Sjoerd Bax na NK-zilver: “Iets in me baalt een beetje”

maandag 21 juni 2021 om 13:31
Video

Sjoerd Bax heeft zondag zijn visitekaartje afgegeven tijdens de NK-wegwedstrijd. Op een halve minuut na de nieuwe Nederlandse kampioen Timo Roosen kwam de renner van het continentale Metec-Solarwatt als tweede over de streep. Zilver met een gouden randje? “Op zich wel, ja”, zei hij voor de camera van WielerFlits.

Bax had uitgekeken naar het NK over de VAM-berg, vertelde hij. “Mensen zeiden dat dit parcours op mijn lijf was geschreven als ex-mountainbiker, dat bleek het achteraf ook zeker te zijn. In de eerste ronden zat ik wat te ver en dacht ik: wat een rotkoers, afzien… Maar toen ik vooraan kwam en we wegreden, ben ik blijven gaan en bleef ik meespringen en meeschuiven. Toen kwam ik er wel lekker in.”

Zelf hoopt de 25-jarige renner dat hij zich bij de grotere ploegen in de kijker heeft gereden. “Alleen is het wielerwereldje een raar wereldje. Ik hoop dat dit voldoende is. Ik blijf me gewoon focussen op het koersen en dat vind ik ook hartstikke leuk, resultaten rijden en hard fietsen. Hopelijk kan ik dan nog de stap maken. Wat voor ploeg ik mooi zou vinden? Een ploeg waar ik wel nog een beetje mijn eigen kansen krijg, maar ik heb nog geen namen in mijn hoofd.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

28 Reacties

Marik 21 juni 2021 om 13:35

Het forum vraagt, de redactie draait. Leuk stukje!

Marco 21 juni 2021 om 14:02

Idd leuk.. maar iets zegt me dat ze dit al van plan waren…..

Wheely 21 juni 2021 om 14:38

Natuurlijk, normaal gesproken zijn ze de eersten.

boehoe 21 juni 2021 om 15:13

Fijn inderdaad. Maar toch ook wel een beetje laat. Ik weet niet of er bewust gedoseerd wordt, of dat het met capaciteit te maken heeft, maar reacties na de koers moet je toch dezelfde dag plaatsen.

Pizzi 21 juni 2021 om 13:38

Leuke gast.

Murcia 21 juni 2021 om 13:40

Reed sterk gisteren en eerder al in Frankrijk, maar plekjes bij grote ploegen zijn duur. Zijn leeftijd kan al een belemmering vormen en het type renner dat naast knechten ook nog voor eigen kansen wil gaan is nu juist niet zo passend bij de hokjesgeest die je vooral in de World Tour treft. Zou eigenlijk moeten hopen op Wanty.

Wheely 21 juni 2021 om 14:39

Wanty, Qhubeka, Lotto of Alpecin-Fenix zou heel mooi zijn.

boehoe 21 juni 2021 om 15:15

echt een Lottorenner inderdaad. daar hebben ze toch ok jarenlang één plekje aan een Nederlander gegeven.

assen 21 juni 2021 om 15:27

Eens met Wheely. Lekker meerijden met de Van Poppels en Taco.

demarage-deal 21 juni 2021 om 22:58

Wat denk je van zijn blessure verleden. Wie durft het aan. Jaren met zijn knieën gezeten.

ivo001 21 juni 2021 om 13:46

Uno-X lijkt me een mooi team voor hem, maar als ze daar alleen Noors en Deenns spreken wordt het lastig ;)

Renaissance 21 juni 2021 om 13:51

Gewoon oppikken TJV. Aan zulke Nederlandse renners moet je bij uitstek kans geven. Beter zulke gasten dan Chris Harper, Paul Martens, Pfingsten en bijvoorbeeld Wynants.

S. Morgenstern 21 juni 2021 om 14:02

Dat klinkt toch niet als een ploeg die bij hem past? Volgens mij heeft die jongen helemaal geen trek in de taken die die renners hebben.

boehoe 21 juni 2021 om 15:24

Eerst de kant indrukken en dan oppikken.

platteprijs 21 juni 2021 om 15:30

@Renaissance, ik zou zeggen meteen een contract voorleggen. Kan meneer Plugge meteen na al dat vreemdevlaggetjesgedoe weer wat rood-wit-blauw aan zijn supermartkmedewerkers toevoegen. Maar iets zegt me dat hij het niet zo heeft op renners van Nederlandse contiploegen. En mogelijk zegt Bax dat ook in zijn zin over dat raar wereldje.

Murcia 21 juni 2021 om 15:39

De Forumland-ploeg vind ik erg mooi klinken, Thierry als manager en Hiddema voor de communicatie. 100% Oranje en misschien krijgen we dan weer de gouden tijden zoals rond Kenny van Hummel toen de laatste plaats tenminste nog wat voorstelde als Nederlander zijnde.

boehoe 21 juni 2021 om 15:54

Jajaja . Nu weten we het wel Murcia. Mensen die meer binding hebben met taal- streek- en landgenoten zij bruinhemden. Zeer geestig.

Murcia 21 juni 2021 om 16:01

@boehoe
Dat maak je er toch echt zelf van, uit mijn bericht kun je dat nergens afleiden. Waar zeg ik dat jij een bruinhemd bent? Jij legt dus een verband wat ik nergens doe in mijn post. Ik heb alleen een meer kosmopolitische inslag dan jij voor wat betreft sportploegen en het aantal Nederlanders er in.

ssj 21 juni 2021 om 16:20

Ik zou eerder naar een ProConti ploeg gaan als ik hem was. Of Wanty, maar dat is stiekem ook een ProConti ploeg ook al hebben ze een WT licentie. Kan hij lekker aanvallen.

Turtlehead 21 juni 2021 om 17:40

‘Breuk zegt dat ’t goed is, maar dan moet je geen protest aantekenen’.

platteprijs 22 juni 2021 om 08:54

@Murcia ik vind jouw opmerking stuitend en er ver over.

DunJay 21 juni 2021 om 14:01

“Lekker reisje naar Polen en daar lekker fietsen met m’n maten” Prachtig gezegd, een echte liefhebber die gewoon geniet van het fietsen. Die komt er wel!

Rufusvb 21 juni 2021 om 14:10

Zou een prima renner zijn om bij Alpecin aan te sluiten volgend jaar: sterke gast met goede kop erop!

platteprijs 21 juni 2021 om 15:33

@Rufus, ja dan heeft Matthieu volgend jaar wat meer steun op het NK. Maar de Roodhoofts hebben voorlopig geen plek. Ik zag ook dat Van Keirsbulck op de BK-startlijst bij het Alpecin-developmentteam stond vermeld.

WoutMathieu 22 juni 2021 om 22:24

Zou er prima bij passen. Ook hij nog even leren wat beter te doseren ;)

Fast Freddy 21 juni 2021 om 14:12

Hup naar BEAT en snel proconti worden.

RidderSchwobin 21 juni 2021 om 14:23

Hopelijk inderdaad volgend jaar proconti. Bij die 38 Italiaanse, Belgische of Franse proconti teams moet toch nog wel ergens een plekje zijn?

Enfin, zoals hij zelf al aangeeft: Het wielerwereldje is soms een raar wereldje.

jooprioolpijp 21 juni 2021 om 17:33

Helaas, bij al die ploegen staat ook een Boehoe aan het roer en komen kaaskoppen er niet in. Herkenbaarheid en zo, je weet wel.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair