Sinds de eeuwwisseling was er geen wereldkampioen zo succesvol als Mathieu van der Poel
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
dinsdag 24 september 2024 om 07:37

Sinds de eeuwwisseling was er geen wereldkampioen zo succesvol als Mathieu van der Poel

De Ronde van Luxemburg was voorlopig de laatste wedstrijd van Mathieu van der Poel als wereldkampioen op de weg. De 29-jarige Nederlander van Alpecin-Deceuninck kende een uitstekend jaar, waardoor de vloek van de regenboogtrui niet op hem van toepassing was. Maar hóe goed was nu dat jaar? WielerFlits vergelijkt de cijfers met alle wereldkampioen vanaf 2000.

We beginnen met Mathieu van der Poel zelf. Als wereldkampioen wist hij ‘slechts’ vijf keer te winnen. Toch zijn er sinds de eeuwwisseling maar zeven renners – van in totaal 24 wereldkampioenen – die meer wonnen dan MVDP. Dat waren Óscar Freire na zijn titel in 2004 (zeven keer), Tom Boonen na zijn regenboogtrui in 2005 (liefst 21 keer), Mark Cavendish na zijn zege in 2011 (vijftien keer), Peter Sagan in al zijn jaren nadat hij wereldkampioen werd (dertien na 2015, elf na 2016 en acht na 2017). En dan was er nog Remco Evenepoel na 2022 met negen.

Evenepoel op zijn best in Luik – foto: Cor Vos

Wat opvalt is dat al die mannen behoudens Evenepoel, als rappe man veel van hun zeges pakten in massasprints. Alejandro Valverde (na 2018) en Paolo Bettini (na 2007) wonnen net als Van der Poel vijf keer in hun regenboogtrui. Voor de goede orde: voor MVDP waren dat de Primus Classic vorig najaar, een etappe in de Ronde van Luxemburg vorige week en achtereenvolgend de E3 Saxo Classic, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix in het afgelopen voorjaar. Daarmee zette hij ook meteen een unieke prestatie naar, ondanks dat hij maar 43 koersdagen had.

In de laatste 24 jaar geen wereldkampioen met twee monumenten
Sinds het WK van 2000 was er nog nooit een wereldkampioen die in de regenboogtrui twee monumenten wist te winnen. Sterker nog: in de afgelopen 24 jaar slaagden alleen Boonen, Bettini, Sagan (twee keer) en Evenepoel daarin. Nu is natuurlijk niet iedere renner in staat om een monument te winnen en dus hebben we verder gekeken dan alleen het totaalaantal en de monumenten. We pakten ook de ritzeges in de grote rondes erbij, om tot een compleet overzicht te komen. UCI-punten vergelijken is weinig zinvol, omdat de regels een paar keer veranderden.

Wat dat betreft deed Sagan het ook voortreffelijk. In 2015 won hij naast de Ronde van Vlaanderen ook drie ritten en het puntenklassement in de Tour – en hij werd ook nog een Europees kampioen op de weg. Twee jaar later won hij na Parijs-Roubaix drie etappes en het puntenklassement in de Tour. Boonen won dus als wereldkampioen elf keer, maar bijna de helft daarvan was in het voorjaar van 2006. De Ronde van Vlaanderen die hij won was dan zijn elfde zege. Nadien volgden enkel zeges in koersen met een kleinere statuur, al droeg hij wel vier dagen het geel in de Tour.

Cavendish de beste qua ritzeges in grote rondes
Bettini won als wereldkampioen enkel een memorabele Ronde van Lombardije, waar hij tot tranen geroerd over de streep kwam. Anderhalve week eerder had hij zijn broer Sauro verloren bij een verkeersongeval, amper een week na zijn wereldtitel. Evenepoel won na Luik-Bastenaken-Luik als wereldkampioen ook nog twee keer in de Giro d’Italia, maar eigenlijk tellen die niet mee. Dat waren namelijk twee tijdritten, waarin REV toen nog geen wereldkampioen was. Van de overige wereldkampioen was Cavendish de beste in de grote rondes: hij won drie keer in de Giro én Tour.

Geen vloek van de regenboogtrui voor Van der Poel dus, die door zijn twee monumentale zeges misschien wel de meest succesvolle wereldkampioen sinds 2000 is geweest. Die vloek was er wel voor liefst negen anderen. Romāns Vainšteins (2000), Alessandro Ballan (2008), Cadel Evans (2009), Rui Costa (2013), Michał Kwiatkowski (2014) en Julian Alaphilippe (2021) wonnen slechts twee keer als wereldkampioen. Maar het kan nog minder: Igor Astarloa (2004), Philippe Gilbert (2012) en Mads Pedersen (2019) mochten amper één keer juichen in de regenboogtrui.

Omdat succesvol interpretabel is, laten we graag de community van WielerFlits bepalen wie volgens hen nu daadwerkelijk de meest succesvolle wereldkampioen vanaf 2000 is geweest. We hebben de keuzes gereduceerd tot zes stuks en in de tekst hierboven vind je daarvoor de redenen terug.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
60 Reacties
23-09-2024 14:39
Sagan moet je eigenlijk de 3 jaar meetellen, want die reed gwn doorlopend in de regenboogtrui (en moest ook specifiek pieken naar dat WK telkens) dus qua wereldkampioen was dat misschien wel de strafste (en meest attractieve) van allemaal.

De spreiding van Evenepoel schat ik ook hoger in, zowel qua type overwinningen als qua aantal maanden op niveau.

En Boonen reed 37x podium in 2006, dat is bijna evenveel als MvdP koersdagen telt dit jaar (39) dus die vind ik ook nog wel stukje straffer. Beetje kort door de bocht kan je stellen dat MvdP (zeker naar zijn hoge normen) eigenlijk maar 1 maand écht top was, en de rest van het jaar zeker voor zijn doen redelijk onzichtbaar was. Die 3 overwinningen in het voorjaar zijn natuurlijk wel écht kleppers (ook al zaten de omstandigheden door al die uitgevallen concurrenten wel wat mee).

Valverde had zijn plekje overigens ook wel verdiend. Op je 39ste van begin februari tot midden oktober 24x podium, Spaans Kampioen en ritzege + 2de worden in eindklassement van de Vuelta (voor Pogacar), naast nog 3 andere overwinningen.
    23-09-2024 19:53
    Ja Sagan hoort dit te winnen. Naast zijn ritzeges in de Tour volgens mij ook nog eens 5x podium ofzo als ik het me goed herinner (dus 8x podium int otaal in tourritten) en de groene trui en altijd monsterachtig veel CQ / UCI / PCS punten. Altijd zichtbaar, altijd goed. Daar konden de anderen mijns inziens echt niet tegen op.
    24-09-2024 08:58
    @Titaantje: 16x podium zelfs, ondanks dat hij in 2017 al in de 4de rit uit koers gezet werd na dat akkefietje met Cavendish: 8x in 2016, 1x in 2017 en 7x in 2018. Daar kan je nog eens 9 top-10 plaatsen bijtellen,
23-09-2024 14:46
Een van de succesvolste zal hij wel zijn, maar volgens mij is hij vooral een van de onzichtsnaarste wereldkampioenen ooit. Voorjaar was natuurlijk geweldig, maar daar reed hij uiteindelijk maar 7 wedstrijden. Daarna niks tot aan een compleet onzichtbare Tour omdat alles op de spelen ging. Daar ging het helaas mis en dan blijft er eigenlijk niet veel meer over in het jaar. Renewi was weer onzichtbaar en nu een leuk Luxemburg gereden, maar dat is niet het hoogste niveau natuurlijk. Dan straks het WK en dan is het klaar.

Waarschijnlijk is dit de beste manier om zijn palmares te vullen en dat kan ik hem niet kwalijk nemen, maar merk dat ik toch minder Van der Poel fan begin te worden dan ik ooit was. Tot en met Giro 2022 was niks te gek en was het altijd all in, aanvallen en zien waar het strandt. Nu toch wat gecalculeerder in zowel welke wedstrijden te rijden als hoe hij rijdt in de wedstrijden. Als dan bepaalde dingen niet goed vallen zoals de Spelen, blijft er niet heel veel Van der Poel over in een jaar om echt van te genieten
    24-09-2024 09:11
    Tja, hij is zijn erelijst wel pas beginnen te vullen ná die Giro van 2022, een Giro die hem achteraf bekeken ook niet echt goed bevallen is in combinatie met de Tour 2022. Tot dan was hij misschien inderdaad een speelvogel voor wie niets te veel leek, maar toen hoorde je óók criticasters dat hij niet genoeg uit zijn carrière haalde. Wel, dat doet hij nu wel, en het is weer niet goed.
23-09-2024 15:04
Velen vinden het teleurstellend dat de regenboogtrui niet zo vaak te zien was. Ga er maar aan wennen, volgend jaar zie je de regenboogtrui nóg minder vaak, immers draagt Pogacar steevast de leiderstrui. MvdP heeft zich prima getoond dit jaar, vooraan in de grootste eendaagse wedstrijden (hij is een klassieke coureur, geen grote ronde coureur). Zoals de statistieken ook aangeven één van de succesvolste wereldkampioenen van deze eeuw, wederom wat de grootste wedstrijden betreft (kwaliteit voor kwantiteit).
    24-09-2024 15:13
    Je kan statistieken langs alle kanten bekijken om je gelijk te halen..
23-09-2024 13:24
Statistisch gezien wel, maar heb toch het gevoel dat het na Roubaix allemaal wel klaar was. Matige Tour en hoofddoel OS toch niet kunnen verzilveren in de vorm van eremetaal.

Misschien de cross over gaan slaan en twee echte pieken in het wegseizoen gaan neerleggen.
    23-09-2024 13:38
    Twee pieken zoals MSR + PR winnen en wereldkampioen worden?

    De OS was gewoon net iets meer LBL dan RVV en dan weet je dat je geklopt gaat worden door de specialist.

    Net zoals het WK dit jaar behoudens valpartijen of ziektes 99% zeker naar Pogacar of Evenepoel gaat.
    23-09-2024 13:45
    De OS was echt niet meer LBL dan RVV toch? De individuele klimmetjes waren zelfs minder lastig dan de RVV, eerder de Brabantse Pijl.
    23-09-2024 13:46
    Moet er nog wat meer afgehaald worden…of wil jij het goede niet zien…de tour was voor hem meer als genoeg….en gelukkig maakt hij het zelf uit goed of minder goed.
    23-09-2024 13:54
    Hij werd 2 weken later 2e in LBL. OS was hij prima in orde maar geklopt door een sterkere ploeg. Deze week ook in orde en wie weet wat er zo dag gebeurd. Die 2 "echte" pieken zijn vorig seizoen ook aardig gelukt. Dus als je iets wil verzinnen om te zeiken moet je wel je feiten kennen.
    23-09-2024 13:59
    Hij werd derde in LBL, niet tweede. Wel eens dat op de OS hij gewoon tactisch in de tang zat bij de Belgen, hij was daar echt wel prima in orde.
    23-09-2024 18:36
    Oei kritiek op Van der Poel ligt schijnbaar gevoelig. Was geenszins de bedoeling te zeiken of wat dan ook.

    Feit is dat hij dit jaar in Vlaanderen en Roubaix echt een heel hoog niveau haalde.

    In de Tour als knecht van Philipsen word ik niet gelukkig van. Er zaten ook ritten in die hem lagen en daar was het te weinig.

    Vorig jaar was er inderdaad een prima WK, maar dit jaar vond ik hem op de Spelen niet die vorm hebben. Ik zie liever de Van der Poel van Vlaanderen en Roubaix iets vaker. En die heb ik na april niet meer gezien.
    23-09-2024 19:59
    Het probleem bij de OS is gewoon dat hij geen ploeg had. Hoole is opgeofferd als knecht terwijl je maar drie renners hebt.
    En van Baarle had gewoon niet het niveau.
    Van der Poel plaats een prima aanval maar dan weigeren er een paar mee te draaien.
    En dan rijdt Evenepoel op het juiste moment weg.
    23-09-2024 21:14
    @FDJ Een prima WK vorig jaar?
23-09-2024 13:58
Ik kan MvdP’s zegetocht op de keien toch moeilijk helemaal loskoppelen van de crash in Dwars door Vlaanderen. Vermoed dat hij daar zelf ook wel van baalt want hij was absoluut de favoriet die ook een concurrentie-in-topvorm had kunnen kloppen. Wat de rest van het seizoen betreft was het letterlijk net-niet, Troyes-Troyes was een geweldig parcours voor hem maar daar leverde hij niet, verder een ok’e tour in dienst van. Ik ben van mening dat de tour meer moet doen om zijn type renner te laten excelleren en zie ook graag daarbij een nieuwe puntenindeling dat zij zich in de strijd voor het groen kunnen mengen. De OS was net te zwaar en zijn tactiek te doorzichtig.

Ik kies voor Sagan
    23-09-2024 15:14
    Boven het artikel staat een van de succesvolste en niet de succesvolste .
    23-09-2024 15:17
    Maar er is toch ook een poll? Zetten ze die voor jan Lul er bij?
    23-09-2024 19:41
    Romāns Vainšteins was in ieder geval niet de succesvolste lees ik.
    24-09-2024 00:00
    Vreemd dat evans Costa en kwiatkowski geboemd wordt dat ze maar twee keer winnen. En pedersen 1. Pedersen won toch Gent wevelgem, of was dat later pas? Evans Waalse pijl, kwiatkowski won gold race, rui Costa is niet bepaald veelwinnaar. Gilbert en alaphilippe 1x is natuurlijk wel weinig dan weer, maar dat is toch een ander rype renner.
    24-09-2024 08:15
    Pedersen won enkel een rit in de ronde van Polen in de wk-trui dacht ik. Won later dat seizoen wel gent-wevelgem die na het wk werd gereden omwille van corona. Die heeft dus gewoon de pech gehad dat heel het seizoen dat hij als wereldkampioen kon rondrijden gereduceerd werd tot 2 maand in het voorjaar en nog een kleine 2 maand in de zomer
    24-09-2024 14:05
    @Limburgio
    Ondertussen is de titel zowaar aangepast, in een poging om iedereen weer hierheen te lokken… en kijk, het lukt ze nog ook!
23-09-2024 16:30
Inderdaad Van Der Poel één van de beste seizoenen als wereldkampioen, zoniet de allerbeste. Sagan met Vlaanderen, Tourritten, groen en een nieuwe WK titel ook wel.

Leuk dat Valverde 16 ritjes won in de ronde van Murcia en Boonen 123 keer op het podium eindigde als wereldkampioen. Maar het gaat gewoon om de grote koersen. En dan is Vlaanderen en Roubaix fantastisch. Boonen zei dat ook gewoon zelf met zoveel woorden: op een bepaald moment kom je op een niveau waarbij voor jezelf en publiek het enkel nog gaat om de grote koersen.

Evenepoel werd ook gewoon 2de in Parijs-Nice en maalde daar niet echt om. Het gaat om de grote doelen. 2 monumenten winnen als wereldkampioen is dan gewoon fenomenaal.
    23-09-2024 17:35
    Fenomenaal lijkt mij overdreven, maar ZEER goed is t zeker!
    24-09-2024 00:09
    Won boonen niet ook groen in 2006? Naast monument. Vdp was volledig afwezig in grote rondes, de grootste wedstrijden van de kalender en olympische spelen deed hij nauwelijks mee leek
23-09-2024 15:48
Wellicht wel de wereldkampioen met één van het minst aantal koersdagen in zijn trui. Ik vind nu ook wel dat je uw jaar niet anders moet gaat inplannen net omdat je die trui hebt, dus in dat opzicht vind ik het goed dat hij gewoon zijn zin gedaan heeft en gefocust op één van de enige redenen waarom hij op de weg koerst: de klassiekers. Je merkt dat hij zich de rest van het jaar lijkt te vervelen en zich moeilijk kan opladen om echt top te zijn, buiten een WK dan want ik verwacht hem gewoon weer top deze zondag.
    23-09-2024 16:15
    heb het idee dat van der poel zich alleen kan opladen voor de koersen die hij (tactisch) simpel kan winnen op zijn superieure explosiviteit

    als hij nergens "gewoon" kan weg poefen van de rest, dan is 't allemaal maar saai
23-09-2024 14:09
Je zou eigenlijk ook eens naar de puntenrankings moeten kijken om een wat globaler beeld te krijgen. Daarin staat VDP bijvoorbeeld elfde van het jaar op dit moment, wat wel aantoont dat hij niet echt super aanwezig was doorheen dit seizoen. Al is voor hem de dubbel Ronde/Roubaix natuurlijk top. Jammer voor hem deden er niet echt veel toppers mee in die 2 koersen, na een duel met Pogacar of Van Aert hadden die zeges wellicht meer weerklank gekregen maar daar kan hij natuurlijk niks aan doen.

Sagan bijvoorbeeld de nummer 1 van de wereld in 2016, toen hij ook wel wederom wereldkampioen werd en naar mijn gevoel ook de beste ter wereld was dat jaar en het hele seizoen door het wielrennen kleurde. Dan zou ik in dit verhaal dus al snel aan ‘Sagan 2015’ denken. Boonen was in zijn regenboogtruijaar 2006 ook de nummer 1 van de wereld maar Sagan vond ik kwalitatief gezien beter.

Ook Evenepoel won vorig jaar toch een stuk meer doorheen het jaar. LBL, WK tijdrijden, San Sebastian, 2 Giroritten, 3 Vueltaritten, BK, UAE Tour en nog een paar ritten in Catalonië en Zwitserland. Zou ik ook boven Boonen zetten.

Daar staan heel wat mannen tegenover in het lijstje die een veel minder seizoen hadden dan Van der Poel en zelfs geen enkele grote koers wonnen. Dus hij heeft het goed gedaan maar de ‘meest succesvolle’ zou ook wat overdreven zijn.

Ook ‘in de regenboogtrui’ is soms moeilijk te vergelijken, vorig jaar viel het WK een stuk vroeger dus een paar zeges van Evenepoel waren niet meer in de regenboogtrui. Sagan die in ‘16 opnieuw wereldkampioen werd telt dan eigenlijk ook niet mee, enz.
    23-09-2024 17:41
    Je moet die puntenrankings ook met een korrel zout nemen. Renners als Hirschi en de Lie worden daar steevast overgewaardeerd omdat er veel te veel punten zijn te pakken in 1.1. koersen. Uiteindelijk laat MvdP het wel jaar in jaar uit zien in de monumenten (en op WK's) tegen de grote jongens. Daarom heen koerst hij gewoon minder dan veel anderen.
    23-09-2024 19:37
    Vorig jaar vonden velen MvdP de beste ter wereld door 2 monumenten en het wk te winnen (eigenlijk 2 wk's). En raad eens welke plek hij op PCS had: dat was 11e, net als dit jaar. Een week geleden stond hij 16e, zie daar wat PCS toekent aan een B-rondje als Luxemburg. Geit verwoordt het goed.
    23-09-2024 19:59
    Wel doordacht antwoord. En ik ben het er nog mee eens ook!
    23-09-2024 20:22
    Zowel vorig jaar als dit jaar is het gewoon te karig voor Van der Poel om de Vélo d’or te krijgen ten opzichte van renners die óók grote zeges pakken maar gewoon meer aanwezig zijn doorheen het seizoen.

    Dat vertaalt zich ook in het aantal punten op de rankings. En dat is dan ook de reden dat hij die prijs van beste renner van het jaar nog niet heeft gekregen en bv. Pogacar, Evenepoel, Roglic en Vingegaard wel.

    Hirschi en De Lie bijvoorbeeld pakken misschien wel veel punten maar geen zeges van de hoogste categorie en komen dan ook niet in aanmerking om tot renner van het jaar verkozen te worden.
    23-09-2024 20:29
    op welke manier worden hirschi en de lie overgewaardeerd? hun ranking illustreert dat die hard werken en veel en vaak koersen om veel punten te halen, niets mis mee

    en als anderen daar dan geen zin in hebben en daardoor minder punten scoren, tja, dan staan ze maar wat lager, maar dan staan hirschi en de lie wel gewoon nog steeds waar ze thuis horen.

    die ranking is geen waardering van talent, maar van prestaties en sommige renners hebben nu eenmaal genoeg subtop-prestaties om iemand met een topprestatie vooraf te gaan

    er is niemand die zegt dat hirschi beter is omdat hij hoger staat, enkel dat hij cumulatief meer gepresteerd heeft. die ranking is gewoon representatief en daar zijn geen korrels zout voor nodig
    24-09-2024 00:03
    Hirschi heeft wel eens in verleden op hoogste niveau gewonnen, maar de lie echt nog nauwelijks. Hard werken is prima maar ludp dierkxcens staat toch niet bovenaan. Het gaat hier namelijk om de vraag wie het beste seizoen heeft en dat is niet hetzelfde als wie er hardst gewerkt heeft
23-09-2024 23:44
De volgende statistieken zijn van het jaar waarin de renner de regenboogtrui draagt met daarbij het aantal PCS punten en de plaats in de ranking.
2024 MVDP 11e 1422 punten (seizoen nog niet voorbij)
2023 Evenepoel 2e 2843
2022 Alaphillipe 108e 492
2021 Alaphillipe 4e 1965
2020 Pedersen 28e 775 (covid)
2019 Valverde 2e 2291
2018 Sagan 2e 2398
2017 Sagan 2e 2218
2016 Sagan 1e 3315
2015 Kwiatek 25e 1053
2014 Costa 10e 1410
2013 Gilbert 33e 905
2012 Cav 13e 1257
2011 Hushovd 36e 847
2010 Evans 16e 1683
2006 Boonen 1e 2499
De ranking is van het hele jaar, dus Lombardije moet er nog afgeteld worden. Het aantal te verdienen punten werde door de jaren heen steeds meer.

Voor diegenen die met De Lie en Hirschi afgekomen, dat gaat volgens mij over wie de beste renners is, maar dat is iets anders dan de succesvolste. Rankings zijn inderdaad beter voor dat tweede.

Ik concludeer dat Boonen in 2005-2006 en Sagan in 2015-2016 de meest succesvolste wereldkampioenen waren, Evenepoel een goede derde. Sagan krijgt voor mij de stijl prijs.
24-09-2024 07:01
Samengevat: dit artikel slaat nergens op
    24-09-2024 16:15
    Helemaal mee eens. Maar die foto van Bettini is geweldig!
24-09-2024 13:33
Evenepoel is wereldkampioen geworden op 25/09/2022.
12 maanden later - op 24/09/2023 - had hij 14 overwinningen behaald. En geen 9.

(Evenepoel was slechts 10 maanden wereldkampioen, MvdP 14 maanden. Daar kunnen ze beide niet aan doen, maar het is toch wel een belangrijke nuance die niet werd aangehaald in het artikel.)
23-09-2024 13:50
"UCI-punten vergelijken is weinig zinvol, omdat de regels een paar keer veranderden."

Je kan nog altijd PCS-punten gebruiken, daar wordt (met terugwerkende kracht) altijd dezelfde logica toegepast.
    23-09-2024 15:30
    Heb het zelf even snel uitgerekend op PCS-punten (mogelijkheid op fouten is reëel) en dit is de top 10.

    1. Sagan (2015)
    2. Boonen
    3. Sagan (2017)
    4. Valverde
    5. Sagan (2016)
    6. Evenepoel
    7. Alaphilippe (2020)
    8. Evans
    9. van der Poel
    10. Cavendish

    Eerste Sagan staat vér boven Boonen en 2e keer Sagan. Dan terug een kloofje naar plek 4, vanaf Valverde staat het allemaal wat dichter bij elkaar. In de marge wel vermelden dat Evenepoel pech had dat het WK plots voor de Vuelta zat, anders had hij met dat jaar in de buurt van Boonen en Sagan 2017 gestaan.

    Zwakste is in theorie Pedersen, maar die zat in dat Corona-jaar met rare kalender en vroeg verreden WK, dus die is niet fair. Eigenlijk zijn Cipollini en Ballan de zwaksten.
    23-09-2024 16:10
    Dank Gebruikersnaam, dat was ook zonder deze uiteenzetting al mijn keuze.
    23-09-2024 16:40
    Die hele PCS ranking is ook iets waar het nodige op aan te merken is. Hoe kan in godsnaam op de all-time ranking bijv. Francesco Moser hoger staan dan Bernard Hinault die 10 grote rondes wint en 5 monumenten?
    23-09-2024 17:22
    @Reiger laat iemand anders het je even uitleggen.
    23-09-2024 23:58
    Dank gebruikersnaam om het artikel echt af te maken. Wel is het zo dat ereplaatsen in met name klassementen hier wat te hoog worden gewaardeerd denk ik
23-09-2024 14:22
Beetje off-topic, maar het valt mij bij dit lijstje vooral op welke grote namen op de erelijst ontbreken. Vooral de klimmertypes hebben zelden op het hoogste treetje gestaan. Grootheden zoals Pogacar, Van Aert, Roglic, Kristoff, Van Avermaet, Nibali, Rodriguez, Cancellara, Contador, Fränk en Andy Schleck en Rebellin zijn allemaal (nog) geen wereldkampioen geworden in de wegrit.
    23-09-2024 14:49
    Contador heeft zelfs maar 1 WK uitgereden, en werd daarin pas 38e.
    Andy Schleck haalde zelfs nooit de finish.

    Het is trouwens ook opvallend dat de meeste van de andere namen die je noemt slechts 1x echt in de buurt geweest zijn van een goed resultaat.

    In sommige gevallen is dat vrij logisch, omdat zeker de laatste jaren het vooral de Waalse types zijn die konden excelleren, dus voor een sprinter als Kristoff of voor pure klimmers waren er weinig tot geen kansen, maar er zitten er ook enkele tussen die in de Ardennen doorgaans altijd meededen voor de prijzen en er op een WK altijd naast grepen.
    23-09-2024 14:59
    Kristoff heeft wel een aantal kansen gehad, lijkt me, als je 6x top 8 haalt en 1 x geklopt wordt met 5cm verschil.
    23-09-2024 15:00
    Vooral Cancellara had hem eens moeten hebben vind ik. Dat was een paar jaar de beste eendagsrenner van het peloton. Al kwam hij eigenlijk maar 1 keer in de buurt, dan nog op het loodzware parcours van Mendrisio (4.800 hm). En in de sprint in Kopenhagen toen Cav won, al was dat niet echt in de buurt eigenlijk. Wel vierde toen, een plek beter dan in Mendrisio.

    En Pogacar natuurlijk, al zal dat er de komende jaren wel van komen.
    23-09-2024 15:55
    Ja Kristoff was van de sprinters vaak wel de sterkste beer en misschien wel diegene die het kortste aanleunde bij een klassieke coureur (naast Boonen dan), dus die plaatste zich nog wel redelijk vaak, ook omdat hij zich ook altijd smijt tot op de streep, in welk groepje hij ook zit, maar anderzijds botst(e) hij op mannen als Matthews, Gerrans, Alaphilippe, Sagan, ... die na zo'n selectieve koers vaak toch nog net dat tikkeltje explosiever zijn. Denk dat hij zelden of nooit als topfavoriet aan een WK is gestart, wel vaak als outsider.
    23-09-2024 19:40
    Een carrière duurt ongeveer 12 jaar. Maar in 12 jaar hebben we wel zeker 25 toprenners die het verdienen wereldkampioen te worden. Mathematisch kom je dan nooit uit.
    24-09-2024 00:06
    Zeker als sagan freire alaphilippe en bettini al 10x pakken in 25 jaar
24-09-2024 05:05
Van der Poel heeft een geweldige april maand gereden… maar dat was het dan ook. Vervolgens met 7(!) wedstrijddagen in benen aan Tour begonnen waarin hij onzichtbaar en passief was. Ok op de Spelen en daarna moeten we het al gaan zoeken in de Ronde van Luxemburg.

Gekozen voor Sagan. Een monument in het voorjaar, super in de Tour én jezelf als wereldkampioen opvolgen in het najaar. Door het hele seizoen goed voor (grote) overwinningen én ook nog eens geweldig attractief.
24-09-2024 10:03
Sowieso onzin. WK veldrijden wordt eventjes vergeten. Dus dit jaar 4 piekmomenten waarvan er twee geslaagd zijn. Derde piek op OS verpest door slechte tactiek van de Nederlandse ploeg en extreem sterke Belgische ploeg. Vierde piek ligt op het wk. Leuk al die ritjes, DDV. Maar klassiekers als E3, monumenten tellen echt. Dus topjaar voor Mathieu met een kleine domper op OS. Verder 10de in MSR en 3de in LBL. Prachtig jaar. WK trui eer aan gedaan. En helaas zal hij denk ik ook geen WK worden.
    24-09-2024 10:53
    WK veldrijden is niet echt een 'piek' denk ik. Dat is puur in voorbereiding op het wegseizoen. Om Joris Nieuwenhuis en Michael Vanthourenhout te verslaan heeft Van der Poel geen vormpiek nodig.

    Het veldrijden moet je eigenlijk zien als een veredelde training voor dit soort renners.
23-09-2024 19:17
Mathieu is de beste, Ik wist het, hup Mathieu!
23-09-2024 19:30
Om de ritoverwinningen van Evenepoel in de Giro niet mee te gaan nemen in de afweging omdat het tijdritten zijn, is natuurlijk klinkklare onzin. Het onderstreept alleen maar zijn veelzijdigheid.
Er is zelfs geen vergelijkingsmateriaal want volgens mij heeft geen van de overige wereldkampioenen op de weg van deze eeuw, ook een tijdrit met naam gewonnen in het daaropvolgende jaar.
Verder heeft Evenepoel de pech dat de WK tijdrit na de wegrit verreden werd vorig jaar, want anders zou hij nu al voor drie jaar onafgebroken wereldkampioen zijn in een wegdiscipline.
23-09-2024 16:52
En Matje zal iets tactischer moeten gaan koersen. Pogi ook trouwens. Dat zak je op de OS. Zet een goeie renner in het wiel bij Mathieu. En de Belgische ploeg of Visma hebben dan echt nog iemand achter de hand
24-09-2024 10:52
Een fenomeen als Mathieu moet simpelweg meer koersen, we krijgen hem gewoon veel te weinig te zien. Zo vondk hem dit seizoen maar een saaie Wereldkampioen
    24-09-2024 16:14
    ? Hij fietste toch flink wat klassiekers dit voorjaar? Hij reed ook Le Tour? Fietste ook OS 2024? Hoezo te weinig? Genoeg wedstrijden, alleen weinig prestaties; buiten 2 monumenten voorjaar.

Reacties zijn gesloten.