaal haalbare eruit weten te halen, gezien zijn kwaliteiten.

Vind het zelf wel bijzonder dat ze bij de tour de jour weer aankaarten dat hij de Giro al een keer gewonnen heeft (feitelijk verloren door de val)

Dan zou je ook kunnen zeggen dat hij nu 4e is geworden en Pinot dit jaar podium heeft gereden.
Daarnaast zijn er in de afgelopen jaren zoveel renners die er goed voor stonden uiteindelijk uitgevallen door pech. Vind dat persoonlijk echt van die dooddoeners, waarbij ze erg chauvinistisch naar de Nederlander kijken, maar in dit geval het podium wel als podium zien. Daarnaast duurt een grote ronde 3 weken en is hij zelf gevallen in desbetreffende Giro, wat vaker voorkomt bij mindere dalers.

Brabander 28 juli 2019 om 11:17

Ja. Dat is mijns inziens ook echt flauwekul. Hij lag op ramkoers om de Giro te winnen. En dat is het. Zo krijgen we wel erg veel winnaars

Jooop 28 juli 2019 om 12:01

Zie zelden iemand zeggen dat Kruijswijk die giro gewonnen heeft. Alleen dat hij op koers lag om die koers te winnen. Wat me realistischer lijkt dan dat Pinot deze tour ging winnen.

krypton 28 juli 2019 om 12:18

Het aantal gevallen van klassementsrenners die in de leiderstrui in etappe 19 vallen en zo hun trui verliezen is wel extreem klein hoor…

Eljorro 28 juli 2019 om 13:27

Klopt. De val was zijn eigen schuld. Dit soort zaken horen er helaas bij. Maar het was wel eeuwig zonde.

Lionel Gesink 28 juli 2019 om 11:02

Ik denk dat Kruijswijk het maximale eruit gehaald heeft. Hij komt gewoon net wat % te kort om echt aanspraak te maken op de Tour winst. Hij zal zich de komende 2 jaar gewoon weer moeten focussen op de Giro en vervolgens in de Tour knechten voor Dumoulin en Roglic.

Brabander 28 juli 2019 om 11:23

‘G’ was nu ook niet echt significant beter. Pinot daarentegen leek dat wel. Dus hij staat wel op zijn plek. Ondanks zijn schamele palmares hoort hij toch wel bij de beste ronderenners van het moment. Stabiel, zonder echte uitschieters. Prima klimmer, zeer degelijke tijdrit. Je rijdt hem er amper af. Maar andersom is dat ook een moeilijk verhaal. Maar chapeau voor Stevie. Als iemand de gunfactor heeft bij mij, is hij het wel

Maenhout 28 juli 2019 om 11:29

@Brabander Pinot had niet door dat het een wedstrijd is die drie weken duurt.

Bazzz 28 juli 2019 om 11:42

@Maenhout
Wat een bullshit opmerking, omdat je dat nooit zal weten.

Schollekop 28 juli 2019 om 13:10

Lekker bekkie. Wie was die fotograaf?

girardengo 28 juli 2019 om 14:08

De naam staat eronder.