Simon Yates verliest drie minuten: “Ik had niets in mijn benen”

zondag 19 mei 2019 om 19:10

foto: Cor Vos

Simon Yates was een van de verliezers van de San Marino-tijdrit in de Giro d’Italia. De kopman van Mitchelton-Scott verloor drie minuten op ritwinnaar Primoz Roglic. “Ik had het heel erg moeilijk”, reageerde Yates bij CyclingWeekly. “Het ging oké op het vlakke, maar toen we gingen klimmen had ik niets in mijn benen.”


“Het is nu eenmaal zo”, aldus de Britse klimmer, die 3.11 minuut verloor op Roglic. In het klassement is zijn achterstand nu 3.46 minuut op de Sloveense kopman van Jumbo-Visma. “We moeten nu met een nieuw plan komen. Een nieuwe strategie en vanuit daar gaan werken.”

Dat we pas negen dagen onderweg zijn in de Giro, geeft Yates hoop. “We zijn nog maar vroeg in de wedstrijd. We hebben maar een inspanning moeten doen voor vandaag, dat was de proloog. Alle andere dagen waren zo goed als vlak. Ik kijk steeds meer uit naar de bergen, om te zien wat we daar kunnen.”

Slechte dag
Volgens Mitchelton-Scott-ploegleider Matthew White levert deze uitslag in de tijdrit een interessante situatie op. “We moeten over bepaalde dingen de details bespreken en ons plan daarop afstemmen”, zegt hij. “We zijn nog geen klim opgereden deze Giro. Als er een grote ronde is die zomaar om kan slaan, is het deze wel.”

Dit artikel delen:

38 Reacties

FDJ 19 mei 2019 om 19:19

Als je zijn uitslagen dit jaar ziet is het nog nergens indrukwekkend. Daarom verbaasde mij die uitspraak over topfavoriet zijn ook. Lijkt tot nu toe een beetje overschreeuwen om zichzelf moed in te praten.

Romāns Vainšteins 19 mei 2019 om 19:23

Was gewoon leeg op een manier zoals ieder gezond mens dat eigenlijk af en toe hoort te zijn.

Ik verwacht fraaie strapatsen van hem verderop deze giro, wie weet heeft hij daar mooier weer voor nodig.

FDJ 19 mei 2019 om 19:34

Je gaat alleen voorbij aan het punt van zijn huidige seizoen. Bij Lopez heb ik het gevoel dat hij gewoon alleen een slechte tijdrit reed. Hij heeft bergop al best behoorlijk wat laten zien. Bij Yates is dat in zijn WT koersen dit seizoen minder.

Romāns Vainšteins 19 mei 2019 om 19:39

Dat klopt wel ja. Dit jaar is Adam de meer indrukwekkende.

In ieder geval is de koers gebaat bij een niet-zieke en dan straks buitengewoon gretige SYates in topvorm gedurende week 3.

Samlambeej 19 mei 2019 om 19:53

@FDJ
Ik heb Simon het seizoen zien binnenkomen met dikke kuitjes en een vol gezicht. Hij ging nergens voor een klassement. Maar wanneer hij zijn achterste lichtte begonnen de anderen te huiveren. Ik heb hem met speels gemak de rit naar Granada zien winnen in de Ruta del Sol en in een latere ronde ging hij ook eens van ver aanvallen. Sloeg meteen een reuze gat maar werd teruggepakt door de verzamelde concurrentie.

Zelfs renners met om de zoveel tijd 'een slechte dag' kunnen een grote ronde winnen.

krypton 19 mei 2019 om 19:25

Zou me niet verbazen als hij volgende week ziek blijkt te zijn.

Greg4ever 19 mei 2019 om 19:59

+1

mus van de maasstad 19 mei 2019 om 19:25

Het ging oké op het vlakke, maar toen we gingen klimmen had ik niets in mijn benen

We zijn nog geen klim opgereden deze Giro

Uhhhh… ok….

Whippersnapper 19 mei 2019 om 19:29

Dat ging specifiek over deze tijdrit.

mus van de maasstad 19 mei 2019 om 20:03

Op de klim verloor die echt veel tijd

pirazzi 19 mei 2019 om 19:28

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

Jan Blokland 19 mei 2019 om 19:32

Toch verrassend dat Yates op de klim zoveel verliest. Je zou bijna denken dat er dan toch iets aan scheelt wat gezondheid betreft. Want dit past niet bij een klimmer op dit parcours.

Floris 19 mei 2019 om 19:56

Zou inderdaad zomaar kunnen dat er iets met hem aan de hand is qua gezondheid, maar Roglic is ook een specialist, in topvorm en reed hier heel hard omhoog.

Jowinho 19 mei 2019 om 20:36

Maar verliest ook meer dan een minuut op Campenaerts. Is vreemd dat hij op het vlakke minder verliest dan in het klimmen. Normaal zou het omgekeerd moeten zijn.

ChefSpijker 19 mei 2019 om 20:41

Als ie echt ziek is, was ie waarschijnlijk op het vlakke ook niet zo ‘hard’ gegaan. Was toch een van de betere klassementsmannen daar. Misschien heeft die 22 km in de stromende regen er wel te hard ingehakt en verteerde hij de overgang naar de klim slecht. We zullen het volgende week wel merken of hij gewoon niveau tekort komt momenteel of dat het een off day was.

Tuubke 19 mei 2019 om 19:55

Dit was wel zo’n beetje de eerste serieuze klim in deze ronde en er zijn meer mensen die die slecht verteren.
Bovendien kan het belabberde weer een rol spelen. Voor iemand als Mollema mag het sneeuwen, donderen en bliksemen, maar Yates gedijt misschien beter bij warmte – hij is de enige niet.
En ja, hij kan natuurlijk ook iets onder de leden hebben. Niet zo gek met die magere mannekes in slecht weer.

Gilberto 19 mei 2019 om 20:09

Hij zou wat zuiniger gaan rijden, maar in die luxe-positie zit hij nu dus al niet meer.
Blaasde ook wel wat hoog van de toren natuurlijk, en vaak is het een slecht teken als iemand luid en duidelijk beweert heel goed te zijn.
Los daarvan durf ik er wel geld op in te zetten dat meneer straks ineens weer voor een klein wondertje kan zorgen en die tijd gewoon goedmaakt in 1 bergetappe..

de nieuweMerckx 19 mei 2019 om 20:30

Iedereen die het wielrennen een beetje volgt kon verleden jaar al voorspellen dat z’n broer dit jaar de beste van de twee zou zijn.

Gilberto 19 mei 2019 om 20:46

Onzin

peterwinnen 19 mei 2019 om 20:31

Ik heb niet het idee dat Yates ooit nog weer een grote ronde gaat winnen. Maar dat gevoel had ik vorig jaar ook, en toen won ie toch knap de Vuelta. Maar zou me zeer verbazen als hij deze Giro nog weer terug kan keren in de top.

Gilberto 19 mei 2019 om 20:46

Sla niet meteen zo door joh

Romāns Vainšteins 19 mei 2019 om 20:49

Hij zal kortom ‘nooit meer op zijn beste niveau terugkeren’ maarrrrrrr, minimaal zo belangrijk, heeft hij wel ‘helemaal zijn belofte ingelost’ ?

peterwinnen 20 mei 2019 om 08:07

Waarom sla ik door als ik verwacht dat hij deze ronde niet meer even minuten gaat terugpakken op Roglic? Als een renner zoveel tijd verliest op een bergje, toch zijn terrein, lijkt het me dat hij onvoldoende in vorm is.

Kelder is de Man 20 mei 2019 om 08:24

PeterWinnen..
Nee.. je verwachtte nooit meer een ronde, niet alleen deze. Niet je eigen woorden verdraaien.

peterwinnen 20 mei 2019 om 16:07

Nee, ik zeg dat ik dat überhaupt niet had verwacht, ook vorig jaar niet en dat hij me toen heeft verrast, maar dat het me sterk lijkt dat dit nu weer gaat gebeuren.
Doet er ook niet toe, we gaan het zien.

VerstandOpNul 19 mei 2019 om 21:24

Vervelende voor hem is dat ze hem na zijn optreden vorig jaar ook niet zomaar gaan laten rijden.. zal moeilijk worden om op te schuiven..

ti-raleigh 19 mei 2019 om 22:47

Misschien andere voorbereiding gedaan? Om in 3e week top te zijn. Cliche, maar t is nog lang niet gedaan. We hoeven ons alleen maar Kruiswijk te herinneren. Toen stond Nibali ook op fikse achterstand.

KennyKlimmen 19 mei 2019 om 23:39

Nee, Simon Yates kan beter stoppen met wielrennen. Wordt nooit meer wat….

Sunrider 20 mei 2019 om 01:14

Even beter de ketose dosis doseren dan komt het wel goed. In ieder geval is er van zijn grootspraak voorlopig weinig meer over.

Jean Dumas 20 mei 2019 om 03:41

Opmerkelijk wel dat je geen bergen in een parkoers steekt en wel zware tijdritten, en de boel staat compleet op zijn kop. Lijkt wel een Tour de France uit de jaren tachtig.

Ultras100 20 mei 2019 om 07:49

Slecht weer is normaliter een kruis door de -60kg mannen….
Zoals Jos al zei: gelukkig is wielrennen meer dan Watts / p KG trappen :-)

vluggejapie 20 mei 2019 om 07:51

Verwachtingen van Yates mbt tijdrijden waren bij het publiek opeens torenhoog na PN. White zei daarover “He had a little bit of luck that day, the wind changed for big TT guys”. Kortom niet verrassend dat hij tijd verliest. Wel gunstig voor wie aanvallen in de bergen wil zien.

Geraint 20 mei 2019 om 09:30

Bwa, dat verklaart nog steeds niet hoe hij op het vlakke gelijke tred houdt met andere klassementsmannen en plots op een klim twee minuten verliest. Het licht ging compleet uit.

Ik hou het toch ook op niet echt bestand zijn tegen een week slecht weer in combinatie met wat te diep gaan op het vlakke en het plotse klimmen niet verteren.

Altijd blij als renners gewone menselijke eigenschappen vertonen.

Djoop 20 mei 2019 om 08:32

Het is toch wel enig zins vreemd dat er zulke grote verschillen zitten in de prestaties van Yates, ook zo ver het de (klim) TT’s betreft. Hij was niet ziek of gevallen, had geen excuus om hier niet op de afspraak te zijn.

Jean Dumas 20 mei 2019 om 16:05

Yates kan niet tegen zware omstandigheden en 200+, de explosiviteit van de traditionele wandel-Giro en de korte Vuelta-ritten is op zijn lijf geschreven.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.