Soudal Quick-Step geeft ook in Gent-Wevelgem niet thuis: “Moeten beter kunnen”
Video Nog niet zolang geleden heerste de ploeg van Patrick Lefevere in het Vlaamse voorjaar, maar inmiddels is het team aan verschillende kanten voorbijgestreefd. Tim Merlier (veertiende) was zondag de eerste renner in de uitslag van Gent-Wevelgem voor Soudal Quick-Step. “Het is wat het is. We zijn gewend om de koers te domineren, dat kunnen we nu niet”, zei ploegleider Tom Steels na afloop gelaten tegen WielerFlits.
“Maar om nu te zeggen dat we superslecht zijn…”, voegde hij daar meteen aan toe. “We moeten kritisch zijn, maar het is nog altijd na Parijs-Roubaix dat we de eindbalans maken voor deze groep.”
Steels spreekt van een top-drie bestaande uit Tadej Pogacar, Wout van Aert en Mathieu van der Poel. “Die zijn echt wel buitencategorie. Wij zweven daar, buiten die drie, nog ergens tussen. We moeten beter kunnen.” Ook in Gent-Wevelgem had het beter gekund, stelde hij. “Zeker na de eerste keer Kemmel moet er absoluut iemand in die tweede groep zitten. Dat was niet het geval, dan ben je kwetsbaar. Toen heeft Kasper (Asgreen, red.) zich opgeofferd en de kloof gedicht.”
Het lijkt Soudal Quick-Step te ontbreken aan een kopman die de rest op sleeptouw neemt, zoals Van der Poel bij Alpecin-Deceuninck en Van Aert bij Jumbo-Visma. Is zo’n kopman van groot belang? “Absoluut, de kopman bepaalt ook de sterkte van uw middenveld. Maar we moeten ook niet vergeten dat Kasper er acht maanden is uit geweest. Zo’n comeback gaat altijd met ups en downs. Julian (Alaphilippe, red.) was ook niet goed zaterdag (de E3 Saxo Classic was vrijdag, red.). Dan kom je nooit in de positie dat je ook echt offensief kunt rijden.”
Vanuit de tweede lijn is er ook niet iemand – bijvoorbeeld Yves Lampaert – die opstaat en het verschil maakt. “Yves heeft De Panne, Harelbeke en nu Gent-Wevelgem gereden. Dat zijn drie hele zware wedstrijden achter elkaar. Dan mis je elke wedstrijd wel die paar procenten om mee te zijn. Ik denk dat Yves niet slecht is, maar hij moet nu vooral fris geraken. Maar we moeten er in deze situatie wel rekening mee houden dat we kwetsbaar zijn.”
Het gat met Pogacar, Van der Poel en Van Aert lijkt momenteel onoverbrugbaar, erkent Steels. “Maar dat geldt voor de meerderheid van de ploegen, als die drie doen wat ze willen. Vooral Pogacar is per slot van rekening een Tourwinnaar. En Van der Poel en Van Aert winnen Monumenten aan de vleet. Dat is een andere categorie renners. Die missen we wel, dat is een feit dat zeker is. We moeten dat collectief opvangen.”
Alaphilippe heeft in het verleden laten zien te kunnen wedijveren met deze toppers. Woensdag rijdt hij Dwars door Vlaanderen. “Ik heb er wel vertrouwen in dat Alaphilippe woensdag een goede wedstrijd gaat rijden. Dan kom je al dichter bij de rest hè. Het is een kwestie van één of twee renners meehebben in die tweede golf, dan speel je terug mee. Dat zijn dingen die we wedstrijd per wedstrijd bekijken. Maar het is niet zo dat we in de briefings terneergeslagen zijn. We doen gewoon ons eigen ding en we rijden de wedstrijd zoals we die momenteel kunnen rijden. Dan kijken we in de wedstrijd hoever we springen.”
Tot vlaanderen zal SQS 32 wedstrijden hebben gereden. JV 20
Dus die van JV zullen waarschijnlijk stuk frissen zijn over het algemeen gezien.
Het verschil zit hem in focus, die twee gaan momenteel vol voor het voorjaar, die toewijding lijkt bij QS te ontbreken.
En als je wacht dan zul je mee moeten als ze gaan of je ziet ze waarschijnlijk niet meer terug.
Vroeg in de wedstrijd isoleren is ook bijna niet te doen, want het zijn ook nog eens 3 van de sterkere ploegen in koers.
Maar doe toch een poging:
Subtoppers zoals Lampi vroeg laten meeschuiven onder het mom je weet maar nooit, het liefst met ploegmaat zoals De Clercq of Van Lerberghe voor het kopwerk onderweg.
Rest vd ploeg geen trap extra geven en kopmannen (Asgreen, Ala..) tot in de finale bij elkaar houden en proberen achtervolging te organiseren wanneer de toppers aanvallen. Geef ik meer kans dan wanneer ze proberen te volgen, ontploffen en versplinterd rondrijden waarbij iedereen naar elkaar gaat kijken.
Senechal was eigenlijk nergens echt op de voorgrond te zien.
Alaphilippe was ziek. Die zal denk ik toch wel terug zijn voor zijn ardennenklassiekers. Miss iets te weinig voor LBL maar heeft altijd die punch om id waalse pijl voor de overwinning te strijden. Zeker zonder Roglic en Pogacar.
Lampaert was voor mij de beste quickstepper. Reed ook in dienst van een 'mindere' kopman /sprinter deze laatste koersen. Is zowiezo nooit de explosieve renner geweest voor de hellingen maar in vlakke koersen zoals Brugge-Depanne (en natuurlijk Roubaix) is hij toch wel een zekerheidje.
Merlier en Jacobsen zijn niet de mannen voor deze wedstrijden met herhadelijk venijnige klimmetjes.
Een Phillipsen is daarin echt beter. Begrijp ook niet waarom men Merlier, beetje zelfde sprinter als Jacobsen, haalde en niet Philipsen die tot juni 2022 ook nog moest verlengen.
Bovendien had men beter sterke knechten hier op moeten stellen die langer een Lampaert uit de wind houden zodat die finale mee kan rijden omdat alleen met een heel bijzondere dag Merlier en Jacobsen in deze wedstrijd kans maken.
Nu is 'vorm' iets ongrijpbaars, en hebben sommige renners hun hele loopbaan nodig om te leren hoe ze 'die vorm' tijdig kunnen bereiken. Maar hoe kan het toch dat Asgreen maar niet meer die vorm van twee jaar geleden kan bereiken ? Natuurlijk spelen pech en ziekte mee, dat begrijp ik. Maar desondanks zou je dan elders in het seizoen een super fitte Asgreen moeten tegenkomen, en dat mis ik.
Graag had ik er een sterk Quickstep-blok bij gehad aankomend weekend want dat is een aanwinst voor iedere koers, maar ik vrees dat dezelfde lijn doorgetrokken zal worden die we tot nu toe hebben gezien op de steentjes.
Elk keizerrijk kent ook zijn neergang.
Met een focus voorheen totaal op de voorjaarsklassiekers en hooguit sprint etappes winnen waren resultaten anders dan nu waarbij groot deel focus, budget, op winnen GT ligt.
In feite te wel zever omdat er een paar uitzonderlijke talenten rondrijden en de ploeg veranderd is.
Ik geniet nog steeds van hun werklust in de koers, zijn geen pannenkoeken, en scoren doen ze nog altijd alleen neit zoals voorheen met 1 totaal andere dedicated focus.
'Wat zit je nou te zeuren Henk? Piet zijn hamster is ook dood en hij haalt zijn targets wél!'
Senechal (27j) rijdt in 2021 top-10 in zowel omloop, E3, G-W, Dwars d.Vl en de ronde v.Vl.
Niets dat ook maar kan vermoeden dat ze in 2022 en 2023 zoveel meer tekort zouden komen in de kasseiklassiekers. En contracten werken nu eenmaal vaak per 2 of 3j (en bij toppers zelf nog meer).
Mocht Roglic na zijn val en met zijn leeftijd ook niet meer 100% op niveau komen, zou er dan ook zoveel kritiek zijn op Jumbo dat hij nog contract tot 2025 heeft?
Enkel in Nokere en Brugge-de Panne hebben ze een rol gespeeld.
De kern van Quickstep is nog zo goed als dezelfde als een paar seizoenen terug. Toen we 2 jaar geleden van de grote 3 spraken was Alaphilippe één van hen. En nu fietsen ze haast achteruit. Asgreen brengt in Gent-Wevelgem in zijn eentje de groep Van Aert terug om vervolgens te ontploffen en zijn team te zien verdampen. Wat een verschil met een paar jaar geleden. Je zou er haast medelijden mee krijgen.