Stefan Küng heeft een dubbelslag geslagen in de Ronde van Valencia. De Europees kampioen tijdrijden won zaterdag met overmacht de tijdrit en nam de leiderstrui over van Enric Mas, die in de slotfase van zijn chrono zijn kansen op de eindzege in rook zag opgaan door een lekke band.
Een dag na zijn dubbelslag op de Alto de la Reina kreeg Mas de zware opdracht om zijn leiderstrui te verdedigen in de tijdrit naar Playa Almenara. Met concurrenten Victor Lafay, Elie Gesbert, Stefan Küng en Nelson Oliveira in zijn kielzog moest de Spanjaard van Movistar een meer dan goede tijdrit rijden om nog kans te maken op de eindzege.
Goede tijden Démare en Guernalec
Aan het begin van de dag noteerde Arnaud Démare de eerste richttijd. De sprinter van Groupama-FDJ haspelde de 14,3 kilometer af in 17 minuten en 16 seconden. Door een landgenoot werd hij even later uit de hot-seat gereden: Thibault Guernalec dook met een tijd van 16 minuten en 52 seconden als eerste renner onder de zeventien minuten.
Wachten was daarna op de echte tijdrijders. Miles Scotson beet zijn tanden stuk op de tijd van de renner van Arkea-Samsic, maar toen moesten echte tijdritkanonnen als Oliveira en Küng nog komen.
Oliveira en Küng sneller
Zij doken wel onder de tijd van de Fransman. Met een tijd van 16 minuten en 13 seconden dook de Europees kampioen ruim onder die van Guernalec. Ook Oliveira was sneller: 16 minuten en 24 seconden.
In kamp-Movistar werd ondertussen serieus gevreesd voor de leiderstrui van hun kopman: Mas moest namelijk een tijd bij de eerste vijf rijden om de leiding te verdedigen. De 26-jarige renner leek lange tijd op weg om aan de verwachtingen te voldoen. Aan het eerste tussenpunt verloor hij slechts negentien seconden.
Lekke band nekt Mas, dubbelslag voor Küng
In de slotkilometer ging het alsnog mis. Na een lekke voorband wist Mas dat winst in de Ronde van Valencia er voor hem niet meer in zat. Met het hoofd gebogen kwam hij over de finish. De leiderstrui moest hij afstaan aan de winnende Zwitser, die Oliveira en Guernalec van zich afhield.
18 Reacties
KingKüng
@redactie Is het een idee om bij jullie eindejaarslijstjes ook de meest sneue verliezer te kiezen?
Mas en Roglic (P-N) zijn idd wel ongelofelijk.
Wat een pech inderdaad, je gunt het niemand he.
Naast een Zubeldia Award ook een Roglic Award bedoel je?
Ik zal deze vast onthouden al vermoed ik dat er nog wel sneuere dingen voorbij zullen komen dit jaar.
Vollering is ook nog een kandidaat (al is het minder sneu dan wat Mas overkwam).
Altijd dramatiek bij Movistar, dit was inderdaad wel erg onfortuinlijk voor Mas die mij wel goed op weg leek. Küng zet natuurlijk wel weer een zeer scherpe tijd neer en misstaat hier ook niet als eindwinnaar.
Dit was net een tijdrit waar het verschil klein genoeg had kunnen blijven. Achteraf toch niet handig om gisteren Oliveira op te offeren want die levert hier heel weinig in op Kung.
Als ze hadden geweten dat Mas vandaag lek zou rijden, dan hadden ze hem misschien niet opgeofferd nee
Ja zoiets zie je toch van mijlenver aankomen.
Wheely heeft absoluut een punt, Oliveira is altijd de betere tijdrijder van hun twee…
Mas wordt zo wel een beetje een net niet renner hè.
Wellicht, maar wel 2e in de Vuelta 2018 en een bergetappe toen gewonnen. En top vijf in Tour en Vuelta vorig jaar. Is geen winst, dat klopt, maar veel renners zouden er voor tekenen.
Is nog maar 26 he. Wint meer dan renners als Kruijswijk en Kelderman.
Mas had nog 65 sec. voor de laatste km, dus dat was sowieso niet gelukt. Op dat moment was er zo te zien nog geen lek.
Volgens mij was Enric Mas ook zonder lekke band de leiding kwijt geweest. Onder het spandoek van de laatste kilometer lag Enric M al 55 seconden achter op Stefan K. Hij begon de dag met 51 seconden voorsprong, dus was met nog 1 km te gaan de trui al met 4 seconden kwijt. Stefan K reed de laatse km in 1:10 dus had Enric M die kilometer in 1:05 moeten rijden (zoals Veleta hierboven ook aangeeft) om de gele trui te behouden, en dat was hem nooit gelukt.
Was inderdaad ook mijn conclusie. Die lekke band maakte voor de eindwinst uiteindelijk niet meer uit tenzij die band al ruim voor de laatste kilometer langzaam leegliep, maar dat geloof ik niet.