Sjoerd Bax troeft wereldtoppers af in Coppa Agostoni en boekt eerste profzege

donderdag 29 september 2022 om 16:25
Sjoerd Bax troeft wereldtoppers af in Coppa Agostoni en boekt eerste profzege

foto: Cor Vos

Sjoerd Bax heeft de Coppa Agostoni op zijn naam geschreven. De Nederlander van Alpecin-Deceuninck behoorde in de finale tot een elitegroepje en was in de sprint om de zege veruit de snelste. Hij verwees Alejandro Valverde naar de tweede plaats.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

De wereldkampioenschappen zijn achter de rug, maar het wielerseizoen is nog niet ten einde. Zeker in Italië niet, want daar werd donderdag begonnen aan een serie prestigieuze eendaagsen. De Coppa Agostoni vormde dit beginpunt. De 193 kilometer lange koers had de start en finish in Lissone en kende vooral een heuvelachtig middenrif. De finale was echter wel vlak, want de top van de laatste helling lag op 35 kilometer van de streep.

In de beginfase, waar ook nog niet al teveel geklommen hoefde te worden, kozen vier renners het hazenpad. Michael Belleri, Anders Foldager (Biesse-Carrera), Diego Pablo Sevilla (EOLO-Kometa) en de Belg Johan Meens (Bingoal Pauwels Sauces WB) reden een voorsprong van meer dan acht minuten bijeen. Eenmaal in de heuvelzone, verloren de vier echter al snel van hun pluimen. Toen het gat nog zo’n drieënhalve minuut was, viel Meens weg vanwege een lekke band.

Bettiol breekt de koers open
Niet veel later kwam er actie in het peloton. Alberto Bettiol had wel zin in een verzetje en trok met nog zeventig kilometer te gaan ten strijde. De Italiaan zwom een tijdje tussen de kopgroep en het peloton, maar wist de sprong niet te maken. Het was uiteindelijk een groter groepje tegenaanvallers dat de drie koplopers inrekende. Zij hadden echter een geringe voorsprong op de rest van het pak, waardoor de koers met nog zo’n vijftig kilometer te gaan opnieuw kon beginnen.

Ion Izagirre gooide vervolgens de knuppel in het hoenderhok. Zijn aanval werd echter overgenomen door Davide Formolo, die Mark Padun en Domenico Pozzovivo meekreeg. De drie sloegen slechts een klein gaatje en werden snel weer gegrepen. Maar nadat we onder anderen Alejandro Valverde nog zagen versnellen, ging Formolo opnieuw. Hij kreeg opnieuw Pozzovivo mee en nu was het wel raak. De twee pakten een mooie voorsprong op de rest.

Elitegroep met Sjoerd Bax
Niettemin verliep de samenwerking niet perfect, wat bij Pozzovivo leidde tot misbaar. Al snel daarna kwamen meerdere renners oversteken. Eerst sloten Guillaume Martin, Enric Mas en Andrea Piccolo aan, daarna keerden ook Vincenzo Nibali, Rigoberto Urán, Alejandro Valverde en de Nederlander Sjoerd Bax terug. Kobe Goossens probeerde de sprong nog te maken – later vergezeld door Simon Yates en Stefano Oldani -, maar hij was te laat met zijn actie. Zodoende gingen we met negen man de laatste kilometers in.

Davide Formolo reed in deze vlakke finale nog lek, maar keerde weer terug voordat het spel begon. Dat spel opende Formolo zelf, want op drie kilometer voor het einde probeerde hij de rest te verrassen. Daarna zagen we nog meer aanvalspogingen, maar niemand kwam weg, mede doordat Enric Mas het tempo begon te bepalen voor Valverde. Die laatste begon van ver de sprint, maar zag op een gegeven moment Sjoerd Bax langszij komen. De Nederlander van Alpecin-Deceuninck won afgetekend en boekte zo zijn eerste profzege.

Dit artikel delen:

53 Reacties

poeskescherens 29 september 2022 om 16:28

En wat voor een zege, prachtig tegen deze toppers! Het Engelse commentaar kwam superlatieven tekort, Grand Tour winners, stage winners, Monument winners, he has beaten them all, what an entry!

15
53x11 29 september 2022 om 21:03

De hoogtepunten Engels commentaar die mij sporadisch bereiken klinken altijd heroïsch.

“He’s a big man. He’s not supposed to be able to do this sort of thing.”

Ben wel benieuwd of ik ook enthousiast blijf wanneer ik regelmatiger Engels commentaar hoor. Waar was dit commentaar te horen?

1
DunJay 30 september 2022 om 12:45

Hier het filmpje met bovengenoemd commentaar https://youtu.be/um288GADqVs

0
53x11 30 september 2022 om 22:27

Dank je! Ook dit klinkt inderdaad weer erg goed.

0
Grote Plateau 29 september 2022 om 16:35

droevig voor Valverde zijn afscheidszege

Sjoerd Bax out of all people

maar als ik Sjoerd was, had ik 'm ook gepakt

de pot op met die Valverde! haha

11
kruipolie 29 september 2022 om 18:08

Afscheidszege? Misschien begrijp ik u verkeerd, maar Valverde rijdt nog drie koersen, RvLombardije op 8 oktober wordt de allerlaatste. Als hij van die drie niets wint was de Gran Camiño zijn afscheidszege.

0
JelleNijdam88 30 september 2022 om 11:10

Federer kreeg bij zijn afscheidswedstrijd ook geen kadootjes uitgedeeld, en terecht. Dat is topsport.

0
ChefSpijker 29 september 2022 om 16:28

Nu hij eindelijk blessurevrij is dit najaar, geeft ie z’n opwaartse lijn van vorig jaar wel een sterk vervolg. Die gaat in de komende jaren ook wel ergens een ritje in een grote ronde pakken.

9
fransestinkkaas 29 september 2022 om 16:31

Wat schitterend. Dit verzin je eigenlijk niet. Volgend jaar mooi met Philipsen en Van der Poel naar de tour!

4
Dikke Vrouw 29 september 2022 om 16:44

Ha ha sjoerd wat doen je nou ! Wat geweldig dit

4
Marcel de Gendt 29 september 2022 om 16:45

Je kunt een slechter rijtje namen verslaan….

4
Zwarte panter 29 september 2022 om 16:32

Zo zeer knap!!!

3
Het Luipaard van Lent 29 september 2022 om 16:34

Prachtige overwinning! Rijdt gewoon twee tandjes harder dan al die andere wereldtoppers in de sprint.

3
Maillot à Pois 29 september 2022 om 16:35

Knappe zege, en een mooie beloning voor zijn doorzettingsvermogen na al dat blessureleed eerder dit jaar.

3
Promiz Rigloc 29 september 2022 om 16:37

Petje af, respect.

De winst in deze Italiaanse semi-klassieker kan zijn loopbaan misschien net de boost geven die het nodig had. Hopelijk zit er nog meer in het vat. :)

2
adelaarvanantwerpen 29 september 2022 om 16:48

Geweldige sprint van Bax. Zeer sterk najaar.

2
ssj 29 september 2022 om 16:50

Lekker hoor! Was de laatste weken al goed bezig, maar dan is het wel fijn als ie ook een overwinning pakt. Benieuwd naar het vervolg, zowel dit najaar als volgend jaar.

2
Wheely 29 september 2022 om 16:48

Nou wat een feest dit zeg!

1
Ronellenfitsch 29 september 2022 om 16:50

Tof. Eerst maar eens een contract voor 2023 geven dan.

1
Grobbel 29 september 2022 om 16:50

Al iets bekend over z’n contract voor volgend jaar? Mag ie bij Alpecin blijven?

1
Abdel-Kader Zaaf 29 september 2022 om 17:12

Zover bekend is het contract van Bax nog niet verlengd bij Alpecin. Misschien dat ze twijfelden aan hem. Die twijfel is nu ongetwijfeld weggenomen. Maar ik denk dat er nu ook andere ploegen zich gaan melden.

1
De Capybara van de Conradkade 29 september 2022 om 17:27

Zo, zo, zo, hoe je het ook wendt of keert, een heel peloton achter Bax.

1
Lalsacien 29 september 2022 om 18:13

Mooie woordspeling!

0
AdZ 29 september 2022 om 16:51

Superlatieven tekort voor Sjoerd!!

Piccolo ook weer vooraan. Opvallend hoe die na amper 4 maanden serieus koersen en 2 maanden WT al het predikaat wereldtopper opgeplakt krijgt :-)

0
de adelaar 29 september 2022 om 16:55

Slim gekoerst van Bax. En goed afgemaakt

0
Jacco van Stierop 29 september 2022 om 16:56

Sterke sprint van Bax, leek even ingesloten te worden, maar redde zich er goed uit. Valverde had misschien even langer moeten wachten met de sprint, maar betwijfel of hij Bax dan wel had verslagen. Tof voor Bax om in zo’n groep naar de zege te rijden. Tamme finale verder.

0
chasse patat 29 september 2022 om 16:57

Even op de Eurosportplayer terugkijken wat Karsten Kroon zegt over Bax op 17,4km van de aankomst.

0
krypton 29 september 2022 om 17:03

Vertel het ons!

0
TheBigShow 29 september 2022 om 17:07

“Niet zo rap, en de sprint van deze mannen winnen, zie ik niet zo snel gebeuren

0
De Dikbilgorgel van Dorestad 29 september 2022 om 17:13

"Ik ken Bax eigenlijk niet zo goed", zegt Karsten.

0
Verweggistan 29 september 2022 om 16:58

Leuke renners om in de top10 van je eerste profzege te hebben

0
Massimo Bataille 29 september 2022 om 17:07

Eigenlijk ongelooflijk dat sjoerd nog in die groep zit na het klimwerk. Dat had ik nu nooit verwacht.
In de sprint had ik het dan wel terug verwacht. Natuurlijk kunnen de benen altijd leeg zijn, maar sprinten tegen Nibali, Martin, Pozzovivo, Uran is nu niet de moeilijkste opgave. Normaal makkie voor Valverde, maar daar zie je toch de leeftijd doorwegen.

0
Brabander 29 september 2022 om 17:29

Okay. Deze zag niemand aankomen denk :)

0
Maillot à Pois 29 september 2022 om 17:53

Van die sterke ploeg voor het Italiaanse najaar van Israel was weinig te merken blijkbaar (op basis van de uitslag, heb niet kunnen kijken). Woods en Fuglsang DNF, Teuns anoniem 46ste. Alleen Corbin Strong tussen de mensen.

0
Ronellenfitsch 29 september 2022 om 17:54

Israël ook weer niemand in de top 10, zoals ook al in zowat alle Belgische eendagskoersen. Ondanks hun heuvelteam. Je zou bijna gaan denken dat ze het er om doen …

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone