Stefan Küng: “Kleine kassei zal me eraan herinneren dat ik de grote broer thuis moet brengen”

maandag 18 april 2022 om 09:46
Stefan Küng: “Kleine kassei zal me eraan herinneren dat ik de grote broer thuis moet brengen”

Küng op het podium (rechts) - foto: Cor Vos

Stefan Küng heeft in het weekend zijn beste uitslag in een monumentale klassieker behaald. Twee weken na zijn vijfde plaats in de Ronde van Vlaanderen kwam de Zwitserse rouleur als derde over de streep in Parijs-Roubaix. Dat smaakt naar meer, vertelt hij op de website van zijn ploeg.

Dat het een zware wedstrijd was, stelde Küng vast. De Zwitser miste aanvankelijk de slag toen de wedstrijd door onder anderen INEOS Grenadiers op de kant werd gezet. “Ik kwam net terug na een plaspauze… Het was een fout van mijn kant. Onze jongens hebben het geweldig gedaan. In de finale zat iedereen op de limiet. Ik voelde me echt goed en met Wout van Aert konden we terugkeren en voor het podium meedoen. Dylan van Baarle reed een geweldige koers en verdient zijn overwinning.”

In de finale probeerde Küng te profiteren van zijn ervaring in het baanwielrennen. “In de finale was ik zo moe. Ik keek naar de gezichten van de anderen en zij waren net zo moe als ik. Ik zei tegen mezelf dat ik het van ver ging proberen. In mijn eerste jaren als beroepsrenner reed ik op de baan. Ik kwam van achteren en ben blij met deze podiumplaats. De kleine kassei voor de derde plaats zal goed staan in mijn woonkamer. Maar elke keer als ik hem zie, zal het me eraan herinneren dat ik de grote broer thuis moet brengen.”

Dit artikel delen:

9 Reacties

Puncheur du Framboise 18 april 2022 om 09:49

Uitstekend voorjaar van King Kung. Volgend jaar neem ik hem mee met Scorito

Murcia 18 april 2022 om 10:05

Rijdt al jaren goed nu, en beloont zichzelf steeds vaker. Winnen van Roubaix in de toekomst is geen rare gedachte met zijn oplopende curve.

VespavanBern 18 april 2022 om 11:27

Een van mijn favoriete renners uit het peloton. Geweldige tegenpool van renners als Matthews die maar wachten en wachten op hun sprint. Hopelijk loopt het qua palmares beter met hem af dan andere typische Roubaix renners als Hincapie of Vanmarcke.

Cochise 18 april 2022 om 11:33

Als hij wil winnen zal hij m.i. iets minder vanutit de reactie moeten rijden. Ik wil niet zeggen dat hij niet aanvallend koerste maar hij stemde zijn koers wel af op de grote favorieten (en dan vooral op Van Aert). Van Baarle rijdt z’n eigen koers en probeert vooral zonder die favorieten weg te raken.

thorsen 18 april 2022 om 12:27

Kung heeft wel echt een stap gezet dit jaar. 7e in Algarve, 12e in de Omloop, 21e in Paris-Nice, 3e in E3, 6e in Dwars door Vlaanderen, 5e in de Ronde, 8e in de Amstel en 3e in Roubaix. Het wordt tijd voor hem om ook eens een grote overwinning te pakken, dat zou hij wel verdienen.

monsieur soixante pourcent 18 april 2022 om 13:40

Zeker wel, indrukwekkend hoe hij in de slotrit van PN tussen de klimmers aan kwam.

Zoals hierboven gezegd blijft het wel een probleem dat hij op alles reageert wat beweegt om dan vast te stellen dat de explosiviteit compleet weg is na 200km…
(Zijn sprint gisteren verraste me gisteren overigens aangenaam.)

Brabander 18 april 2022 om 13:41

Probleem met Küng is, dat-ie een strijkijzer is in vergelijking met vrijwel al zijn concurrenten. Uitstekende renner, maar zal daardoor (waarschijnlijk) niet veel klassiekers gaan winnen

Boasson en Hagen 19 april 2022 om 08:57

Mohoric is net zo’n strijkijzer, dus vroeg of laat kan het wel een keer gebeuren voor Küng.

RLM 18 april 2022 om 14:24

Een van mijn favoriete renners, omdat hij met alles en iedereen meerijdt ook al maakt hij geen schijn van kans in de sprint. Kijk naar Gent-Wevelgem vorig jaar. Deze koers lijkt mij hem echt te liggen, met zijn gigantische motor.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone