Sonny Colbrelli: “Ik weet nu dat ik een van de beste klassiekerrenners ben”

maandag 13 december 2021 om 09:11
Sonny Colbrelli: “Ik weet nu dat ik een van de beste klassiekerrenners ben”

Sonny Colbrelli - foto: Cor Vos

Sonny Colbrelli werd dit najaar de enigszins verrassende winnaar van een zeiknatte en modderige editie van Parijs-Roubaix. De Italiaanse Europees kampioen van Bahrain Victorious heeft de koers inmiddels een aantal keren teruggekeken. “Elke keer als ik het weer gezien heb, maakt het me blijer en trotser dan ervoor”, geniet hij na bij CyclingNews.

De 31-jarige Italiaan krijgt vaak van mensen de vraag of hij zich al realiseert wat hij heeft gedaan. “Ik kijk de beelden nog vaak terug. Ik ben blijer en trotser dat ik heb gewonnen dan ooit tevoren. Maar het belangrijkste voor mij is dat ik niet veranderd ben, ik ben nog steeds dezelfde Sonny als voor Parijs-Roubaix. Met die zege heb ik jarenlange opoffering en hard werken verzilverd. Ik heb er nog meer moraal voor de toekomst door gekregen.”

Er zal in 2022 meer op Colbrelli gelet worden “Ik weet dat veel mensen nu meer op mij gaan letten, maar ik weet ook dat ik vanaf nu een van de beste klassiekerrenners ben”, benadrukt Colbrelli. “De UCI World Ranking laat dat zien. Ik ben daar trots op en het brengt ook meer verantwoordelijkheid met zich mee. Ik hoop nu bij mannen als Wout van Aert en Mathieu van der Poel te kunnen blijven.”

Het wedstrijdprogramma van de Bahrain Victorious-renner blijft in 2022 nagenoeg hetzelfde. Hij start tijdens het openingsweekend in beide Belgische koersen, gevolgd door Parijs-Nice of Tirreno-Adriatico. Vervolgens rijdt hij alle klassiekers van Milaan-San Remo tot en met Parijs-Roubaix. “Ik zal voor het seizoen alleen een hoogtestage doen, net als na de jongste Tour de France.”

Op een andere manier winnen
Dat bracht hem dit najaar namelijk tot zijn grote successen, toen hij naast het EK op de weg en Parijs-Roubaix ook nog de Benelux Tour won. “Maar ook het winnen van Italiaans kampioenschap heeft me veranderd. Met zo’n agressieve manier van koersen had ik nog nooit gewonnen. Het leerde me dat ik niet altijd hoefde te wachten op mijn sprint.”

Daar kleeft volgens Colbrelli altijd een risico aan vast. “Je kunt dan verliezen van een snellere spurter. Na het Italiaans kampioenschap ben ik op een andere manier gaan koersen, meer van mijn eigen kracht uitgegaan. Dat werkte goed. Met deze resultaten heb ik bewezen dat ik kan wedijveren met de grootste renners in onze sport.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Jeff®ey 13 december 2021 om 09:32

Dat vind ik nogal een gewaagde uitspraak, Zou zomaar kunnen dat hij volgend jaar niets klaarmaakt in de klassiekers

EducationSecond 13 december 2021 om 09:42

Eens. In het voorjaar heeft hij ook zeker niet als een van de beste klassiekerrenners gereden. Paar prima uitslagen, maar ook paar keer helemaal niet gezien.

In het najaar was hij fantastisch natuurlijk, en ook in de Tour vond ik hem erg indrukwekkend. Maar ik zie hem niet ineens meedoen om de knikkers in RvV of in L-B-L.

Turtlehead 13 december 2021 om 12:18

Nou, als je Evenepoel en andere toppers kunt kloppen in eendaags-werk, dan moet het wel waar zijn, toch? ;)

Michelangelo 13 december 2021 om 09:41

Er komen is moeilijk, er blijven is nog moeilijker. Vraag dat maar aan bijvoorbeeld Vanmarcke, die met een knal binnenkwam bij de klassieke renners, maar nog altijd wacht op een goed vervolg.

Joachim 13 december 2021 om 13:22

Terecht punt dat aan de top blijven niet zo evident is, maar Vanmarcke vind ik wel een slecht voorbeeld omdat die toch al jarenlang bij de betere klassieke renners hoort (nog 5e in Ronde in 2021) en zijn niveau niet echt gedaald is. Betere voorbeelden vind ik dan o.a. Burghardt, Haussler, Breschel, Roelandts en Boasson Hagen, die na enkele goede prestaties in klassiekers toch weggedeemsterd waren/zijn naar een rol als knecht of heel verre outsider.

Mwielerfan 13 december 2021 om 10:14

De allerbeste renners gaan van eigen kracht uit, maar dat werkt alleen als je bij de beste bent. Terpstra en van avermaet wonnen zo hun mooiste wedstrijden, maar kunnen dat alleen in topvorm

Romāns Vainšteins 13 december 2021 om 10:33

Iki ben een stuk optimistischer en schat de kans dat Colbrelli er gewoon bij blijft mimimaal zo hoog in dat één dan wel beide Antwerpse wonderboys een jaartje in groep 2 mee gaan peddelen tijdens de klassiekers.

Ik ben dan ook wel een tikkie fanboy tov van hem en hoop dat hij zijn ab-so-lu-te focus gaat leggen op de keien teneinde maximaal te zijn tijdens GW, RvV en PR. Dus níet laveren met de heuvelklassiekers. Daarna voor groen naar de tour met wat kilo's minder. Het is een geweldige tegenstrever voor MvdP en WvA waar we blij mee moeten zijn.

Alfons Haavers 13 december 2021 om 10:40

Zou kunnen, een beetje à la Fuglsang. Door een ander dieet (die ging wel meer eten i.p.v. minder) op latere leeftijd toch nog een onverwachte hausse gekend in zijn carrière.

Net zo goed was dit Sonny zijn ene super(na)jaar waar hij tot het einde van zijn carrière blijft achteraan hollen.

Persoonlijk denk ik dat eerder Asgreen in de klassiekers zijn voet naast Matje en Wout gaat zetten dan deze Sonny, die wel verder kan komen in de heuvelklassiekers uiteraard.

Lepe coureur waar je liever niet mee naar de meet rijdt, maar zoals Matje en Remco dit jaar gaan ze hem daar ook niet meer zomaar afzetten vermoed ik volgend seizoen. Terwijl het bij Asgreen duidelijk was dat die eigenlijk zelfs nog ietsje sterker was dit voorjaar op de keien.

Michelangelo 13 december 2021 om 10:51

Ik denk dat VdP, Van Aert en Evenepoel altijd van eigen kracht uitgaan, en dus ook gewoon weer zullen rijden als ze in een dergelijke positie komen. Waarbij dat in mijn ogen voor Van Aert en VdP terecht is omdat die de wapens hebben om het af te kunnen maken. Die kunnen gerust met Asgreen of Colbrelli naar de streep zonder kansloos te zijn (ook al is dat geen garantie op winst). En dat ligt bij Evenepoel toch een stukje anders.

Ik ben ook wel benieuwd naar Asgreen. Was het zijn boerenjaar, of een opstap naar meer. Net als Colbrelli zal ook hij niet meer zo naief benaderd worden.

Hoe dan ook, hoe meer van dit soort mannen aan het front, hoe mooier de koers kan worden.

Alfons Haavers 13 december 2021 om 11:01

Het naïef benaderen vond ik eerder het geval bij Colbrelli dan bij Asgreen, die volgens mij het meer op pure power dan op leepheid heeft gedaan. (Trouwens Sonny in mijn ogen ook 2 keer sterk en verdiend gewonnen hoor, daar niet van.)

En ik denk dat Asgreen (meer een pieker die minder dan Wout en Mathieu de noodzaak voelt óveral met de spierballen te rollen) met volle focus op Vlaanderen en Roubaix een zeer taaie klant wordt. Dan verwacht ik van een Colbrelli veel minder dat die er blijft aanhangen na pakweg een explosie op de Oude Kwaremont.

Romāns Vainšteins 13 december 2021 om 11:12

‘Die kan gerust met Asgreen of Colbrelli naar de streep zonder kansloos te zijn’

Ja, dat hebben we inderdaad gezien ja

https://www.youtube.com/watch?v=GAvPZXSmuQU&ab_channel=FloBikes
https://www.youtube.com/watch?v=fkLwhvBydqY&ab_channel=Velon

Geheel jouw eigen redenatie volgend natuurlijk.

Michelangelo 13 december 2021 om 11:16

RV wil weer eens makkelijk scoren over de rug van een ander, zo kennen we hem weer. Proberen iemand af te zeiken, terwijl hij zelf eigenlijk wel beter weet.

Types als Kruijswijk, Evenepoel of andere strijkijzers zijn (nagenoeg) kansloos in een sprint. Van de 10 sprints die Colbrelli en Evenepoel tegen elkaar rijden wint Colbrelli er 11.
Laat VdP of Van Aert 10 keer tegen Colbrelli of Asgreen sprinten, en het wordt waarschijnlijk 6-4, 4-6 of 5-5. Tenminste als je kijkt naar de sprints die ze in het verleden gereden hebben. VdP die Van Aert verslaat. Van Aert die kan winnen op de Champs Elysees.

Maar dat wist je zelf ook wel, RV, maar je vindt het natuurlijk leuk om een beetje te prikken en daarmee de nodige aandacht te genereren… Of je probeert intelligent over te komen, maar zet jezelf hiermee in het vakje domme mensen.

Michelangelo 13 december 2021 om 11:23

@Alfons,
Ik meen me te herinneren dat Asgreen er op een haar na af was op de Kwaremont. En ik denk persoonlijk ook dat Mathieu daar niet veel fout deed in de finale, maar gewoon geklopt was door een verrassend sterke en snelle Asgreen (die misschien net wat meer over had).
PR en Colbrelli ligt misschien iets anders, aangezien Colbrelli gewoon bekend staat als rappe man. Maar ik denk dat daar ook het druistige koersen van Mathieu komt kijken. En die denkt dat als hij heel veel pijn heeft, dat de anderen dit ook hebben. Waarschijnlijk zou hij het achteraf misschien anders aanpakken. Maar achteraf is het mooi wonen.

Ik vraag me met Asgreen overigens nog altijd af hoe snel hij daadwerkelijk is. Want eigenlijk hebben we volgens mij maar 1 keer een sprint van hem gezien. Ik zou hem komend jaar graag wat vaker in een groepssprint bezig zien, om te oordelen of het zijn “lucky day” was of dat hij echt gewoon rap is aan de meet.

Alfons Haavers 13 december 2021 om 11:30

Ik vond overigens Roubaix ‘21 niet helemaal representatief voor de waardeverhoudingen in de klassiekers. Het was een chaotische blubbereditie aan het eind van een lang jaar met veel pech en lekke banden.

Colbrelli perfect anticiperend en met een beetje meeval dat MvdP maar bleef doorhengsten in achtervolging op de (alleen door pech uitgeschakelde) gevlogen vogel Moscon.

Enorm sterke koers van de 3 mannen op het podium waar ik niks van wil afdoen, maar ik zou Florian Vermeersch nu ook niet direct een 4*- of 5*-man willen noemen voor het aankomende voorjaar.

Het was een wedstrijd op zich en is wat mij betreft totaal niet te vergelijken met pakweg een Ronde van Vlaanderen onder een stralend lentezonnetje.

Sluit uiteraard niet uit dat Sonny op 1 of andere manier straks weer een hoofdvogel afschiet, maar ik schat de kans minder hoog in want puur fysiek is voor mij Asgreen meer een man die erbovenuit steekt dan Colbrelli voor wie het ook allemaal wel wat meezat dit najaar.

En @Michelangelo: Matje is explosiever dus kan sowieso wat meters nemen op een Asgreen bij een demarrage maar die reed er al bij al vlotjes weer naartoe vond ik. Dat was voor mij niet aiai hij breekt, maar eerder hij rijdt het op zijn eigen tempo weer toe. Werkte ook direct weer mee en dat was niet van eerst een paar minuten recupereren in het wiel graag.

Romāns Vainšteins 13 december 2021 om 11:37

Ik ben het gewoon totaal oneens met je die elitespurts na superlange koers kunt spiegelen aan eerdere spurtresultaten en weet dat ook strijkijzers een uitgeputte intrinsiek snellere man aan de meet oppeuzelen kunnen. Zo is REVKET heus niet bij voorbaat kansloos in een à 2/3/4/5 – aankomst, als hij er eentje wint ergens aankomend seizoen kan je alle statistieken en zekerheden weer aanpassen zoals we nu ook bij MvdP hebben moeten doen.

O ja, je hooghartige bijsluiter van 'ik duid het wel even' is ouderwets lachwekkend, mislukt betuttelend en van projectie voorzien. Waarom poog je dat nou steeds, het komt zóóó suff over joh.

Wheely 13 december 2021 om 11:01

Het gaat vast druk worden in Colbrellis wiel volgend jaar, daar ga je meestal niet harder van fietsen. Vraag maar aan Sagan en Van Avermaet.

ThorHushovd 13 december 2021 om 13:39

Goed punt, maar het scheelt dat MvdP, Flip en WvA toch de ware blikvangers zullen blijven, ook voor de renners. En de ‘laag’ die daar net achter komen zullen er toch minder last van hebben, waaronder Sonny.
En evenals een Boonen en Cancellara in hun goede jaren, zullen de genoemde drie blikvangers alsnog presteren als het talent maar stukken groter is dan de ‘laag’ die er achter komt.

Deel Koeper 13 december 2021 om 13:11

Het is een passief zandzakje dat geluk heeft dat hij in een generatie zit met enkele tactische nitwits die het gewend zijn om op klasse weg te rijden en weinig alternatieven kennen als dat niet lukt. Hij maakt daar slim gebruik van.

Ik zou hem één van de efficiëntste klassiekerrenners noemen, niet zozeer beste. Bij beste verwacht ik toch meer figuren die epische koersherinneringen oproepen, met bijhorende memorabele inspanningen en zo. Het meest indrukwekkende dat Colbrelli laat zien, is doorgaans nee zitten knikken achteraan in een groepje. Mogelijk verre familie van Gerrans.

notriple 13 december 2021 om 14:34

Hij heeft gewoon gelijk, dat heeft hij toch wel bewezen.

Headlines

Materiaalzone

Populair