Marta Cavalli loopt schedelletsel op bij zware val in Tour de France Femmes

maandag 25 juli 2022 om 17:22
Marta Cavalli loopt schedelletsel op bij zware val in Tour de France Femmes

foto: Cor Vos (archief)

Update

De Tour de France Femmes is na twee dagen al een van haar smaakmakers kwijt. Marta Cavalli, de kopvrouw van FDJ-SUEZ-Futuroscope, moest na een zware smakker in de tweede etappe naar Provins opgeven.

De tweede rit van de Tour de France Femmes werd ontsierd door enkele zware valpartijen. Zo gingen meerdere rensters met nog goed 26 kilometer te gaan tegen de vlakte, met als grootste slachtoffer Marta Cavalli. De Italiaanse leek de dans eerst te ontspringen, maar ze werd vervolgens vol in haar rug geraakt door de onoplettende Nicole Frain en klapte zo hard tegen het asfalt.

Cavalli, in het voorjaar winnares van de Amstel Gold Race en de Waalse Pijl en de nummer twee van de voorbije Giro Donne, bleef lang op de grond liggen. De kopvrouw van FDJ-SUEZ-Futuroscope moest duidelijk bekomen van haar zware klapper, maar stapte uiteindelijk toch weer op de fiets. Het bleek slechts een korte opleving, want niet veel later besloot Cavalli toch de handdoek te gooien.

Baaldag voor FDJ-SUEZ-Futuroscope
De klimster werd na de race naar het ziekenhuis gebracht voor aanvullende medische onderzoeken. Het was sowieso een heuse baaldag voor de Franse formatie. Cecilie Uttrup Ludwig, de andere kopvrouw voor het klassement, liet zich verrassen in het waaiergeweld en moest aan de finish bijna twee minuten toegeven op ritwinnaars Marianne Vos.


Update

Marta Cavalli heeft schedelletsel opgelopen bij haar zware valpartij in de Tour de France Femmes. Dat liet ploegleider Stephen Delcourt na de aankomst weten aan de verzamelde media. “We hebben niet veel nieuws over Marta, ze heeft een schedelletsel. We staan in contact met de arts. Ze is naar het ziekenhuis overgebracht. Daar gaat ze onder de scanner.”

“Ze heeft een grote schok gehad. We wilden geen risico’s nemen”, aldus Delcourt. “Ze aarzelde om door te gaan, maar het team zei nee. We willen niet spelen met de levens van onze rensters. We zijn zeer bezorgd. Je zag de zeer dramatische val en hoe gevaarlijk onze sport is. We moeten echt voorzichtig zijn. Ik ben erg bezorgd over de veiligheid van onze rensters.”

Dit artikel delen:

49 Reacties

the student 25 juli 2022 om 17:44

Schandalig hard onderuit getorpedeert.

Een maandje schorsing voor Nicole Frain zou niet gek zijn. Zelfs al was het slechts onoplettendheid.

0
Kaj 25 juli 2022 om 20:14

Waarom dan? ga er toch vanuit dat dit niet bewust gebeurde

0
the student 25 juli 2022 om 20:31

Zie reactie van zacht. Wel dus.

Ik zie het een beetje hetzelfde als auto of motor racen. Vol gas langs een ongeval rijden mag daar ook gewoon niet. Je dient uit te kijken voor je collegas. En als je daar zoiets flikt krijg je inderdaad gewoon schorsing/strafpunten op de licentie. Ook een voetballer die gevaarlijk inkomt en met rood eraf moet kan daarna nog een additionele schorsing krijgen.

Verder hoeft ze helemaal niet te hangen. Maandje bankzitten en gewoon weer welkom. En hopelijk let ze dan de volgende keer beter op! Ze hoeft verder niet zwartgemaakt te worden of te worden verketterd. Zo zie ik het helemaal niet.

0
mackie 25 juli 2022 om 20:33

Was dus wel bewust. madame dacht een gaatje te zien waar ze wel door heen kon: Zie interview bij Eurosport
Maandje of 3 schorsing of meer lijkt me wel op zijn plaats.

Via tweet Thijs Zonneveld.
Frain dacht ‘een gaatje te zien’ en daar met 50 per uu doorheen te blazen. Meteen uit de Tour halen, wat mij betreft.

https://t.co/jIrNWnGaSz

0
Brabander 25 juli 2022 om 20:50

Nou. Die klinkt ook niet heel schuldbewust. Kijk: ze zal dit ook niet gewild hebben, maar zoals hier al aangehaald: uit de Tour, misschien een korte schorsing en zand erover. Zou me daar prima in kunnen vinden. Echt een nimmer vertoonde kamikaze-actie

0
Dutch Smartie 25 juli 2022 om 21:03

Zie net ook de beelden van achter, ze gaat echt voor het gaatje, bewuste actie, bizar.
Lijkt me ook dat deze dame enige empathie mist als je zo reageert in een interview achteraf.
De risico’s die dit soort dames nemen staan niet in verhouding tot hun capaciteiten, schorsen dus. En ook voorwaarden voor een terugkeer in het peloton.

0
makkelijk 26 juli 2022 om 00:31

Maandje? Zo iemand moet het peloton ook gewoon niet meer accepteren. Ploeg uit of even een tikkie geven morgen.

0
Cyclejo Schwanen 25 juli 2022 om 17:51

Echt jammer dit. Zie haar graag koersen.

0
Merlinappa 25 juli 2022 om 18:02

Geen idee wat de Frain aan het doen was. Ze leek gewoon vooruit te kijken, dan zie (en hoor!) je wat er gebeurd vlak voor je. Zij was letterlijk de enigste die niet in de remmen kneep, echt bizar. Die mag best een maandje geschorst worden ja.

0
LeoR 16 26 juli 2022 om 10:17

Ze was niet de enige. Er kwam langs links ook iemand in de graskant (haar ploegmaat?). Of die probeerde het toch, want viel uiteindelijk uit zichzelf.

0
lamaarwaaien 25 juli 2022 om 18:53

Moeten we daarom al gaan schorsen? Ze bevoordeelde zichzelf toch niet dacht ik?

0
Merlinappa 25 juli 2022 om 19:09

Andere renners in gevaar brengen kan ook zeker een schorsing opleveren natuurlijk.

0
Kaj 25 juli 2022 om 20:16

JA sommigen vinden dat deze dame moet hangen. Ik denk ACCIDENT DE COURSE

0
tak 25 juli 2022 om 20:27

Dus zoals je er zelf geen voordeel bij hebt kan je alles maken, tuurlijk.

0
Brabander 25 juli 2022 om 20:52

Tussen bestraffen en ‘hangen’ zit ook nog de nodige speelruimte hè? Ze hoeft mijns inziens totaal niet verketterd te worden, maar ze mag wat mij betreft best uit de Tour gezet worden

0
Dikke Vrouw 25 juli 2022 om 18:57

Stuur die frain met der ruttemeteut gelijk terug naar australie ongezien dit ..

0
Bimbo Visma 25 juli 2022 om 20:35

Inmiddels heeft ze een heel ander verhaal op Instagram gezet. Nog steeds niet schuldbewust.

Tweede dag bij Parkhotel. Ze zijn vast trots op hun aanwinst

0
Murcia 25 juli 2022 om 20:36

Dat is een ronduit schofterige reactie, bewijst dus dat ze bewust het risico heeft genomen terwijl ze de valpartij zag gebeuren. Dan mag je wel een tijdje uit koers wat mij betreft.

0
Brabander 25 juli 2022 om 20:53

Tsja. Niet echt een fijne reactie zo. Redelijk onthutsend zelfs

0
Rufusvb 25 juli 2022 om 22:23

Ik zou mevrouw Frain de rekening met alle medische kosten sturen: wat een idiote actie

0
Merzbow 25 juli 2022 om 22:53

@Bimbo Visma

Maar reageren op haar post kan niet want:

“I’m not allowing comments on my post because already I am receiving too much”

Ocharme toch…

0
Merlinappa 26 juli 2022 om 06:49

Die heeft ongetwijfeld niet door gehad wat ze heeft aangericht nog.. Desalniettemin een vrij bizarre reactie, mist flink wat realiteitsbesef. Ik heb nog nooit iemand zo hard op een valpartij zien inrijden, ook niet als er wél daadwerkelijk een gaatje was waar je tussendoor kon.

Het meest bizarre is nog wel dat haar reactie op instagram enorm afwijkt van haar interview. Een soort schadebeperking ofzo? Lijkt me niet echt te werken na zo’n interview, beter post je dan niks. Of het komt van de woordvoerder van de ploeg, maar dan nog..

0
ssj 26 juli 2022 om 08:59
Quote:
No, today didn’t go how I hoped. It was hectic and I didn’t feel comfortable all day.
After working hard to come back to the peloton in the convoy and with my teammate, the speed we rejoined the pack would have matched their pace. Unfortunately as I came off the wheel I was unaware riders on the road from another crash. My teammate went to the left off the road but I didn’t have the opportunity to do the same given I didn’t see it. This meant I crashed overtop of the rider on the ground and I did my best to avoid it but I had no where I could go.
Naturally this was never the intention and I am sorry for those involved. I am sore as well, and will monitor how I feel. I’m lucky I could get back on my bike.

I’m not allowing comments on my post because already I am receiving too much

Dit is inderdaad tamelijk anders. Was haar teamgenoot degene die vol links in de greppel reed? Had ze wellicht achteraan moeten gaan.

0
tak 25 juli 2022 om 20:26

Domme actie van Frain. Bewust anderen in gevaar brengen, dus wat mij betreft zeker uit koers halen

0
Wildebert 25 juli 2022 om 20:43

Vrees dat de jury het zich al lekker laat smaken. Veel sterkte voor de onfortuinlijke Cavalli!

0
Brabander 25 juli 2022 om 20:56

Tsja. 1 van de potentiële smaakmakers eruit door een onbesuisde kamikaze-actie. En dan nog zo’n schouderophalende reactie van mevrouw Frain erbij. Ik heb te doen met Cavalli, toch wel DE revelatie van dit seizoen

0
fietsvriend 25 juli 2022 om 21:09

Van revelatie naar revalidatie van het seizoen – wat een nare val. Wat een onbesuisde actie van Frain en dito reactie na afloop.

0
Jonathan 25 juli 2022 om 21:09

Tegen het arrogante aan in dat interview..

0
Brabander 25 juli 2022 om 21:10

Nou inderdaad zeg. Dat stoort me zo onderhand nog wel het meest

0
JumbowintdeTour 25 juli 2022 om 21:20

Vooral van boven ziet het er belachelijk uit hoe ze inkomt. Met de camera van achter is het minder erg, maar ze lijkt haar remmen niet aan te raken. En ze denkt op de weg, in het interview en op instagram vooral aan haarzelf en totaal niet aan anderen. Afvoeren.

0
Monsieur Bendy 25 juli 2022 om 21:38

Als de UCI nu niet ingrijpt en ***
edit wf: let op je taalgebruik
onmiddellijk schorst, maken ze zichzelf (voor de zoveelste keer) volkomen belachelijk.

0
Brabander 25 juli 2022 om 21:58

Ze vinden het zo te zien nog geeneens de moeite om erop te reageren

0
The Whaler 25 juli 2022 om 22:30

Hooor net in vivele vel datdfrain maar net over is uit Australië en nog heel onervaren. Is en dus vraag jeje af of ze wel al thuis hoort in peloton

0
Jonathan 25 juli 2022 om 22:33

In haar instagram post, geeft ze aan dat ze er van baalt, en spijt heeft, maar sluit ook vooral af met het feit dat ze blij is zelf nog op de fiets te zitten.. En heel stoere foto van zichzelf erbij, empathie NUL

0
Pietspeed 25 juli 2022 om 22:43

“We hebben niet veel nieuws over Marta, ze heeft een schedelletsel. We staan in contact met de arts. Ze is naar het ziekenhuis overgebracht. Daar gaat ze onder de scanner.”

Gekke volgorde voor een diagnose. Iig, beterschap. Bij de mannen staan ze meestal allemaal in een fractie van een seconde stil. Hier lijkt het wel kippen zonder kop.

0
Brabander 25 juli 2022 om 22:50

Cavalli stond gewoon stil hoor

0
Poeksel 26 juli 2022 om 00:05

Als het onoplettendheid was geweest, had ik een dq nog terecht gevonden. Maar bewust zo hard langs/over een valpartij rijden en dan het interview na afloop, ongelooflijk. En wat jammer voor Cavalli.

0
Handige Harry 26 juli 2022 om 00:14

Mevrouw is gewoon niet capabel om prof te zijn, dit zie je van die wannabees doen op zondagochtend.
Het vrouwen peloton heeft een paar goede rensters maar er fietsen er ook gewoon tussen die net geen zijwieltjes meer hebben.

0
makkelijk 26 juli 2022 om 00:34

Meer vrouwen op de fiets en afrekenen met het mannenwereldje, dan lost het zichzelf snel op en hebben dit soort piloten geen plek meer.

Hoewel, ik zie Remco dit ook nog wel doen…

0
Jean Dumas 26 juli 2022 om 01:01

Verdomme. Valpartij in een afdaling weer. Ze moeten die parcoursen zo inrichten, dat de afdalingen over grote wegen worden verreden.

0
oscarito1908 26 juli 2022 om 02:52

Die mag uit koers. Maar ik zal niet teveel zeggen anders word ik gecanceld door ene martini151

0
martini151 26 juli 2022 om 06:54

Waarom? Als je goed heb opgelet, moet ze wat mij betreft ook uit koers genomen worden.

Of vind je zelf jouw opmerking in de liveblog nog steeds hilarisch? In dat geval mag je gecanceld worden ja

0
oscarito1908 26 juli 2022 om 12:26

Nee niet hilarisch. Gewoon een slechte grap.

0
Al Phila 26 juli 2022 om 07:40

Nicole Frain lijkt al van haar vorige val last te hebben van hersenletsel

0
Guushovd 26 juli 2022 om 08:06

Niet best van Frain. Het zag er al niet best uit, maar haar reactie is nog slechter. Ik had op z’n minst ‘ik zag het te laat en kon niet meer remmen’ verwacht.

0
kleomantre 26 juli 2022 om 09:22

Dit is m.i. het equivalent van problemen in een auto proberen te ontwijken door het gas in te drukken. Dat kan goed gaan, maar als het fout gaat gaat het ook goed fout. Oftewel gewoon ronduit gevaarlijk rijgedrag waarvoor je, in het geval van een auto, op eigen kosten nog een rijcursus voor zou moeten volgen ook om weer terug de weg op te mogen.

Daar de madam onervaren zou zijn lees ik hierboven hoeft het nog geen maandelange uitsluiting te zijn als bij een Groenewegen, maar een maandje geen koers lijkt me toch alleszins logisch evenals een paar goede gesprekken daar de zelfreflectie er niet lijkt te zijn.

0
ssj 26 juli 2022 om 10:13

Uit koers halen is wat mij betreft het minste wat er gedaan moet worden. Een maand geen koers het maximale. Niks doen, zoals nu lijkt te gebeuren kan in ieder geval niet de bedoeling zijn.

0
Bontempi1962 26 juli 2022 om 10:18

“ze aarzelde om door te gaan, maar het team zei nee”; in mijn beleving hadden ze haar tijdens de koers al niet meer moeten laten verder gaan. En met die Frain lijkt me een goed gesprek op zijn plaats. Wat dacht die dame toen ze op volle snelheid door het peloton wilde scheuren!? Bizar.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone