Sky bevestigt Giro-deelname Bernal, Thomas en Froome naar Tour

dinsdag 1 januari 2019 om 11:15

foto: Cor Vos

Egan Bernal zal Team Sky aanvoeren tijdens de Giro d’Italia. Dat bevestigt de Britse formatie op zijn website. Chris Froome richt zich samen met titelverdediger Geraint Thomas op de Tour de France.

Bernal kopman in La Corsa Rosa
“De Giro is een wedstrijd waar ik echt enorm van hou”, aldus Bernal. “Ik heb drie jaar in Italië gewoond. Ik heb daar veel vrienden en ik hou van de Italiaanse fans. Ik ken de wegen en wil daar een goede wedstrijd rijden.”

Bernal begint zijn seizoen in eigen land op 12 februari tijdens de Ronde van Colombia. “Ik kijk ernaar uit om deze wedstrijd te rijden. Ik wil daar goed rijden voor mijn fans, mijn familie en voor Colombia. Het is ongelooflijke hoe de fans ons daar aanmoedigen.”

Froome op jacht naar nummer vijf
Chris Froome zal zijn titel in de Giro d’Italia niet verdedigen en gaat op jacht naar een vijfde Tourzege. “Het was een lastige beslissing om niet terug te keren naar de Giro,” stelt Froome. “Ik heb er geweldige herinneringen aan overgehouden, maar met de Tour als mijn hoofddoel is het waarschijnlijk beter dat ik de Giro oversla”, klinkt het.

“Ik ben op een punt in mijn carrière gekomen waarop ik nadenk over wat ik de sport nalaat. Wanneer ik de Tour voor een vijfde keer kan winnen, kom ik terecht in een select elitegroepje. Slechts vier renners hebben dat ooit gepresteerd. Het zou geweldig zijn.”

Thomas richt zich op Tour en WK Tijdrijden
Thomas richt zich in 2019 opnieuw op de Tour. “Mijn hoofddoel wordt om in de Tour een zo goed mogelijk resultaat te rijden. Wanneer ik daar niet had gewonnen, dan had ik wellicht overwogen om naar de Giro en de Vuelta te gaan. Maar nu ik gewonnen heb en het rugnummer 1 krijg, zou het zonde zijn om niet terug te keren in de best mogelijke vorm,” geeft hij aan. “Ik zal mijn jaar daar rond bouwen, al zal mijn programma een beetje aangepast worden.”

Daarnaast is ook het WK Tijdrijden in het Britse Yorkshire een belangrijk doel voor de Welshman. “Ik denk dat de tijdrit de beste mogelijkheid is om daar een resultaat te halen. Dat wordt een mooi doel voor het najaar. Ik denk dat het een fantastisch WK gaat worden en het lijkt mij geweldig om daar deel van uit te maken.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Johnny7 1 januari 2019 om 11:24

Nou die Froome zal toch niet blij zijn en heeft dus blijkbaar vrij weinig te zeggen. Kan niet goed gaan met een frisse Froome en Thomas in 1 ploeg. Wel leuk natuurlijk.

Jean Dumas 1 januari 2019 om 11:26

Die gaat in orde zijn, maar krijgt geen ronde op zijn maat. Het is een Giro voor Dumoulin en Yates.

Veloburto 1 januari 2019 om 12:18

Ik vind de Giro wel op zijn maat. Heeft een goede tijdrit in de benen

Jean Dumas 1 januari 2019 om 14:47

Voor de bonificaties gaat hij niet meedoen.

AWestie 1 januari 2019 om 11:28

Ik betwijfel of ie het echt kan, maar Woutje kan zoals verwacht weer een jaar lang fluiten naar kopmanschap bij Sky. Egan is er nu echt!

ChefSpijker 1 januari 2019 om 13:10

Poels gaat gewoon weer hetgeen doen wat ie het liefste doet: bilmaat van Froome spelen. Oftewel lekker mee naar de Tour en daar na twee weken lummelen in de derde week weer meesterknecht spelen. Die eigen kans in een grote ronde zal ie bij Sky vast niet meer krijgen. Moscon gaat komende Giro ook al proberen zover mogelijk te komen. Die zal Poels ook wel spoedig voorbij zijn als klassementsman.

achterhoeker 1 januari 2019 om 11:28

Te licht voor 3 weken knallen..sky is ook niet meer wat het geweest is

Toompie 1 januari 2019 om 11:33

Het deelnemersveld in de Giro wordt mooier en mooier. Ik kijk er naar uit en ben benieuwd wat Bernal nu al kan. Zie hem wel op het podium komen.

AWestie 1 januari 2019 om 11:47

Thomas geeft trouwens ook aan voor de wereldtitel tijdrijden te gaan in 2019

Jungle Man 1 januari 2019 om 11:52

Bernal kan wel eens een zeer geduchte podium kandidaat zijn. Zeker als sky hem goed voorbereid

Marszzz 1 januari 2019 om 11:55

De Giro is al jaren the-place-to-be qua uitstraling en deelnemersveld. De Tour misschien zelfs voorbij. Thomas had best voor de Giro kunnen kiezen.

Pat McQuaid 1 januari 2019 om 11:58

Thomas zal 100% in dienst van Froome moeten rijden. Net als afgelopen jaar. Alleen zat Dumoulin er toen tussen waardoor plan B (Thomas voor geel) uit de kast werd gehaald.

Johnny7 1 januari 2019 om 13:13

Not….

achtpuntzes 1 januari 2019 om 20:11
Quote:
Mijn hoofddoel wordt om in de Tour een zo goed mogelijk resultaat te rijden

Dus zit Thomas hier glashard te liegen?

Het is zoals ze zelf zeggen, allebei voor het resultaat en dan kijken wie er de laatste week het beste voorstaat. En met een beetje mazzel hoeven ze nooit voor elkaar te werken en staan ze beide op het eindpodium.

AlfredoBinda 1 januari 2019 om 12:57

Nou, de eindwinnaars van zowel de Giro als de Tour zijn normaal gesproken ook wel bekend nu. Enige wat nog roet in het eten kan gooien zijn interne strubbelingen binnen Team Sky vanwege sponsorproblemen.

vanSpringel 1 januari 2019 om 15:18

Vrees het ook, echter nooit een beer afschieten voordat zijn vel verkocht is.

KennyKlimmen 1 januari 2019 om 22:04

No way. Tour misschien, maar Bernal gaat echt geen giro winnen van Yates, Dumoulin, Nibali en consorten…..

Samlambeej 1 januari 2019 om 12:58

Y E S !!!

Covadonga 1 januari 2019 om 13:09

Logische verdeling. En alle drie naar de Vuelta? Thomas zal dan vanwege zijn wk-doel de Vuelta vast niet serieus nemen.

Jan Blokland 1 januari 2019 om 18:44

Rijdt Bernal dan mogelijk ook de Vuelta?

Taliesin 1 januari 2019 om 21:29

Grote kandidaat wat mij betreft. Nu al.

Fikret 2 januari 2019 om 12:19

Wat mij betreft de favorieten:

winst Giro: Dumoulin of Yates
winst Tour: Froome of Thomas
winst Vuelta: ?

xistnc 2 januari 2019 om 12:30

Misschien dat vooral Froome en Thomas nu opgelucht ademhalen. Onderling komen ze er wel uit, al zal niet elke concurrent het ze zo makkelijk maken als Dumoulin afgelopen Tour. Met een derde hond op het feest zou het nog lastiger worden, aangenomen dat Bernal een stap kan zetten ten opzichte van vorig jaar.

Taliesin 2 januari 2019 om 23:40

Kan nou echt niet zeggen dat Dumoulin het hun makkelijk gemaakt heeft. Bizar.