‘Soudal Quick-Step breidt Belgische kern verder uit met aanwinst van Alpecin-Deceuninck’
Soudal Quick-Step blijft actief op de Belgische transfermarkt. Volgens Het Laatste Nieuws versterkt de ploeg zich in 2026 met Fabio Van Den Bossche. De 24-jarige Oost-Vlaming komt over van Alpecin-Deceuninck.
De 24-jarige Van Den Bossche, bronzenmedaillewinnaar in het omnium op de Olympische Spelen van Parijs, geldt als een veelzijdige renner met een achtergrond op de piste. Zijn profcarrière op de weg begon hij in 2020 bij Sport Vlaanderen-Baloise. Vanaf 2022 komt hij uit voor Alpecin-Deceuninck, waarvoor hij startte in de voorbije twee edities van de Giro d’Italia. Winnen bij de profs lukte hem nog niet. Wel was hij vorig jaar tweede in de slotrit van de Tour of Antalya.
Van Den Bossche zou al de vierde Belgische aanwinst voor Soudal Quick-Step zijn. Het Laatste Nieuws meldde eerder al dat Jasper Stuyven (Lidl-Trek), Steff Cras (TotalEnergies) en Edward Planckaert (eveneens Alpecin-Deceuninck) ook de stap naar de ploeg van Jurgen Foré zetten. Bovendien zou het team zijn oog hebben laten vallen op Jenthe Biermans (Arkéa-B&B Hotels).
Pieter Serry, Jordi Warlop, de Franse tweedejaarsprof Antoine Huby en de Tsjech Josef Černý passen niet meer in het plaatje van Soudal Quick-Step voor 2026, meldde WielerFlits reeds. Yves Lampaert zou zijn contract dan wel weer verlengd hebben. Zo zou Soudal Quick-Step voor volgend jaar al twaalf Belgen op papier hebben.
Heel benieuwd naar de vervangers en hun niveau.
Van Den Bossche en Planckaert naar Soudal, Hermans en Meurisse naar Q36.5, Vermeersch naar Redbull, Kielich naar Visma, ... mis ik er nog?
Nu zijn de Roodhoofts wel meesters in waar voor hun geld binnen halen, dus ze zullen het wel weer oplossen.
Bovendien zal een flinke hap van het budget ook wel gaan naar het vastleggen/verbeteren van de contracten van VDP, Philipsen, Groves, Del Grosso en Verstrynge. Dat geld moet je dan ergens vandaan halen...
Axel van der Tuuk lijkt mij wel een mooi gokje.
Stuyven sterke renner natuurlijk, maar ook niet iemand die veel wint. Laatste zege: MSR in 2021.
Als Evenepoel na dit jaar al weggaat, wordt het bijna zeker een overgangsjaar in '26 en schat ik de kans op een grote zege volgend seizoen heel laag in.
En we moeten het ook niet verbloemen, dat 'groot probleem' geldt voor elke ploeg, met uitzondering van UAE. Dat is de enige ploeg die het amper zou voelen moest een kopman bij hun ploeg worden weggeplukt, voor al de andere zou dat een serieuze impact hebben.
Als je kijkt naar de top-100 van best presterende renners dit seizoen qua podiumplekken, dan staan er daar 11 van UAE tussen. Alle andere ploegen moeten het doen met 5 of minder, dus als je daar 1 van wegneemt is dat een flink gemis.
De impact van Evenepoel valt dit seizoen voorlopig trouwens nog mee, maar amper 14% van het totaal aantal overwinningen (3 op 21) dus dan zou ik het toch al geen overgangsjaar durven noemen. Zelfs zonder Evenepoel zouden ze op dit moment 4de staan in de lijst van overwinningen per ploeg. Dan zijn bv Merlier en Brennan (48% / 10 op 21) een stuk crucialer voor hun team.
Eigenlijk ligt de waarheid sowieso in het midden, want als je bv Köln bekijkt, dat is ook met het Devo team, maar hij klopt daar wel gewoon Girmay, Meeus, Bittner, Hofstetter, Menten,...
Doet op zich ook niet zo veel ter zake, was vooral om aan te tonen dat de impact van Evenepoel (voorlopig) relatief beperkt was in verhouding.