Simon Yates levert salaris in voor overstap naar Visma | Lease a Bike
foto: Cor Vos
Maxim Horssels
zondag 15 september 2024 om 12:30

Simon Yates levert salaris in voor overstap naar Visma | Lease a Bike

Interview Simon Yates gaat voor het eerst in zijn carrière van team veranderen. De Britse klassementsrenner verlaat Jayco AlUla voor een nieuw avontuur bij Visma | Lease a Bike. Om die overstap mogelijk te maken, moet hij genoegen nemen met een lager salaris, vertelt hij in gesprek met onder andere WielerFlits.

Voor Yates betekent de overstap naar Visma | Lease a Bike het einde aan zijn status als uitgesproken kopman. De winnaar van de Vuelta a Espana 2018 gaat bij het Nederlandse WorldTeam in de grote rondes ook in een dienende rol starten. “Daar kijk ik eerlijk gezegd ook naar uit”, zegt de 32-jarige renner.

Kijk je al uit naar 2025?
“Ja, ik denk dat dit een geweldige kans is en het juiste moment voor verandering. Ik word niet jonger. Beter gezegd: voor een wielrenner word ik oud. Maar ik heb nog steeds de motivatie en ik voel de kracht nog in mijn benen. Nu is het tijd voor verandering. Als ik nog langer wacht, is het waarschijnlijk te laat. Ik vrees dat ik spijt zou krijgen als ik niet wist hoe het zou zijn om in een van de beste teams te zitten.”

Kun je teruggaan naar het moment waarop je besloot om dit team te verlaten en naar een ander team te gaan? Wanneer was dat moment?
“Ik weet niet meer precies waar en wanneer dat was. Maar het voorstel kwam en zoals ik al zei, ik kon het niet echt weigeren.”

Hoe spannend is het om na zo’n lange tijd bij hetzelfde team een overstap te maken?
Dit is mijn elfde jaar bij ploeg. In dit team weet ik hoe alles werkt. Ik ken al het personeel en wat ieders taak is. Ik ga voor het eerst van ploeg veranderen. Bij een nieuw team weet ik niet wie wat doet of bij wie ik moet zijn voor verschillende zaken. Het is allemaal nieuw. Ik ken wel een paar renners, maar dat is een ander verhaal. Met die jongens is het iets makkelijker, want we doen hetzelfde werk.”

Voor welke rol heb je getekend?
“Een open rol. Met kansen voor mezelf en rijden in dienst van een ploeggenoot. Ik ben daar eerlijk gezegd heel blij mee. Ik ben nog steeds gemotiveerd om voor het maximale te gaan, of dat nu in een ondersteunende rol is voor een kopman of om voor eigen kansen te gaan. Ik heb er nooit problemen mee gehad om iemand anders te helpen, maar in deze ploeg ben ik nooit echt in de situatie terecht gekomen om dat voor iemand te doen.

Het wordt een andere manier van koersen. Vanaf de voet van een berg zo hard mogelijk omhoog rijden en dat zo lang mogelijk volhouden. Als kopman ben ik gewend het tegenovergestelde te doen en zoveel mogelijk energie sparen voor de finale.

Mijn wedstrijdprogramma ken ik nog niet. Ik moet ook nog het merendeel van de ploeg ontmoeten. En eerlijk gezegd ben ik daar nog niet zo mee bezig. Het huidige seizoen is nog niet voorbij. Ik rij nog een paar koersen voor Jayco, en zoals ik net al zei, wil ik graag nog presteren.”

foto: Cor Vos

Is je broer Adam in dat opzicht een inspiratiebron? Hij is ook naar een van de topteams overgestapt met veel eigen succes in de WorldTour, maar ook met het rijden in dienst van ploeggenoten?
“Hij heeft een behoorlijk succesvolle overstap gemaakt van INEOS Grenadiers naar UAE Emirates. Ik zou het niet omschrijven als een bron van inspiratie, maar het heeft me wel vertrouwen gegeven dat dit een goede beslissing is.”

Heb je het uitvoerig met hem besproken?
“Ja, uiteraard! We zijn heel close. Wij bespreken zo’n beetje alles. Hij had dezelfde mening als ik; dat het wellicht goed was om van ploeg te veranderen.”

Dat zal bijzondere beelden opleveren; als jullie zij-aan-zij hetzelfde werk doen, maar dan voor een ander team…
“We grapten al dat koersen voor ons hetzelfde zal zijn als trainen. Wanneer we thuis zijn trainen we nagenoeg iedere dag samen. We spenderen dan meerdere uren samen per dag. Wat dat betreft zal koersen iets weghebben van een doorsnee trainingsdag.”

Waarom Visma | Lease a Bike?
“Zij kwamen met een aanbod. Ik kon ook blijven bij Jayco en er waren andere teams die een aanbod hebben gedaan. Maar ik was wel enigszins verrast en gevleid met de interesse van Visma | Lease a Bike. Dit is eigenlijk de eerste echte kans om van team te veranderen. Ik heb wel eerder aanbiedingen gehad, maar die waren nooit interessant.

Je overstap naar Visma | Lease a Bike draagt bij aan de bundeling van toprenners bij de rijke ploegen. Wat vind je daarvan?
“Toen mijn overstap werd aangekondigd zag ik wat commentaren voorbij komen dat er een budgetcap zou moeten komen voor meer evenwicht tussen de WorldTeams. Ik lever salaris in om naar dit team te gaan. Ik heb er dat voor over omdat ik onderdeel word van een van de beste ploegen. Je moet deze overstap ook bekijken vanuit het perspectief van de renner. Ik heb elf jaar de kans gehad om mijn eigen ding te doen bij dit team. Ik denk dus niet dat er iets mis is met mijn overstap naar een topploeg.”

Speelt ook mee dat de prestatiedruk niet meer volledig op jouw schouders rust?
“Begrijp me niet verkeerd; de druk kan soms best overweldigend zijn. Maar het hoort er ook bij. Je er tegen verzetten maakt dit werk enkel zwaarder. Je moet die druk leren omarmen. Ik heb de afgelopen jaren best wat tegenslagen gehad. Iedere keer moet je terugvechten, wat vaak ook gepaard gaat met hoge verwachtingen.”

Hoe grote rol heeft Merijn Zeeman gespeeld bij je overstap?
“Een heel grote rol. We waren er al lange tijdje over aan het praten. In het begin was ik wat gereserveerd ondanks dat er een interessant aanbod op tafel lag. Maar ik was lange tijd gereserveerd. Om het simpele feit dat ik al elf jaar bij deze ploeg zit. Dit is mijn team. Om het in voetbaltermen te omschrijven: ik supporter voor deze ploeg. Maar op een gegeven moment belde Merijn mij op en trok hij me over de streep.”

En dan vertrekt hij…
“Haha, ja… We grapten er over aan de telefoon. Dat is het leven. Ik weet zeker dat we contact zullen blijven houden.”

Simon Yates (links) met broer Adam Yates (rechts) – foto: Cor Vos

Met zoveel goede renners bij Visma | Lease a Bike heb je geen garantie op selectie voor de grote koersen…
“Dat klopt en daar ben ik helemaal oké mee. Als het zover komt, zal ik die klap incasseren. Als ik niet goed genoeg ben om mee te gaan, kan ik dat accepteren. Ik moet dat gebruiken als motivatie om het tegendeel te bewijzen.”

Een nieuwe ploeg is niet alleen een ander shirt, maar ook een andere fiets, andere groepset en andere trainer…
“Een andere fiets is niet zo spannend. We wisselen vaak naar nieuwe fietsen, of nieuwe modellen. Nu bij Jayco gebruiken we twee verschillende fietsen die ook echt anders voelen. De grootste verandering zal waarschijnlijk de groepset zijn. Ik gebruik al mijn hele leven Shimano. De overstap naar SRAM zal even wennen zijn, maar ook daar kijk ik naar uit.”

Als je zelf een wedstrijdprogramma mag samenstellen; hoe ziet die er uit?
“Dat ga ik nog niet zeggen, omdat ik nog niet weet wat de ploeg wil gaan doen. Ik ga daar dus liever nog niet op in, maar ik sta open voor alles. Als ze zeggen je gaat naar de Tour de France ter ondersteuning van Jonas Vingegaard, dan ben ik daar helemaal oké mee. Als ze willen dat ik als kopman naar de Giro d’Italia of Vuelta a Espana ga, dan doe ik dat.”

Hoe kijk je tot nu toe terug op dit jaar?
“Niet het beste jaar, om eerlijk te zijn. Veel dingen zijn niet gegaan zoals ik had gewild, helaas. Ik heb veel ziektes en blessures gehad, wat natuurlijk nooit makkelijk is om mee om te gaan. Maar het begin van het jaar was redelijk succesvol. Ik begon bij in Down Under en ik denk dat ik daar in de top 10 eindigde. Daarna ging ik door naar een van mijn hoofddoelen van het seizoen, de Alula Tour, wat voor ons enorm is. Het is een kleine race voor iedereen, maar niet voor ons. Het is ook belangrijk je sponsors tevreden te houden. Dus dat was een grote overwinning voor ons. Helaas werd ik daarna ziek en vanaf dat moment was het vrij mager.

Ook de Tour de France verliep niet zoals ik hoopte. Tijdens de vierde etappe voelde ik me niet goed. Ik deed een coronatest die positief bleek. Dat betekende weer een ziekte die je terugwerpt, net op het moment dat je in de flow begint te komen. Het is gewoon niet mijn jaar geweest, helaas.”

Het doel hier in Canada is het team een waardig afscheidscadeau geven?
“Ja, dat hoop ik wel. Ik heb dit jaar pas één keer mijn armen in de lucht kunnen steken en ik zou dat graag nog een keer doen. Je weet wel, nog één keer voor het team. Ik ben gemotiveerd voor de laatste wedstrijden van dit seizoen, maar het is tegenwoordig niet makkelijk om te winnen.”

Voel je wel dat het mogelijk is?
“Oh, je moet altijd positief blijven en je kansen grijpen als ze zich voordoen. Zoals ik al zei, je neemt het dit weekend op tegen Pogacar. Hoeveel races heeft hij dit jaar gewonnen? Waarschijnlijk dertig of zo. Als hij er is, is het moeilijk om te weten. Je kunt hem bijna niet verslaan. Maar zoals ik zei; ik blijf positief en als er een kans komt, probeer ik die dan te grijpen.”

Geen wedstrijden gevonden.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
19 Reacties
14-09-2024 11:12
Het is toch bijzonder hoe Visma het keer op keer voor elkaar krijgt om toppers naar de ploeg te laten komen, terwijl ze qua salaris achteruit gaan. Je zou zeggen dat UAE inmiddels ook het imago heeft dat het team renners beter maakt. Toch heb ik nog altijd het idee dat veel renners daar naartoe gaan voor het geld.
    14-09-2024 11:49
    Laten we wel zijn, waarschijnlijk was Yates overal achteruitgegaan qua salaris. Toen ie z'n laatste contract tekende, werd ie nog gezien als kandidaat groterondewinnaar in een Giro/Vuelta. Dat is ondertussen toch wel klaar. Hij zal vast niet naar Visma gaan als hij veel betere aanbiedingen had van andere ploegen. Zo'n barmhartige Samaritaan is het vast niet.
    14-09-2024 14:57
    Niet alle renners kunnen ook bij UAE rijden. Ik denk dat hij nog steeds veel verdient bij Visma LAB.
    Ben wel benieuwd, zou me niet verbazen dat ze er bij Visma toch nog weer iets uit weten te halen.
    14-09-2024 16:59
    @roy, welke beerputten? Ik ben ze even vergeten
    Verder lijkt het mij dat twee broers met het zelfde beroep hun werk ook wel in detail bespreken. Dan weet je al snel de overeenkomsten en verschillen in voeding, materiaal, strategie en dergelijk. Dat is potentieel toch een hoop gevoelige informatie.
14-09-2024 13:39
Mooi interview, mooie renner, ik vermoed dat hij prima bij Visma past. En de Yates'en op kop van het peloton, knechtend met een ander shirtje... dat moet toch prachtig zijn.

Benieuwd hoe hij zich in de pikorde verhoudt tot Kuss. Lijkt mij echt de betere van Kuss, wat kopmanschap aangaat.

Qua GC's heeft Roglic toch wel een behoorlijk vacuüm getrokken, want Uijtdebroeks is er nog lang niet, Kuss zal er nooit komen en Jorgenson lijkt vooral geschapen voor het klassiekerwerk en rondjes van een week.
    14-09-2024 14:02
    Kuss kan op verrassing als hij dicht in het klassement staat demarreren, maar als absolute kopman zie ik het ook niet meer gebeuren. Maar who knows, 2023 was een grandioos seizoen voor hem. 2024 was dat zeker niet, nadat hij de jaren ervoor constant was als luxe domestique. Wellicht dat dit jaar ook een gevolg was van een te druk schema in 2023? Zonder Roglic&Vingegaard had Kuss vorig jaar de Vuelta ook niet gewonnen denk ik.

    Jorgenson in de 1m90 weegt slechts 69kg o daar nog meer kilo van af te snoepen om nog makkelijker mee te gaan met de allerbeste klimmers, lijkt mij wat ambitieus. Uijtenbroeks lijkt mentaal en fysiek nog niet daar te zijn en zijn tijdrit moet ook nog echt flink beter worden om inderdaad een rol van betekenis te spelen. Hagen is er ook nog.
    14-09-2024 15:09
    2023 kwam hij ook via een vlucht vooraan, dat zou best eens een once in a lifetime situatie kunnen zijn. Hebben we na vergelijkbare vluchten voeckler, aroyo, alaphilippe, pereiro, de gendt ooit weer mee zoen doen voor in klassement? En kuss won puur omdat vingegaard roglic uitschakelden met politieke spelletjes verder. Mocht het ooit opnieuw gebeuren dan is de kans dat concurrentie uit dezelfde ploeg komt wel erg klein zijn.
    14-09-2024 16:50
    Ik schat Jorgenson toch al wel een stukkie hoger in dan Yates tegenwoordig. Maar je kan Yates ten alle tijden als kopman inzetten voor een rondje met flink wat klimmen.
14-09-2024 13:12
Die mannen hebben beroepsgeheim. Whats been said in the bus, stay's in the bus.
14-09-2024 11:55
Als ie zo close is met zijn broer dan stel ik me zo voor dat er wel eens wat informatie van de ene naar de andere broer gelekt gaat worden. Is dat in het voordeel van UAE of van VLab?
    14-09-2024 12:30
    Dat lijkt mij inderdaad onwenselijk. Neem toch aan dat Visma in het contract opneemt dat Simon geen contact meer mag onderhouden met Adam.
    14-09-2024 14:17
    @RodyTur10
    Dat wordt spreekverbod, mobiele telefoon en laptop inleveren?
    14-09-2024 15:48
    Hier ben ik serieus benieuwd naar, zeker omdat 'wanneer we thuis zijn, trainen we iedere dag samen'. Het blijft heel apart.
    14-09-2024 16:41
    Wielrenners zijn professioneel genoeg om hun mond te houden over bepaalde zaken. Dat heeft meerdere geopende beerputten in het verleden wel bewezen.
    Het is sowieso niets raars, in het zakenleven hogerop de ladder zijn er ook altijd innige vriendschappen en familiebanden binnen "concurrerende" bedrijven.
    Alsof er ook echt geheimen zijn onder elkaar, zoiets van "ohh, moet je horen Adam, Vingegaard zit nu op een berg omdat hij voor de Tourzege wil gaan" of "op die en die berg wil hij wat gaan doen". Natuurlijk kunnen beiden iets verwachten op welke berg ook wanneer ze samen aan het vertrek staan. Veel dat wij zien is maar toneel hoor. Dat is ook zo in het echte leven.
14-09-2024 18:18
Hij levert wat salaris in. Van 2 miljoen naar 1,8 of zo. Voor dat geld had Visma de van Dijkes binnenboord kunnen houden en Marijn van den Berg, Huub Artz en Frank van den Broek kunnen binnenhalen. Dan hadden ze nog wat centjes overgehouden en een veel leukere ploeg gehad.
    14-09-2024 18:43
    Nou, nee.
    15-09-2024 07:57
    Nou, ja, geen betere maar wel een leukere ploeg. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
14-09-2024 19:09
Ik ben benieuwd of ze hem weer aan de praat krijgen, want afgelopen seizoen was niet te best.
    15-09-2024 02:11
    Komt goed!

Reacties zijn gesloten.