Steven de Jongh wijst ook naar Evenepoel na touché met Kirsch: “Had voor zich moeten kijken”
Alex Kirsch meldde zich na afloop van de vijfde etappe van de Giro d’Italia bij de ploegbus van Soudal Quick-Step, omdat hij in aanraking kwam met Remco Evenepoel bij diens tweede valpartij. De Luxemburger excuseerde zich voor de touché, maar volgens Trek-Segafredo-ploegleider Steven de Jongh had dat niet gehoeven. “Ik snap de frustratie van Remco”, zegt De Jongh tegen Het Laatste Nieuws.
“Kirsch reed op kop om de sprint voor Mads Pedersen aan te trekken”, vertelt De Jongh over de finale van de incidentrijke rit naar Salerno. “Zijn werk zat erop en hij week uit naar rechts. Remco keek op dat moment naar links, waardoor hij Alex niet zag en zijn achterwiel aantikte. Een jammere val en ik snap de frustratie van Remco, maar hij had gewoon voor zich moeten kijken.”
Evenepoel kwam in de vijfde etappe twee keer ten val. Omdat de laatste crash in de laatste drie kilometer gebeurde, verloor hij geen tijd in het algemeen klassement. Soudal Quick-Step heeft laten weten dat er nog wel onderzoek naar breuken gedaan gaat worden naar de schade bij de wereldkampioen en nummer twee van het algemeen klassement.
Je kunt hier de Giro niet winnen maar wel verliezen.
Wat is laatst? Hoeveel accounts moeten we daarvoor terug in de tijd?
Vroeger had je nog een type als Jelle Nijdam. Die in de laatste km demarreerde en daarmee tijdwinst kon boeken. En dat kan vroeg in een grote ronde goed zijn voor geel of roze. Hoe ga je daar dan mee om?
In mijn ogen ligt de finish bij de finish. En niet op 3 of 10 km. Maar klassementsrenners lopen te wringen om niets te verliezen, maar de kans dat ze daardoor alles verliezen wordt een stuk groter.
Laat het over aan de sprintersploegen en je hebt 3-4 ploegen die zich dringen om op kop te rijden. Nu heb je 10 ploegen die dat proberen. Chaos verzekerd.
‘Valpartijen drie kilometer voor de tien kilometer’, dat smeekt om de dertien-kilometer-regel. Bekt behoorlijk goed, en als we dan een zwarte kat i.p.v. een zwerfhond kunnen regelen, zijn we er helemaal…
Oersaai en als het toch spectaculair is, komt het door valpartijen en zit iedereen te klagen.
Ik mag Steven de Jongh graag, maar dit is echt onzin als je de beelden bekijkt. Kirsch spoedt zich juist naar voren om Pedersen nog van dienst te kunnen zijn, en wijkt uit naar links, terwijl Evenepoel juist naar rechts stuurt.
Ongelukkig race-incident. De Jongh heeft gelijk dat Evenepoel voor zich moet kijken als hij naar rechts uitwijkt, maar Kirsch komt wel behoorlijk scherp naar links. Hopelijk valt voor iedereen de schade mee.
Je analyse is 100% correct, dus waarom een sul je een minnetje heeft toegedicht voor je bijdrage begrijp ik niet.