•
maandag 22 mei 2017 om 10:38
Stelling vd Week: UCI moet toestaan dat renners achter auto terugkeren na val of pech
Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. Deze keer richten we ons op het achter de volgwagens rijden van renners. Momenteel is het nog een grijs gebied. In slechts enkele gevallen grijpt de organisatie in. Moeten juryleden beter handhaven wat wel mag en wat niet? De stelling is dan ook: de UCI moet toestaan dat renners achter de auto terugkeren na val of pech.
[poll id=”515″]
Stem en laat je reactie op de Stelling van de Week achter onder dit bericht, of op Twitter met #WFLive.
WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTube, Facebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.
Verbieden voelt oneerlijk aan, maar als je het expliciet toestaat dan krijg je snel de situatie dat ploegleiders hun renner al stayerend helemaal terug tot het peloton gaan brengen, wat gevaar oplevert. En wat als een andere renner toevallig gelost is omdat het te hard ging: mag hij of zij dan niet in het wiel van de stayerende renner aansluiten?
Terugkeren achter de auto's is daarnaast levensgevaarlijk. Als de auto om wat voor reden dan ook op de rem moet vliegt de renner bij de auto naarbinnen of komt door de auto ten val. Nu gebeurt het sporadisch dat renners achter de auto terugkeren, maar als dit toegestaan wordt zal het om de haverklap gaan gebeuren dat renners door toedoen van auto's ten val worden gebracht, hier kun je op wachten. Niet toestaan dus is mijn mening.
Gewoon geen enkele auto in de koers toestaan. Problem solved.
De bodem viel al meteen uit het zakje toen jij je duit erin deed.
Hier een keuzemenu voor auto-alternatieven:
- alle ploegleiders (en mecaniciens) de motor op, veiligheid gegarandeerd
- 10x zoveel 'neutrale motoren', veiligheid gegarandeerd
- hetzelfde aantal neutrale motoren, de sterkste renner haalt het (pret gegarandeerd bij een nieuw duel Jungels - Quintana)
- renners met pech gaan op zoek naar de locale fietsenmaker, of duiken een smidse in waar ze eigenhandig aan het repareren slaan
- renners mogen de fiets van een toeschouwer lenen, mits afgifte van een kopie van hun identiteitskaart en een cash waarborg van 50 euro.
Even een andere insteek. Is het uberhaupt nog nodig om zo veel ploegleiderswagens in koers te hebben? Zou bijvoorbeeld niet afgesproken kunnen worden dat er een 5-tal 'neutrale' materiaalwagens en 'neutrale' eet-en drinkwagens achter het peloton rijden. Net als dat het nu met de dokter gaat, die is toch ook neutraal? Dit lijkt mij een stuk beter beheersbaar, het aantal auto's (en daarmee ongelukken) zal drastisch afnemen vermoed ik. En het moet met de middelen van nu toch mogelijk zijn dat de ploegleider zijn instructies per oortje met zender aan de renner stuurt vanuit bijvoorbeeld de ploegbus? Met de morderne technologie hoeft hij toch niet meer binnen 1 kilometer van de renner te zitten?
Just thinking... Is nog goed voor het milieu ook! ;)
Hoe gaat je dit dan aanpakken ?
Verder vind ik het prima zoals het is. Boete-tje hier, schorsing-kje daar, verder gedogen.
Gelijk dat wat lang aan de wagen bestraffen als men een bidon aanneemt en ook dat zogenaamde herstellen van een fiets na een pech moment door de mecanicien tijdenes het rijden , herstellen moet langs de kant van de weg.
Opzich niet zo'n slecht idee wat je daar zegt. Het probleem is alleen dat elk team, zelfs elke renner, met ander materiaal rijdt. Dit is dus niet op te vangen met een paar neutrale auto's helaas.
Uiteraard mee oneens. Zal je zien: Renner die terugkeert achter de auto na een valpartij, verspilt minder energie door de slipstream van de auto en als hij dan wint krijg je weer gezeur van oh... maar hij heeft vals gespeeld want keerde terug achter de auto.
Dat de KNWU het gedoogd in nationale wedstrijden en dat zelfs opneemt in z'n Jaarlijkse besluiten zegt natuurlijk wel wat. Zie ook: RICHTLIJN DEFECT IN NATIONALE EEN EN/OF MEERDAAGSE WEGWEDSTRIJDEN
Ik zeg: lekker laten zoals het is.
Echte wedstrijdvervalsing zit overigens meer aan de kop van de wedstrijd, waar een demarrerende renner nog wel eens vlak achter een motor aan wil rijden.
Ook vind ik dat er niet al rijdend aan de fiets gesleuteld mag worden.