Stefan Küng roept UCI op tot actie na zware val op EK tijdrijden
foto: Cor Vos
zondag 7 januari 2024 om 12:53

Stefan Küng roept UCI op tot actie na zware val op EK tijdrijden

Voor Stefan Küng eindigde het wielerseizoen 2023 in mineur. De Zwitser reed tijdens de tijdrit van het EK tegen de hekken en kwam daardoor ontzettend hard ten val, waarna hij met een (wat bleek) hersenschudding doorreed tot aan de finish in Emmen. Dit zorgde voor de nodige verontwaardiging.

Küng was zwaargehavend na zijn val, maar stapte toch weer op – met een gebroken helm. Dat kwam de Zwitserse bond op de nodige kritiek te staan, onder meer van de UCI, omdat het protocol bij een vermoedelijke hersenschudding niet is gevolgd. De bond gaf daarna zelf aan de zaak intern te zullen analyseren. Later bleek dat Küng een hersenschudding, een jukbeenbreuk en meerdere breuken in zijn hand te hebben opgelopen.

Bij de Duitse wielerwebsite Radsport-News blikt Küng nu zelf uitgebreid terug op zijn zware valpartij en de gevolgen. De 30-jarige renner van Groupama-FDJ kijkt vooral naar de UCI en doet een appèl op de internationale wielerunie. “De UCI zou het probleem moeten aanpakken. Je kunt een renner niet vertellen dat hij in dit soort gevallen alleen maar zijn hoofd omhoog moet doen. Een renner is namelijk altijd op zoek naar de beste en snelste fietspositie.”

Stefan Küng was zwaar gehavend na zijn val op het EK – foto: Cor Vos

Betere randvoorwaarden
“De UCI moet betere randvoorwaarden creëren”, is de Europees kampioen tijdrijden van 2020 en 2021 van mening. “Zodat de sport veilig kan plaatsvinden op de manier waarop het nu wordt bedreven. De aerodynamische posities op een fiets worden steeds extremer en daar ben je als wielrenner ook gevoelig voor.”

Küng heeft zijn eigen valpartij op het voorbije EK tijdrijden al uitvoerig geanalyseerd, samen met de Zwitserse wielerbond. “Het was een onnodige crash en het zag er ook vreemd uit, dus hebben we het zorgvuldig bekeken en onze conclusies getrokken. Maar ook hier ligt de bal weer in het kamp van de UCI.”

“De UCI kwam een paar jaar geleden tot het inzicht dat kleinere renners een voordeel hadden in een tijdrit. Ze besloten dan ook de fietsposities aan te passen, maar ik behoor zelf tot de grotere renners. Voor mij is de ruimte tussen het contactoppervlak en de bovenkant van de opzetstukken 14 centimeter. Misschien hadden ze het moeten laten zoals het was, maar dat is niet mijn vakgebied.”

RIDE Magazine
10 Reacties
07-01-2024 13:13
Lekker makkelijk de schuld bij de UCI leggen. Gewoon voor je uitkijken...
07-01-2024 13:21
[quote]Je kunt een renner niet vertellen dat hij in dit soort gevallen alleen maar zijn hoofd omhoog moet doen.[/quote]
Euhm.... ja, Stefan, dan kan je wel.
07-01-2024 14:26
Misschien dat je tijdens de race inderdaad zou aerodynamisch mogelijk probeert te zitten. Maar tijdens het verkennen kun je prima omhoog kijken zodat je vooraf weet waar de gevaarlijke bochten liggen. Verder kun je wel stellen dat zowel de renner als de ploegleiding niet goed bij hun hoofd waren om na zo'n zware val weer op de fiets te klimmen. In dit geval wist je dat er geen medaille meer te behalen viel en was er dus geen enkele reden om met serieuze verwondingen door te fietsen.
07-01-2024 16:36
Hallucinant eigenlijk dit. Daarnaast een pleidooi voor het afschaffen van het hele idee tijdrit en aanverwante spullen en houding. Dan maar minder hard op een normale fiets plus WEL voor je kijken. Beter idee.
07-01-2024 14:45
Als hij voor die paar seconden winst zijn leven wil riskeren moet hij dat zelf weten, maar regelmatig eens voor je kijken lijkt mij geen overbodige luxe.
07-01-2024 15:29
Natuurlijk, leg de schuld bij een ander.

Feit is dat dit ongeluk een uitzonderlijk geval is.

Dus kijk gewoon naar jezelf, voordat je weer naar andere wijst.
Als dit soort ongelukken nu nog een aantal keer gaan voorkomen, dan moet de Uci er misschien iets aan gaan doen. Maar in principe mag de Uci er wel van uitgaan dat een wielrenner af en toe kijkt naar waar hij naar toe moet.

Vervolgens maken de Zwitsers zelf een fout door Kung met een kapotte helm door te laten fietsen, terwijl dit niet mag van de Uci. Dus Kung en de Zwitserse bond mogen wel een grotere spiegel kopen.
07-01-2024 19:36
Herhaling is de kracht van reclame : stop met de tijdritfiets, en wel direct! Ik heb kennelijk @Romāns Vainšteins al als medestander.
While here : haal ook de max mogelijke snelheid bergaf van de normale fiets naar beneden, b.v. door meer luchtweerstand door de wielen, maar daar moet wel eerst goed over nagedacht worden.
    07-01-2024 21:52
    Afschaffen van de tijdritfiets kan ik wel inkomen, maar maximum snelheid (mits technisch haalbaar) lijkt me zinloos. Uiteindelijk zit het probleem van afdalen ‘m in de bochten en het risico dat je daar neemt. Hoe hard of zacht je ook rijdt, remmen moet je en kun je (te) laat en (te) weinig doen.
    07-01-2024 22:23
    Ik weet even niet zo snel wie dit gezegd heeft : "als je aan alle manieren hebt gedacht hoe iets fout kan gaan (en daar dus maatregelen tegen hebt genomen), gaat het fout op nog een andere manier".
    Bij 105km/h heb je 2 keer zoveel kinetische energie als bij 75km/h. Snelheidsverlaging is een vorm van schadebeperking.

    En het heeft inderdaad ook met het remmen te maken : door de schijfremmen kun je veel later en tot vlak voor het gevaar nog remmen.
    Gaat het dan mis, dan gaat het ook goed mis.
    Dat geldt trouwens niet alleen in de afdaling.
    07-01-2024 22:23
    Ben ook voorstander van het afschaffen van de tijdritfiets. Men moet af van het idee dat het wielrennen steeds sneller moet gaan. Dat er naar een meerdaagse koers minder materiaal hoeft te worden meegezeuld is prettige bijvangst.

Reacties zijn gesloten.