Stelling van de Week: Rondemissen horen bij het wielrennen
foto: Sirotti
maandag 12 juni 2017 om 08:00

Stelling van de Week: Rondemissen horen bij het wielrennen

Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. Deze keer gaat die over rondemissen. Sinds dit jaar kiest niet elke wielerwedstrijd ervoor om missen in te zetten op het podium. Horen rondemissen tegenwoordig nog in het wielrennen?

In de Tour Down Under zijn sinds dit jaar geen rondemissen meer actief. De organisatie maakte die keuze vanuit maatschappelijk oogpunt en laat die rol nu vervullen door jonge wielrenners en wielrensters. “De overheid huurt de rondemissen in, terwijl wij op hetzelfde moment geld uitgeven aan de geestelijke gezondheid van jonge vrouwen met een negatief zelfbeeld”, vertelde de Australische minister van sport destijds over dat besluit.

In navolging van de Tour Down Under liet de organisatie van het aanstaande WK in Bergen (Noorwegen) te kiezen voor lokale jeugd op het podium om de bloemen en medailles uit te delen. “Dat met de dames is een traditie, maar niet alle tradities behoren tot het heden”, zei de organisatie begin mei. “Degenen die gewend zijn aan de sport, weten altijd dat er een podiummiss is bij een ceremonie. Maar ik denk dat dit iets is waar we over een aantal jaar vreemd op terug zullen kijken.”

Wat vind jij?


[poll id=”532″]

Stem en laat je reactie op de Stelling van de Week achter onder dit bericht, of op Twitter met #WFLive.


WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTubeFacebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.

RIDE Magazine
74 Reacties
11-06-2017 13:21
Ik vind het altijd mooi die rondemissen en foto's van de gelukkige met hun lipstick op de wangen. De emancipatie-discussie vind ik veelal tenenkrommend en erg artificieel > meisjes spelen met poppen, vinden eenhoorns tof en zijn de godganse tijd met uiterlijk vertoon bezig, jongetjes broemen rond met graafmachines, slopen kikkers en delen wel eens een dreun uit. Zullen we anders iedereen vanaf de geboorte hormonen toedienen opdat we een totaal egale maatschappij overhebben ?
11-06-2017 13:24
leuke foto trouwens. Dumoulin wordt geflankeerd door 2 mooie vrouwen maar heeft meer oog voor het knuffelbeest. :)
11-06-2017 13:33
@ Kingstown:
Ik doel op het idee dat veel kinderen zich met sporters identificeren en dat sporters daarom een voorbeeldfunctie hebben. Wijs jij dat af? Ben je ook tegen het inzetten van sport voor maatschappelijke doeleinden als argument voor het faciliteren en subsidiëren van sport door de overheid?
11-06-2017 13:36
@RV
Niemand zegt dat mannen en vrouwen hetzelfde moeten zijn, wel dat iedereen gelijk moet worden behandeld. Dat is wezenlijk wat anders. Waarom staan er geen mannen de vrouwelijke winnaars te zoenen? Daarnaast worden de ronde missen op hun uiterlijk uitgekozen en niet een ander criterium en dat lijkt me niet van deze tijd.
11-06-2017 13:38
Ik word een beetje heel erg moe van het feit dat er voortaan in elke organisatie, wel zo'n politiek correct figuur zit, die met niets anders bezig is om maar te zoeken naar dingen die eventueel beledigend kunnen zijn.
Je kunt het gewoon niet iedereen naar zijn/haar zin maken want er is voortaan altijd wel iemand die doet huilen.
11-06-2017 13:59
@52voor11achter
Kijk nog eens goed naar de amstel gold race voor vrouwen dit jaar ;)
Ik vind het overigens de slechtste discussie die je je kan bedenken. Als je rondemissen af gaat schaffen, kan je wat mij betreft net zo goed modellenwerk gaan verbieden. Onnozel politiek correct geneuzel dit.
11-06-2017 14:00
Mij maakt het weinig uit. Maar om te zeggen dat missen bij het wielrennen horen gaat me wel wat ver. Het kan prima zonder. Ik vind wel dat de discussie niet met politieke correctheid te maken heeft. Hierboven worden veel clichés over het verschil tussen mannen en vrouwen aangehaald. Die verschillen zijn wel fundamenteel veranderd de laatste decennia. Vrouwen hebben niet meer alleen nut als mooi of moeder. Er komt een generatie vrouwen aan die meer zal verdienen dan mannen (hoger opgeleid). Dat dit soort maatschappelijke ontwikkelingen doorsijpelen in de conservatieve wielersport is niet zo gek. Maar laat elke organisatie zelf lekker bepalen wat ze willen. Een huldiging door ronderobots, een kinderklas, een wielerheld op leeftijd of de partner van de renner in kwestie is ook prima.
11-06-2017 14:01
Ik vind emancipatie een belangrijk thema. Het objectiveren en discrimineren mag van mij ophouden. Vrouwen worden nog steeds vaak achtergesteld, zelfs in Nederland. Ik heb goede hoop dat dit soort zaken uitsterven.

Ben trouwens positief verrast door de genuanceerde reacties hier, ook al ben ik het er niet altijd mee eens.

Wat RVS zegt slaat dan weer nergens op. Er is eindeloze variatie binnen zowel de populatie jongens als meisjes. De werkelijkheid zal wel te ingewikkeld zijn ofzo...
11-06-2017 14:07
Het is een afweging. Kwaad bloed bij social justice warriors of kwaad bloed bij reactionaire wielerfans. Wat willen de wielrenners zelf (en hun vrouwen), wat willen de vips, wat willen de toeschouwers? Waarmee kom je met een grotere foto in de krant? Kortom, uiteindelijk, waarmee maximaliseer je de waarde van je koers?

Dat kan je vanuit heel veel verschillende perspectieven benaderen. Misschien is de uitkomst wel (in sommige landen) dat de hele prijsuitreiking het best vooraf gegaan kan worden door een hele pin-up show, en afgesloten met een keiharde pornofilm. Het feit dat de meeste organisaties tot nu toe blijven kiezen voor de 2-rondemissen geeft aan dat dat blijkbaar de beste optie is voor nu. Maar misschien verandert dat inderdaad wel.

De mensen die zeggen dat rondemissen verboden moeten worden draaien oorzaak en gevolg om. Uiteindelijk kiezen ze (denk ik) voor rondemissen omdat die aan het schoonheidsideaal voldoen. Dat schoonheidsideaal word vooral bepaald door onze evolutionaire instincten. Daarnaast heb je nog sociale factoren die ervoor zorgen dat bepaalde kenmerken (zoals huidskleur, tattoos, kleding, basically: kenmerken die iemands sociale status aantonen) ook bijdragen aan een bepaald schoonheidsideaal.

Nergens in die lijst van oorzaken van schoonheidsidealen vind ik "rondemissen bij wielrennen" terug. Het zit dus zo: de organisaties spelen in op een maatschappelijk schoonheidsideaal. Het kiezen van jonge aantrekkelijke vrouwen als rondemiss is een gevolg daarvan. Om dat te veranderen moet je het probleem bij de bron aanpakken, dus buiten het wielrennen. Je zou kunnen zeggen dat rondemissen het schoonheidsideaal "bevestigen" of "versterken", en dat is inderdaad kwalijk. Maar dat moet je afwegen tegen alle andere voordelen die dit soort rondemissen wel hebben, en vooral tegen het recht op vrijheid van expressie van de organisatie.

Zoals ik al eerder zei, beter evalueren ze de rest van die standaardceremonie dan ook direct. Hoe ze een overwinning vieren in clubsporten is mijns insziens veel mooier. Dat kan in het wielrennen ook prima (want ploegen), de "aanvoerder" (lees: winnende renner) hijst de trofee op het belangrijkste moment. Een beetje zoals Tom in de giro met zijn ploeg na de officiële ceremonie.
11-06-2017 14:23
@ Joop en Klootje:
Waarom zou je - wanneer je die bosbrand niet kunt beïnvloeden maar de lucifer wel - niet de lucifer uitblazen? Lager inzetten bij salarisonderhandelingen door vrouwen of genoegen nemen met minder ouderschapsverlof door mannen is in feite rolbevestigend gedrag. Zouden de beelden die we als kind in ons socialisatieproces hebben meegekregen kunnen bijdragen aan het schikken in rolbevestigend gedrag?

@ Romans:
In hoeverre denk je dat de voorbeelden die je noemt met hormonen te maken hebben?
11-06-2017 14:28
RV heeft in de haast om iets leuks proberen neer te pennen de gehele essentie gemist, lijkt het.
11-06-2017 14:40
Ik vind de rondemissen een stuk mooier dan bobo's die prijzen en felicitaties uitdelen zoals bij de champions league. Wel vind ik het idee van een wielericoon die een prijs uitreikt mooi. Zolang de uitreiking maar mooi om te zien blijft vind ik het goed. Rondemissen helpen daarbij, maar zijn niet noodzakelijk.
11-06-2017 14:52
[i]Edit redactie: Die vraag is niet nodig om te stellen.[/i]
11-06-2017 15:21
Ik heb toch liever een berichtje over Gesink dan dit gelul
11-06-2017 15:50
@jan jansen Gesink geeft een fijne training gehad in Granada.
11-06-2017 16:01
@vluggejapie
In principe heb je helemaal gelijk, mijn punt is eerder dat in alle media- en reclamegeweld dat de moderne mens, en het moderne kind, over zich heen gestort krijgt, de rondemiss nu niet direct de grootste bijdrage aan de genderbiasing levert.

@jan jansen
Er zit een knop op je WF...
11-06-2017 16:07
Wat in zulke discussies ook wel grappig is, is dat er een bepaalde groep mannen vindt dat zij wel weten hoe de emancipatie van de vrouw geregeld moet worden.


Volgens mij heeft al dat geforceerde gedoe heel weinig nut.
In onze natuur zit gewoon een bepaald soort rolverdeling en die heel geforceerd proberen te doorbreken, gaat niet werken.
Daarnaast is het ook nogal raar dat een kleine groep wil bepalen hoe het voor iedereen moet gaan, maar er zijn ook genoeg mensen die gewoon tevreden zijn met hun rol in het leven.
11-06-2017 16:27
Het is toch prachtig om, na jezelf helemaal dubbel gevouwen te hebben om de etappe te winnen, beloond te worden met zoenen van 2 mooie vrouwen!
Nee nu krijg je een handje van een klein kindje en waag het niet om iets te vriendelijk te lachen, want dan word je gelijk bestempeld als die vieze pedofiel..
Tradities lekker zo laten, geen aandacht aan schenken en niet over lullen, dan wordt er niet moeilijk over gedaan ook
11-06-2017 17:00
Waarom zijn er zo veel mensen die alles wat het leven mooi maakt kapot willen maken?
11-06-2017 17:10
@opdekant1
Nou he? Rondemissen zijn toch wel een van die dingen die ervoor zorgen dat ik mezelf nog uit m'n bed kan slepen 's ochtends. Wat moet ik nou zonder?
11-06-2017 17:10
Wat een geleuter! Zolang er dames deze rol willen vervullen zie ik het probleem niet. Wanneer start de zinloze discussie in de motorsport dat een mooi uitziende dame geen parasol meer boven een motorracer meer mag ophouden voor de start. Dit soort flauwekul ideeën is de discussie niet waard
11-06-2017 17:13
Niks. Helemaal niks Thorrie
11-06-2017 17:13
De discussie dwaalt wel erg af. De vraag is niet of het verboden moet worden of het seksistisch is of zoiets. Maar of het bij het wielrennen hoort. Mensen voelen zich direct in een hoek gedrukt, halen er allerlei vreemde ideologie maar op de stelling zelve wordt niet ingegaan.
11-06-2017 17:19
Wat een onzin weer om ronde missen te weren.
Mag je dan helemaal niet meer van iets moois genieten.
En de dames in kwestie staan er echt niet tegen hun zin, hoeven geen mens onterende dingen te doen en krijgen (vaak) een vergoeding om een beetje mooi te wezen.

[i]Edit redactie: Die laatste zin had niet gehoeven.[/i]
11-06-2017 17:35
Haha, niets aan toe te voegen mdkidw

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine