Steven de Jongh wijst ook naar Evenepoel na touché met Kirsch: “Had voor zich moeten kijken”
woensdag 10 mei 2023 om 18:35

Steven de Jongh wijst ook naar Evenepoel na touché met Kirsch: “Had voor zich moeten kijken”

Alex Kirsch meldde zich na afloop van de vijfde etappe van de Giro d’Italia bij de ploegbus van Soudal Quick-Step, omdat hij in aanraking kwam met Remco Evenepoel bij diens tweede valpartij. De Luxemburger excuseerde zich voor de touché, maar volgens Trek-Segafredo-ploegleider Steven de Jongh had dat niet gehoeven. “Ik snap de frustratie van Remco”, zegt De Jongh tegen Het Laatste Nieuws.

“Kirsch reed op kop om de sprint voor Mads Pedersen aan te trekken”, vertelt De Jongh over de finale van de incidentrijke rit naar Salerno. “Zijn werk zat erop en hij week uit naar rechts. Remco keek op dat moment naar links, waardoor hij Alex niet zag en zijn achterwiel aantikte. Een jammere val en ik snap de frustratie van Remco, maar hij had gewoon voor zich moeten kijken.”

Evenepoel kwam in de vijfde etappe twee keer ten val. Omdat de laatste crash in de laatste drie kilometer gebeurde, verloor hij geen tijd in het algemeen klassement. Soudal Quick-Step heeft laten weten dat er nog wel onderzoek naar breuken gedaan gaat worden naar de schade bij de wereldkampioen en nummer twee van het algemeen klassement.

RIDE Magazine
23 Reacties
10-05-2023 18:43
Dan kent Steven de Evenepoelitie nog niet.
    10-05-2023 18:43
    Hahaha inderdaad, tegenwoordig bekend als de E-politie.
10-05-2023 19:14
Kelderman werd geroosterd toen hij in maart naar links keek en rechts tegen een renner reed. Kelderman hield daarbij zijn lijn en Evenpoel vandaag niet. Domme actie van een AK renner in de laatste 3km.
    10-05-2023 19:21
    Het zijn allebei geen uitblinkers in stuurvastheid.
    10-05-2023 19:50
    Verschil is wel dat Kelderman in zo'n situatie vrijwel altijd direct moet afstappen..
10-05-2023 19:17
Ik schreef laatst al dat het maar de vraag is wat Evenepoel doet tussen mannen als Pedersen, Groves en hun leadout mensen. Dat is hopen op geen tijdverlies maar ook vragen om problemen. Zeker in deze nattigheid.

Je kunt hier de Giro niet winnen maar wel verliezen.
    10-05-2023 19:57
    @TafkaM
    Wat is laatst? Hoeveel accounts moeten we daarvoor terug in de tijd?
    10-05-2023 20:08
    Gewoon de tweede etappe. Daar waar Daan Hoole viel en Evenepoel en Ballerini nog goed weg kwamen na het duwtje van Groves.
10-05-2023 19:00
Ongelukkige valpartij. Beetje zoals op de snelweg als je naar rechts wilt en tegelijkertijd iemand naar links met strook ertussen. Gelukkig gaat het meestal goed en zie je elkaar op tijd. Zie hier niet echt een schuldige.
10-05-2023 21:00
Steven heeft helemaal gelijk. Remco is een fantastische coureur alleen hij stuurt als een oud wijf. En hij moet is stoppen steeds naar andere te wijzen als die op ze klote gaat. Vorig jaar gaf hij Gianni Vermeersch de schuld. Remco maakt ze eigen zelf belachelijk.
10-05-2023 18:59
Kwam Kirsch niet van achteruit? Remco schrikt van Pedersen die naar voor gaat en daardoor kijkt Remco naar achter en wijkt hij uit naar rechts. Op dat moment schiet Kirsch ook naar voor om zijn kopman bij te staan. Ongelukkige samenloop van omstandigheden waar je niemand echt de schuld van kan geven
10-05-2023 19:57
Bij een echt vlakke aankomst de tijd op 10 km vastklikken. Daarna de sprintploegen laten gaan.
    10-05-2023 20:30
    Kan misschien wel een idee zijn, Sprintersploegen komen vaak pas naar voren rond zo'n 8 km van de finish, dus heb je 2 km om te wisselen met de klassementsploegen. Moeten ze vluchters dan maar wat vlugger inrekenen, kopgroep haalt zeker in het begin (wanneer de ritten vaak het gevaarlijkst zijn) nauwelijks de 20 km. Dan gaan er waarschijnlijk wel situaties zijn met bv een oplopend stuk op 2 km van de finish zoals die rit waar Roglic op zijn plaat ging na botsing met Wright in de Vuelta vorig jaar waarbij er discussie kan zijn, maar dan toch al heel wat problemen minder.
    10-05-2023 20:55
    Leuk idee. Maar wat ga je dan doen bijvoorbeeld als een goede renner als Roglic elf km voor de meet valt, een minuutje verliest, maar het toch nog dichtrijdt en op de meet nog tien seconden achterstand heeft. Een minuut achterstand aan zijn broek lappen ? Of tien seconden ? Hoe ga je dat administratief beheersen ? Of ga je valpartijen drie km voor de tien km ook nog neutraliseren ? Alle gekheid op een stokje om je te duiden dat het echt niet makkelijk is. De koers teruggeven in een grote ronde aan die waarvoor hij is in het leven geroepen zou ook een optie zijn door cowboys te weren. Ronderenners komen toch ook niet in de weg rijden op de piste ?
    10-05-2023 21:04
    @Griekgriek
    Vroeger had je nog een type als Jelle Nijdam. Die in de laatste km demarreerde en daarmee tijdwinst kon boeken. En dat kan vroeg in een grote ronde goed zijn voor geel of roze. Hoe ga je daar dan mee om?

    In mijn ogen ligt de finish bij de finish. En niet op 3 of 10 km. Maar klassementsrenners lopen te wringen om niets te verliezen, maar de kans dat ze daardoor alles verliezen wordt een stuk groter.

    Laat het over aan de sprintersploegen en je hebt 3-4 ploegen die zich dringen om op kop te rijden. Nu heb je 10 ploegen die dat proberen. Chaos verzekerd.
    10-05-2023 22:10
    @Marcus Aurelius
    ‘Valpartijen drie kilometer voor de tien kilometer’, dat smeekt om de dertien-kilometer-regel. Bekt behoorlijk goed, en als we dan een zwarte kat i.p.v. een zwerfhond kunnen regelen, zijn we er helemaal…
10-05-2023 19:09
Zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden, weinig zin om hier een schuldige te willen aanwijzen.
    10-05-2023 19:58
    @Whyze Katje Zelft José de Cauwer wijst eerder Evenepoel aan als de veroorzaker. Alleen SQS 'er wijst direct Kirsch aan als schuldige.
    10-05-2023 21:05
    En de huisgeit...
10-05-2023 21:44
Volgens mij is de analyse vrij eenvoudig; ‘Een race-incident’ ofwel een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Eddy zit te slapen en de twee trek renners bewegen precies op dat moment voor hem langs. 99/100 gaat dit goed, soms niet.
10-05-2023 22:16
Gewoon geen sprintersetappes meer.
Oersaai en als het toch spectaculair is, komt het door valpartijen en zit iedereen te klagen.
10-05-2023 18:52
“Zijn werk zat erop en hij week uit naar rechts. Remco keek op dat moment naar links, waardoor hij Alex niet zag en zijn achterwiel aantikte.”
Ik mag Steven de Jongh graag, maar dit is echt onzin als je de beelden bekijkt. Kirsch spoedt zich juist naar voren om Pedersen nog van dienst te kunnen zijn, en wijkt uit naar links, terwijl Evenepoel juist naar rechts stuurt.
Ongelukkig race-incident. De Jongh heeft gelijk dat Evenepoel voor zich moet kijken als hij naar rechts uitwijkt, maar Kirsch komt wel behoorlijk scherp naar links. Hopelijk valt voor iedereen de schade mee.
    10-05-2023 20:34
    Inderdaad Kirsch maakt een fout, spurt niet rechtdoor. Maar Remco zwalkt ook naar rechts als een afgestoten trap van een derderangstrein. Waarom ?? Waarom niet veilig gewoon rechtdoor rijden op 90% ? Hetgeen dat Steven zegt, raakt natuurlijk kant noch wal. Nog niet geanalyseerd uiteraard, anders zou hij zoiets niet zeggen.
    Je analyse is 100% correct, dus waarom een sul je een minnetje heeft toegedicht voor je bijdrage begrijp ik niet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine