Stadsbestuur Amsterdam gaat niet mee in plannen voor Grand Départ

woensdag 27 november 2019 om 19:21
Stadsbestuur Amsterdam gaat niet mee in plannen voor Grand Départ

foto: Cor Vos

De Amsterdamse plannen voor het binnenhalen van de start van de Tour de France kunnen voorlopig terug de kast in. Het college van B en W voelt er weinig voor om in 2025 het 750-jarig stadsbestaan op te luisteren met de Grand Départ.


Over zes jaar bestaat Amsterdam 750 jaar en in de hoofdstad was het plan opgevat om dit jubileumjaar op te luisteren met de start van de Tour de France. Onder andere de Amsterdamse coalitiepartijen D66 en PvdA waren enthousiast en zij wilden wel een poging wagen om het Grand Départ binnen te halen. Het stadsbestuur heeft echter geen trek in het organiseren van de Tourstart, schrijft Het Parool.

Sportwethouder Kukenheim noemt in een brief aan de raad meerdere redenen waarom Amsterdam er juist van af zou moeten zien. Zo vindt ze de geschatte kosten te hoog, zorgt het event voor veel extra bezoekers in een toch al druk jaar en aast ook Rotterdam voor die periode op de Tourstart. Volgens de wethouder is het tevens moeilijk om een Amsterdamse draai te geven aan het event door de strenge regels van de Tourorganisatie.

65 jaar geleden
De Tour de France startte een keer eerder in Amsterdam. 65 jaar geleden organiseerde Nederland de eerste buitenlandse Tourstart. In 2015 was Utrecht de laatste Nederlandse stad die het Grand Départ organiseerde. In die stad start in 2020 de Vuelta a España.

Dit artikel delen:

22 Reacties

girardengo 27 november 2019 om 19:32

Wat zouden ze met die 'Amsterdamse draai' bedoelen? Overigens snap ik het wel. Amsterdam heeft te veel aan het hoofd. Maar de Girostart had een prima verloop, dat wel.

SnellePelle 27 november 2019 om 19:33

De tourstart in Frankrijk zou gewoon standaard moeten zijn.

De co2 footprint van de tour is al mega dik. Die extra afstanden zijn onnodig.

Franco Ballerini 27 november 2019 om 19:51

Inderdaad. Wat een onzin om de Giro in Hongarije of de Vuelta in Utrecht of de Tour in Yorkshire te starten.

Lapjestrui 27 november 2019 om 21:17

Volledig eensch. Frankrijk is groot en mooi genoeg.
Een toerisme-boost die een Grand Depart teweeg zou brengen, is ook niet meer echt van deze tijd. Zeker niet voor steden als Amsterdam.

FDJ 28 november 2019 om 07:32

Ze zijn vanuit Amsterdam sneller in Parijs dan vanuit Nice zoals volgend jaar.

Al Phila 27 november 2019 om 20:39

Een Amsterdamse draai: een proloog over de wallen, via de coffeeshops en dan weer terug langs bureau Warmoestraat. Lijkt me een mooi rondje.

LucasR 28 november 2019 om 11:36

Ja, want dat is echt súper-Amsterdams…

Onie 27 november 2019 om 21:37

Logisch, ze willen geen toeristen, moet je ook geen groot evenement halen met bijbehorende kosten. Misschien naar ‘Amsterdam beach’ daar wordt toch al nieuw asfalt opgedraaid.

Romāns Vainšteins 27 november 2019 om 22:11

Proloogje op dat circuit en dan zsm via de kust en bruggen het land uit. Misschien nog het beste scenario als het per se moet allemaal.

Poeksel 27 november 2019 om 21:52

Hoewel ik een tourstart in mijn stad wel leuk zou vinden, ben ik het eens met Kukenheim dat de kosten te hoog zijn.

Bertvd 27 november 2019 om 21:59

In Amsterdam worden complete politieteams opgeheven en sluiten er politiebureaus bepaalde dagdelen, terwijl men de greep verliest op de georganiseerde misdaad.

Dan snap ik dat je een Tourstart even geen prio geeft

$kedel 28 november 2019 om 08:34

Och laat je toch niet zo opjutten door die volksmenners.. De criminaliteit ligt op alle vlakken op zijn gat en die jaarlijks terugkerende emotionele smeekbedes voor extra geld zijn te triest woorden.

kielabokki 28 november 2019 om 09:14

De cijfers worden alleen wel actief gemanipuleerd door de autoriteiten en er is ook al reeds onverschilligheid bij burgers om aangifte te doen. Politie doet en kan namelijk weinig. Probeer het maar eens uit, aangifte doen. Zelfs al weet je wie, wat en waar. We hebben een van de laagste percentages opgeloste zaken binnen Europa.

Die cijfers zijn dus enorm misleidend.

Simon1 28 november 2019 om 18:39

Ben je überhaupt wel eens op de zeedijk of de bijlmer geweest voor 2000? Of heb je gewoon selectief geheugen?

kielabokki 29 november 2019 om 12:17

Neem aan dat je het tegen mij hebt? De Bijlmer is hip en in trek tegenwoordig.

Maar dat noem ik dan weer selectief jouw voorbeeld.

toke 28 november 2019 om 02:44

ruim 26 miljoen voor 30 niet aan te horen liedjes bij het eurovisie songfestival is geen probleem.

$kedel 28 november 2019 om 08:35

Om nog maar te zwijgen over die nutteloze en helaas buitensporig dure musea.

Cyclinglife 28 november 2019 om 09:16

Nederland fietsland en Amsterdam schijnt de hoofdstad te zijn. Amsterdam bestaat 750 jaar en dan moet fietsen toch centraal staan. Neem daarbij dat Nederland de eerste buitenlandse tour start ooit organiseerde en je hebt alle reden om juist de tour naar je plaats te halen.
Er zitten nog steeds mensen thuis die kunnen werken maar geen baan hebben, in ruil voor hun uitkering laat je ze opdraven als vrijwilliger scheelt ook weer in de kosten.

sooike 28 november 2019 om 11:30

Misschien starten op het circuit van Zandvoort en 25 euro entree vragen voor een plekje op de tribune? De karavaan 50 rondjes over het circuit laten rijden en de noodlijdende prins Bernard jr. is ook weer blij !

Pizzi 28 november 2019 om 12:01

Kunnen beter nu alvast een crowdfundingactie doen: Help-prinsje-Bernard-jr-de-winter-door.

Simon1 28 november 2019 om 18:41

Nou bedankt Femke, wel 5 miljoen voor wat brakke nummers maar dit zal wel weer niet in je straatje passen.

peervaneynthoven 28 november 2019 om 23:55

edit wf: laat onzin achterwege

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.