Stelling vd Week: UCI moet toestaan dat renners achter auto terugkeren na val of pech
foto: ANSA
maandag 22 mei 2017 om 10:38

Stelling vd Week: UCI moet toestaan dat renners achter auto terugkeren na val of pech

Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. Deze keer richten we ons op het achter de volgwagens rijden van renners. Momenteel is het nog een grijs gebied. In slechts enkele gevallen grijpt de organisatie in. Moeten juryleden beter handhaven wat wel mag en wat niet? De stelling is dan ook: de UCI moet toestaan dat renners achter de auto terugkeren na val of pech.

[poll id=”515″]

Stem en laat je reactie op de Stelling van de Week achter onder dit bericht, of op Twitter met #WFLive.


WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTubeFacebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.

RIDE Magazine
24 Reacties
22-05-2017 10:43
Gewoon helemaal niet, anders blijft het vaag en krijg je weer van die neppe mechanische defecten. Een val kan evt nog, maar hoe ga je alle vallen registeren en hoe doe je dat met een ieder die enkel door de val werd opgehouden?
22-05-2017 10:46
Ik vind het eigenlijk wel goed dat het een grijs gebied is.

Verbieden voelt oneerlijk aan, maar als je het expliciet toestaat dan krijg je snel de situatie dat ploegleiders hun renner al stayerend helemaal terug tot het peloton gaan brengen, wat gevaar oplevert. En wat als een andere renner toevallig gelost is omdat het te hard ging: mag hij of zij dan niet in het wiel van de stayerende renner aansluiten?
22-05-2017 10:47
Ben geneigd "eens" te zeggen, maar wanneer je gelost bent kun je van alles "acteren", niet doen dus.
22-05-2017 10:51
Gewoon verbieden, of het oneerlijk is interesseert me geen reet maar het is gewoon gevaarlijk. Ik heb geen zin in nieuwe Girdlestones.
22-05-2017 11:02
gewoon grijs gebied laten
22-05-2017 11:10
Zwaar oneens, het onrecht van valpartijen en mechanische defecten is zo oneerlijk dat het eerlijk is. Met andere woorden: iedereen kan die pech treffen. Het is oneerlijk als een renner in vorm net juist die dag door een ander valt of materiaalpech krijgt, maar dat maakt het wielrennen ook weer eerlijk: het kan iedereen ten alle tijden gebeuren.
Terugkeren achter de auto's is daarnaast levensgevaarlijk. Als de auto om wat voor reden dan ook op de rem moet vliegt de renner bij de auto naarbinnen of komt door de auto ten val. Nu gebeurt het sporadisch dat renners achter de auto terugkeren, maar als dit toegestaan wordt zal het om de haverklap gaan gebeuren dat renners door toedoen van auto's ten val worden gebracht, hier kun je op wachten. Niet toestaan dus is mijn mening.
22-05-2017 11:10
Aangezien "gewoon"een trend is in dit topic doe ik ook mijn duit in het zakje:

Gewoon geen enkele auto in de koers toestaan. Problem solved.
22-05-2017 11:23
Op je fiets blijven zitten is een wezenlijk onderdeel van de wielersport. Verbieden dus en handhaven. Maar ja dit ligt commercieel dus natuurlijk wel weer lastig als bijvoorbeeld Contador, Sagan of Dumolin vallen. Daar naast helpt het toestaan van dit soort zaken niet aan het verhoging van de veiligheid. Je zal zien dat renners en ploegleiders steeds grotere risico's zullen gaan nemen. Met alle gevolgen vandien.
22-05-2017 11:25
@Kingstown
De bodem viel al meteen uit het zakje toen jij je duit erin deed.
Hier een keuzemenu voor auto-alternatieven:
- alle ploegleiders (en mecaniciens) de motor op, veiligheid gegarandeerd
- 10x zoveel 'neutrale motoren', veiligheid gegarandeerd
- hetzelfde aantal neutrale motoren, de sterkste renner haalt het (pret gegarandeerd bij een nieuw duel Jungels - Quintana)
- renners met pech gaan op zoek naar de locale fietsenmaker, of duiken een smidse in waar ze eigenhandig aan het repareren slaan
- renners mogen de fiets van een toeschouwer lenen, mits afgifte van een kopie van hun identiteitskaart en een cash waarborg van 50 euro.
22-05-2017 11:35
Als een renner gelost is (om wat voor reden dan ook), dan mag hij wat mij betreft best van auto naar auto 'huppen' om weer aansluiting te vinden. Een ploegleiderswagen bewust laten afzakken om de renner 'op te halen' is uiteraard andere koek.

Even een andere insteek. Is het uberhaupt nog nodig om zo veel ploegleiderswagens in koers te hebben? Zou bijvoorbeeld niet afgesproken kunnen worden dat er een 5-tal 'neutrale' materiaalwagens en 'neutrale' eet-en drinkwagens achter het peloton rijden. Net als dat het nu met de dokter gaat, die is toch ook neutraal? Dit lijkt mij een stuk beter beheersbaar, het aantal auto's (en daarmee ongelukken) zal drastisch afnemen vermoed ik. En het moet met de middelen van nu toch mogelijk zijn dat de ploegleider zijn instructies per oortje met zender aan de renner stuurt vanuit bijvoorbeeld de ploegbus? Met de morderne technologie hoeft hij toch niet meer binnen 1 kilometer van de renner te zitten?
Just thinking... Is nog goed voor het milieu ook! ;)
22-05-2017 11:37
Het echt stayeren of gegangmaakt worden achter een en dezelfde auto is verboden of moet verboden worden/blijven. Verder is het een grijsgebied. Achter het peleton rijden een hele sliert volgauto's bij pech etc. zie je renners van auto naar auto springen om terug te komen.
Hoe gaat je dit dan aanpakken ?
22-05-2017 11:38
Ik zie het al voor me tijdens P-R een auto die de renners stayerend naar voren loodst in het Bos van Wallers. Gekkigheid.

Verder vind ik het prima zoals het is. Boete-tje hier, schorsing-kje daar, verder gedogen.
22-05-2017 11:41
Van mij mag het, zolang het niet achter je eigen ploegauto is en dat er geen contact is tussen de renner en de mechanicien en/of ploegauto
22-05-2017 11:41
Stayeren is een wielertak van de baansport , dus niet op de weg , een valpartij op de weg hoe jammerlijk het ook kan zijn behoort bij deze bedrijfstak en is dus een bedrijfsrisico.
Gelijk dat wat lang aan de wagen bestraffen als men een bidon aanneemt en ook dat zogenaamde herstellen van een fiets na een pech moment door de mecanicien tijdenes het rijden , herstellen moet langs de kant van de weg.
22-05-2017 11:50
@Secondant
Opzich niet zo'n slecht idee wat je daar zegt. Het probleem is alleen dat elk team, zelfs elke renner, met ander materiaal rijdt. Dit is dus niet op te vangen met een paar neutrale auto's helaas.
22-05-2017 12:03
Wat betreft de terugkeren vraag als je de autocaravaan moet inhalen: Niet achter je eigen team auto mogen zitten lijkt mij een goede en duidelijke regel. Indien je met meerdere renners uit verschillende teams terugkeert geld het voor elke auto van een van de renners in je groep.
22-05-2017 12:33
Ik vind dat een wielrenner gebruik mag maken van 'toevallige' auto's; maar een auto mag niet bewust een renner helpen. Dus eens met de regel die Sephiroth voorstelt.
22-05-2017 13:48
Om een verachterde renner (door wat voor oorzaak ook) terug te brengen heeft hij ploeggenoten. Van mij mag het stayeren achter auto's, opzichtig lang sleutelen aan rem of zadel en al die andere opzichtige wedstrijdvervalsingen - waar ligt de grens ?? - veel strenger bestreden worden.
22-05-2017 14:08
Als ze het gaan invoeren, dan wel met terugwerkende kracht (Lees: Kruijswijk wint de Giro alsnog).

Uiteraard mee oneens. Zal je zien: Renner die terugkeert achter de auto na een valpartij, verspilt minder energie door de slipstream van de auto en als hij dan wint krijg je weer gezeur van oh... maar hij heeft vals gespeeld want keerde terug achter de auto.
22-05-2017 14:28
Ik vind terugkomen na val of pech niet zo erg...Wat ik veel storender vindt zijn de vele motoren met fotografen...En de plakbidon aanpakken.....
22-05-2017 15:18
Benieuwd hoeveel van jullie zelf wel eens een koers gereden hebben met een karavaan erachter. Officieel is het verboden door de UCI, maar dat betekend dat je met één lekke band of valpartij vaak meteen uitgeschakeld bent, alleen of met een paar renners kom je nooit meer terug tegen een peloton.
Dat de KNWU het gedoogd in nationale wedstrijden en dat zelfs opneemt in z'n Jaarlijkse besluiten zegt natuurlijk wel wat. Zie ook: RICHTLIJN DEFECT IN NATIONALE EEN EN/OF MEERDAAGSE WEGWEDSTRIJDEN
Ik zeg: lekker laten zoals het is.
22-05-2017 15:53
Toestaan/gedogen na valpartij of pech, maar niet achter de 'eigen auto' en alleen met de karavaan mee, niet dat er eerst een auto uitzakt om de renner(s) terug naar de staart van de file auto's te brengen. Voor dat laatste moeten ploeggenoten zich maar af laten zakken.

Echte wedstrijdvervalsing zit overigens meer aan de kop van de wedstrijd, waar een demarrerende renner nog wel eens vlak achter een motor aan wil rijden.
22-05-2017 17:24
Niets toestaan. Veel te vaag en niet objectief te controleren. Ook de plakbidon moet worden verboden. Bergop moet dat wat mij betreft sowieso leiden tot diskwalificatie.
22-05-2017 21:52
Ik ben het oneens met de stelling. Je kan best achter een auto rijden maar de auto mag geen gangmaker(derny) zijn.
Ook vind ik dat er niet al rijdend aan de fiets gesleuteld mag worden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine